Pe măsură ce preferințele turiștilor evoluează, industria turismului răspunde cu servicii tot mai personalizate și complexe. Unul dintre cele mai inovatoare concepte este travel concierge, servi- ciul de personalizare a călătoriilor. Nu știm care este numărul total de moldoveni care apelează la serviciile de concierge, însă, con- form Biroului Național de Statistică, în anul 2023, numărul de turiști și excursioniști care au plecat în străinătate prin intermediul agențiilor de turism a crescut cu 11,7% față de anul 2022, până la 362,4 mii de persoane. Marea majoritate din ei (99,4 %) au călătorit pentru odihnă, recreere și agrement. Cei mai mulți dintre aceștia au vizitat Turcia – 47%, Bulgaria – 18,9%, Egipt – 10,6%, România – 10,3% și Grecia – 5,5%. Durata medie a sejuru- lui turiștilor moldoveni peste hotare, în anul 2023, a rămas ca și în 2022, de circa șapte zile.
TEHNOLOGIA STĂ LA BAZĂ
Tehnologiile avansate, precum inteligența artificială și big data, permit agențiilor de turism să ofere sugestii personalizate în timp real. O altă tendință importantă este integrarea principiilor de sustenabilitate și turism responsabil. Clienții sunt din ce în ce mai conștienți de impactul ecologic al călătoriilor lor. Potrivit fondatoarei și directoarei Excellence Travel, Olga Plis, în Moldova, interesul pentru serviciile de travel concierge este în creștere. Tot mai mulți moldoveni își doresc vacanțe bine planificate, fără stresul detaliilor logistice.
EXPERIENȚA MOLDOVENILOR
Cu o experiență de peste 20 de ani în industria turismului, Olga Plis spune că majoritatea turiștilor pe care îi consiliază sunt „gurmanzi ai călătoriilor”: oameni care călătoresc mult și sunt versați în acest sens. „Știu multe, dar au timp limitat pentru pla- nificarea călătoriilor, de aceea ne încredințează nouă să le planificăm vacanța până la cele mai mici detalii. Ținem cont de nevoile individuale ale clientului, având grijă de fiecare doleanță. Solicitările lor pot varia de la standard la extravagant. Au fost și turiști care și-au dorit în timpul vacanței lecții de samba în Brazilia, un tur gastronomic individual în Toscana sau un program personalizat de detoxifiere. Pentru noi, nu există cerințe prea complexe sau irealizabile, poate și pentru că avem angajați cu experiență”, povestește specialista.
CATEGORII ȘI DESTINAȚII
Potrivit directoarei Excellence Travel, clienții agenției sale se încadrează în două categorii. Prima îi include pe cei care caută produse turistice în funcție de raportul preț/calitate, fiind vorba în special de excursii ieftine de ultim moment în Turcia, Egipt, Grecia sau tururi rezervate din timp. A doua categorie, care constituie și majoritatea clienților agenției, sunt persoane cu solicitări mai exclusive. Este vorba de excursii individuale, călătorii de afaceri, croaziere, agrement în familie cu un program atent conceput. Olga Plis precizează că destinațiile internaționale care au câștigat popularitate printre turiștii moldoveni sunt Turcia, Grecia, Dubai și Egipt. „Dintre cele mai importante atuuri ale Turciei, aș menționa raportul preț/calitate, regimul fără viză, sistemul all inclusive și ordinea de pe plaje. Grecia înseamnă gastronomie și vinuri sofisticate, plaje cu ape azurii, posibilitatea de a călători cu mașina proprie și de a vedea arhitectura antică. În Dubai, atracțiile sunt luxul și divertismentul. Egiptul este foarte accesibil, iar fauna și frumusețea unică a Mării Roșii, scufundările și safari-ul sunt de-a dreptul fascinante”, povestește ea.
„LOCAȚII EXOTICE – EXPERIENȚE MEMORABILE”
Olga menționează că una dintre destinațiile care au fascinat-o a fost Brazilia. „Este vorba de un tur de trei săptămâni în care am ghidat turiștii în Sao Paulo, orașul în care cerșetorii și milionarii trăiesc și coexistă unul lângă altul. Poți vedea arhitectura colonială alături de jungla de beton. De asemenea, vizităm Rio De Janeiro – cel mai frumos oraș de pe planetă și singurul oraș din lume inclus pe lista UNESCO pentru peisajul său natural și urban unic; cascada Iguazu – una dintre cele mai mari minuni naturale și cel mai puternic complex de cascade din lume. Aici găsim și cele mai interesante plaje ale oceanului Atlantic: Copacabana, Ipanema, Leblon. În acest tur, turiștii au văzut cea mai frumoasă și grandioasă reprezentare de pe planetă: spectacolul campionilor carnavalului brazilian”, povestește travel concierge-ul.
APETITUL DE CĂLĂTORII E ÎN CREȘTERE
Deși cazarea și călătoriile cu avionul s-au scumpit după pandemia de COVID, cererea de călătorii turistice a fost în creștere. Însă când e vorba de preț, totul depinde de cererea specifică a turiștilor. „Înainte de a selecta un tur, clarificăm bugetul dorit cu turiștii și le personalizăm vacanța. Solicitările sunt foarte diferite și depind de direcție. De exemplu, pentru o vacanță de o săptămână în Maldive, pentru două persoane, bugetul optim este de 4-5 mii de euro, iar prețul optim în Turcia este de 1500- 2000 de euro”, povestește Olga Plis. Oamenii încă mai sunt sceptici față de călătoriile în alte țări din cauza barierei lingvistice, regimului de vize și stereotipurilor. Aceste aspecte sunt rezolvate de personalul calificat al Excellence Travel. „Suntem o agenție de concierge, avem cei mai buni parteneri direcți peste tot. Garantăm cele mai bune prețuri și servicii, informații despre țară și complexitatea șederii. În fiecare an, inspectăm personal unitățile de cazare din multe țări, participăm la toate expozițiile și atelierele internaționale de turism. Avem contacte personale în aproape toate hotelurile, ceea ce ne oferă un avantaj față de agențiile convenționale. De la deschiderea vizelor, organizarea rutelor, înregistrările în aeroporturi, la excursii, festivități, evenimente, concerte ne ocupăm de toate”, subliniază directoarea. Totodată, Olga spune că cererea pentru noi destinații este în creștere și va continua să crească. Pe viitor, varietatea rutelor turistice va spori. „Sunt tot mai mulți doritori de croaziere pe mare, turism balnear și medical, tabere de vară pentru copii. Recent, a fost deschis zborul direct de la Chișinău către Zanzibar și Sri Lanka. Am organizat tururi combinate, de mai multe zile de excursii + vacanță la plajă. A fost o experiență unică pentru clienții noștri”, concluzionează Olga Plis.
Turiștii cu venituri mai modeste călătoresc o dată sau de două ori pe an, cei mai înstăriți o fac o dată la circa trei luni.
Olga PLIS, fondator și CEO Excellence Travel