Marketing

Despre ce vorbește businessul

Temele de discuții în mediul de afaceri tot timpul au fost multe și cu un diapazon larg de domenii. Un eveniment dedicat acestui subiect s-a desfășurat pe 18 mai, la Chișinău, fiind organizat de agenția de consultanță Rare People. Talking Business a adunat peste 450 de oameni de afaceri, experți, antreprenori, iar tonul discuțiilor a fost dat de 11 speakeri locali.

Mihail Popescu, fondator Rare People și cel care a venit cu ideea organizării evenimentului, menționează că a făcut-o cu scopul de a oferi o tribună oamenilor de afaceri locali pentru a-și  împărtăși experiența.

 Unul dintre subiectele abordate a ținut de francizare, iar Cristina Bulai, broker owner RE/MAX Central, franciza locală a agenției imobiliare RE/MAX a punctat aspectele de care trebuie să ducem cont atunci când ne propunem să inițiem o afacere prin franciză. „Afacerile care oferă francize țin de obicei de nevoile primare.  În Republica Moldova din 63 de mii de companii active, doar 40 sunt francizate oficial în baza unui contract standardizat. O franciză costă de la unu la un milion de euro, iar pentru acest cost pe lângă modelul lucrativ al afacerii obținem promovare, training-uri și recomandări utile”, menționează managera.

Ea accentuează în același timp că alegerea tipului de activitate ar trebui făcută bazându-ne pe ceea ce știm să facem, ce ne iese cel mai bine și reieșind din domeniile unde există bani.

Detaliile contează

Dan Dima, fondator al companiei de contabilitate DAD Accountant, a ținut un discurs despre conceptul de „Unit economy”. „În Moldova trebuie să fii foarte optimist ca să inițiezi o afacere, trebuie să speri că totul va fi bine. Însă să fim serioși, este nevoie și de planificare, nu doar de speranță, căci cea din urmă  omoară într-un final afacerea. Trebuie de acționat, iar succesul trebui repetat, anume această capacitate de a repeta succesul înseamnă eficiență în companie”, subliniază expertul.

Implementarea unit economy ar însemna modelul financiar în care toți indicatorii de business se reduc la o singură unitate, de obicei la un client, de aici începe socoteala.

În altă ordine de idei Alexei Munteanu, director de marketing al Viorica Cosmetics, a vorbit despre faptul că nevoile pieței vin din nevoi personale, iar o mărime nu-i cuprinde pe toți. „Actualmente fiecare generație de clienți înseamnă diversitate. Avem două generații fluente digital, generația Y este cea capabilă financiar, iar generația Z este încadrată cel mai mult în câmpul muncii. De asta managerii care vor să vândă ar trebui să reușească să depășească așteptările acestor generații și să-i trateze personalizat”, susține specialistul.

Un alt lector al evenimentului, Andrei Haret, fondatorul marketingGO, spune că obiectivele de business urmează a fi definite din start și numai după asta trebuie analizate activitățile de marketing. Cât ține de piață și competitorii ei, aici trebuie să prospectăm bine. „Cercetăm concurența. Atunci când analizăm competitorii, atât pe cei direcți cât și pe cei indirecți, obținem un tablou clar despre piața pe care activăm, până la urmă creăm împreună piața. Trebuie să înțelegem și similitudinile dar și diferențele” , conchide managerul.

La rândul său, Alexandru Timofte, CEO la Active Digital, o platformă de automatizare a businessului din punct de vedere digital, a enumerat patru piloni ai performanței digitale. „Este vorba în primul rând de țintirea inteligentă în reclamă cu titluri adaptate și construirea profilului ideal al cumpărătorului. Urmează construirea unui site web optimizat pentru conversie cu un design inovativ orientat spre utilizator. Respectiv, modelul sau procesul prin care clienții află despre noi,  introducem inovația și eficiența prin aplicații mobile și software personalizat, iar când avem un client activ cerem de la el un feedback”, spune antreprenorul.

„ Este despre implicare”

Gazda evenimentului Mihail Popescu, ne întreabă ce facem cu angajații în 2024, care sunt mai puțini și mai puțin calificați. El este de părere că schimbarea în societate trebuie să pornească din mediul de afaceri. „A ști, a putea și a face sunt trei lucruri diferite. Totodată,  investițiile în dezvoltare sunt egale cu retenția angajaților. Până la urmă, dacă ne creștem oamenii în companie, avem profesioniștii noștri”, subliniază organizatorul evenimentului. 

Un alt vorbitor, Vladimir Badan director marketing la rabota.md atrage atenția la anunțurile de angajare și importanța lor în procesul de recrutare. „ Nouă din zece anunțuri de angajare au un titlu banal și irelevant, și asta în condițiile în care avem un deficit foarte mare de forță de muncă. Anunțul trebuie să fie unul autentic, fără a fi copiat. Astfel obținem un flux mare de angajați în câteva ore. Timpul în care angajații calificați ajung la noi este unul cu mult mai rapid și, respectiv, după ce sunt recrutați, rămân să muncească la noi”, menționează expertul.

Într-un anunț titlul contează într-o proporție de circa 60%. Restul de 40% este influențat de conținut. Anunțurile cu salariu indicat adună mai multe cv-uri calitative în medie cu șapte la sută. Lungimea optimală a titlului anunțului este cea de până la șapte cuvinte.

„Trebuie doar să vrem”

Eva Pogor, co-fondatoare investiții.md, platformă de consultanță în atragerea finanțării, a vorbit despre multitudinea oportunităților existente în acest sens. „Granturile, subvențiile și creditele preferențiale sunt soluții reale în Republica Moldova, pentru finanțarea și menținerea afacerilor”, spune specialista.

Olga Melniciuc, director executiv al fundației start-up Moldova, a vorbit despre sursele alternative de finanțare de la incubatoare de afaceri, venture capital, până la angel investitori.

Tudor Darie, CEO la platforma fagura.com, menționează că rata de creditare a sectorului privat în SUA este de 225 %, în Europa – de 87 %, pe când în  Moldova este de doar 27%, fapt ce trezește mai multe semne de întrebare pe dimensiunea economică.

La rândul său, consultanta în afaceri Alina Andriuță, a vorbit despre cele mai grave 16 erori în creșterea și scalarea afacerii.  „Erorile sistemice sunt, de fapt, erori de gândire și acțiune. Scalarea și creșterea nu sunt de fapt sinonime. Creșterea e proporțională pe când scalarea e disproporțională, iar toate preconcepțiile pe care le avem, de multe ori ne joacă festa prin limitele impuse”, subliniază experta.

Ruslan Cojocaru, fondator Tucano și OLIVA a relatat despre propria experiență și ne-a îndemnat să ne întrebăm încotro mergem. Oaspeții evenimentului au fost puși la treabă în a se întreba despre roata balanței vieții, care ar trebui făcută în opinia managerului odată la fiecare trei luni. De asemenea, expertul a îndemnat oamenii să-și determine valorile și misiunea în viață, aceste răspunsuri fiind cheia spre balanța interioară a fiecăruia.

Ce cautam?