Cu 63% a redus Orange Group volumul emisiilor de CO2 în anul 2023
Orange Moldova face parte din Grupul Orange, care este unul dintre cei mai importanți operatori de telecomunicații și furnizori de servicii digitale pe plan mondial. Compania deservește 287 milioane de clienți – persoane fizice, profesioniști și companii mari din 26 de țări. Totodată, Orange este o companie cu un angajament ferm față de societate și mediu. Anual, grupul inițiază noi proiecte pe dimensiunea de sustenabilitate, pentru a oferi o lume digitală nu doar comodă, ci și responsabilă.
SUSTENABILITATEA, INIMA STRATEGIEI GRUPULUI ORANGE
O companie lider își propune mereu scopuri mărețe, iar cele mai mari așteptări le are, în primul rând, de la propria activitate. Grupul Orange este un model demn de urmat la capitolul țeluri ambițioase, iar puterea propriului exemplu definește reputația grupului în toată lumea. Sustenabilitatea se află în centrul planului strategic al grupului.
„Responsabilitatea este fundamentul de la care pornește toată activitatea noastră. În ultimii ani, schimbările climatice reprezintă o provocare uriașă pentru toți, noi însă dorim să jucăm un rol proactiv către un viitor mai verde”, menționează Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, vicepreședinte executiv și CEO al Orange Europe. Grupul Orange a stabilit target-ul de zero emisii nete de carbon până în anul 2040, obiectiv propus de managementul companiei încă în 2019. Este o ambiție uriașă, dar și un motivator ce ține de eficiența energetică, energia regenerabilă, economia circulară și, nu în ultimul rând, captarea carbonului. GRIJA
PENTRU MEDIU, UN CRITERIU DE BAZĂ ÎN LUAREA DECIZIILOR
Strategia de sustenabilitate rămâne a fi mai mult ca oricând o prioritate pentru Grupul Orange și un exemplu pentru alte companii tech. „Modul în care luăm decizii, selectăm furnizori sau alocăm investiții ne apropie tot mai mult de obiectivele noastre de mediu, de un aer curat și un viitor mai verde”, menționează Mari-Noëlle Jégo-Laveissière. Directorul executiv Orange Europe este de părere că angajații sunt cei care transformă sustenabilitatea din concept în indicatori măsurabili. Presiunea generală asupra acestui subiect, dar și volumul de date în creștere cu circa 20-30% anual contribuie foarte mult la conștientizarea pe interiorul echipelor. Fiecare înțelege că trebuie să ne adaptăm la schimbările inevitabile, să atenuăm impactul asupra mediului și să creștem responsabilitatea socială zi de zi. Angajații sunt instruiți frecvent în privința acțiunilor mici, dar de impact, pe care le pot întreprinde zi de zi: economisirea curentului electric, setarea unei temperaturi potrivite în sezonul estival sau cel rece, transportul alternativ, setarea fundalului negru la telefon etc. Sunt gesturi mici care, făcute în mod continuu și fidel, produc un impact pozitiv asupra mediului.
Mari-Noëlle JÉGO-LAVEISSIÈRE, vicepreședinte executiv, CEO al Orange Europ
Am reușit să reducem consumul de energie, gaz și combustibil cu circa 86% pentru rețea și infrastructură, 9% pentru clădiri și 6% pentru flota de automobile.
REZULTATELE APAR ÎN TIMP
Misiunea de a fi mai responsabili în crearea unei lumi digitale prietenoase cu mediul a început pentru Grupul Orange acum 15 ani. Primele discuții și ședințe au fost încă în anul 2008. De atunci, compania a tot redus consumul de energie în ciuda sporirii cifrei de afaceri. Au fost create rețele și centre de date bazate pe tehnologii de ultimă generație, conforme programului Green ITN, un plan amplu de modernizare a infrastructurii. În toate țările în care operăm, sunt înnoite stațiile de telefonie mobilă și arhitectura rețelelor. Astfel, consumul de energie scade în fiecare an cu circa patru la sută.
Economisirea a 1150 GWh de energie electrică și a 400 milioane de litri de combustibil spune multe despre intențiile și realizările grupului Orange. Totodată, între anii 2015 și 2023, au fost reduse cu 37,4% emisiile de CO₂, accentul fiind pus pe sursele de energie regenerabilă. În acest sens, compania folosește preponderent energie solară și încheie acorduri pe termen lung în vederea achiziționării energiei electrice.
Un alt aspect subliniat de Mari-Noëlle Jégo Laveissière constă în promovarea simultană a economiei circulare atât pentru propriul echipament, cât și pentru cel al clienților. RER, rata de energie regenerabilă, a crescut până la 81% în 2023, de la 46% în 2020. „Marea provocare pentru viitor constă în atingerea a 100%, iar acest lucru este posibil doar prin conectarea completă a rețelei și a centrelor de date la energia solară”.
Rezultatele grupului Orange se datorează și soluțiilor, dar și proiectelor noi implementate. De exemplu, proiectul RAN sharing, adică partajarea infrastructurii pasive a rețelei mobile cu alți operatori, reduce considerabil din cheltuieli. De asemenea, a fost modernizat centrul de date care este autonom energetic în proporție de 30 la sută, iar sistemul de free cooling asigură 80% din aerul condiționat. Un alt program eficient ține de parcul auto, care constituie cea mai mare flotă corporativă de carsharing din Europa și este compus în mare parte din mașini hibride sau electrice. CEO mai menționează că și furnizorii companiei sunt convinși de necesitatea implementării unor strategii de sustenabilitate. Treptat, partenerii-cheie ai grupului Orange adoptă practici solide ESG, fie că e vorba de energia verde ori semnarea contractelor de lungă durată cu furnizorii de energie regenerabilă.
22 mii de telefoane vechi au fost colectate în anul 2023 de Orange Moldova și partenerii săi
ECONOMIA CIRCULARĂ ÎN ACȚIUNE
Grupul Orange contribuie la economia circulară prin mai multe inițiative concrete legate de extinderea ciclului de viață al dispozitivelor. În mai puțin de 12 ani, durata medie de viață a dispozitivelor clienților europeni a crescut semnificativ, de la o medie de 24 de luni – la 37 de luni. Acest fapt este datorat în mare parte Programului RE. De asemenea, Orange a lansat programul Sustainable & Circular Ambition for Recertification (OSCAR). Compania promovează o durată de viață mai lungă a echipamentelor și încurajează reutilizarea și achiziționarea de dispozitive recondiționate în cadrul grupului.
Totodată, Orange asigură recuperarea și recondiționarea dispozitivelor precum Livebox și Set-top Box și promovează vânzarea de dispozitive recondiționate către clienți.
DEPĂȘIM PROVOCĂRILE ÎMPREUNĂ
Dacă tot veni vorba despre provocări, CEO Orange Europe spune că este destul de complicat din punct de vedere operațional să asiguri un ecosistem de economie circulară. Este vorba inclusiv despre reutilizare, recondiționare și reciclare. Un alt aspect ține de Orientul Mijlociu și Africa, acolo unde absența sistemelor structurate de gestionare a deșeurilor împiedică stabilirea unor canale eficiente de reciclare și renovare. Totul însă se rezolvă cu ajutorul parteneriatelor cu autoritățile publice și cu alte companii. De asemenea, Orange colaborează cu UNIDO, Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială, pentru a dezvolta canale de renovare, cum ar fi cele din Egipt.
INIȚIATIVELE DEVIN TRADIȚII
Dacă tot am menționat despre rolul managementului, angajaților și furnizorilor în parcursul spre sustenabilitate, a venit rândul să înțelegem în ce măsură contribuie consumatorii. Prin Programul RE, lansat în 2020, este încurajată repararea și reciclarea dispozitivelor și achiziționarea de dispozitive recondiționate de către consumatori. Investim mult efort și în educarea angajaților și a clienților prin campanii de conștientizare, ateliere de creație din materiale ecologice sau participarea la inițiative de implicare civică.
Orange are grijă și de măsurarea eficacității campaniilor sale. Frecvent, au loc sondaje de colectare a feedbackului. Pentru a rezuma cele spuse de MariNoëlle Jégo-Laveissière, trebuie să înțelegem că schimbările climatice sunt printre cele mai mari provocări ale vremurilor noastre și trebuie abordate în mod colectiv. Lucrurile trebuie făcute cu un grad sporit de reziliență față de riscurile de mediu, dar, totodată, cu menținerea continuității serviciilor. Obiectivele de mediu trebuie să fie cuantificate și certificate.
1,150 GWh de energie electrică și 400 milioane de litri de combustibil au fost economisiți de Grupul Orange
PLAN GLOBAL – PLAN LOCAL
În aceeași ordine de idei, Olga Surugiu, director general Orange Moldova, susține că sustenabilitatea reprezintă o piatră de temelie pentru dezvoltarea durabilă a companiei pe care o conduce. „În conformitate cu Strategia Moldovei pentru Mediu pentru anii 2024-2040, acordăm prioritate reducerii amprentei noastre de carbon și optimizării consumului de energie prin practici durabile. Acesta este motivul pentru care termenul „ESG by design” este esențial în luarea deciziilor”.
Pentru un operator de telecomunicații și furnizor de servicii digitale, creșterea afacerii solicită un consum mai mare de energie și, în consecință, generează emisii crescute de carbon. Nu doar pe plan global, dar și pe plan local, creșterea consumului de trafic Internet este o tendință semnificativă în ultimii ani, determinată de accelerarea progresului tehnologic, schimbările în stilul de viață și în modul în care oamenii accesează și utilizează informațiile.
Totuși, eficientizarea consumului de energie este posibilă datorită tehnologiilor noi: tehnologia free cooling, care folosește aerul rece din exterior pentru a economisi energia la răcirea spațiilor în care sunt instalate echipamentele; deconectarea echipamentelor de amplificare a semnalului radio atunci când nu există trafic, în special între orele 00:00 – 06:00; contorizarea automată a energiei pentru stațiile de telefonie mobilă, care reduce din numărul de vizite în teritoriu; sau electrificarea treptată a parcului auto, precum și trecerea la consumul de energie regenerabilă.
Olga SURUGIU, director general Orange Moldova
Obiectivul nostru pentru anul 2024 este să limităm consumul de energie la 31 GWh, iar amprenta de carbon din activitatea rețelei, întreținerea clădirilor și automobilelor – la 11,7 kt de CO2.
UN NOU MAGAZIN PRIETENOS CU MEDIUL
Acum câteva săptămâni, Orange Moldova a inaugurat primul magazin eco, aducând la un loc toate proiectele de economie circulară. Acesta este situat în centrul comercial Shopping MallDova. Conceptul inovator pune accentul pe durabilitate, tehnologii centrate pe client, o abordare specială pentru furnizarea de informații și motivație pentru un stil de viață mai responsabil față de mediu. Mobilierul este realizat în măsură de 90% din lemn și oțel, cel din urmă având un potențial înalt de reciclare. Scaunele sunt din gama RECYC_1, fiecare încorporând aproximativ 6 kg de deșeuri din plastic reciclat.
Pardoseala este realizată din vinil Moduleo, certificat pentru emisii scăzute de compuși organici volatili. Vopseaua folosită are cea mai înaltă clasă de certificare europeană, iar cărămizile sunt realizate din argilă 100% naturală. Apropo, mostre din aceste materiale sunt disponibile la un stand dedicat din magazin.
Totodată, etichetele tradiționale de hârtie care, de obicei, se retipăresc aproape săptămânal, au fost înlocuite cu etichete electronice, cu o durată de viață de cel puțin șapte ani. Un alt aspect interesant sunt ecranele transparente, care înlocuiesc vitraliile convenționale. Aceste ecrane permit afișarea mesajelor video educaționale și comerciale. De asemenea, există o zonă educațională dedicată Programului RE al Orange Group. Clienții pot vedea o ilustrare a procesului de reciclare a componentelor electronice și pot lăsa dispozitive nefuncționale, cabluri vechi și baterii pentru reciclare. Vizitatorii pot învăța cum să prelungească durata de viață a telefoanelor și să adopte obiceiuri tehnologice sănătoase.
Apropo, în anul 2023, Orange Moldova a colectat împreună cu partenerii săi peste 22 mii de telefoane vechi. „Desigur, ne confruntăm cu provocări de infrastructură locală, cum ar fi lipsa unei fabrici de reciclare a deșeurilor electronice. Din acest motiv, toate echipamentele uzate, pe care le colectăm pentru reciclare, sunt exportate, ceea ce nu este o sarcină ușoară”,
38 de magazine ale Orange Moldova și ale partenerilor săi colectează echipamente uzate
CLIENȚII JOACĂ UN ROL ESENȚIAL
Implicarea clienților contribuie în mod evident la protejarea mediului. Sub umbrela Programului RE sunt implementate o serie de inițiative în care toată societatea se poate implica. Este vorba despre colectarea dispozitivelor electrice și electronice uzate în 38 de magazine din toată țara, care sunt mai apoi reciclate.
„Vizitatorii le lasă în cutia dedicată și noi, împreună cu partenerul nostru, avem grijă să le exportăm pentru reciclare. Încurajăm toți clienții să repare dispozitivele defecte ori de câte ori este posibil, oferindu-le o nouă viață. Cu fiecare telefon reparat, contribuim împreună la reducerea emisiilor de carbon”, spune Olga Surugiu. În plus, Orange Moldova recompensează cu o reducere generoasă fiecare client care aduce un telefon funcțional pentru recondiționare, atunci când achiziționează un dispozitiv nou.
FERMĂ SOLARĂ ȘI MAI MULTE PĂDURI
Orange Moldova planifică lansarea în viitorul apropiat a unei ferme solare cu o capacitate de 1.3 MW, cu o producție de peste 1.4 GWh pentru primul an de activitate. Aceasta urmează a fi amplasată în regiunea Mileștii Mici, în proximitatea unuia dintre centrele de date ale companiei. Ferma solară va înlocui circa 35% din consumul de energie convențională a centrului de date cu energie verde. Această inițiativă vine să reconfirme angajamentul de protecție a mediului prin dezvoltarea surselor de energie regenerabilă în vederea reducerii emisiilor de carbon. Directorul executiv Orange Moldova menționează și un alt proiect de amploare la care participă compania. Alături de practicile curente de eficiență energetică și economie circulară, pentru toamna anului curent, este planificată o inițiativă specială. „Este vorba despre participarea la programul național de împădurire a Moldovei, care prevede refacerea și crearea de noi păduri cu o suprafață de 145 mii de hectare într-o perioadă de 10 ani, din 2023 până în 2032. Ne bucurăm că acest lucru va fi realizat în comun cu clienții Orange, care vor avea de jucat un rol central în împădurire. Prin acest efort comun, ne asigurăm un viitor mai sustenabil pentru Moldova”, concluzionează Olga Surugiu.