ROI. Trei litere care stau la baza fiecărei decizii de buget în marketingul digital. Teoretic, e simplu: investești o sumă, primești un rezultat, calculezi diferența și tragi concluzii. În practică, lucrurile sunt mult mai nuanțate.
Într-un peisaj digital în care algoritmii se schimbă peste noapte, engagement-ul nu mai înseamnă neapărat conversie, iar bugetele devin tot mai greu de justificat, măsurarea reală a ROI a devenit o provocare nu doar pentru echipele de marketing, ci și pentru antreprenorii, managerii care decid alocările bugetare. ROI (Return on Investment) reprezintă raportul dintre câștigul obținut și investiția realizată într-o campanie, un indicator esențial pentru a evalua dacă efortul de promovare se transformă în rezultate de business.
De la Google Ads la Facebook și Instagram, de la campanii de awareness până la remarketing sofisticat, fiecare canal promite performanță. Dar cum separăm promisiunea de rezultat? Ce înseamnă, concret, un ROI sănătos? Și, mai ales: cum arată o strategie care transformă bugetele digitale în creștere reală? Perspectivele și răspunsurile vin din practică, acolo unde deciziile de marketing se iau sub presiunea cifrelor, dar și cu intuiția formată în ani de experiență.
80% DINTRE COMPANII LA NIVEL GLOBAL UTILIZEAZĂ GOOGLE ADS
CAMPANIILE CU RANDAMENT REAL NU SE TERMINĂ ÎN ADS, ELE CONTINUĂ ÎN BUSINESS
Din perspectiva lui Tudor Plăcintă, expert certificat Google Ads, trainer la Boomerang Academy și fondator al agenției Boomerang, care deține statutul de Google Premium Partner, Google Ads merită să fie tratat ca un canal esențial într-o strategie digitală completă, fie individual, fie în combinație cu alte platforme. „Dacă am privi rolul lui într-un ecosistem cu o strategie digitală completă sau doar de canal individual, răspunsul ar fi sigur că merită. Datele statistice spun că 80% dintre companii la nivel global utilizează Google Ads. Totodată, 65% din întreprinderile mici și mijlocii desfășoară campanii PPC (Google Ads). Pentru ele, aceste campanii devin adesea principalul instrument de a-și susține competitivitatea în fața unor jucători cu bugete mai mari”, susține Tudor Plăcintă.
Și pe piața locală se observă o alocare clară a bugetelor în acest sens. „Majoritatea companiilor, care au o strategie pe digital și folosesc un mix de canale de promovare, alocă 70-80% din buget în două din ele: Google Ads și Meta Ads. Dacă acum câțiva ani companiile investeau în mare parte în publicitate TV, radio, outdoor, acum au început să investească eficient, să măsoare cifrele și să aloce bugetele spre canalele care aduc rezultate”, spune expertul. În ceea ce privește măsurarea ROI-ului real, acesta atrage atenția asupra noilor provocări tehnice și de interpretare. „Ce ține de ROI, ROAS și alți indicatori de performanță, aș da un pic de info inițial despre schimbările din ultimul timp și anume apariția și implementarea Consent Mode v2. Chiar dacă această schimbare se referă în mare parte la site-urile ce primesc trafic de utilizatori din spațiul UE, am observat că, indirect, avem tot mai mulți clienți din Moldova care sunt afectați de acest lucru”, constată el.
70-80% DIN BUGETELE DE PROMOVARE PE DIGITAL ALE COMPANIILOR SUNT ALOCATE PENTRU GOOGLE ADS ȘI META ADS
Acuratețea raportărilor depinde și de tipul afacerii – cifrele sunt mult mai aproape de realitate la un magazin online (poate mai puțin cele din Moldova, unde mulți preferă în continuare să sune pentru a comanda produse) decât la un business ce prestează servicii. În acest caz, utilizatorii completează, de regulă, un formular, procesul de vânzare poate dura până la câteva luni, iar datele se pot pierde. Ca soluție practică, Tudor Plăcintă explică abordarea agenției sale. „În calitate de agenție, încercăm să discutăm cât mai mult cu clientul, cu echipa lui, ca să înțelegem în primul și primul rând calitatea lor. Suplimentar, facem rapoarte zilnice sau săptămânale, unde introducem cifrele pe care le avem noi, iar clientul – pe ale sale. Astfel, putem să avem în același loc datele din contul de Ads și datele din teren”, explică el. Tudor vorbește despre un caz din România, care a necesitat o abordare neconvențională. Acum câțiva ani, la Boomerang s-a adresat un magazin online de accesorii pentru telefoane din România, în special huse – o nișă extrem de concurențială. Husele erau branduite cu propriul logo, iar prețurile – din categoria premium. Înainte de aceasta, ei lucraseră cu două agenții (dintre care una destul de cunoscută în România) și un freelancer și n-au rămas mulțumiți. Respectiv, pentru Boomerang, a fost un adevărat challenge să performeze. „I-am zis din start că nu promitem nimic, dar dacă nu arătăm rezultate timp de o lună, întrerupem colaborarea. Rezultate au fost, clientul a rămas mulțumit și am lucrat vreun an și jumătate cu el, până a vândut businessul”, menționează Tudor.
În privința campaniilor Performance Max, Tudor este echilibrat. Per general, campaniile Performance arată, în ultima perioadă, rezultate din ce în ce mai bune, indiferent că vorbim de e-Commerce sau lead generare, dar un aspect foarte important aici sunt datele. Cu cât algoritmul din spate are mai multe date despre cei care fac conversii pe site, cu atât poate aduce rezultate mai bune. Totuși, expertul avertizează asupra distorsiunilor din unele campanii. „Avem clienți unde cifrele din unele campanii Performance sunt departe de realitate. Și nu ai nevoie de multă cercetare ca să înțelegi acest lucru, deoarece ele sunt, de obicei, suspect de multe, de exemplu, 10-15 apeluri pe zi, sau suspect de ieftine (sub1-2 dolari per conversie). Mă refer în special la conversia click pe număr de contact de pe site. Periodic, observăm acest lucru și, după câteva întrebări, înțelegem că cifrele din acele campanii nu reprezintă realitatea”, povestește directorul Boomerang.