Potrivit unui raport recent al Mordor Intelligence, companie specializată în studii de piață în industria auto, utilizarea piese- lor de schimb la mâna a doua poate reduce semnificativ amprenta de carbon a sectorului auto. Astfel, este încurajată și dezvoltarea unei economii circulare. Această abordare transformă modul în care privim întreținerea vehiculelor, având un impact semnificativ asupra costurilor pe termen lung și a mediului înconjurător. Același studiu vorbește despre relevanța pieselor second-hand mai ales în țările în care parcul auto este în mare parte învechit, iar de multe ori, piesele auto necesare nu se mai produc.
PESTE 85% – MAȘINI VECHI
Conform Biroului Național de Statistică, la 1 iunie 2024, în Republica Moldova, erau înregistrate 1,26 milioane de vehicule, dintre care 810 mii autoturisme. 168 mii dintre ele au vârsta de până la 10 ani, 365 mii – între 10 și 20 de ani, 255 mii – între 20 și 30 de ani, iar 364 mii sunt mai vechi de 30 de ani.
Datele pentru ultimii patru ani arată că, anual, se importă între 34 și 50 mii de mașini. Numărul vehiculelor mai vechi de 10 ani importate rămâne mare, de circa 18,2 mii, asta, deși accizele la importul lor sunt mai mari. Conform registrului de stat, în 2023, s-au înmatriculat 10 948 de automobile cu vârsta de 8-10 ani, 14 539 – cu vârsta de cincișapte ani, 7343 – între doi și patru ani. Puțin peste nouă mii de vehicule importate au fost produse în anii 2022-2023. În ultimii patru ani, au fost importate 28,8 mii de autoturisme noi.
PREMISELE CREȘTERII
Importul pieselor auto uzate în Republica Moldova este posibil datorită reglementărilor legislative aferente importului pieselor auto noi și uzate. Acum doi ani, au fost anulate prohibițiile la introducerea pe teritoriul țării a părților și accesoriilor uzate pentru autovehicule. Sunt și excepții ce țin de unele componente și accesorii uzate ale sistemelor de frânare și de direcție, care nu pot fi importate. De fapt, aceste modificări legislative au favorizat combaterea traficului ilicit de piese auto, încadrând în albia legalității piața pieselor auto second-hand.
Deși nu există date statistice referitoare la importul pieselor auto la mâna a doua, conform unor calcule de pe platformele de comercializare online, există peste 50 de companii importatoare. Totodată, persoanele fizice au dreptul de a introduce pe teritoriul țării părți și accesorii uzate pentru autovehicule. Dacă valoarea în vamă nu depășește suma de 300 de euro pentru mărfurile introduse pe cale terestră și 430 de euro pentru mărfurile introduse pe cale aeriană sau maritimă, în vamă nu se achită drepturile de import dacă piesele nu sunt destinate activității comerciale sau de producție.
Eduard Petrov, director AB Global Logistic, companie specializată și în importul pieselor auto second-hand, afirmă că piața acestora este în continuă creștere datorită unui număr mare de vehicule rulate importate. Majoritatea mașinilor sunt importate la mâna a doua din țări precum Germania, Polonia și Italia, iar piața pieselor auto second-hand vine în sprijinul necesităților de întreținere și reparare pentru aceste vehicule.
Există și o rețea de comercianți și centre de dezmembrări auto, care furnizează piese la prețuri reduse. De asemenea, platformele online facilitează achiziția de piese auto second-hand direct de la vânzători locali sau din străinătate. În ce privește piesele second-hand, legislația nu este la fel de strictă ca în Uniunea Europeană, ceea ce facilitează accesul la o gamă largă de piese recondiționate. Oamenii au tendința evidentă de a economisi atunci când își repară automobilul sau orice alt vehicul. Piesele second-hand sunt o alternativă pentru piesele noi, în special pentru modelele mai vechi de mașini, unde piesele noi pot fi de multe ori mai greu de găsit.
RECONDIȚIONAREA ESTE LA MODĂ
Mai mulți producători auto au lansat programe de recondiționare a mașinilor vechi, pentru a da o a doua viață modelelor clasice și pentru a răspunde cererii tot mai mari de vehicule restaurate. Aceste programe oferă soluții pentru clienții care doresc să păstreze aspectul clasic al mașinilor, dar cu performanțe și tehnologii moderne.
TENDINȚELE GLOBALE
Potrivit Fortune Business Insight, companie globală de cercetare, piața pieselor auto second-hand va continua să crească datorită cererii sporite pentru piese accesibile și dorinței consumatorilor de a prelungi durata de viață a vehiculelor. Chiar și în SUA, vârsta medie a autovehiculelor constituie, în prezent, 12,5 ani. Tendința este impulsionată de costurile tot mai mari ale mașinilor noi și de constrângerile de pe lanțul de aprovizionare. Mulți consumatori aleg să-și întrețină vehiculele mai vechi, fapt ce generează cerere pentru componente second-hand accesibile.
Estimările pentru 2030 arată o creștere semnificativă a pieței globale a pieselor auto, unde segmentele de caroserie, componente electronice și de iluminat și piese de tren de rulare sunt cele mai căutate. Cea mai mare parte a cererii provine din regiunea Asia-Pacific, unde majorarea numărului de vehicule și urbanizarea cresc nevoia de opțiuni accesibile de înlocuire a pieselor. De asemenea, America de Nord joacă un rol important, consumatorii valorificând avantajele pieselor second-hand care sunt, în opinia lor, mai accesibile și mai disponibile. În ce privește tipurile de piese, motoarele, sistemele de transmisie și componentele de caroserie sunt printre cele mai solicitate, fiind necesare pentru reparații după coliziuni și pentru înlocuirea pieselor esențiale funcționale. Odată cu creșterea adopției vehiculelor electrice, există și o cerere sporită pentru componente specifice EV second-hand, care se preconizează că va stimula și mai mult piața până în 2030.
5,6 % este rata anuală de creștere
EXPERIENȚA ROMÂNIEI
În anul 2023, pe fondul unei cereri crescute pentru mașini second-hand, prețul pieselor auto la mâna a doua a crescut în România, influențat de scăderea ofertei de mașini noi și de întârzierea livrării acestora. Acest lucru a condus la o creștere cu aproximativ 18% a prețului mediu al mașinilor rulate, ceea ce a generat o cerere mai mare și pentru piesele de schimb la mâna a doua. Tipurile de mașini preferate, precum SUV-urile și vehiculele compacte, alimentează cererea de piese folosite, iar platformele online devin principalele canale de vânzare pentru aceste componente. Pentru mulți români, piesele auto second-hand reprezintă o modalitate eficientă de a reduce costurile de întreținere și reparații, contribuind astfel la o cerere constantă pe această piață. Totodată, în România, este practicată pe larg recondiționarea pieselor. Aceasta presupune repararea și refacerea piesei pentru a se apropia de starea originală și este disponibilă în multe service-uri. Prin această metodă, chiar și pentru vehiculele mai vechi sau mai puțin răspândite, apare opțiunea de a înlocui piesa nefuncțională.
Un alt aspect caracteristic este că unele companii de dezmembrări oferă certificare pentru piesele auto, garantând că ele corespund specificațiilor originale și că au fost verificate tehnic. De obicei, piesele care trec de această certificare sunt însoțite de o perioadă de garanție de până la 90 de zile.
AVANTAJE ȘI DEZAVANTAJE
Conform unui raport realizat de Vantage Market Research, firmă de statistică și cercetare, utilizarea pieselor auto second-hand de la mașini „donatoare” are și avantaje, și dezavantaje.
Avantaje:
Costuri mai reduse: Piesele second-hand sunt adesea mult mai ieftine decât cele noi, ceea ce face posibilă reducerea semnificativă a cheltuielilor de reparație.
Disponibilitate pentru modele vechi: Piesele de la mașinile mai vechi sau modele rare pot fi dificil de găsit noi, iar piesele second-hand oferă o soluție viabilă pentru acestea.
Impact ecologic redus: Prin refolosirea pieselor auto, cererea de piese noi scade, reducând astfel cantitatea de materiale necesare și impactul asupra mediului.
Calitate originală: Unele piese second-hand, chiar dacă sunt folosite, pot avea o durată de viață bună, iar componentele originale sunt adesea considerate superioare replicilor aftermarket de calitate inferioară.
Dezavantaje:
Durată de viață incertă: O piesă second-hand poate fi aproape de sfârșitul duratei sale de viață, ceea ce poate duce la necesitatea unei înlocuiri repetate într-un timp scurt.
Compatibilitate variabilă: Este posibil ca anumite piese să nu se potrivească perfect din cauza specificațiilor diferite între versiuni ori serii de modele.
Lipsa garanției: În general, piesele second-hand nu vin cu o garanție, așa că riscul revine cumpărătorului, dacă aparprobleme.
Probleme de siguranță și fiabilitate: În special pentru piesele esențiale pentru siguranță, cum ar fi frânele sau componentele suspensiei, folosirea unor piese second-hand poate fi riscantă, dacă acestea nu sunt verificate riguros.
Eduard PETROV, director AB Global Logistic
Odată cu importul pieselor uzate, simplificăm viața oamenilor, care nu au de așteptat luni în șir anumite piese.
CUM ALEGEM
Eduard Petrov povestește despre criteriile de selectare a pieselor pe care le-a implementat în compania sa. El spune că se bazează pe mai multe criterii esențiale. Controlul și verificarea pentru a primi asigurarea că piesele respectă standardele internaționale de calitate, garantează că produsele sunt fiabile și sigure pentru utilizare.
Are loc și o colaborare exclusivă cu furnizorii și producătorii cu reputație solidă în industrie, care au o istorie dovedită în furnizarea de piese auto de înaltă calitate. Are loc, totodată, verificarea durabilității și fiabilității, precum și analiza feedbackului clienților și recenziile despre produsele pe care compania vrea să le importe. Acest lucru se face pentru a înțelege, dacă acestea vor fi asimilate de piață.
„De asemenea, evaluăm costul pieselor, dar și costurile totale de import, inclusiv transportul și taxele, pentru a ne asigura că oferim un raport calitate-preț optim. Ne asigurăm că furnizorii pot livra piesele într-un interval de timp rezonabil, pentru a satisface cerințele clienților noștri”, menționează managerul.
Principalele piețe de proveniență a pieselor auto sunt companiile specializate în dezmembrări și furnizorii oficiali de automobile din țări europene, precum Germania, Polonia, dar și Marea Britanie. Fiecare sursă în parte oferă avantajele sale, precum varietatea și disponibilitatea în ceea ce ține de stocuri, dar și timp mai rapid de livrare, în cazul Poloniei. Desigur, există și unele dezavantaje, costuri mai ridicate pentru logistică în cazul pieselor ce provin din Marea Britanie.
Garanția oferită depinde de predestinația și starea pieselor, iar reclamațiile clienților se prelucrează în conformitate cu fiecare caz individual. Eduard Petrov spune că piesele la mâna a doua oferă o oportunitate clară clienților de a optimiza prețurile de reparație a automobilului. Totodată, aceste piese acoperă cererea pe care piața pieselor auto noi nu o poate satisface.
„Odată cu importul pieselor uzate, simplificăm viața oamenilor, care nu au de așteptat luni în șir anumite piese. De asemenea, reducem considerabil procesul de poluare ce are loc în urma fabricării pieselor noi. Astfel, contribuim la reducerea problemelor de încălzire globală”, spune specialistul.
$107mld va constitui piața globală de piese auto second-hand în 2030
PROVOCĂRI SPECIFICE PIEȚEI
Procesul de logistică a pieselor auto la mâna a doua prezintă provocări ce țin de fluctuațiile de prețuri ale transportului și gestionarea stocurilor. Pentru a optimiza aceste procese de gestionare a lanțului de aprovizionare, colaborarea are loc cu transportatori mari, care oferă soluții profesioniste.
O provocare legată de comercializarea pieselor de schimb la mâna a doua ține de optimizarea proceselor prin automatizarea gestiunii stocurilor. Este foarte importantă și eficientizarea lanțului de aprovizionare, dar și utilizarea unor canale de comunicare rapide. Un alt aspect ține de prezența cât mai mare pe întreg teritoriul țării. Reprezentanțele în centrele raionale asigură proximitatea optimă față de consumatori și reduce din costurile legate de urgentări logistice.
În general, principalele tendințe observate pe piața locală țin de creșterea cererii pentru piese second-hand din cauza prețurilor la piesele noi și a interesului pentru sustenabilitate. Totodată, digitalizarea vânzărilor pieselor auto prin e-commerce asigură vizibilitatea și comoditatea achiziționării componentelor auto.