Sondaj

Efectele noului cod vamal asupra pietei de curierat

La jumătate de an de la intrarea în vigoare a noului Cod Vamal la 1 ianuarie 2024, companiile de curierat din Republica Moldova se află încă într-o perioadă de adaptare. Deși Codul promite să modernizeze procedurile vamale prin digitalizare și aliniere la standardele UE, aplicarea sa întâmpină obstacole. Riscurile legate de factorul uman, dar și necesitatea investițiilor semnificative în infrastructura IT și instruirea personalului reprezintă provocări majore. Cu toate acestea, există optimism în ceea ce privește potențialul noului Cod de a eficientiza operațiunile vamale, reducând costurile și facilitând livrări mai rapide.

Aplicarea noului Cod Vamal în Republica Moldova, cu accentul pus pe digitalizare și simplificarea procedurilor, este un răspuns direct la creșterea comerțului electronic și la necesitatea de a simplifica comerțul transfrontalier. E-commerce a avut un impact profund asupra întreprinderilor din sectorul curieratului și livrării. Dezvoltarea acestuia a generat o creștere semnificativă a volumului coletelor, determinând companiile să se adapteze și să-și extindă operațiunile. Un studiu realizat de agenția de cercetare de piață Xplane la începutul anului 2024 arată că 510 600 de consumatori urbani cu vârsta de peste 18 ani au făcut cumpărături online în cele șase luni anterioare studiului. 34% dintre consumatorii urbani din Republica Moldova fac cumpărături online mai frecvent decât în urmă cu un an, iar acest procent în 2023 a crescut cu nouă puncte procentuale față de anul precedent.

Aproape 60% dintre consumatori fac cumpărături online folosind smartphone-ul, cu patru puncte procentuale mai mult decât în 2022.

MAI PUȚINĂ BIROCRAȚIE, MAI MULTE AFACERI

Printre principalele prevederi ale noului Cod Vamal se numără eliminarea taxelor pentru procedurile vamale și posibilitatea de a amâna plățile drepturilor de import și export. Codul pune un accent deosebit pe utilizarea tehnologiilor informaționale, prin alinierea sistemelor vamale la standardele europene. Acesta prevede, de asemenea, declarații vamale simplificate și vămuire centralizată, ceea ce permite întreprinderilor să înregistreze declara țiile la un punct vamal și să prezinte mărfurile la altul.

Plata amânată a taxelor de import și export oferă avantaje semnificative în ceea ce privește fluxul de numerar, în timp ce prevederile privind depozitarea temporară permit stocarea bunurilor până la două luni.

„Mărfurile pot fi depozitate temporar pentru o perioadă de până la 90 de zile, ceea ce permite inspectarea și chiar revânzarea lor fără alte formalități și birocrație suplimentară", a menționat Rosario de Blasio, înaltul consilier al UE pentru politica fiscală și vamală, în cadrul unei recente conferințe a Camerei de Comerț Americane pe tema „Administrarea vamală în lumina noului Cod Vamal". Această prevedere permite întreprinderilor să inspecteze mărfurile înainte de a finaliza vămuirea și plata taxelor vamale, ceea ce reduce riscurile financiare și îmbunătățește efi ciența operațională. Cu toate acestea, s-a observat că utilizarea practică a prevederilor privind depozitarea temporară este în prezent minimă, ceea ce necesită o adoptare mai eficientă a acestor practici de către companii.

POȘTA MOLDOVEI DIGITALIZEAZĂ PROCEDURILE VAMALE

Activitățile Poștei Moldovei, principalul operator poștal național, au cunoscut modificări semnificative pentru a se adapta la prevederile noului Cod. „Aplicarea noului Cod Vamal a rezultat în necesitatea de a modifica unele procese interne, ce au fost stabilite de ani de zile și care țin direct de interacțiunea cu Serviciul Vamal. Multe modificări au fost minore și ușor de implementat, în timp ce altele au necesitat un efort mai mare, în unele cazuri fiind chiar necesare intervenții și ajustări ale aspectelor practice ale proceselor, care s-au realizat în colaborare cu Serviciul Vamal", spune Violeta Cojocaru, administrator interimar al ÎS Poșta Moldovei. Potrivit ei, Poșta Moldovei a lansat o platformă care oferă posibilitatea de a beneficia digital de servicii poștale și financiare. Platforma a fost posibilă datorită suportului financiar oferit în cadrul programului „Reforme structurale în Moldova" finanțat de USAID. „Produsul inovator oferit de portal constă în posibilitatea completării în regim online a declarațiilor vamale CN22/CN23, vămuirii mărfurilor și achitării drepturilor de export fără prezența fizică. Practic, Poșta Moldovei și Serviciul Vamal au reușit să realizeze integrarea sistemului informațional poștal CDS (Customs Declaration System) cu cel vamal Asycuda World pentru declarațiile vamale de export ale trimiterilor poștale care conțin mărfuri", explică Violeta Cojocaru.

AVANTAJELE DE A FI UN AEO

Noul Cod introduce o prevedere importantă care permite companiilor să reprezinte în vamă destinatarul sau

expeditorul pentru a îndeplini acțiunile și formalitățile prevăzute de legislația vamală. Această modificare legislativă este menită să reducă timpii de așteptare și să simplifice procesul de vămuire a coletelor. Virgil Gheorghe, director general al FAN Courier Moldova, a evidențiat avantajele oferite de statutul de Agent Economic Autorizat (AEO), pe care compania sa îl deține de un an. „Acreditarea AEO ne oferă flexibilitate în ce privește inspecțiile vamale și ne permite să utilizăm benzi speciale la punctele de control vamal, ceea ce accelerează considerabil procesul de vămuire”, a afirmat antreprenorul.

Potrivit lui Vasile Plămădeală, consilier în domeniul comerțului în cadrul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, statele comunitare recunosc statutul de Operator Economic Autorizat (OEA) emis de autoritățile moldovenești din 2023. „Următorul pas este accederea la Convenția comună de tranzit și implementarea Noului Sistem Computerizat de Tranzit (NCTS) care va permite schimbul electronic de informații cu statele membre ale UE. Astfel, în baza unei singure declarații, autoritățile vamale din Republica Moldova, UE, precum și celelalte state parte ale convenției (UK, Turcia, Ucraina etc.) vor cunoaște informațiile despre încărcătură la momentul declarării inițiale a acesteia, fapt ce va reduce timpul de vămuire și va exclude abuzurile eventuale din partea angajaților vămii”, a declarat Plămădeală.

MIZÂND PE EFICIENȚA LOGISTICĂ

Serhii Shapran, CEO Nova Poshta Moldova, este încrezător că prevederile noului Сod Vamal vor permite facilitarea procedurii de declarare vamală a coletelor internaționale, inclusiv ca urmare a automatizării operațiunilor și proceselor vamale. Acesta mai spune că piața livrărilor din Moldova va continua să se dezvolte rapid. „Scopul nostru acum este să automatizăm procesele de sortare, pentru a crește și mai

mult viteza de livrare. De asemenea, intenționăm să dezvoltăm noi servicii pentru clienți în aplicația mobilă: urmărirea coletelor în timp real, posibilitatea de a comanda un curier etc. În 2024, Nova Poshta Moldova va investi 880 mii de dolari în dezvoltarea companiei, adică de 4,5 ori mai mult decât în anul precedent", spune CEO-ul Nova Poshta Moldova.

Potrivit acestuia, majoritatea investițiilor vizează extinderea rețelei. În prezent, compania crește în mod activ

numărul de puncte de eliberare a coletelor de până la 10kg. Deja, 52 de astfel de puncte activează în cadrul afacerilor offline a partenerilor Nova Poshta – magazine, stații PECO, librării și cafenele. Compania planifică să deschidă încă 400 de astfel de puncte în acest an. „Obiectivul Nova Poshta este ca moldovenii să fie la câțiva pași de poștomate, puncte de eliberare a coletelor și oficii, ceea ce înseamnă ușurință în utilizare", spune Serhii Shapran.

PROVOCĂRI LA ETAPA DE IMPLEMENTARE

Directorul DHL Moldova, Nicolae Artiomenco a subliniat mult așteptata intrare în vigoare a noului Cod Vamal, menționând că vechiul cod, care data din anul 2000, era demult depășit și neadaptat la practicile moderne, precum schimbul electronic de date. Reprezentantul DHL a recunoscut însă că, deși noul cod promite creșterea eficienței, reducerea birocrației și accelerarea proceselor vamale, există dificultăți ce țin de implementarea lui în practică. „Atunci când primim o încărcătură, obținem în avans o listă electronică a coletelor.

Această listă include numărul, numele destinatarului, costul, greutatea, prețul etc. Teoretic, acest lucru ar trebui să se facă electronic, folosind programul informatic. Programul identifică întreaga listă și o clasifică în verde, galben și roșu. Verde înseamnă că nu sunt necesare declarații suplimentare, coletele sunt sub pragul de cost. Articolele galbene trebuie inspectate dacă există discrepanțe, cum ar fi un articol de 10 dolari care cântărește 20 de kilograme. Articolele roșii au în mod clar probleme și necesită o inspecție amănunțită. Cu toate acestea, analiza de riscuri încă continuă să fie supusă factorului uman, care are limitările sale, mai ales în perioadele de vârf”, explică directorul DHL. Potrivit lui, compania vede un potențial semnificativ în unele prevederi ale legislației vamale noi, însă „este necesar să fie intensificate eforturile de implementare în practică a acestor soluții.”

DHL Moldova a înregistrat o creștere substanțială a comerțului electronic, volumul de colete gestionate zilnic crescând de la 500–600 la 1200–1500, uneori până la 2000 de colete pe zi. „Acest boom a început în jurul lunii octombrie a anului trecut, chiar înainte de Black Friday din noiembrie. Reducerile din timpul Black Friday au provocat o creștere semnificativă a comenzilor. Înainte aveam aproximativ 500–600 de colete pe zi, dar, brusc, numărul lor a urcat la 1800. Acum gestionăm astfel de volume zilnic. Ceea ce înainte era o avalanșă de Black Friday acum este realitatea noastră cotidiană”, afirmă directorul DHL.

SCHIMBAREA NU VINE DOAR DIN PARTEA GUVERNULUI

Directorul FAN Courier Moldova a subliniat și el provocările semnificative legate de implementarea noilor prevederi. „Codul Vamal nu funcționează încă așa cum a fost prevăzut. Continuăm să operăm în baza vechilor reglementări, deși au fost introduse unele elemente noi. Au existat dificultăți inițiale la începutul anului, dar, datorită cooperării cu autoritățile, am reușit să continuăm importul și exportul de mărfuri. Aceste schimbări au generat o anumită nemulțumire, cum ar fi noile accize la importul de parfumuri, care anterior nu se aplicau”, a precizat Virgil Gheorghe. Comparând situația actuală cu starea comerțului electronic din România în perioada 2006–2007, directorulFAN Courier și-a exprimat optimismul cu privire la potențialul Moldovei de a progresa rapid, datorită cererii existente pentru servicii îmbunătățite. „În fiecare lună, se fac progrese în implementarea declarațiilor simplificate, însă persistă dificultăți legate de provocările tehnice și lipsa de personal”, a menționat el. Acest sentiment reflectă o perspectivă mai largă a sectorului, multe companii confruntându-se cu obstacole similare în adaptarea software-ului existent la noul cadru legislativ. În acest sens, directorul FAN Courier a subliniat că autoritățile cu care a interacționat s-au angajat să faciliteze schimbările necesare. „În cele din urmă, schimbarea nu vine doar din partea Guvernului.

Cu toții trebuie să contribuim activ", a afirmat acesta. După cum am observat, tranziția spre noile reglementări nu este lipsită de provocări. Sunt necesare investiții semnificative în infrastructura IT și în formarea personalului, în special pentru companiile de curierat mai mici, care ar putea întâmpina dificultăți în adaptare. În ciuda acestor obstacole, beneficiile pe termen lung ale noului Cod Vamal sunt promițătoare. Adaptarea continuă la progresele tehnologice, investițiile strategice și colaborarea între părțile interesate sunt cruciale pentru menținerea creșterii și asigurarea faptului că sectorul poate satisface cerințele dinamice ale pieței.

Citeşte mai mult

Ce cautam?