Сompanii

Prin diplomația economică, scoatem în prim-plan avantajele țării

În condițiile globalizării economiei mondiale, diplomația economică devine un instrument tot mai important al politicii externe. În Republica Moldova, acesta este fortificat odată cu intensificarea relațiilor externe în contextul integrării europene. Diplomații noștri, dar și toți cei împuterniciți să promoveze în exterior interesele economice ale Republicii Moldova trebuie să știe cum să promoveze mai bine avantajele țării.

Anul trecut, Republica Moldova a obținut dreptul de a exporta în Uniunea Europeană carne de pasăre procesată și ouă de categoria A, a devenit cel mai mare exportator mondial de prune printre țările din emisfera nordică, cu o cotă de 73% din volumul total de prune exportate în UE, a semnat un acord de liber schimb cu statele EFTA, a obținut accesul liber, pentru o perioadă de cinci ani, pe piața Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pentru produsele agricole. Potrivit Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED), au fost atrase mai multe companii aeriene în Republica Moldova, au fost organizate peste 40 de evenimente de promovare, inclusiv târguri și expoziții în mai mult de 20 de țări din Europa, America și Asia. Un aport esențial la aceste realizări le-a adus diplomația economică.

AGENDA DE POLITICĂ EXTERNĂ, TOT MAI ALINIATĂ LA POLITICILE ECONOMICE

Activitățile de diplomație economică se află în competența a trei autorități centrale. Este vorba de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED), care se preocupă de politicile economice ale statului, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, care are obiectivul de a promova interesele țării peste hotare și Agenția de Investiții. Aceasta are rolul de coordonator și de organizator nemijlocit al activităților de promovare a exporturilor moldovenești și atragerea investițiilor. Astfel, diplomația economică este un instrument esențial pentru ca Agenția să-și poată îndeplini cu succes obiectivele.

Cristina CEBAN, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării

Diplomația economică devine tot mai importantă, având un rol strategic esențial în sporirea accesului la piețele internaționale, prin implicarea tuturor actorilor, instrumentelor și canalelor de influență disponibile

Cristina Ceban, secretar de stat în MDED, spune că, la nivel mondial, drept urmare a globalizării economice, rezultatele activităților externe orientate spre creșterea economică au devenit principalul motor de influență asupra deciziilor politice. În acest context, rolul diplomației economice a crescut inevitabil, substituind treptat relațiile interstatale tradiționale, preponderent axate pe metodele politice de redresare a conflictelor interstatale și promovare a intereselor naționale.

„Agenda politică externă se aliniază tot mai mult cu agenda de politică economică. Diplomația economică devine din ce în ce mai importantă pentru politica externă, având un rol strategic esențial în sporirea accesului la piețele internaționale, prin implicarea tuturor actorilor, instrumentelor și canalelor de influență disponibile”, menționează ea. La rândul său, Ministerul Afacerilor Externe consideră diplomația economică una din componentele prioritare ale politicii externe a Republicii Moldova. Sergiu Mihov, secretar de stat al Ministerului Aafacerilor Externe (MAE), spune că rolul ei include promovarea intereselor naționale de dezvoltare economică, prin promovarea exporturilor, turismului, precum și a imaginii Republicii Moldova ca destinație sigură și atractivă pentru investiții.

„Este un instrument esențial de stimulare a economiei naționale, dar și o cale de consolidare a relațiilor bilaterale, de integrare în economia europeană și internațională”, notează el. Un rol esențial în acest proces revine misiunilor diplomatice, care sunt implicate activ în organizarea de evenimente și forumuri, axate pe sectoare strategice, cum ar fi IT,automotive, farmaceutic și agroalimentar pentru a conecta investitorii străini cu potențialul economic al Moldovei.

Ana STAMATI, specialist în diplomație economică din cadrul Agenției de Investiții

Facem vizite la asociații, la unități de producere, astfel încât viitorii diplomați să vadă la modul practic ce se realizează în Republica Moldova. Îi introducem în realitatea economică a țării.

AGENȚIA DE INVESTIȚII, ÎN MIEZUL PROCESELOR

În practică, coordonator în acest proces este Agenția de Investiții. „Suntem instituția care creează legătura dintre ambasade și ceea ce se întâmplă în Republica Moldova la nivel de climat investițional”, spune Ana Stamati, responsabilă de diplomația economică în cadrul instituției.

Unul din rolurile principale ale Agenției de Investiții în procesul de consolidare a rețelei diplomației economice constă în a conecta specialiștii, care urmează a fi detașați în misiunile diplomatice, la mediul de afaceri autohton și de a-i familiariza cu procesele conexe ale acestuia. Pentru a facilita acest lucru, a fost gândit instrumentul de onboarding. „În funcție de țara unde pleacă persoanele detașate, decidem agenda vizitelor la asociații de profil, la unități de producere, astfel încât ele să vadă ce se realizează în Republica Moldova. Această experiență îi ajută să promoveze mai eficient potențialul țării”, subliniază ea.

Potrivit Irinei Tolstousov, vicedirector al agenției, atașații economici, dar și alți angajați ai ambasadelor urmează să interacționeze cu businessul din țările unde vor activa, să vândă acestuia imaginea țării, capacitatea de export a companiilor noastre, dar și opțiunile investiționale. De aceea este esențial ca ei să vadă cum arată, de fapt, businessul de la noi.

Plus la aceasta, sunt create relații directe între funcționarii ambasadelor cu businessul local, dar și cu reprezentanții mediului asociativ. „Directorii de asociație știu mai bine ce se întâmplă în industria sa decât oricine dintre noi. Relațiile directe cu ei scurtează calea de obținere a informației despre sectoarele economiei, producere, certificare, calitate, cantitate totul despre afacerile din Moldova”, susține Irina Tolstousov.

ESTE ESENȚIAL CUM E PREZENTATĂ ȚARA

Vicedirectoarea subliniază că un sector cu potențial înalt de promovare a țării este turismul, care reprezintă latura de putere blândă în acest proces, necesară pentru familiarizarea potențialilor parteneri cu realitățile de la noi. Un video despre țară, despre destinațiile ei turistice, despre condițiile de trai completează eficient prezentarea țării pe lâng cifrele, taxele și statisticile oferite potențialior investitori sau parteneri comerciali.

„Oamenii au nevoie de o introducere soft, mai ales că aceasta devine foarte importantă pentru cei care ar putea, la un moment dat, să se mute cu traiul aici, dacă fac o investiție. Condițiile de viață, cultura, istoria, învățământul, agrementul toate influențează climatul investițional”, subliniază vicedirectorul Agenției de Investiții.

Irina TOLSTOUSOV, vicedirector al Agenției de Investiții

Este un dezavantaj că suntem o economie de scară redusă, însă, pe de altă parte, chestiunile administrative se soluționează aici mult mai repede. Trebuie să știm să ne prezentăm frumos avantajele.

În plus, este esențial modul cum este prezentată țara. „Noi avem specificul nostru: și cu plusuri, și cu minusuri, dar trebuie să putem scoate avantajele în evidență. Spre exemplu, este un dezavantaj că suntem o economie de scară redusă, însă, pe de altă parte, problemele inerente derulării unei afaceri, se soluționează mult mai repede ceea ce reprezintă un avantaj semnificativ. Trebuie să știm să ne prezentăm frumos avantajele”, spune Irina Tolstousov. Toată această informație și o astfel de abordare urmează să fie însușite de persoanele detașate în ambasade, fie cu mandat de atașat economic sau responsabil de dosarul economic. Atunci când reprezentanții sunt deja în ambasade și se confruntă cu anumite realități, specialiștii agenției fie cei pe domeniul atragerii investițiilor, fie cei specializați în exporturi îi consiliază în chestiuni de ordin practic, legate nemijlocit de activitatea de business. Un alt rol al Agenției de Investiții în consolidarea Diplomației Economice, potrivit Anei Stamati, este menținerea unei conlucrări constante cu ambasadele în scopul actualizării acestora cu schimbările, progresul și provocările referitoare la atragerea investițiilor și promovarea exporturilor.

ȚARA OPORTUNITĂȚILOR INVESTIȚIONALE

În prezent, în cele 46 de ambasade ale Republicii Moldova există 15 birouri comercial-economice și opt atașați economici. Potrivit lui Sergiu Mihov, mesajul principal al acestora către potențialii investitori și partenerii economici este că Republica Moldova este țara oportunităților investiționale, cu avantaje precum costurile operaționale reduse, forța de muncă înalt calificată și apropierea geografică de piețele europene, este un stat dedicat reformelor, stabilității economice și integrării europene. „Diplomații moldoveni promovează o viziune de deschidere și colaborare, subliniind an gajamentul nostru de a crea un mediu de afaceri prietenos și competitiv, printr-un cadru legislativ modernizat și o economie aliniată la standardele Uniunii Europene”, spune el. Un alt aspect esențial este angajamentul pentru dezvoltarea relațiilor economice bazate pe încredere. „Suntem deschiși să discutăm parteneriate sustenabile, care să aducă beneficii ambelor părți. Ne propunem ca investitorii să vadă în Republica Moldova nu doar o piață de extindere, ci și un partener de lungă durată”, menționează Sergiu Mihov.

Sergiu MIHOV, secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe

Diplomații moldoveni promovează o viziune de deschidere și colaborare, subliniind angajamentul nostru de a crea un mediu de afaceri prietenos și competitiv, printrun cadru legislativ modernizat și o economie aliniată la standardele Uniunii Europene.

DIPLOMAȚIA ECONOMICĂ ÎN PERSPECTIVA ADERĂRII LA UE

În ce privește perspectiva aderării la UE, diplomatul spune că „se prefigurează o transformare structurală a arhitecturii diplomației economice, corelată cu procesul de aliniere la acquis-ul comunitar, care va facilita și mai mult convergența graduală cu piața unică europeană și va contribui semnificativ la fortificarea rezilienței economice naționale în contextul provocărilor geopolitice contemporane”.

Un rol primordial îl va avea diversificarea și consolidarea sectoarelor economice strategice, cu focalizare pe domeniile cu potențial inovativ ridicat. Astfel, diplomația economică își va instrumentaliza și mai mult eforturile în atragerea investițiilor în infrastructura strategică, IT, sectorul agroalimentar, energia regenerabilă și producția industrială cu valoare adăugată înaltă.

Ținând cont de orientarea sistemului economic spre sectoare de complexitate avansată și producție cu valoare adăugată înaltă, diplomația economică va urmări valorificarea progresivă a acestui avantaj.

Abordarea va fi susținută prin implementarea unor mecanisme moderne de cooperare economică și dezvoltarea unor parteneriate strategice care să faciliteze transferul de know-how și integrarea în lanțurile valorice europene.

Consolidarea competitivității economice va fi realizată prin alinierea sistematică la standardele și normele Uniunii Europene, proces care va permite nu doar potențarea și dinamizarea fluxurilor comerciale, ci și creșterea calitativă a capacităților de export. Această transformare va fi însoțită de dezvoltarea unor instrumente specifice de promovare comercial-economică, adaptate la exigențele pieței unice europene și la dinamica schimbărilor în comerțul internațional.

Ce cautam?