Business story

Moldoveanul care a cucerit piața imobiliară din Dubai: secretul lui SERGHEI

Atunci când ambiția întâlnește oportunitatea, se construiesc cariere extraordinare. Este cazul lui Serghei Golovațki, un antreprenor originar din Republica Moldova care a evoluat de la broker financiar în Cipru la agent imobiliar de top în Dubai. Cu tranzacții evaluate la peste un milion de dolari, antreprenorul ajută clienții să facă investiții inteligente, profitând de avantajele fiscale ale unuia dintre cele mai importante centre de afaceri din Orientul Mijlociu.

Povestea lui Serghei a început la Chișinău, unde și-a dezvoltat abilitățile de comunicare în limba engleză la Liceul „Kiril și Metodiu”. Dorința de a deveni independent financiar cât mai repede l-a determinat să studieze banking, finanțe și investiții la Universitatea din Nicosia, Cipru. După absolvire, tânărul și-a început cariera ca broker financiar la Plus500, gestionând clienți VIP și lucrând la departamentul antispălare a banilor. Această poziție, într-o firmă listată la Bursa de Valori din Londra, i-a deschis porțile spre noi orizonturi. CV-ul lui Serghei a ajuns pe masa unei companii din industria aviatică specializată în organizarea zborurilor charter pentru clienți cu venituri extrem de mari. A trecut cu succes interviul și a fost angajat, devenind responsabil pentru selectarea celor mai bune opțiuni de zbor în urma negocierii cu proprietarii de avioane private. „Am avut solicitări din și spre Chișinău. Acordam o atenție deosebită acestor zboruri datorită legăturii mele cu Moldova și eram mereu bucuros când compatrioții mei comandau avioane charter de la mine”, își amintește antreprenorul.

DE CE DUBAI?

În căutarea unor oportunități și mai mari, Serghei a luat în considerare Moscova, dar, în cele din urmă, a ales Dubaiul. Reputația orașului ca centru de afaceri global, împreună cu istoriile prietenilor din Moldova stabiliți acolo, l-au atras către această destinație. Tânărul a văzut o concordanță naturală între rețeaua sa de contacte și piața imobiliară din Dubai, unde mulți dintre foș- tii clienți din industria aviatică investiseră deja în proprietăți. „Am primit o ofertă de la o companie de brokeraj imobiliar și, în două zile, mi-am făcut bagajele și am plecat”, spune Serghei.

Primele săptămâni au fost dificile. Tânărul a trebuit să se familiarizeze cu numeroasele cartiere din Dubai și cu circa o sută de dezvoltatori imobiliari. A urmat un program intens de instruire la noua sa companie, unde a trecut un examen intern. „Discuția inițială cu un client este esențială. Trebuie să-l interesezi fără a-l copleși cu informații, mai ales dacă este prima lui investiție în străinătate. Este important să construiești o relație, să oferi detaliile necesare și să-l ajuți să facă alegerea corectă”, explică agentul.

„PREFER CLIENȚII CU BUGETE MARI"

Clientela tânărului agent este diversă de la investitori prudenți, aflați la prima achiziție, până la persoane cu averi considerabile și experiență în domeniu. Dacă cei care își investesc economiile într-o primă proprietate sunt mai rezervați și necesită o îndrumare minuțioasă, cei cu bugete mai mari sunt mai încrezători în investițiile lor. Serghei preferă să se concentreze pe cea de-a doua categorie, mărturisind că „persoanele cu bugete de la o jumătate de milion până la un milion de dolari înțeleg că aceasta nu este ultima lor investiție. Iau decizii rapid, iar tranzacțiile se finalizează mai ușor”. În medie, agentul efectuează cel puțin două tranzac- ții pe lună, deși există luni mai productive, cu trei imobile vândute. Catalogul său include mai multe categorii de imobile, de la proprietăți econom care valorează de la 150 000 de dolari, la proprietăți business class de la 300 000 de dolari și proprietăți de lux a căror valoare depășește un milion de dolari. „Cea mai mare tranzacție pe care am încheiat-o a fost în valoare de 1,7 milioane de euro, pentru un apartament cu trei camere, gata de locuit", notează specialistul. Potrivit acestuia, în cazul proprietăților pe piața secundară, clientul achită brokerului un comision de 2% din valoarea proprietății. Pentru imobilele aflate încă în construcție, se percepe un comision de la dezvoltator, astfel încât clientul nu achită niciun comision suplimentar. Această transparență face piața imobiliară din Dubai atractivă pentru investitori din întreaga lume. „Fiecare nou proprietar trebuie să plătească 4% către Dubai Land Department (DLD). Această taxă merge către o autoritate guvernamentală care te protejează în caz de construcție nefinalizată. Dacă dezvoltatorul inițial nu poate termina proiectul, guvernul angajează un alt contractor pentru a-l duce la bun sfârșit, asigurând protecția investitorului", explică Serghei.

VENITURI NEIMPOZITATE, CREȘTERE NELIMITATĂ

Regimul fiscal avantajos reprezintă un alt atu al Dubaiului. „Persoanele fizice nu plătesc impozit pe venit. Poți da în chirie proprietăți fără a plăti taxe și nu există impozit pe veniturile din capital. Poți cumpăra o proprietate cu o anumită sumă și o poți vinde la preț dublu”, spune Serghei. În plus, impozitul pe profit de 9% și TVA de 5% sunt considerabil mai mici decât în Europa, sporind atractivitatea orașului pentru companii. Cu toate acestea, antreprenorii sunt obligați să respecte unele reglementări stricte. „Dacă întârzii cu plata angajaților, îți pot fi înghețate conturile, ceea ce poate conduce la oprirea afacerii”, avertizează Serghei, adăugând că licențele anuale și chiriile pentru birouri pot fi destul de costisitoare.

VIAȚĂ SCUMPĂ, DAR ȘI VENITURI PE MĂSURĂ

Viața în Dubai este costisitoare. După cum observă Serghei, deși nu există o limită superioară a cheltuielilor, o persoană are nevoie de cel puțin 3500 de dolari pe lună pentru un trai decent. Suma acoperă chiria pentru un apartament de o cameră (minim 1500 de dolari), închirierea unui automobil o necesitate în Dubai (500 de dolari) și cheltuielile zilnice (încă 1500 de dolari). Agentul atribuie costurile mai mari din Dubai numeroaselor „tentații și opțiuni de divertisment”, subliniind în special prețurile mai mari la cumpărături față de Europa. După ce a petrecut mai bine de doi ani în „paradisul din deșert”, tânărul consideră că potențialul orașului pentru venituri mari și afaceri profitabile, alături de șansa de a colabora cu cele mai bune minți din lume, compensează cheltuielile. „Dubai este un oraș cosmopolit, aici sunt prezente peste 200 de etnii. Deseori, networking-ul care duce la tranzacții profitabile are loc în cafenele, restaurante și hoteluri. Ca agent imobiliar, trebuie să petreci cât mai puțin timp la birou și să te întâlnești cât mai mult cu dezvoltatori și clienți”, conchide Serghei.

Citeşte mai mult

Ce cautam?