INTEGRARE ESG COMPLETĂ
Business Class: În ce constă unicitatea uzinei Danube Oil?
Tatiana Babakova: Uzina este orientată spre producerea unei game de produse de înaltă calitate, care corespund tendințelor alimentației sănătoase. Principala deosebire, chiar și față de cele mai avansate întreprinderi de profil din Europa, este integrarea maximă a standardelor ESG (Environmental, Social and Governance) în cadrul acestei unități. Această abordare a fost elaborată acum mai bine de 15 ani de către ONU și consfințită în documentul „Principiile investițiilor responsabile”. Standardele ESG acordă o atenție deosebită aspectelor de ecologie, condițiilor de muncă și, în general, unei ergonomii favorabile la nivelul întreprinderii. Iar pentru noi a fost o reală satisfacție să implementăm acest proiect.
Business Class: Cum asigurați respectarea acestor standarde?
Tatiana Babakova: Încă în faza de proiect, cu mult înainte de majorarea prețurilor la resursele energetice, am renunțat complet la gazul natural și folosim pentru producerea aburului (necesar în procesul de fabricație) coji de floarea-soarelui.
Cojile de floarea-soarelui reprezintă un biocombustibil. În procesul de creștere și dezvoltare, floarea-soarelui eliberează oxigen, iar în procesul arderii „consumă” un volum similar de oxigen. Astfel, cantitățile de oxigen eliberat și consumat sunt echivalente. În felul acesta atingem un echilibru ecologic și un impact neutru asupra mediului.
Ne propunem să folosim biocombustibilul nu doar pentru producere și încălzirea secțiilor și spațiilor uzinei, ci și pentru a asigura cu coji granulate, pe lângă gospodării și întreprinderi, obiective sociale din raionul Cahul – grădinițe și școli. Planificăm să lansăm acest proiect chiar în această toamnă.
Proiectele noastre sociale se înscriu, de asemenea, în standardele ESG. Suntem într-o relație strânsă cu satul Giurgiulești, de unde provin mulți dintre angajații noștri, și participăm la toate inițiativele comunității: felicităm elevii din clasa întâi pe 1 septembrie, oferim cadouri copiilor de Anul Nou. Când uzina va funcționa la capacitate maximă, vom putea ajuta și mai activ.
Pentru a reduce consumul de energie, am instalat la întreprindere ferestre vitrate mari în locul celor standard, astfel încât spațiile de lucru beneficiază de multă lumină solară în timpul zilei de muncă. Posibil, pe viitor vom trece la surse alternative de energie electrică.
Danube Oil este, în ansamblu, o unitate de producere ergonomică, ce se integrează organic în mediul înconjurător. Am reușit să o facem foarte compactă: suprafața ocupată de uzină este mică – 0,4 ha. Apa utilizată în scopuri tehnologice este folosită de mai multe ori. Astfel reușim să economisim resursele naturale.
Tatiana BABAKOVA
Directoarea Danube Oil Company
Business Class: Se poate să ne povestiți mai detaliat despre procesul de producție?
Tatiana Babakova: Tehnologia noastră de producere a uleiului se bazează pe metoda presării duble, în urma căreia obținem ulei presat și șrot. Reducem conținutul de ulei din granula de șrot până la valorile minime posibile – 7,5–8%. Astfel, produsul poate fi granulat și este mult mai eficient ca aditiv furajer. În șrotul granulat de la Danube Oil este perfect echilibrat tot ce este necesar pentru furaje: ulei, proteină și celuloză, iar granula nu necesită o prelucrare suplimentară – este pur și simplu adăugată în furaje. În plus, produsul nostru se păstrează foarte bine.
În procesul de prelucrare obținem și coajă, o parte din care este utilizată pentru producerea aburului, iar cealaltă parte este granulată și va fi comercializată în calitate de biocombustibil.
Coaja folosită pentru producerea aburului, în urma arderii, se transformă într-un îngrășământ mineral organic – o cenușă de calitate superioară, pe care o valorificăm cu succes și pe piața locală.
MODERNITATE ȘI CALITATE
Business Class: Cu cine ați conceput și de unde ați achiziționat tehnologiile?
Tatiana Babakova: Ingineria, tehnologia, precum și echipamentele pentru proiectul nostru au fost dezvoltate și furnizate de compania germană HF Food Tech Group (fosta Krups). Este vorba despre o tehnologie de dublă presare și de obținere a uleiului nu prin metode chimice, ci prin acțiune mecanică. Uleiul este apoi suplimentar purificat cu ajutorul echipamentelor produse de Alfa Laval. Șrotul și cojile le granulăm pe utilaje CPM (SUA), iar echipamentele pentru cazangerie le-am achiziționat de la compania Vynke. Toate companiile menționate mai sus sunt producători de top la nivel mondial în domeniile lor.
Business Class: Dacă nu greșesc, începutul proiectului de construcție a uzinei a coincis cu debutul pandemiei. Cum ați reușit să lansați o astfel de producere unică într-un termen atât de scurt?
Tatiana Babakova: În prima etapă, în proiect a fost implicată o echipă foarte mică: proiectantul nostru, colega mea Ana Ganenco și doi specialiști în supraveghere tehnică. Pregătirea proiectului și lucrările propriu-zise se desfășurau în paralel, însă, de multe ori, proiectanții abia reușeau să țină pasul cu noi. Anume datorită faptului că nu am redus ritmul nici pentru o clipă am reușit să contractăm echipamentele, construcțiile metalice și alte materiale, precum și lucrările, la prețurile valabile înainte de scumpiri și, mai mult decât atât, să construim uzina în termene foarte restrânse, ținând cont de întregul context.
Per total, pe șantier, în toate etapele, au fost implicați circa 1 000 de specialiști din Republica Moldova, Ucraina, Germania, Belgia, România, Danemarca și Olanda.
Business Class: De unde ați găsit angajați capabili să gestioneze echipamente de nouă generație? Cum i-ați instruit?
Tatiana Babakova: În ceea ce privește asigurarea uzinei cu personal, ne-am confruntat cu aceeași problemă ca și multe alte companii: deficitul de specialiști înalt calificați. În sud această problemă este resimțită și mai acut, deoarece mulți specialiști preferă să lucreze în România, peste Prut. Echipa de conducere tehnico-inginerească am invitat-o din Ucraina și Rusia.
Politica noastră este orientată spre menținerea în Republica Moldova a populației apte de muncă, care pleacă zilnic din țară în căutarea unui trai mai bun. Specialiștii pot fi motivați nu doar printr-un salariu bun, de aceea am creat un mediu favorabil pentru angajații noștri: formăm tineri, îi încurajăm și investim în dezvoltarea și perfecționarea lor profesională. În viitorul apropiat planificăm să elaborăm un program de perfecționare profesională și să efectuăm de două ori pe an evaluarea personalului, așa cum se practică în companiile internaționale.
La uzină muncesc 100 de persoane, inclusiv 7 angajați din personalul administrativ. Vârsta medie este de 35 de ani. Salariul mediu la uzină constituie 15 mii de lei pe lună. Lunar, uzina noastră transferă la buget doar sub formă de impozite salariale circa 500 de mii de lei.
Suntem siguri că noua uzină va deveni cartea de vizită a Republicii Moldova.
PARTENERIAT ȘI PERSPECTIVE
Business Class: Cum intenționați să asigurați uzina cu materie primă?
Tatiana Babakova: Trans-Oil Group este un susținător consecvent al ideii de creare a valorii adăugate în Republica Moldova. Asta înseamnă să nu exportăm floarea-soarelui ca materie primă, ci să o procesăm aici, la fața locului, sporind astfel încasările fiscale din procesare și creând locuri de muncă suplimentare. Volumul de materie primă cultivată în Republica Moldova depășește necesitățile uzinelor noastre, însă în fiecare an ne confruntăm cu faptul că, din septembrie până în noiembrie, până la 50–60% din floarea-soarelui recoltată este exportată din țară.
Sperăm că Guvernul va pune în aplicare anumite mecanisme macroeconomice pentru a schimba această situație, la fel cum se întâmplă în alte țări. Obiectivul primordial nu ar trebui să fie exportul de materie primă, ci asigurarea consumatorului intern. Republica Moldova trebuie să se dezvolte pe direcția industrială și să nu rămână preponderent o țară agrară.
Business Class: Geografia exportului producției Danube Oil este deja stabilită?
Tatiana Babakova: Noi vindem uleiul și aditivii noștri furajeri în țările interesate de produse premium și organice.