Din anul 2014, în Republica Moldova, a început a fi pilotat învățământul dual sau, cum mai este numit, „școala fără șomeri” o formă de studii înalt apreciată în țări europene precum Germania, Elveția sau Austria. Germania este considerată unul din pionierii acestei forme de pregătire profesională. Aproximativ 70% din formările profesionale de aici presupun învățământul dual.
CE PRESUPUNE ÎNVĂȚĂMÂNTUL DUAL
Învățământul profesional tehnic dual reprezintă o formă alternativă a învățământului profesional tehnic clasic, fiind centrat atât pe necesitățile elevilor, cât și ale angajatorilor. În cadrul lui, studiile teoretice, care trebuie să cuprindă 30% din numărul total de ore, au loc la instituția de învățământ tehnic în care este înmatriculat elevul (colegiu, centru de excelență sau școală profesională), iar lecțiile practice, în proporție de 70% din numărul de ore, au loc la agentul economic. Astfel, am putea numi învățământul dual un parteneriat între instituția de învățământ și agentul economic. Programul de formare profesională prin învățământ dual se organizează în baza acordului de cooperare, încheiat între instituția de învățământ și entitate, prin care se stabilesc condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților.
Astfel, „dual“ descrie o metodă de formare dublă împărțită în două locații de formare în școala profesională, unde elevul (ucenicul) obține cunoștințele teoretice de specialitate și în întreprindere, de unde obține abilitățile practice.
CE SE CERE DE LA AGENTUL ECONOMIC
Învățământul profesional în sistem dual este bazat pe inițiativa agenților economici interesați de formarea profesională și dispuși să investească, pentru a-și asigura resursă umană calificată, în calitatea lor de potențiali angajatori. Mai întâi de toate, întreprinderea va identifica un număr concret de unități de personal ce urmează a fi instruit. Următoarea etapă ar fi transmiterea unei scrisori de intenție către instituția de învățământ.
Agenții economici, care intenționează să implementeze programe de învățământ dual, vor fi supuși unei evaluări a conformității de către Camera de Comerț și Industrie (CCI), care deține rolul organului competent în procesul de organizare al învățământului profesional tehnic dual în țara noastră, fiind un punct de contact atât pentru agenții economici, cât și pentru elevi, dar și pentru instituțiile de învățământ profesional. În continuare, o comisie de verificare a conformității va constata capacitatea unității de a satisface condițiile pentru organizarea programului de formare profesională prin învățământ dual și competențele generice și profesionale.
Printre criteriile pe care trebuie să le îndeplinească entitatea se numără deținerea de spații corespunzătoare instruirii, asigurarea cu personal necesar pentru realizarea învățământului dual, asigurarea cu un număr suficient de maiștri-instructori, astfel încât un maistru-instructor să instruiască în același timp cel mult 15 elevi etc.
Entitatea economică mai este obligată să-i achite elevului pe perioada formării profesionale o remunerație, a cărei mărime nu poate fi mai mică decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real (pentru anul 2024, salariul minim garantat constituie 5000 de lei). Totodată, va desemna o persoană calificată pentru a exercita funcția de maistru-instructor și va pune la dispoziția elevului, gratuit, materialele necesare pentru instruirea practică în cadrul unității.
Cadrul legal mai prevede ca agentul economic să-i asigure elevului pe perioada instruirii, gratuit, după posibilitate, cazare, transport și hrană.
200 de companii participă la pregătirea forței de muncăprin învățământ dual
ELEVII PRIMESC O REMUNERAȚIE DE FORMARE PROFESIONALĂ
Pe parcursul perioadei studiilor duale (care pot dura minimum un an și maximum 3 ani, în funcție de prevederile programului de formare profesională prin învățământ dual), elevul va beneficia de remunerație de formare profesională, plătită de către entitatea economică, în baza unui contract de formare profesională.
Este important de știut că statul, prin intermediul Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), compensează întreprinderilor implicate în învățământul dual cuantumul alocației per elev, în proporție de cel mult 50% din valoarea cheltuielilor admise pentru compensare. Pentru a beneficia de compensarea cheltuielilor, agentul economic care aplică învățământul dual va depune o cerere începând cu 1 august și până la 15 septembrie inclusiv, pe pagina web ODA, prin completarea unui formular. Plata compensației se efectuează până la sfârșitul anului în care a fost depusă cererea.
Recent, ODA a aprobat Ghidul solicitantului de compensație a cheltuielilor unităților în învățământul dual, care descrie toată procedura de solicitare a compensației respective.
În același timp, conform Hotărârii de Guvern nr. 693/2018 cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit, entitatea economică este în drept să deducă cheltuielile legate de organizarea programelor de formare profesională tehnică prin învățământ dual, inclusiv cele ce țin de instruirea și retribuirea muncii maistrului-instructor al unității, precum și de remunerația de formare profesională a elevului și asigurarea elevilor cu materialele necesare pentru formarea profesională în cadrul unității în învățământul dual (unelte și/sau materiale consumabile) și cu echipamente, după caz.
Deducerea cheltuielilor menționate se permite la prezentarea de către entitatea economică a: ordinului intern care specifică lista elevilor instruiți prin învățământ dual acordului de cooperare în învățământul dual încheiat între entitatea economică și instituția de învățământ profesio-nal tehnic; contractul de formare profesională în învățământul dual, încheiat cu elevul și factura fiscală sau alte documente ce confirmă cheltuielile suportate pentru organizarea procesului de instruire a elevilor.
Sergiu HAREA, președinte al Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM):
Învățământul dual este un proces reciproc avantajos pentru companii și tineri, care oferă posibilitatea de a combina teoria cu practica. Atât partenerii externi de dezvoltare ai Republicii Moldova, cât și Guvernul, susțin învățământul dual.
CE CÂȘTIGĂ ANTREPRENORII
În primul rând, elevii vor corespunde necesităților companiei. Practic, aceștia își cresc angajații, care vor avea un nivel înalt de pregătire datorită faptului că au studiat aspectele practice în cadrul întreprinderii, fiind chiar în nucleul procesului. Elevii din cadrul sistemului de învățământ dual nu sunt stagiari, ei sunt tratați ca angajați adevărați ai companiei. De aceea, un alt avantaj al implementării învățământului dual ar fi creșterea gradului de loialitate al viitorilor angajați față de întreprindere, pentru că, muncind împreună cu echipa, valorile devin comune, iar integrarea lor în companie se face într-un mod mai simplu și firesc.
Cel mai important este însă faptul că astfel, mediul de business își poate soluționa problema forței de muncă, economisind timpul o altă resursă prețioasă.
CCI ÎNCURAJEAZĂ TOATE COMPANIILE SĂ PRACTICE ÎNVĂȚĂMÂNTUL DUAL
Potrivit lui Sergiu Harea, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI), învățământul dual este un proces reciproc avantajos pentru companii și tineri, care oferă posibilitatea de a combina teoria cu practica. Astfel, tinerii au posibilitatea să primească instruire teoretică și practică în același timp, beneficiind de bursă de studii, salariu și pachet social. Unitățile economice, la rândul lor, au posibilitatea de a contribui la pregătirea forței de muncă în conformitate cu propriile nevoi, precum și de a alege cei mai buni candidați pentru angajare. „Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova susține și încurajează toți agenții economici interesați să participe la acest tip de învățământ”, menționează președintele CCI. Atât partenerii externi de dezvoltare ai Republicii Moldova, cât și Guvernul susțin învățământul dual. În august curent, CCI a finalizat un proiect lansat în anul 2023, în cadrul căruia a fost oferit suport financiar pentru 22 de unități economice care implementează ÎPT dual, selectate în bază de concurs. Suportul financiar a permis achiziționarea de echipamente necesare formării profesionale a elevilor, la locul de învățare în cadrul întreprinderii.
Astăzi, companiile menționate se pot cura de echipamente moderne, iar elevii își îmbogățesc cunoștințele practice și învață mai ușor meseria. Și statul compensează parțial cheltuielile companiilor care implementează învățământul dual. „În prezent, circa 200 de companii din Republica Moldova participă la pregătirea forței de muncă prin intermediul programelor de formare profesională a elevilor din învățământul dual. Da, această formă de învățământ aduce beneficii pentru companiile din țară, pentru elevi, dar și pentru economia națională”, afirmă președintele CCI.
cel mult 50% din valoarea cheltuielilor admise per elev sunt compensate de către stat întreprinderilor implicate în învățământul dual
O RESURSĂ DE LUAT ÎN CALCUL
Conform Planului de admitere în învățământul profesional tehnic pentru anul de studii 2024-2025, aprobat de Guvern în luna iulie curent, pentru învățământul dual au fost rezervate circa 2000 de locuri, cu 363 mai multe decât în anul precedent. Peste trei mii de tineri au fost instruiți în Republica Moldova prin învățământ dual, iar 85% dintre ei au rămas să muncească în cadrul companiilor unde au învățat meserie.
Aceste date sunt relevante pentru a determina companiile care au nevoie de angajați să devină partenere în învățământul dual.
SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT DUAL GERMAN, APLICAT LA COLEGIUL DE INGINERIE DIN STRĂȘENI
Un model de succes al învățământului dual este Colegiul de Inginerie din Strășeni care, potrivit lui Marin Ciobanu, administrator principal al Zonei Economice Libere Bălți, a fost lansat în anul 2012 ca proiect-pilot de educație tehnică duală. Inițiatorul proiectului a fost Dräxlmaier primul și unul dintre cei mai importanți rezidenți ai ZEL Bălți, în colaborare cu Școala profesională nr. 5 din Bălți. „Zona Economică Liberă Bălți” a propus înființarea Colegiului de Inginerie din Strășeni unica instituție de învățământ profesional tehnic din Republica Moldova care asigură pregătirea cadrelor calificate cu caracter aplicativ pentru economia națională, în conformitate cu sistemul de învățământ dual german. Circa 90% dintre absolvenții colegiului sunt deja sau urmează să fie angajați la întreprinderile-partenere în calitate de manageri de nivel mediu și inferior sau au posibilitatea să-și găsească un loc de muncă la alte întreprinderi din industria constructoare de mașini din Moldova”, menționează administratorul. Baza deschiderii acestei instituții a fost pusă o dată cu elaborarea Concepției privind organizarea și desfășurarea învățământului dual în Republica Moldova, ca parte componentă a Strategiei de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020, „Educația 2020”, prin care Guvernul a determinat necesitatea creării condițiilor de implementare a învățământului profesional dual. „Învățământul dual reprezintă o modalitate excelentă de a combina învățarea de la școală cu cea de la locul de muncă, responsabilitățile de instruire și formare fiind împărțite între partenerii duali: compania și instituția de învățământ. Această formă alternativă de învățământ, de sorginte germană, și-a demonstrat eficiența de-a lungul timpului, iar grație programului-pilot implementat de compania Dräxlmaier, acesta a fost aplicat și în Republica Moldova, luând treptat amploare”, mai precizează Marin Ciobanu.
Marin CIOBANU, administrator principal ZEL Bălți
Este o modalitate excelentă de a combina învățarea de la școală cu cea de la locul de muncă, responsabilitățile de instruire și formare fiind împărțite între partenerii duali: compania și instituția de învățământ.
ÎNVĂȚĂMÂNTUL DUAL, ȘI ÎN UNIVERSITĂȚI?!
Învățământul dual va putea fi organizatîn curând și în cadrul studiilor superioare de licență (ciclul I). În acest sens, în luna septembrie curent, Ministerul Educației și Cercetării a propus pentru consultări proiectul Regulamentului cu privire la organizarea și desfășurarea învățământului dual în cadrul studiilor superioare de licență (ciclul I). Documentul va stabili cadrul normativ privind desfășurarea învățământului dual ca modalitate de organizare a studiilor superioare de licență, în care responsabilitățile cu privire la desfășurarea activităților de învățare și evaluare sunt partajate între instituția de învățământ superior și persoana juridică care asigură, în baza acordului de cooperare, activități de formare profesională a studenților.
Spre deosebire de învățământul profesional tehnic, unde studiile teoretice cuprind 30% din numărul total de ore, iar cele practice – 70%, planul de învățământ pentru specialitățile/programele de studii superioare de licență, care oferă învățământ dual, va include unități de curs/module teoretice în proporție de circa 60% din numărul total al creditelor de studii alocate programului și 40% – de formare profesională practică la unitate cu accentul pe formarea competențelor profesionale necesare pentru inserția absolventului pe piața muncii.
Pe toată durata studiilor prin învățământul dual, studentul va beneficia de recunoașterea vechimii în muncă, conform specialității și remunerație din partea unității economie. Informațiile privind parcursul academic al studentului, cu specificarea activităților de instruire practică în cadrul unității sunt stipulate în Suplimentul la diplomă.