De la marketing la meșteșug În 2009, Nicolae a decis să-și schimbe radical stilul de viață, inclusiv domeniul de activitate. Așa a devenit interesat de agricultura ecologică. „A fost foarte romantic, dar și dramatic: era o chestiune complet exotică, dar nu s-a justificat deloc din punct de vedere economic. Și, bineînțeles, ca marketer, am început să caut motivul”, spune Nicolae. Totul s-a dovedit a fi destul de simplu – pe atunci, erau puțini consumatori conștienți, pregătiți să procure un astfel de produs. După ce s-a aprofundat în domeniu, antreprenorul a început să perceapă totul altfel. „Agricultura ecologică, fabricarea produselor care mențin sănătatea și, ceea ce e foarte important, nu afectează natura, a devenit pentru mine o nouă filozofie de viață”, spune el. Ulterior, Nicolae a înțeles că în acest gen de activitate, ar fi bine să se țină cont de două aspecte: producătorul trebuie să se asigure că produsul ajunge la consumator într-o stare cât mai calitativă și că produsul ajunge în mâinile consumatorului său. Pentru a găsi răspunsurile, el a trebuit să studieze cum funcționează această industrie. Nicolae a abordat producția uleiurilor abia în 2017, când a început să lucreze cu startup-ul „Ulei presat la rece”. Atunci el a început să studieze subiectul mai detaliat, inclusiv cele mai bune practici din alte țări. Așa a aflat despre uleiul viu, un produs pur tehnologic, iar în 2018, a luat decizia definitivă în privința profilului afacerii. „M-a interesat produsul final al agriculturii ecologice, în acest caz – uleiul, de la cultivare la conservare și procesare. Avem, în final, un produs sănătos pentru consum”, menționează antreprenorul. Două minți sunt mai bune decât una Când Nicolae a început să producă ulei presat la rece la nivel industrial, unii parametri nu-i permiteau să-l numească VIU, așa că a început să caute cine sau ce l-ar putea ajuta. „Totul începe cu sarcini pur inginerești: contact cu metalul zero, temperatură nu mai mare de 42 de grade și, cel mai important, să putem produce câte o sticlă de 250 ml separat în loc de un lot întreg”, explică el. Astfel, a aflat despre Vitalie Ursu, care se ocupa cu fabricarea și vânzarea utilajelor speciale pentru stoarcerea uleiurilor. Fără să se gândească prea mult, Nicolae i-a sugerat acestuia să-și combine abilitățile și să producă uleiul împreună. De altfel, el nu se consideră om de afaceri. „Dimpotrivă, am încercat să scap de afaceri, fac un meșteșug”, spune bărbatul. Cei doi meșteșugari colaborează deja de patru ani. Apropo, Nicolae nu a fost singurul care nu știa unde să-și vândă produsele. S-a constatat că erau mai mulți astfel de producători. După ce și-au unit forțele, aceștia au creat organizația publică EcoLocal. „Este o platformă în care consumatorul a aflat despre noi, dar și a testat produsele”, notează antreprenorul. Doar de sub presă Conceptul de ulei viu presupune producerea lui doar la comandă și livrarea în următoarele câteva ore. Acest principiu se aplică oricărui tip de ulei. Sortimentul este destul de variat: de la floarea-soarelui până la chimen negru și cânepă. „Sunt semințe disponibile pe piața din Republica Moldova. Există și unele care nu sunt cultivate la noi, dar le putem cumpăra de la importatori. Și există semințe pe care le căutăm și le găsim foarte greu – de la micii producători moldoveni”, spune Nicolae. Diferența dintre uleiul obișnuit și uleiul viu constă nu doar în metoda de stoarcere, ci și în termenul de valabilitate. Dacă uleiul se păstrează în frigider, are o durată medie de valabilitate de 30 de zile. Uleiul de in reprezintă o excepție, deoarece poate fi păstrat doar la temperatura camerei. Din această cauză, termenul lui de valabilitate este de doar 15 zile. Prețurile uleiurilor vii ale lui Nicolae variază de la 100 la 500 de lei. Gândește pe mulți ani înainte Nicolae are multe planuri, însă două sunt cele mai importante. „Vreau să merg cu produsele noastre la Cluj-Napoca. Acolo, vânzarea se face la fel ca la noi, printr-o platformă de genul EcoLocal, în care producătorul se întâlnește cu consumatorul. Este un trend, dar și o modalitate de consum”, spune antreprenorul. Și, bineînțeles, nu putem vorbi despre produse sănătoase fără materii prime bio. Acesta este al doilea plan al meșteșugarului: să treacă la materii prime bio și abia după aceea, dacă consumatorul va accepta asemenea produse, va iniția o afacere bio în sensul deplin al cuvântului.