Management

ExpressContainer SRL: Transport multimodal, creștere constantă și siguranță garantată

Directorul companiei EXPRESCONTAINER anticipează un viitor promițător pentru industria logistică în următorii ani. Într-un interviu exclusiv pentru BusinessClass, Adrian POTORAC povestește despre depășirea provocărilor economice, geopolitice, dar și despre prezența tot mai activă pe piața Statelor Unite ale Americii.

BC: Dle Potorac, EXPRESCONTAINER oferă servicii de logistică pentru transportul de mărfuri oriunde în lume, pe cale maritimă, terestră sau aeriană. Cum a evoluat și cum s-a adaptat ea la nevoile sectorului în cei 20 de ani de activitate? 

Adrian Potorac: În pofida numeroaselor șocuri economice și geopolitice cu care ne-am confruntat în ultimii ani, nu doar am reușit să ne continuăm activitatea pe toate continentele, dar suntem în curs de extindere a serviciilor în locuri precum coasta de vest a SUA. Lucrăm activ pe direcția americană cu exporturi de vinuri, produse de cofetărie, conserve și importuri de tot felul de mărfuri. Suntem cei care am transportat primul container de apă minerală din Moldova în SUA. Acum suntem pe cale să avem reprezentanțe proprii pe ambele maluri ale Atlanticului.

În ce privește importurile, aducem în piețele din Chișinău și alte orașe majoritatea produselor pe care le vedeți pe rafturile magazinelor. Vorbim despre mijloace de transport, bunuri de uz casnic, textile, materiale de construcție, mobilier, panouri solare, instalații de încălzire, utilaje industriale și multe altele. Cât despre exporturi, dincolo de cele emblematice, cum ar fi vinul și dulciurile, asistăm la o creștere a exporturilor de produse finite, precum mobilă, ferestre și uși, adesea achiziționate de persoanele din diaspora.

Am avut cea mai mare provocare în timpul pandemiei, când costul unor livrări a crescut de zece ori. La un moment dat, costul transportării unui container de la Shanghai la Chișinău a crescut de la 2 500 la 18 000 de dolari. Din fericire, prețurile s-au stabilizat, iar acum transportarea unui container costă, în medie, între 4 000 și 6 000 de dolari.


BC: Războiul din Ucraina a avut un impact major asupra industriei logistice. Cum a răspuns EXPRESCONTAINER la aceste provocări? 
Adrian Potorac: Suntem una dintre primele companii de logistică care au reușit să-și scoată toate mărfurile din porturile ucrainene, blocate încă din noaptea în care au început primele bombardamente. Până la jumătatea lunii martie 2022, am fost prinși într-o cursă contracronometru pentru a muta bunurile gestionate de compania noastră din Ucraina către alte porturi de la Marea Neagră. Atunci am intrat în contact cu toți funcționarii implicați în activitatea portuară: de la ofițerii vamali și reprezentanții companiilor de transport maritim până la agenții serviciilor de securitate. Deși a fost complicat, am reușit să scoatem mărfurile din primejdie în timp record. Eficiența cu care am gestionat această criză a determinat și alte companii, ale căror mărfuri au fost blocate în porturile ucrainene, să vină la noi cu solicitări de asistență.

Angajații noștri care lucrau în Ucraina s-au transferat temporar în Moldova. Suntem mândri de ei, pentru că au reușit să se adapteze într-un timp restrâns, să învețe limba, iar acum pot lucra cu documentația în română.

BC: Puteți să ne explicați mai detaliat care sunt cele mai mari avantaje pe care le aveți față de alți jucători?

Adrian Potorac: EXPRESCONTAINER este o soluție completă care acoperă toate verigile lanțului logistic. Pe lângă transportul propriu-zis, ne ocupăm de formalitățile legate de expediere, vămuire, certificare și inspecție. Preluăm mărfurile din depozite, le ducem în port sau la punctul vamal, le vămuim, le încărcăm în container, efectuăm formalitățile portuare și încărcăm mărfurile pe navă. Avem capacitatea de a transporta mărfuri speciale, al căror transport implică un anumit grad de pericol. De asemenea, putem transporta mai multe containere într-un singur lot, până la 50-60 de unități. Asigurăm transportul containerelor voluminoase, grupajul, consolidarea, colectarea containerelor în porturi și chiar unele aspecte legate de asigurare. Avem parteneriate de lungă durată cu o serie de companii de asigurări cu istoric impecabil.

Contăm pe o experiență bogată de lucru cu mai multe porturi din Europa și lume, cum ar fi Constanța, Varna, Istanbul, Gdańsk și Hamburg. Dorim să ne creștem prezența în SUA, în special pe coasta de Vest. Scopul nostru este să avem controlul deplin asupra fiecărei verigi a lanțului logistic. Am avansat enorm în acest sens. Spre deosebire de concurenți, nu mai trebuie să ne bazăm pe alți transportatori sau pe intermediari. Controlăm deja o mare parte a lanțului: avem propriile camioane, reprezentanți în porturi din întreaga lume și agenți care asigură că mărfurile ajung la destinatar și sunt eliberate doar după ce au fost plătite.

BC: În calitate de director al EXPRESCONTAINER SRL, ce viziune aveți pentru viitorul sectorului?

Adrian Potorac: Transportul maritim va continua să crească, deoarece este o soluție ieftină pentru livrarea mărfurilor pe distanțe medii și lungi. Tot mai mulți importatori din Republica Moldova sunt atrași de faptul că e mai ieftin să aduci un container din Turcia, Italia sau Spania pe calea maritimă decât pe cea terestră. În plus, din punct de vedere ecologic, nivelul de poluare generat de navele maritime nu este atât de ridicat precum se afirmă. O navă mare poate transporta până la 25 000 de containere. Pentru a transporta același volum pe uscat, ar fi nevoie de tot atâtea camioane, iar volumul de emisii ar fi mult mai mare.

Potrivit estimărilor, în prezent, nu există niciun pericol pentru activitatea logistică în Republica Moldova, în ciuda incertitudinii predominante. Pandemia ne-a făcut să înțelegem că, indiferent de situație, o companie de logistică trebuie să-și continue activitatea, să nu se oprească, oricât de greu ar fi. În 2021, mai multe companii și-au întrerupt activitatea după ce costurile au crescut de zece ori. Realitatea a demonstrat însă că firmele care au continuat, au făcut cele mai multe vânzări, chiar dacă au fost nevoite să mărească prețurile. 

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?