Afaceri

Diplomația economică a moldovei Quo Vadis

În timpul Moldova Business Week, un eveniment investițional de amploare desfășurat în luna septembrie, printre numeroasele opinii exprimate, s-a remarcat o convergență subtilă a ideilor îndreptată spre concluzia că singura opțiune de a asigura un trai decent pentru toată lumea în Republica Moldova astfel încât și unii emigranți să se întoarcă la un moment dat acasă este o creștere economică mai rapidă decât ne putem imagina acum. Și nu există altă modalitate de a asigura această creștere decât prin sporirea fluxului investițiilor străine directe, împreună cu o integrare rapidă în economia regională. Pentru a atinge aceste obiective, urmează să punem în acțiune un instrument esențial pentru atragerea investițiilor și promovarea comerțului. Este vorba despre diplomația economică, subdezvoltată în prezent.

Republica Moldova se confruntă azi cu o serie de provocări majore ce afectează direct eficiența diplomației economice. Economia este fragilă, cu un sector industrial subdezvoltat, iar tensiunile geopolitice din regiune amplifică aceste vulnerabilități. În plus, corupția, birocratizarea excesivă în unele domenii și infrastructura deficitară descurajează investițiile străine directe.

Direcția diplomației economice depinde de voința politică, capitalul uman vizionar și de capacitatea de a face schimbări semnificative. Îmbunătățirea climatului investițional prin combaterea corupției, simplificarea procedurilor administrative și asigurarea statului de drept sunt pași esențiali în acest sens. Oricât de înalt ar fi gradul de excelență al diplomaților, diplomația economică nu va fi eficientă fără reforme accelerate.

Nu putem ignora eforturile depuse pentru intensificarea diplomației economice. Eficiența acesteia nu poate fi însă asigurată fără o investiție substanțial mai mare în dezvoltarea capacităților corpului diplomatic. Creșterea numărului diplomaților specializați în economie, formarea profesională a lor, alocarea resurselor necesare și un dialog constant cu businessul, pot aduce roade mai repede decât ne așteptăm.

Da, știm că bugetul nostru are posibilități financiare limitate, dar există două resurse foarte puțin utilizate în acest sens. Este vorba de potențialul diasporei și parteneriatele cu sectorul privat. Diaspora moldovenească devine un atu tot mai important pentru diplomația economică. La organizarea primei misiuni de afaceri a AmCham Moldova în SUA, echipa asociației a reconfirmat cât de dificil este să trezești interesul companiilor dintr-o piață dezvoltată precum SUA, nu pentru a investi imediat, ci chiar pentru a-și aloca timp unei discuții despre Moldova. Cele mai interesante, emoționante și promițătoare întâlniri au fost, de departe, cele organizate de către sau cu participarea membrilor diasporei noastre. Discuțiile de acest gen se pot transforma în oportunități clare de investiții viitoare.

În al doilea rând, implicarea mai activă a mediului de afaceri, pe lângă parteneriatul în elaborarea politicilor economice, poate asigura o abordare orientată spre rezultate concrete. Companiile internaționale prezente în Republica Moldova, nu doar cele de consultanță, ci din orice industrie, cunosc oameni care cunosc oameni, pe toate continentele. Ele îi cunosc exact pe cei care au putere de decizie în inițierea discuțiilor despre relocarea unor lanțuri de producere. Acum, în perspectiva potențialei contribuții la reconstrucția Ucrainei, acest aspect devine și mai relevant. Un mesaj targetat, construit în limbajul acelei persoane, cu accentele care îi sunt relevante, si combaterea constructivă a eventualelor păreri negative despre cli matul investițional al Moldovei, făcute prin Google search, poate înclina balanța. Viitorul diplomației economice în Republica Moldova depinde în mare măsură de capacitatea noastră de a ne adapta, de a inova și de a asigura implicarea tuturor celor care pot aduce valoare procesului.

Ce cautam?