În opinia lui Teodor Golban, sectorul construcțiilor este unul dintre cele mai importante domenii ale unei economii. Atunci când sunt construite spații noi de trai și de lucru, apar premise pentru dezvoltare. Totul însă depinde de cât de bine gândite sunt acestea, de la drumuri și parcări până la infrastructura pietonală și de agrement. „Dezvoltarea trebuie făcută conform unor planuri urbanistice bazate pe ideea unui ecosistem comod de coabitare și norme de construcții bine definite”, spune managerul.
BICICLETA A FOST INVENTATĂ DEJA
Dacă e să urmăm exemplul Israelului, atunci ar trebui coordonate de stat toate proiectele de construcții – fiecare cartier, fiecare clădire, fie că e vorba de birouri sau spații locative. La latitudinea companiei, rămâne doar procesul nemijlocit de construcție care trebuie executat la cele mai înalte standarde. „Aici, am în vedere faptul că de toate aspectele se ocupă exclusiv statul. Destinația terenului pentru construc-ții care, apropo, nu poate fi atribuit oriunde, infrastructura socială, parcurile, drumurile, proiectele arhitecturale, planimetria – totul este hotărât de organele oficiale de resort. Totul este calculat pentru un anumit flux de persoane, mașini și agenți economici”, susține antreprenorul.
În opinia lui, bunele practici din Israel pot fi preluate ușor de responsabilii decidenți din domeniulconstrucțiilor din Republica Moldova. Un alt aspect foarte important, pe care îl subliniază Teodor, presupune interacțiunea dintre investitorii în terenuri, companiile de construcții, sistemul bancar și stat.
Aceste colaborări sunt axate pe norme tehnice, reguli de finanțare și priorități de dezvoltare foarte clare. Odată ce organele de stat competente au cercetat fezabilitatea unui nou cartier sau chiar oraș, acestea atribuie statutul și destinația cuvenită terenului respectiv. Urmează planificarea infrastructurii până în cele mai mici detalii. Ulterior, terenul, care este de facto proprietate de stat, se vinde ori se dă în arendă unui investitor care virează banii pentru construcția căilor de acces și a tuturor aspectelor ce țin de comunicații și ecosistemul social. Astfel, cu banii oferiți de investitor, statul construiește infrastructura, asumându-și toată responsabilitatea. După aceasta, investitorul găsește un dezvoltator imobiliar care este contractat pentru a construi clădirile și spațiile necesare.
Între timp, toți doritorii de a achiziționa apartamente, oficii sau spații comerciale pot accesa un credit ipotecar pentru a investi chiar de la etapa inițială de construcție. În concluzie, construcția unui cartier fără existența drumurilor, parcărilor, spațiilor comerciale, școlilor sau grădinițelor, este imposibilă
CONFORTUL LOCATARULUI ESTE PRIMORDIAL
Directorul companiei Golban Trade vorbește și despre importanța faptului că, atunci când este gândită dezvoltarea noilor cartiere sau complementarea unor cartiere deja existente, trebui să fie luată în calcul percepția și confortul viitorului locatar. În mod normal, fiecare metru pătrat construit trebuiesă aducă, în primul rând, valoare adăugată niveluluide trai și bunăstării cetățeanului și doar apoi profit dezvoltatorului imobiliar. Cel din urmă este și el important, dar nu primordial. Din acest considerent, implicarea statului este foarte necesară.
Companiile de construcții, ca oricare alte afaceri, sunt axate pe profit. Este un lucru absolut normal, însă dezvoltarea urbanistică armonioasă a localităților este o prerogativă a autorităților.
Confortul viitorilor locatari este important și pentru agenții economici care își desfășoară activitatea în Chișinău. Angajații care nu irosesc timp și energie în ambuteiaje sunt cu mult mai eficienți pentru procesul de lucru. Totodată, spațiile de agrement ar trebui să fie amplasate adecvat numărului de locuitor iar spațiile comerciale ar trebui să aibă locuri de parcare proporționale fluxului de oameni. Astfel, acestea ar fi cu mult mai rentabile din punct de vedere economic, dacă ar fi gândite în folosul potențialilor clienți.
SOLUȚII EXISTĂ
Liderul companiei Golban Trade menționează că, deși acum sunt foarte multe probleme la capitolul dezvoltare urbanistică corectă în capitală, soluții viabile există. Pe lângă oportunitatea de a prelua mai multe concepte sau chiar modelul integral de dezvoltare urbană din Israel, există și posibilitatea unui concept gândit în conformitate cu realitățile autohtone. El trebuie elaborat de autoritățile statului, dar, atenție, nu neapărat din banii statului. Ideea generală constă în faptul ca fezabilitatea urbană integrală a planului urbanistic general să fie coordonată foarte bine cu planurile urbanistice zonale și cele ce țin de suburbii. În capul mesei, ar trebui să stea calculele reale ale fluxurilor de oameni, de transport privat și transport public, iar infrastructura socială să fie planificată și construită înaintea spațiilor locative propriu-zise.
Un alt element esențial ar fi planificarea zonelor verzi, mai ales că între oraș și suburbii există încă suficient spațiu. În ce privește parcările, acestea ar trebui să fie, în mare parte, subterane sau supraetajate, iar pentru cei care vin din afara orașului, să existe parcări mari la intrarea în oraș. Aceste parcări trebuie conectate la transportul public care să circule exclusiv pe benzi dedicate. Teodor Golban vorbește și despre schimbarea mentalității la nivel de consumator, adică cel care alege să cumpere sau nu un spațiu. Oamenii care cumpără apartamente ar trebui să pună întrebări corecte dezvoltatorilor, în sensul unor cerințe înalte ce țin de ecosistemul și confortul viitoarei locuințe. Astfel, sinergia acestor cerințe va ajunge și la funcționari, pentru că, într-o economie reală, mulțumirile cumpărătorilor influențează direct creșterea economică și volumul impozitelor achitate de companii la stat.
La întrebarea când se apucă Golban Trade de dezvoltarea integrală a unui microcartier, am primit un răspuns destul de promițător: în curând. Mai mult de atât, am aflat că acesta va fi construit pe baza unui concept absolut nou pentru țara noastră.
Problemele urbanistice vor dispărea odată cu implicarea și asumarea integrală a responsabilității de către stat, de la conceptul planurilor zonale până la calitatea betonului armat.