Management

Orange Moldova. O lume digitală, responsabilă și accesibilă pentru fiecare

Fundaţia Orange Moldova continuă să investească în dezvoltarea comunitară și reducerea decalajului digital prin inițiative transformatoare, îndeplinind angajamentul Orange în privința inovării și progresului social. Unul din cele mai grandioase proiecte, implementate de Fundația Orange a fost inaugurat pe 11 mai. Vorbim despre Orange Digital Center, un hub de educaţie digitală şi un nou punct de referință pentru excelența tehnologică din Republica Moldova. Centrul este situat în incinta Universității Pedagogice de Stat Ion Creangă din Chișinău și este un spațiu gratuit de învățare pe parcursul vieții, unde copiii, tinerii, studenții, femeile, antreprenorii sau seniorii pot să exploreze potențialul tehnologiei, să-și perfecționeze abilitățile digitale sau să se recalifice pentru o meserie a viitorului.

IMPACTUL DURABIL AL FUNDAȚIEI ORANGE MOLDOVA

Olga Surugiu, Director General Orange Moldova, menționează că Fundația Orange a implementat de-a lungul existenței peste 150 de proiecte cu o valoare totală de peste 100 milioane de lei. „Toate proiectele noastre susțin viitorul Republicii Moldova, deoarece considerăm că educația este viitorul. Atunci când investim în educație, investim în viitorul țării, iar asta face parte din misiunea noastră. Educația este un obiectiv strategic pentru Orange Moldova, iar pe lângă educația digitală și creșterea competențelor digitale în rândul populației, în misiunea noastră și ceea ce înseamnă responsabilitate corporativă intră și incluziunea. Este absolut important să contribuim la integrarea tuturor cetățenilor în mediul digital. Fundația Orange Moldova înseamnă competențele viitorului, meseriile viitorului,  înseamnă responsabilitate socială. Asta este și misiunea Orange Digital Center, hub-ul nostru de învățare”, a punctat CEO Orange Moldova.

La rândul său, Ludmila Nistorică, Director Marketing şi Comunicare Orange Moldova, Preşedinta Consiliului Fundaţiei Orange Moldova, subliniază că cel mai important obiectiv al Fundației este să ajute. „Pe de o parte, există brandul Orange, care prestează populației servicii de telefonie mobilă, internet prin fibră și internet mobil, iar pe de altă parte, Fundația ajută populația și societatea în ansamblu. O prioritate majoră este să contribuim la educația digitală a societății, să asigurăm incluziunea digitală a tuturor păturilor sociale pe toate categoriile de vârstă: copii, tineri, vârstnici, femei și bărbați”, spune Președinta fundației.

Pentru infrastructura şi proiectele Orange Digital Center în anii 2022 şi 2023 se investesc circa 19,5 milioane de lei. Este de departe cea mai mare investiție a Fundației Orange Moldova. „Este o investiție de lungă durată, care va face posibilă coeziunea și durabilitatea digitală. Desigur, este doar începutul, vom avansa în continuare cu noi idei și noi colaborări”, menționează Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, CEO adjunct al Orange Group, responsabil pentru Europa.

ORANGE DIGITAL CENTER, UN NOU ÎNCEPUT

Orange Digital Center urmează să reprezinte un loc de referință pentru incluziunea digitală din Republica Moldova, un loc unde oamenii pot interacționa cu tehnologia. „Ne dorim să avem câte un centru digital în fiecare țară unde activăm, să lăsăm o amprentă în educația comunităților. Aici putem învăța, putem cunoaște, putem socializa, iar ulterior putem să aplicăm cunoștințele în activitatea profesională şi viaţa de zi cu zi”, punctează Mari-Noëlle Jégo-Laveissière. Până la urmă, un hub digital înseamnă lucruri făcute în echipă, iar încrederea apropie oamenii.

Proiectul a fost posibil și datorită partenerilor Orange. „Sunt foarte mulțumită că avem acum un loc unde orice om, de orice vârstă, poate învăța mai multe despre tehnologie. La Orange Digital Center poți descoperi cursuri foarte utile, poți forma abilități și interacționa cu profesioniști, experți în diverse domenii. Este foarte important că avem o mulțime de oameni cu venituri diferite, cu condiții sociale diferite și toți pot veni aici pentru a învăța”, menționează Directorul General Orange Moldova.

Olga Surugiu spune că, din cele 100 de proiecte implementate de Fundația Orange Moldova începând cu anul 2009, Orange Digital Center este cel mai amplu. Este un hub de învățare pentru toată lumea, inclusiv pentru copii, pentru că există programe de coding și pentru ei, ca și pentru tineri, pentru studenți sau cei care încă nu și-au definit un parcurs profesional, pentru seniori, pentru absolut oricine. „Ne bucurăm deja de rezultatele fantastice: după lansarea primului proiect - Fundamentele IT - parte a Code School, am primit peste 600 de cereri de aplicare într-un timp record”, afirmă Directorul General Orange Moldova.  

Toate cursurile de la Orange Digital Center sunt gratuite. „Avem niște tineri fabuloși, cu potenţial deosebit și cu idei fantastice. Este generația care se naște acum și care generează idei de afaceri într-un mod inovativ, iar noi trebuie să le oferim oportunitatea să-și crească ideile aici, în țară. Orange Digital Center înseamnă viitor, investiție în învățământ. Ghidând tinerii pentru a descoperi cu responsabilitate lumea digitală, noi îi protejăm de incertitudinile dimensiunii online, avem grijă de ei, îi  învățăm și îi ajutăm”, subliniază Olga Surugiu.

Fiind accesibilă din punctul de vedere al poziționării, Orange Digital Center este locația perfectă pentru toate proiectele Fundației Orange, desfășurate la Chișinău. Ludmila Nistorică menţionează şi celelalte două componente ale Orange Digital Center, după Code School: FabLab şi Orange Fab. La FabLab, unde se vor desfăşura cursuri de manufactură digitală, oameni obişnuiţi pot să acceseze şi exploreze gratuit multe echipamente sofisticate și scumpe şi să transpună în realitate obiecte inventate şi proiectate cu ajutorul calculatorului. Al treilea mare compartiment al Orange Digital Center este OrangeFab, care înseamnă, de fapt, oportunități pentru dezvoltarea startup-urilor tehnologice şi a afacerilor tradiţionale. „Este un incubator pentru afaceri, anumite idei trebuie susținute, deoarece, cu siguranță, viitorul Republicii Moldova și al economiei este în dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii”, consideră președinta fundației.

ORANGE MOLDOVA, UN PARTENER DE ÎNCREDERE

Mari-Noëlle Jégo-Laveissière este fascinată de colaborarea cu echipa Orange Moldova. „Sunt grozavi, ne ajutăm reciproc pentru că, într-adevăr, facem parte dintr-un Grup mare și unit. Agilitatea este punctul forte al echipei Orange Moldova iar dorința și ardoarea lor de a merge înainte, felul în care luptă pentru a fi cei mai buni, sunt fenomenale, dezvoltă și compania și cresc încrederea oamenilor în serviciile și produsele noastre”, spune CEO adjunct al Orange Group, responsabil pentru Europa.

Potrivit Ludmilei Nistorică, prin intermediul Orange Digital Center, atât Fundația Orange Moldova, cât și compania Orange Moldova vor fi mai aproape de oameni, de toți cei care utilizează serviciile companiei. „Mă bucur foarte mult că am ales această locație, în incinta Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”. Campusul e aici, studenții sunt aici, viitorul e aici. Prin Orange Digital Center, noi suntem alături pentru a contribui la dezvoltarea viitorului țării noastre, deoarece fără tineri și fără educație nu există viitor. În fiecare an, investim resurse semnificative pentru mișcarea Republica Moldova spre mai bine și pentru a ajuta oamenii. Menirea noastră este să ajutăm eficient, astfel încât să vedem rodul muncii noastre și să asigurăm durabilitatea și coeziunea digitală”, menționează Directorul Marketing şi Comunicare Orange Moldova.

SUSTENABILITATEA ESTE PRIORITARĂ

Orange Moldova face business sustenabil, cu grijă față de clienți, partenerii de afaceri, Pământ și mediu. „Suntem preocupați să reducem amprenta noastră de carbon, să putem lăsa generațiilor viitoare aceleași condiții pe care le-am avut noi când eram mici. Dorim să facem un business care nu este dăunător pentru mediu și pentru ecosistemul din Republica Moldova, să acordăm o atenție sporită la tot ce înseamnă utilizarea cu grijă a resurselor, eficienţa şi economia circulară”, explică Olga Surugiu.

Compania Orange Moldova a fost prima din Republica Moldova care a început să vândă telefoane recondiționate în magazinele sale. „Încercăm să educăm societatea din Republica Moldova prin exemplul propriu. Misiunea unei companii mari merge mult mai departe decât partea de profit și de business, ea se axează pe ce dai înapoi societăţii, pe voluntariat”, subliniază Directorul General Orange Moldova.

Lunar, 11 la sută din angajații companiei participă în programe de voluntariat în licee și universități. „Ne propunem să educăm copiii în spiritul siguranței și identității în online. Sunt niște abilități importante pentru tineri, pentru viața lor practică și asta fac colegii mei voluntari. Susținem voluntariatul şi oferim zile libere colegilor care se implică în activităţile pentru comunitate, deoarece implicarea colectivă și ajutorul reciproc contează. Un om care deja știe ceva, a învățat ceva, este dator să-și împartă cunoștințele”, susține Olga Surugiu.

În opinia Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, odată cu sporirea cererii de soluții de sustenabilitate și de afaceri ecologice, sunt esențiale investițiile în mediul ambiant, în aspectele sociale și guvernanță, aceste direcții însemnând nucleul Lead the Future, noul plan strategic al Grupului Orange. „Ne gândim la schimbările climatice și la energia verde, avem obiectivul ca până în 2040 să fim neutri în ce privește emisiile de carbon. Primul pas în acest sens l-am făcut încă în 2014, când am definit conceptul Orange Smart City. Avem o filosofie foarte simplă: trebuie să consumăm mai multă energie verde. Totodată, trebuie să reducem consumul de energie în general. Este o necesitate tot mai imperativă, deoarece fluxul de date care trece prin rețeaua noastră crește de la an la an”, a subliniat CEO adjunct al Orange Group..  

INCLUZIUNEA ŞI ECHITATEA DIGITALĂ

În ce privește incluziunea digitală și cea socială, Mari-Noëlle Jégo-Laveissière consideră că acestea sunt esențiale. „Este important ca oamenii noștri să poată folosi și înțelege tehnologiile. Deschiderea Orange Digital Center în Moldova este o dovadă solidă a angajamentului nostru continuu de a reduce decalajul digital, oferind tuturor acces egal la lumea digitală”, subliniază ea.  

Ea menționează că pentru Orange Group este foarte important să asigure o rețea de încredere și instrumente digitale cu planuri tarifare asociate, accesibile, pentru ca toată lumea să poată beneficia de serviciile companiei. Azi grupul Orange acoperă cu tehnologia 4G 99% din teritoriul Europei și 90% din Orientul Mijlociu și Africa. În acest fel, grupul oferă tuturor cea mai bună experiență, calitate impecabilă și șansa de valorificare a oportunităților pe care le oferă digitalul. 

„Este foarte important în zilele noastre să fim siguri că există o coeziune digitală peste tot în lume. Azi mai vedem oameni care nu au putut beneficia de educație și cunoștințe digitale, care nu pot să scrie un CV ori să perfecteze niște acte la calculator. Discutând cu potențialii parteneri și investitori, dorim să fie înțeleasă importanța familiarizării cu tehnologiile nu doar a tinerilor, ci și a oamenilor în etate. Scopul nostru primordial este să aducem digitalizarea, să o facem înțeleasă în fiecare casă şi asta facem în toate țările unde este prezent Grupul Orange”, a specificat ea.

Pentru cei care nu pot ajunge la Chișinău sunt organizate cursuri de instruire și în regiuni. Potrivit Ludmilei Nistorică, cursurile de educaţie antreprenorială şi digitală pot fi accesate de către femei şi în Ungheni, Sîngerei, Bălţi, Cahul şi Comrat, prin intermediul proiectului Women Digital Center şi cu ajutorul organizaţiilor non guvernamentale partenere.

„Cu proiectele Fundației Orange ajungem şi în regiuni, nu doar la Chișinău. Dacă un copil începe să exploreze lumea digitală la zece ani, până a merge la liceu, este cu mult mai bine inițiat. Pe studenți îi orientăm în alegerea unui job pe viitor. Îi ajutăm în ce privește orientarea profesională, îi îndrumăm cum să-și dezvolte aptitudinile în practică, să-și dezvolte apetitul pentru inovaţie, curiozitatea, astfel ca acestea să devină un factor de evoluţie şi progres pentru viitoarele lor cariere”, spune Președinta Fundației Orange Moldova.

Potrivit Olgăi Surugiu, proiectele de incluziune motivează puternic angajații companiei grație posibilității de a face oamenii fericiți, de a ajuta noile generaţii şi a le arăta noi. „Oferim oamenilor din orașe mici, precum Comrat ori Soroca, posibilitatea să însușească cele mai noi tehnologii, să le testeze, să deprindă noi abilități. Atunci când copilașii spun, la absolvirea cursurilor, că datorită acestor proiecte au decis ce vor să facă în viață – să fie ingineri, să construiască, să fie designeri – este cea mai mare satisfacție pe care o poți avea.  Împreună cu echipa Orange Moldova, încercăm să-i ajutăm pe toți cei din jurul nostru să-și aleagă o meserie pentru viitor, o oportunitate de învățare și dezvoltare”, subliniază directorul.

PERSPECTIVELE INSPIRĂ ÎNCREDERE

Mari-Noëlle Jégo-Laveissière ne-a povestit despre experiența sa de cercetător. A  făcut doctoratul în chimia cuantică – un domeniu nu prea util în viața cotidiană, dar care a ajutat-o să gândească diferit, să nu-i fie frică de nou. Apoi a hotărât să facă o schimbare și și-a început cariera în sectorul privat, după care în companii de tehnologie, pentru că era inspirată cu adevărat de noile tehnologii care, tocmai apăreau în acel moment.

La Orange este deja de vreo 15 ani și, atunci când s-a alăturat grupului, a fost fascinată să plece dintr-o poziție de marketing și distribuție pentru a implementa produse inovative pentru telefonia mobilă și internet. A nimerit într-o echipă de profesioniști, unde tehnologiile progresiste erau la unul din cele mai înalte niveluri din Europa.

„Este foarte interesant să vedem cum vorbeam despre 5G în urmă cu zece ani, iar acum, această tehnologie a devenit realitate. E interesant să observi cum tehnologia ne schimbă munca. Tehnologiile noi pot fi de mare ajutor la reducerea consumului de energie, pentru că tehnologia 5G consumă de 10 ori mai puțin decât tehnologia 4G, iar transmiterea datelor prin fibră este mai eficientă decât prin cablurile tradiționale din cupru. Acest lucru este, de asemenea, foarte important dacă vrem să avem o afacere sustenabilă și să putem oferi servicii la prețuri accesibile”, subliniază CEO adjunct al Orange Group.

Potrivit ei, Orange Group are drept obiectiv instruirea digitală a peste 10 milioane de persoane până în anul 2025. „Da, este un scop măreț, dar să știți că oamenii se unesc în jurul acestui scop în toate țările unde suntem prezenți și schimbările sunt vizibile”, este încrezută Mari-Noëlle Jégo-Laveissière.

Concluzia univocă a tuturor interlocutorilor noștri – de la Orange Group, Orange Moldova și Fundația Orange Moldova, este că Orange Digital Center reprezintă un nou ecosistem cu un impact iminent pentru întreaga comunitate.

Ludmila Nistorică menționează că, prin intermediul Orange Digital Center, vor fi  susținute toate startup-urile care vor dori să înțeleagă mai bine cum să-și dezvolte produsul și, de ce nu, să devină în final partener Orange.

„Putem merge împreună în fața clienților cu un produs comun. Adesea, tinerii caută nu doar bani, ci și expertiza profesioniștilor din domeniu, fie că este vorba despre securitatea cibernetică, proprietatea intelectuală ori aspectele tehnologice importante. De fapt, este un schimb reciproc: ne place comunicarea cu startup-urile și avem foarte multe beneficii în urma colaborărilor noastre”, concluzionează Președinta Fundației Orange Moldova.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?