Subiectul ediției

Turismul medical ca motor de creștere a turismului receptor

Turismul medical rămâne marea speranță a turismului receptor din Republica Moldova. Datorită dezvoltării dinamice din ultimul deceniu, grație căreia tot mai mulți pacienți află despre țara noastră, acesta are toate șansele de a da un imbold puternic și celorlalte ramuri ale turismului. Este însă necesară o mobilizare a statului, dar și a asociațiilor din sector, pentru a depăși o serie de constrângeri, care împiedică pentru moment dezvoltarea industriei turistice – de la infrastructura subdezvoltată până la promovarea anemică. Guvernul însă nu a definitivat elaborarea documentului de politici pentru dezvoltarea sectorului – Programul „Turism 2028”, implementarea căruia trebuia să înceapă încă acum doi ani.

Ultimul Indice de Dezvoltare a Turismului, elaborat de Forumul Economic Mondial, arată că turismul global a revenit, în 2024, aproape de nivelurile pre-pandemice, dar persistă provocări legate de sustenabilitate, forța de muncă și reziliență.

Travel & Tourism Development Index (TTDI), care măsoară capacitatea țărilor de a dezvolta un sector turistic sustenabil și rezilient în 119 economii, arată că redresarea este inegală între regiuni. Statele cu venituri mari din Europa și Asia-Pacific domină clasamentul, cu SUA, Spania și Japonia în top.

TOP-10 CELE MAI DEZVOLTATE ECONOMII TURISTICE DIN LUME – TTDI 2024 Loc Țară Scor TTDI (din 7) Evol

TTDI – Top 10 țări
TTDI – Top 10 țări
Loc Țară Scor TTDI (din 7) Evoluție față de 2019 (%) Pondere în PIB global T&T (2022) (%)
1SUA5,24−0,532,3
2Spania5,18+0,930,6
3Japonia5,09−0,328,5
4Franța5,07+0,828
5Australia5,00+0,826
6Germania4,98−0,826
7Regatul Unit4,96−2,425,2
8China4,94+124,6
9Italia4,90+2,123,5
10Canada4,84−1,121,2

Primele 10 economii acoperă peste 75% din PIB-ul global al industriei turismului. Statele Unite conduc clasamentul datorită infrastructurii turistice robuste, conectivității internaționale și politicilor favorabile. Europa domină topul, cu 6 țări în primele 10 poziții, confirmând rolul său de lider în turismul global. La rândul său, China este singura economie emergentă din Asia care pătrunde în top-10, reflectând investițiile masive în turismul intern și internațional.

Provocările cu care se confruntă industria turismului la nivel global se referă la deficitul forței calificate de muncă, presiunile asupra mediului și infrastructurii și necesitatea de digitalizare și inovare.

MOLDOVA ÎN TTDI 2024: ÎNTRE POTENȚIAL ȘI STAGNARE

„Potrivit ediției din 2024 a Travel & Tourism Development Index, care reprezintă un clasament global, Republica Moldova ocupă locul 88 din 119 economii, cu un scor de 3,53 puncte din șapte posibile. Astfel, țara noastră a coborât 11 poziții față de ediția din 2021, când ocupa locul 77, cu un scor de 3,6.

TTDI nu evaluează doar numărul de turiști sau notorietatea destinațiilor, ci și un ansamblu de factori care influențează dezvoltarea turismului: infrastructură, politici publice, resurse naturale și culturale, sustenabilitate, digitalizare, condiții de sănătate și siguranță. În acest sens, indexul devine un barometru al capacității unei țări de a transforma turismul într-un motor de dezvoltare.

Moldova este penultima din Europa în acest clasament, devansând doar Bosnia și Herțegovina. Scorul general de 3,53 este cu mult sub media globală, care însumează 4,2 puncte și reflectă o serie de vulnerabilități structurale.

Infrastructura turistică și de transport rămâne încă slab dezvoltată, cu puține conexiuni aeriene directe și o capacitate redusă de cazare, promovarea turismului este modestă, iar brandul de țară rămâne difuz și slab ancorat în strategii coerente, sustenabilitatea cererii turistice este afectată de sezonalitate, lipsa diversificării și presiuni asupra resurselor naturale.

Totuși, Republica Moldova nu este lipsită de atuuri. Indicele semnalează câteva domenii cu performanțe relativ mai bune. Digitalizarea serviciilor (ICT Readiness) este în creștere, susținută de extinderea rețelelor mobile și a plăților electronice. În țara noastră, există resurse naturale – peisaje rurale, vinării, biodiversitate, care oferă o bază solidă pentru ecoturism și turism de experiență. De asemenea, deschiderea către turism (Openness to T&T) este rezonabilă, mai ales în relația cu țările din regiune.

Scorul din TTDI 2024 arată însă că Moldova are nevoie de mai mult decât peisaje frumoase și ospitalitate autentică. Are nevoie de infrastructură, politici coerente, promovare strategică și o viziune care să transforme turismul dintr-un potențial latent într-un pilon activ al economiei.

TTDI 2024 – EUROPA DE EST ȘI BALCANI

TTDI – Europa Centrală și de Est
TTDI – Țările Europei Centrale și de Est
Loc Țară Scor total Mediu favorabil Politici T&T Infrastructură Resurse T&T Sustenabilitate
27Polonia4,465,986,144,595,893,38
37Ungaria4,656,266,294,445,823,15
40Bulgaria4,535,736,434,595,73,27
42Slovenia4,796,55,744,85,842,05
43România4,495,76,014,155,413,11
54Slovacia4,685,856,344,65,782,61
60Muntenegru3,866,125,423,85,223,28
66Albania4,555,984,94,544,93,43
68Serbia4,196,16,024,345,563,39
87Macedonia de Nord3,935,985,513,674,883,03
88Moldova3,565,85,854,155,023,58
90Bosnia și Herțegovina3,3165,13,624,882,98

PROGRAMUL „TURISM 2028”, STRATEGIA ÎNCĂ NEDEFINITIVATĂ DE DEZVOLTARE A SECTORULUI

Indicele TTDI are rolul de a servi drept instrument de benchmarking pentru guverne și investitori și de a ghida politicile publice pentru a face turismul mai durabil, incluziv și rezilient. Este utilizat de guverne pentru a identifica puncte forte și vulnerabilități în ecosistemul turistic al fiecărei țări.

Politicile publice ale Republicii Moldova pentru sector urmează a fi desfășurate în Programul „Turism 2028”, o inițiativă guvernamentală a Republicii Moldova pentru dezvoltarea turismului în perioada 2024-2028, axată pe diversificarea ofertei turistice, atragerea investițiilor și promovarea internațională. Este de remarcat că acesta nu a depășit încă etapa consultărilor publice, deși au trecut deja doi ani, prevăzuți în document.

Obiectivele principale ale Programului „Turism 2028” se axează pe diversificarea produsului turistic național, cu accent pe agroturism, ecoturism, turism rural, turism vitivinicol, turism gastronomic și cultural.

El mai prevede consolidarea brandului turistic de țară și promovarea acestuia în piețele-țintă internaționale, atragerea investițiilor strategice în infrastructura turistică și facilități de cazare. De asemenea, documentul vizează formarea și consolidarea destinațiilor turistice prin implicarea comunităților locale și a diasporei, dar și dezvoltarea competențelor forței de muncă din sector.

Aderarea la Uniunea Europeană este văzută ca o oportunitate de creștere a industriei, existând un potențial semnificativ nevalorificat, în special în turismul rural, gastronomic, vitivinicol și medical.

88 din 119 este locul ocupat de Republica Moldova în clasamentul travel & tourism development index

TURISMUL MEDICAL, CEL MAI DINAMIC SECTOR AL INDUSTRIEI LA NIVEL GLOBAL

În ultimii ani, turismul medical este mediatizat intens de către autorități drept un potențial motor de creștere a turismului receptor în general.

Turismul medical se află într-o ascensiune puternică în ultimii ani în întreaga lume.

Valoarea pieței globale de turism medical este estimată între 100 și 120 miliarde de dolari anual, ponderea în industria turismului internațional variind de la 8% la 10%, în funcție de metodologie.

Totodată, acesta are o creștere anuală extrem de dinamică, între 15% și 25%, accelerată de digitalizare, mobilitate crescută și costurile ridicate ale tratamentelor în țările dezvoltate. Cele mai populare servicii la nivel mondial sunt stomatologia (implanturi, estetică dentară), chirurgie estetică și plastică, fertilizare in vitro și tratamente de infertilitate, recuperare post-operatorie și wellness, chirurgie minim invazivă, oncologie și cardiologie (în centre specializate).

Potrivit studiului PlacidWay Medical Tourism, principalele destinații globale sunt India, Thailanda, Coreea de Sud și Malaysia în Asia. Acestea sunt renumite pentru chirurgie, fertilizare și tratamente oncologice. În Europa de Est, Moldova, Croația, Ungaria, Albania și Polonia sunt atractive prin prețuri accesibile și calitate medicală. În zona Americii Latine, țări precum Mexic, Costa Rica și Columbia sunt populare pentru estetică și stomatologie. Totodată, Turcia și Emiratele Arabe Unite reprezintă centre regionale cu infrastructură avansată și servicii integrate.

Printre tendințele emergente, care marchează turismul medical în ultimii ani, se numără aplicarea pe larg a telemedicinii și a consultațiilor online. Acestea extind accesul și reduc costurile inițiale. Totodată, din rândul seniorilor și expaților, crește cererea pentru turismul de wellness și prevenție. În același timp, inteligența artificială și robotica medicală atrag pacienți în centre high-tech.

Tot mai frecventă în Europa de Est este oferirea de pachete integrate: tratament + cazare + turism cultural.

Republica Moldova are o pondere de opt ori peste media globală a numărului de turiști medicali în totalul turiștilor, iar potențialul existent îi permite să devină un hub regional în special pentru stomatologie, dar și pentru fertilizare in vitro sau chirurgie estetică.

TOP-10 DESTINAȚII GLOBALE ÎN TURISMUL MEDICAL PENTRU 2025

Turism medical – Țările și specializările dominante
Turism medical – Țările și specializările dominante
Țara Specializări dominante Economii estimate vs. Occident (%) Regiuni de proveniență a pacienților
ThailandaChirurgie estetică, cardiologie, ortopedie50–70Asia, Europa, Orientul Mijlociu
IndiaCardiologie, ortopedie, fertilizare in vitro60–80Africa, Orientul Mijlociu, Europa
TurciaTransplant de păr, estetică, oftalmologie50–70Europa, Asia Centrală, Orientul Mijlociu
MexicStomatologie, bariatrie, chirurgie estetică40–70SUA, Canada
SerbiaFertilizare, stomatologie, estetică40–60Europa, diaspora balcanică
MalaysiaOncologie, dermatologie, cardiologie50–70Asia, Australia, Orientul Mijlociu
Coreea de SudChirurgie plastică, dermatologie30–50Asia, SUA, Rusia
GermaniaNeurologie, oncologie, ortopedie20–40Europa, Orientul Mijlociu
Costa RicaStomatologie, estetică, wellness40–60SUA, Canada
Emiratele ArabeChirurgie de lux, wellness, ortopedie20–30Orientul Mijlociu, Africa, Asia

POTENȚIAL DE 1,5 MILIARDE DE DOLARI

„Tot mai mulți pacienți aleg să călătorească pentru tratamente de calitate la prețuri competitive, iar clinicile private din Moldova răspund acestei cereri cu servicii la standarde internaționale, permițând economii de până la 90% față de costurile din țara de origine”, anunță un articol de prezentare de pe pagina Agenției de Investiții din Moldova.

Potrivit informației difuzate de agenția guvernamentală preocupată de atragerea investițiilor și promovarea exporturilor, sectorul serviciilor de sănătate din Republica Moldova a înregistrat o evoluție dinamică în ultimii cinci ani, când exporturile din acest domeniu aproape că s-au triplat. Cifrele vorbesc de la sine: în 2020, pacienții străini au generat 25,1 milioane de dolari din servicii medicale primite în clinicile moldovenești. În 2024, volumul acestora se estima deja la circa 64,4 milioane de dolari.

Evoluția este vizibilă și de la un trimestru la altul. Datele din primul trimestru al anului 2024 arătau exporturi de servicii medicale în valoare de 14,09 milioane de dolari, în timp ce în primul trimestru al anului curent, acestea au ajuns la 16,49 milioane de dolari. Este vorba, prin urmare, de o creștere de aproape 17%.

Republica Moldova atrage pacienți, în primul rând, din România și Italia, dar și din Ucraina, Germania, Polonia, Elveția, Marea Britanie, Israel, Canada și Statele Unite. Serviciile vedetă sunt stomatologia, chirurgia estetică, oftalmologia, fertilizarea in vitro și intervențiile medicale complexe.

Specialiștii estimează, totodată, că țara noastră valorifică doar 5% din potențialul său în acest domeniu. Potrivit unui studiu IDIS Viitorul, volumul anual de servicii medicale exportate are potențialul să ajungă la 1,5 miliarde de dolari.

Un moment de referință pentru recunoașterea internațională a Republicii Moldova a fost alegerea sa la conducerea Consiliului Global al Turismului Medical (GHTC) pentru perioada 2024-2026.

Forumul Global de Turism Medical – GHTF 2025, desfășurat la Chișinău, a evidențiat Moldova ca o destinație emergentă pentru turismul medical, punând accent pe digitalizare, parteneriate internaționale și creșterea calității serviciilor.

EXPORT SERVICII SĂNĂTATE

120 miliarde de dolari anual reprezintă valoarea estemativă a pieței globale de turism medical

FORUMUL GLOBAL DE TURISM MEDICAL LA CHIȘINĂU

Pe 26 septembrie curent, de Ziua Mondială a Turismului, la Chișinău s-a desfășurat cea de-a 7-a ediție a Forumului Global de Turism Medical – GHTF 2025, organizată în cadrul Moldova Tourism Forum. Evenimentul a reunit peste 300 de participanți din Moldova și din 48 de țări ale lumii.

„Forumul de astăzi este mai mult decât un simplu eveniment – este o platformă strategică de dialog, inovație și colaborare internațională, în sprijinul unei industrii în plină ascensiune. O manifestare sinonimă cu misiunea noastră de a transforma turismul într-un motor al înțelegerii, respectului și progresului”, a declarat Sergiu Prodan, ex-ministru al Culturii al Republicii Moldova.

Forumul global de turism medical de la Chișinău este mai mult decât un simplu eveniment – este o platformă strategică de dialog, inovație și colaborare internațională, în sprijinul unei industrii în plină ascensiune, spune Sergiu PRODAN, ex-ministru al Culturii.

În cadrul celor cinci paneluri de discuție, profesioniști din domeniul turismului, sănătății și noilor tehnologii au discutat despre provocările turismului medical global, inclusiv despre avantajele pe care le aduce noua tehnologie și inteligența artificială în îngrijirea pacienților.

„Pentru ca Moldova să ajungă la un miliard de euro venituri din turism medical în următorii zece ani, trebuie să faciliteze accesul pacienților la e-Visa și să continue promovarea turismului medical, așa cum a făcut-o în ultimii doi ani”, a subliniat omul de afaceri Emin Cakmak, o figură proeminentă în industria turismului. El este cunoscut în special pentru rolul său în înființarea Consiliului Turismului Medical din Turcia (THTC) și a Consiliului Global al Turismului Medical (GHTC). Este un om de afaceri cu peste 20 de ani de experiență în medii multiculturale, a activat ca director general în compania sa de familie și a fost fondatorul mai multor companii multinaționale.

Pentru ca Moldova să ajungă la un miliard de euro venituri din turism medical în următorii 10 ani, trebuie să faciliteze accesul pacienților la e-Visa și să continue promovarea turismului medical, așa cum a făcut-o în ultimii doi ani, notează Emin CAKMAK, fondator al Consiliului Global al Turismului Medical (GHTC).

De asemenea, s-a vorbit despre perspectivele și posibilitățile de dezvoltare ale Republicii Moldova ca destinație de referință în turismul medical, dar și despre oportunitățile de investiții pe care le are țara noastră.

„Republica Moldova scrie o importantă pagină de istorie în domeniul turismului medical. Ne bucurăm că pacienții internaționali aleg tot mai mult țara noastră pentru calitatea serviciilor oferite de clinicile private și pentru profesionalismul medicilor de la noi”, a spus Natalia Ciobanu, președinta ATMM&GHTC.

Ne bucurăm că pacienții internaționali aleg tot mai mult țara noastră pentru calitatea serviciilor oferite de clinicile private și pentru profesionalismul medicilor de la noi, spune Natalia CIOBANU, președintă ATMM&GHTC.

16,49 milioane de dolari a însumat volumul exportului de servicii medicale în Moldova în primul trimestru al anului curent

ACCENT PE COLABORARE ȘI INOVAȚIE

Principalul obiectiv al forumului a fost conectarea actorilor internaționali din domeniul sănătății, turismului și investițiilor. Totodată, organizatorii și-au propus să promoveze Republica Moldovei ca destinație de turism medical în Europa de Est. În acest scop, dar și pentru consolidarea sectorului în general, a fost lansată inițiativa creării unei platforme de dialog între autorități, clinici private, investitori și organizații internaționale.

Oficiali moldoveni, participanți la forum, au subliniat necesitatea standardizării serviciilor medicale pentru a atrage pacienți internaționali. Totodată, noile standarde din medicină impun digitalizarea sistemului medical și crearea unui portal unic pentru turismul medical. Toate acestea au nevoie însă de un sprijin guvernamental constant pentru investiții în infrastructura medicală și turistică, reprezentanții autorităților anunțând angajamentul statului în acest sens.

La rândul lor, reprezentanții Global Healthcare Travel Council au remarcat potențialul Moldovei în domenii precum stomatologie, fertilizare in vitro, chirurgie estetică și recuperare, încurajând colaborarea regională și integrarea Moldovei în rețelele internaționale de turism medical.

Exemple de bune practici din Turcia, Emiratele Arabe Unite, India și Coreea de Sud au definit standardele spre care trebuie să tindă operatorii moldoveni din sector. Nu în ultimul rând, participanții au fost familiarizați cu tendințele globale din sector: telemedicina, turismul de wellness, aplicarea inteligenței artificiale în diagnostic.

VIZIBILITATEA ȘI PROMOVAREA TURISMULUI MEDICAL MOLDOVENESC

Republica Moldova a organizat forumul în calitatea sa de președinte al Consiliului Global al Turismului Medical. Potrivit lui Andrei Revenco, acest statut a sporit vizibilitatea țării în sectorul turismului medical. În prezent, se dezvoltă strategii pentru menținerea și creșterea acestei vizibilități, inclusiv prin valorificarea potențialului diasporei moldovenești din diferite țări.

„Obiectivul este de a le oferi îndrumare și de a promova turismul medical. Am început deja cu Canada și am primit feedback pozitiv”, povestește expertul.

Potrivit lui, asociația negociază acum cu o companie canadiană să-și aducă pacienții, în loc de Thailanda sau Mexic, în Republica Moldova. Miza este pe preț. Dacă un implant dentar în Moldova costă 400-500 de euro, în Canada, el ajunge la 4000-5000 de euro. Aceasta înseamnă că un cetățean canadian poate economisi până la 85% din bugetul său venind în Moldova pentru îngrijiri stomatologice. În plus, Canada se confruntă cu timpi de așteptare deosebit de lungi pentru serviciile medicale, fiind printre primele trei la nivel global în acest sens. „Pacienții din țări precum Canada și Australia călătoresc deja în Moldova, în special pentru chirurgie plastică, iar economiile justifică o călătorie atât de lungă pentru mulți dintre ei”, relatează Andrei Revenco.

Republica Moldova demonstrează că este deschisă inovațiilor, investițiilor în domeniul turismului medical și are un potențial uriaș de a deveni un pol regional de excelență în Europa, notează Andrei REVENCO, fondator și CEO ATMM.

E NEVOIE DE SPRIJIN GUVERNAMENTAL ȘI INSTITUȚIONAL

Pentru aceasta, este necesară însă o strategie clară a autorităților. „Este important să facem diferența între exportul de servicii medicale și beneficiile economice mai largi generate de turismul medical”, spune Andrei Revenco. El menționează că autoritățile moldovenești au început să recunoască importanța acestui sector ca zonă strategică pentru diversificarea economică. De exemplu, Agenția de Investiții a dezvoltat un program de sprijin pentru exportul de servicii, inclusiv pentru turismul medical, subvenționând parțial eforturile de promovare în străinătate ale acestora.

Exemplul Turciei în ce privește sprijinul pentru sector este concludent. Această țară a devenit un hub global pentru turismul medical prin investiții în clinici private și programe de stat prin care au fost aduși înapoi medici turci din străinătate, fiindu-le oferite salarii competitive și condiții de muncă îmbunătățite. Andrei consideră că Moldova ar putea replica acest model, crescând volumul serviciilor și permițând astfel salarii mai mari pentru profesioniștii din domeniu. Totodată, în timp ce Turcia are prețuri mai mici grație numărului mare de pacienți, Moldova este cunoscută pentru o calitate superioară, în special în stomatologie. „Unii pacienți străini s-au întors în Moldova pentru proceduri corective după tratamente în Turcia și chiar cetățeni turci au solicitat îngrijiri stomatologice în Moldova”, povestește Andrei.

În concluzie, expertul spune că punctele forte ale Moldovei constau în calitatea serviciilor sale și raportul preț-calitate favorabil în comparație cu concurenții regionali. Poziția geografică a Moldovei îi permite, de asemenea, să se poziționeze ca un hub regional pentru turismul medical.

VIITORUL ARATĂ BINE

Președintele Asociației Turismului Medical susține că, dincolo de stomatologie, există o cerere tot mai mare și pentru altfel de servicii medicale din partea pacienților străini. Sănătatea mintală, chirurgia plastică, fertilizarea in vitro și gerontologia prezintă un potențial mare. „Republica Moldova are specialiști bine pregătiți în aceste domenii, iar cu investiții suplimentare în clinici și spații de cazare de înaltă calitate, țara și-ar putea extinde ofertele pentru a satisface cererea internațională”, spune Andrei Revenco.

Cu toate acestea, factori precum securitatea internațională și stabilitatea geopolitică rămân considerente importante pentru atragerea pacienților și a investitorilor în regiune, iar prelungirea războiului din Ucraina nu este favorabilă industriei.

COMPANIILE RESIMT EFECTELE CONCURENȚEI ȘI SOLICITĂ SUPORTUL AUTORITĂȚILOR

Până se vor realiza planurile Asociației Turismului Medical și cele ale autorităților, realitatea din industria stomatologică autohtonă arată mult mai prozaic.

Vadim Vetrilă, fondatorul și directorul Smile Dent Team, cea mai mare clinică stomatologică din Republica Moldova, care practică și turismul dentar, spune că, după o perioadă dinamică, anul care s-a scurs a fost mai temperat pentru compania sa.

De anul trecut până în prezent, situația generală a afacerii nu s-a schimbat semnificativ. Costurile operaționale au continuat să crească, iar identificarea și retenția forței de muncă calificate devine tot mai dificilă. În special, este vorba de găsirea personalului auxiliar – asistente medicale, recepționeri, tehnicieni dentari – reprezintă o provocare majoră, deși calitatea serviciilor medicale oferite în clinicile din Republica Moldova rămâne superioară față de alte destinații regionale.

Nici numărul pacienților străini la Smile Dent Team nu a crescut comparativ cu anul precedent, probabil, din cauza concurenței internaționale strânse. Destinații precum Turcia și Albania investesc semnificativ în campanii de marketing, beneficiind de subvenții guvernamentale pentru promovarea turismului medical. „De exemplu, în Turcia, statul rambursează 26% din cheltuielile de publicitate externă, ceea ce le permite să aloce bugete mai mari pentru atragerea pacienților străini”, spune Vadim Vetrilă.

În opinia lui, în Republica Moldova, ar fi necesară o susținere mai consistentă din partea autorităților pentru promovarea serviciilor medicale la nivel internațional, nu doar a produselor tradiționale precum vinul sau gastronomia. „O promovare eficientă a Republicii Moldova ca destinație de turism medical ar putea contribui la creșterea vizibilității și atractivității industriei”, spune directorul Smile Dent Team.

Pe lângă serviciile medicale, Smile Dent Team oferă pacienților posibilitatea de a participa la tururi turistice locale, însă oferta de atracții autohtonă este extrem de limitată. „Majoritatea turiștilor aleg vizite la crame precum Cricova, Mileștii Mici sau Orheiul Vechi. Extinderea și diversificarea acestor atracții ar putea reprezenta un avantaj competitiv suplimentar”, menționează Vadim Vetrilă.

În prezent, Smile Dent Team este lider pe piața locală de turism medical, deținând aproximativ un sfert din ea. Directorul companiei este sigur de faptul că, pentru a face față concurenței tot mai strânse, este necesară o consolidare a eforturilor nu doar ale jucătorilor privați, ci și ale statului și ale asociațiilor de profil. „Pentru a susține dezvoltarea sectorului, este necesar sprijin din partea autorităților pentru promovarea externă și pentru diversificarea ofertei turistice locale”, explică el.

O promovare eficientă a Republicii Moldova ca destinație de turism medical ar putea contribui la creșterea vizibilității și atractivității industriei, spune Vadim VETRILĂ, fondator Smile Dent Team.

PORTOFOLIU DIVERSIFICAT DE SERVICII

Heal in Moldova este o platformă de turism medical creată pentru a promova Republica Moldova ca destinație sigură, accesibilă și profesionistă pentru turism medical. „Rolul nostru este de a conecta pacienții străini cu cele mai bune clinici din țară, oferindu-le un pachet complet care include consultanță medicală, programări, cazare, transferuri și asistență permanentă. În esență, facilităm tot procesul pentru pacient și, în același timp, sprijinim clinicile locale să se extindă pe piețele internaționale”, povestește Mihaela Bocancea, fondator și administrator al companiei, care administrează platforma.

Potrivit ei, tratamentele cele mai solicitate de pacienții străini, care apelează la serviciile platformei, sunt cele stomatologice: implanturi dentare, reabilitări orale complete, fațete, tratamente endodontice sau estetice, alături de proceduri cosmetologice și de chirurgie plastică, precum blefaroplastia, rinoplastia, liftingul facial sau liposucția.

„În ultima perioadă, observ și un interes crescut din partea femeilor pentru pachetele beauty & wellness, care combină tratamente estetice cu experiențe turistice”, relatează Mihaela Bocancea.

CE ATUURI CONVING CETĂȚENII STRĂINI SĂ SE TRATEZE ÎN REPUBLICA MOLDOVA
Principalul avantaj, potrivit Mihaelei, este raportul excelent calitate-preț. „Tratamentele pot fi cu până la 50-70% mai accesibile decât în Italia, Franța, Israel, UK etc. Pe lângă aceasta, noi oferim o experiență complet organizată, pacientul nu trebuie să se ocupe de nimic: noi planificăm totul, de la transferul de la aeroport și cazare până la traducere și tururi turistice”, menționează ea.

Directoarea Heal in Moldova consideră că Republica Moldova are un potențial semnificativ, însă este încă insuficient valorificat. Potrivit ei, avem medici foarte bine pregătiți, personal care vorbește engleza, italiana, franceza, clinici moderne și prețuri competitive, dar lipsește o strategie de promovare internațională coerentă și o colaborare între sectorul public și cel privat. „Cu o comunicare internațională mai puternică, o prezență digitală unitară și parteneriate externe, țara noastră ar putea deveni, în următorii ani, o destinație recunoscută în Europa de Est pentru turismul medical, așa cum sunt astăzi Croația sau Ungaria”, spune ea.

200 milioane de dolari este impactul indirect al turismului medical asupra sectoarelor conexe – cazare, transport, gastronomie, servicii recreative

SE CERE CONCURSUL STATULUI
Referindu-se la competiția în plan regional cu țări precum Turcia, Albania și Croația, Mihaela consideră că acestea au un avantaj major, deoarece reprezintă deja destinații preferate de pacienții internaționali. „Deși oferim aceeași calitate medicală, acest lucru nu este suficient. Ceea ce le diferențiază este comunicarea strategică la nivel de stat, investițiile masive în promovare și branding național, precum și parteneriatele între clinici și autorități”, menționează experta. Potrivit ei, în Moldova, inițiativele sunt în mare parte individuale, iar acest lucru face dificilă construirea unei imagini unitare la nivel internațional. La aceasta, se adaugă și anumite stereotipuri: percepția că Republica Moldova este „cea mai săracă țară din Europa”, existența unui conflict înghețat pe teritoriu și apropierea de zona de război. Toate aceste aspecte afectează imaginea țării și fac mai dificilă promovarea, chiar dacă, în realitate, suntem o destinație sigură și ospitalieră. În concluzie, ar fi nevoie de o abordare colectivă și de susținere instituțională pentru ca Republica Moldova să poată concura cu succes pe piața internațională a turismului medical.

Avem medici foarte bine pregătiți, personal care vorbește engleza, italiana, franceza, clinici moderne și prețuri competitive, dar lipsește o strategie de promovare internațională coerentă, notează Mihaela BOCANCEA, fondatoare Heal in Moldova.

CÂT DE VARIATĂ ESTE OFERTA TURISTICĂ
Mihaela consideră că oferta turistică a Moldovei este extrem de variată și autentică, menționând că pacienții pot combina tratamentele cu tururi la crame, experiențe gastronomice tradiționale, vizite la Orheiul Vechi, Cricova, Castel Mimi și alte destinații deosebite. „Noi, de exemplu, creăm pachete personalizate cum ar fi beauty weekends pentru femei, tururi de wellness sau experiențe de grup care includ relaxare, cultură și descoperirea tradițiilor locale. Această combinație între tratamente și experiențe turistice este exact ceea ce transformă Moldova într-o destinație unică și memorabilă”, povestește fondatoarea Heal in Moldova.

UNUL DIN CELE MAI PROMIȚĂTOARE SEGMENTE ALE INDUSTRIEI TURISTICE MOLDOVENEȘTI
Diana Lazăr, consilier pentru proiecte de investiții strategice la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED), președintă onorifică a Asociației Naționale a Turismului Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM), califică turismul medical drept unul dintre cele mai dinamice și promițătoare segmente ale industriei turistice moldovenești, situat la intersecția dintre sănătate, servicii și export de competență. Conform celor mai recente estimări, dacă turismul medical contribuie cu peste 64 milioane de euro anual la PIB, acesta fiind aportul adus anul trecut, are un impact indirect de aproximativ 200 milioane de euro asupra sectoarelor conexe – cazare, transport, gastronomie, servicii recreative.

Mai mult, Diana Lazăr se așteaptă că până în 2030, potențialul economic al sectorului ar putea depăși un miliard de euro. Pentru a valorifica acest potențial, Guvernul Republicii Moldova, împreună cu partenerii din sectorul privat, trebuie să continue să dezvolte intervenții și programe dedicate turismului medical, axate pe modernizarea infrastructurii medicale și turistice, creșterea calității serviciilor de sănătate și ospitalitate, formarea profesională a personalului, digitalizarea proceselor pentru a asigura transparență, siguranță și confort pacienților internaționali.

„Cred că Moldova are șansa de a-și consolida reputația de destinație pentru turism medical de excelență, recunoscută pentru calitatea actului medical, siguranța pacienților și standardele înalte de servicii, inclusiv în componenta de ospitalitate și îngrijire personalizată”, menționează consiliera MDED.

UNUL DIN MOTOARELE PRINCIPALE ALE TURISMULUI RECEPTOR
Ea este absolut sigură că turismul medical poate deveni unul dintre motoarele principale ale turismului receptor. Și asta, deoarece combină fluxuri constante de vizitatori (pacienți, familii, însoțitori) cu sezonalitate redusă, spre deosebire de turismul clasic. În același timp, turismul medical stimulează dezvoltarea infrastructurii hoteliere și de transport, creează cerere pentru servicii conexe – wellness, SPA, gastronomie, cultură, turism vitivinicol și consolidează brandul de țară prin imaginea unei destinații de îngrijire, sănătate și bunăstare. Mai mult, integrarea turismului medical în strategia de dezvoltare economică și digitală a țării (inclusiv prin Moldova HiTech Park, investiții în health tech, telemedicină și infrastructură 5G) creează o bază solidă pentru extinderea serviciilor și atragerea investițiilor private. De aceea, unele programe specializate ar impulsiona această creștere în domeniul turismului medical.

1 miliard de euro ar putea constitui, până în 2030, potențialul economic al sectorului turismului medical în Moldova

CE-I DE FĂCUT
Pentru ca turismul medical să-și valorifice pe deplin potențialul, Diana Lazăr consideră esențial ca acesta să fie dezvoltat ca parte a unei oferte turistice naționale integrate, care să tragă înainte și alte domenii – turismul MICE (meetings, incentives, conferences, exhibitions), turismul de leisure și city break-urile urbane. Această abordare va permite crearea unui portofoliu divers de experiențe turistice – tratament, recuperare, relaxare și explorare culturală – care să extindă durata șederii vizitatorilor și să genereze valoare adăugată sporită pentru economie. Pentru a transforma această viziune în realitate, este necesar să se acționeze pe trei direcții prioritare:
1) Dezvoltarea centrelor de wellness și recuperare (balneo, SPA, terapii naturale), integrate cu servicii medicale, recreative și gastronomice moderne;
2) Promovarea rutelor culturale, vinicole și naturale, pentru a oferi turiștilor o experiență completă a Moldovei – autentică, sigură și de calitate;
3) Crearea de parteneriate între clinici, agenții de turism, universități și antreprenori locali, pentru a genera produse turistice integrate și pentru a stimula inovația în servicii.

„Turismul medical, alături de turismul MICE, de leisure și de city break, are potențialul de a deveni un motor puternic de creștere a antreprenoriatului local, atrăgând investiții, dezvoltând competențe și contribuind la o economie orientată spre inovație, calitate și sustenabilitate”, concluzionează Diana Lazăr, președinta onorifică ANTRIM.

Turismul medical are potențialul de a deveni un motor puternic de creștere a antreprenoriatului local, atrăgând investiții, dezvoltând competențe și contribuind la o economie orientată spre inovație, calitate și sustenabilitate, spune Diana LAZĂR, consilier pentru proiecte de investiții strategice MDED.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?