Piața de retail din Republica Moldova este în plină expansiune, potrivit datelor prezentate de platforma Modern Buyer la conferința anuală din Chișinău, dedicată comerțului modern local și regional, devenită deja tradițională. Ultimele date statistice disponibile arată că în anul 2022, cifra de afaceri în rețelele de comerț modern din Republica Moldova a crescut cu 31% față de 2021. Vânzările totale ale celor 11 jucători din sector au atins cifra de 21 miliarde de lei în 2022, față de 16 miliarde de lei în anul precedent. Este vorba despre 816 magazine în întreaga țară, dintre care aproape trei sferturi, sau 593 de unități, sunt amplasate în Chișinău. Companiile din retail sunt un angajator important, oferind peste 10 000 de locuri de muncă.
RETAILERII DE TOP PROSPERĂ ÎN CIUDA PROVOCĂRILOR
Sectorul de retail alimentar din Republica Moldova dă semne încurajatoare, în pofida unor dificultăți precum deficitul de forță de muncă și efectele inflației din anul precedent. Unele studii recente efectuate de compania de cercetare RetailZoom Moldova denotă faptul că în perioada de permacriză, înregistrată în ultimii ani, coșul de cumpărături s-a contractat. Cu toate acestea, sectorul de comerț modern, per total, a fost în creștere. Astfel, în 2023, acest sector a crescut cu 19% în valoare și cu 3% în cantități, față de 2022. Sporirea cantităților achiziționate s-a consolidat și mai mult în trimestrul patru al anului trecut, când a fost înregistrată o evoluție dublă față de media anuală – de 6,5%.
Ca și în anii anteriori, piața autohtonă de retail modern a fost dominată în 2022 de Moldretail Group, cu o cifră de afaceri de 8,2 miliarde de lei, în creștere cu 37,44% față de anul precedent. Creșterea s-a datorat în special expansiunii rapide a lanțului de supermarketuri Linella, care s-a extins cu șase magazine noi, ajungând la un total de 175 de unități la nivel național. Moldretail se află pe primul loc și la capitolul profitabilitate, înregistrând în 2022 un profit net de 309 milioane de lei.
Pe pozițiile doi și trei se clasează Metro Cash & Carry Moldova și Nr. 1, respectiv. Metro își menține prezența cu trei supermarketuri și un volum de vânzări în 2022 de trei miliarde de lei, în timp ce Nr.1 a realizat vânzări de 2,3 miliarde de lei în cele 17 magazine ale rețelei. Raportul financiar arată că profitul net al lanțului Nr. 1 a ajuns în 2022 la 104 milioane de lei, în timp ce Metro a înregistrat în același an un profit net de 48 de milioane lei.
MAGAZINELE DISCOUNT, TOT MAI MULT PE PLACUL CUMPĂRĂTORILOR
Chiar dacă inflația a încetinit până la 4,2% în 2023, puterea de cumpărare rămânând relativ constantă anul trecut, tot mai mulți consumatori moldoveni se orientează spre magazinele de tip discount. Compania Imensitate SRL, care operează magazinele de tip discount Local și Bonus, a reușit să profite de alegerea consumatorilor de a evita cheltuielile excesive pe produse alimentare, fapt care i-a permis să-și crească cifra de afaceri cu 84,8% în 2022. Mai mult, în 2023, compania a deschis 18 magazine noi, iar personalul s-a mărit de la 789 la 956 de angajați.
Piața din Moldova este extrem de sensibilă la preț. Atât retailerii, cât și furnizorii trebuie să-și ajusteze strategiile pentru a ține pasul cu tendințele de cumpărare, susține Daniela Popescu, expertă NielsenIQ, o companie specializată în analiza comportamentului consumatorilor. Ea subliniază că adaptarea la acest nou context necesită găsirea unor strategii de prețuri eficiente, intensificarea promoțiilor pentru articolele cu un bun raport calitate-preț și extinderea gamei de produse pentru a include opțiuni sănătoase, convenabile și sustenabile. Un accent deosebit urmează a fi pus pe acoperirea unui spectru larg de prețuri și pe asigurarea stocurilor cu produsele pentru care există o cerere ridicată. Experta subliniază importanța acestor „produse-tractor", care joacă un rol crucial în atragerea clienților și stimularea vânzărilor.
BOOMUL CUMPĂRĂTURILOR ONLINE
Comerțul electronic a înregistrat o creștere rapidă în Moldova în ultimii ani, chiar și în fața multiplelor obstacole cauzate de un cadru regulatoriu învechit. Un studiu realizat de Xplane Market Research Agency arată că, în ultimele șase luni, 510,6 mii de consumatori din mediul urban cu vârsta peste 18 ani au făcut cumpărături online. Angela Cijevschi, director general al Xplane Market Research Agency, a accentuat faptul că 34% dintre consumatorii din mediul urban din Republica Moldova fac cumpărături online mai des decât o făceau cu un an în urmă, ponderea respectivă fiind în 2023 în creștere cu nouă puncte procentuale față de anul precedent. Aproape 60% dintre consumatori fac cumpărături online utilizând smartphone-ul, ceea ce reprezintă o creștere cu patru puncte procentuale față de 2022.
Conform studiului, aplicațiile mobile sunt cel mai popular format prin care cumpărătorii accesează programe de loialitate, fiind folosite de 35% dintre consumatori. În acest sens, devine important ca retailerii să investească în îmbunătățirea aplicațiilor lor mobile, care permit cumpărătorilor, spre exemplu, să creeze liste de cumpărături direct în aplicație, notează Daniela Popescu.
CALEA ANEVOIOASĂ A PRODUSELOR LOCALE SPRE RAFTURILE SUPERMARKETURILOR
Studiul Xplane mai arată că 90% dintre consumatorii moldoveni preferă produsele locale, apreciind în special prospețimea, calitatea și prețurile accesibile. Cu toate acestea, producătorii autohtoni se confruntă adesea cu dificultăți în a ajunge pe rafturile marilor retaileri. Producătorilor le este greu să îndeplinească standardele exigente privind calitatea, cantitatea și ambalajul. Factorii care contribuie la aceste greutăți sunt infrastructura inadecvată, lipsa expertizei în cultivare, depozitare și transport, precum și standardele riguroase de certificare solicitate de retaileri.
Maria Movileanu, director comercial Linella, subliniază necesitatea alinierii producătorilor moldoveni la standardele internaționale de retail pentru a fi competitivi pe piața internă. Acest lucru presupune sortarea și pregătirea produselor exact ca pentru export, utilizarea unor mijloace de transport și ambalaje corespunzătoare, precum și livrarea cantităților comandate. Movileanu îndeamnă producătorii să găsească modalități de a prelungi durata de valabilitate a produselor fără a compromite calitatea.
„Avem nevoie ca produsele să reziste mai multe zile pentru a face față lanțului logistic”, a subliniat ea.
La rândul său, Oana Lungu, director de achiziții, Kaufland Moldova și România, a menționat angajamentul companiei de a colabora cu producătorii autohtoni pentru a susține economia locală.
„Căutăm parteneri care dețin certificări de calitate, pregătiți să susțină audituri, garantând produse autentice și de înaltă calitate, sub marcă proprie Kaufland”, a subliniat aceasta.
„Avem nevoie ca produsele să reziste mai multe zile pentru a face față lanțului logistic”. Maria Movileanu, director comercial Linella.
În funcție de specificul mărfii, pot fi solicitate certificări obligatorii, a mai precizat reprezentanta Kaufland. Astfel, în cazul produselor bio, se solicită certificat BIO, pentru produsele din carne proaspătă este necesar un formular PSP 1/2 (Produktspezifikation), pentru peștele proaspăt se va face o interogare referitoare la perioada de valabilitate a peștelui și se vor solicita certificări de calitate (IFS, FSSC 22000), printre altele.
În ce privește autoritățile, reprezentanții executivului de la Chișinău menționează că Guvernul intensifică eforturile pentru a sprijini micii producători autohtoni. Ministerul Agriculturii propune crearea unei asociații a producătorilor mici, care să-i ajute să livreze bunuri de calitate în cantitățile și la calitățile solicitate de rețelele de retail. Scopul este creșterea competitivității acestora pe piața locală și internațională, a informat Alexandra Șian, secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA).
Și Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării își propune să sprijine competitivitatea produselor locale, prin îmbunătățirea eficienței operaționale și a strategiilor de marketing. „Până la urmă, capitalismul funcționează în așa fel încât cel mai competitiv câștigă, iar competitiv nu înseamnă neapărat cel mai ieftin. Nu trebuie să neglijăm latura emoțională. Noi, în Republica Moldova, suntem mai emotivi, iar acest lucru poate fi transformat și în venituri mai mari pentru micile companii”, a precizat Veronica Arpintin, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
„Căutăm parteneri care dețin certificări de calitate, pregătiți să susțină audituri, garantând produse autentice”. Oana Lungu, director de achiziții, Kaufland Moldova și România.
OPORTUNITĂȚI MARI PENTRU 2024
Concluzia vorbitorilor din cadrul evenimentului este că retailerii din Republica Moldova operează într-un mediu dinamic, marcat de sensibilitatea consumatorilor la preț și schimbările tehnologice. Pentru a reuși, aceștia trebuie să se concentreze pe valoare, transformare digitală, colaborare cu producătorii locali, atragerea forței de muncă, sustenabilitate și strategii de marketing inovatoare.
Din fericire, anul 2024 aduce oportunități promițătoare atât pentru retaileri, cât și pentru producătorii locali. Evenimentele-cheie precum alegerile prezidențiale din toamnă și Campionatul European de Fotbal EURO-2024 din iunie-iulie reprezintă momente de vârf pentru stimularea vânzărilor. Retailerii pot valorifica aceste perioade prin utilizarea strategică a materialelor promoționale și a programelor de fidelitate pentru a prezenta articolele cu valoare adăugată. Analiza produselor cu cerere mare în timpul unor astfel de evenimente va ghida gestionarea stocurilor, permițând companiilor să profite de acest potențial de vânzări.