Indicele METRIX, elaborat de AmCham Moldova, mă soară sentimentul pe dimensiuni majore de politici: integrare europeană, fiscalitate, comerț și vamă, capital uman, digitalizare și AI, acces la finanțare, energie, tranziție verde, infrastructură de calitate și imobiliare. Studiul se bazează pe un eșantion riguros de 381 de companii: 300 de firme din toată țara plus 81 de companii membre AmCham. Respondenții sunt proprietari și directori executivi, directori financiari, contabili și alți manageri de top.
DE LA OPTIMISM LA NEUTRALITATE PRUDENTĂ
În ansamblu, comunitatea de afaceri este în așteptare. Evaluările neutre domină indicele, mai ales în rândul membrilor AmCham. Majoritatea companiilor se așteaptă ca situația să rămână în mare parte neschimbată în urmă toarele 12 luni. Așteptările de investiții reflectă același lu cru: circa jumătate din companii din ambele eșantioane nu plănuiesc schimbări majore la nivelul de investiții, o trei- me prevăd creșteri moderate, iar o pondere foarte mică anticipează fie expansiune semnificativă, fie reduceri.
În spatele acestui sentiment stau presiuni macroeconomice bine cunoscute. Instabilitatea economică generală este considerată riscul numărul unu în ambele eșantioane. Inflația și creșterea costurilor materiilor prime sunt principala preocupare pentru companiile AmCham, care sunt mai expuse la piețele internaționale și la inputuri importate. Deficitul de forță de muncă rămâne o constrângere structurală majoră, iar incertitudinea regulatorie continuă să împovăreze planificarea strategică în business.
UNDE CREȘTE ÎNCREDEREA ȘI UNDE SE ERODEAZĂ
Percepțiile despre integrarea europeană au scăzut doar ușor, de la 6,10 la 6,03, pe măsură ce firmele încep să simtă povara practică a alinierii legislative și a costurilor de conformare. În schimb, zona de fiscalitate este unul din punctele luminoase: scorul ei a crescut de la 6,19 la 6,36, alimentat de opinii mai bune despre procedurile de control și calitatea interacțiunilor cu Serviciul Fiscal de Stat. Businessul vede progres în dialog și în digitalizarea interacțiunilor fiscale, chiar dacă rămân preocupări legate de economia subterană și complexitatea sistemului fiscal.
Cea mai abruptă scădere este la capitolul Comerț și Vamă, unde scorul a coborât de la 5,19 la 3,54. Companiile raportează frustrare crescândă cu privire la noul Cod Vamal, opinii mai critice despre auditurile post-vămuire și dificultăți persistente cu bunurile cu dublă utilizare. Achizițiile online transfrontaliere, estimate acum la circa 530 de milioane de euro și alimentate de platforme precum Temu, depășesc comerțul electronic autohton. Siste mul ASYCUDA este văzut ca promițător în principiu, dar implementarea și utilizabilitatea lui generează fricțiuni.
CAPITAL UMAN ȘI DIGITALIZARE: SEMNALE DE ALARMĂ
Indicele la capitolul Capital Uman a scăzut de la 5,39 la 5,18, reflectând exodul continuu de forță de muncă, creșterea costurilor salariale și o nepotrivire profundă între rezultatele educaționale și nevoile angajatorilor. Companiile continuă să sufere la capitolul recrutare și retenția personalului, iar procedurile pentru aducerea de lucrători străini rămân birocratice. În acest context, METRIX 2 aver tizează că „creșterile bruște ale salariului minim, mai degrabă decât ajustări graduale și legate de productivitate, riscă să creeze distorsiuni de angajare pe termen mediu – în special pentru femei și lucrători tineri”.
Poate cel mai clar semnal pentru factorii de decizie responsabili de agenda digitală și de inovare vine din aria „Digitalizare și AI”, al cărei scor a scăzut de la un impresionant 8,38 la 6,37. Companiile recunosc îmbunătățiri în accesul la date publice și sisteme guvernamentale mai structurate, dar descriu multe inițiative digitale ca fiind incomplete sau pur formale, cu impact limitat asupra proceselor. Adoptarea cloud în sectoarele reglementate, în special în banking, rămâne insuficientă, iar AI este încă mai mult discutat decât aplicat. După cum notează METRIX, „apare o incertitudine strategică cheie: lipsa unei direcții naționale clare și unificate pentru AI, care creează ezitare în sectorul privat și încetinește adoptarea".
ACCES LA FINANȚARE: O ÎMBUNĂTĂȚIRE NOTABILĂ
Una dintre cele mai puternice schimbări pozitive apare la capitolul „Acces la Finan țare", unde scorul s-a îmbunătățit de la 3,85 la 4,75. Companiile raportează că accesul la credit este în general disponibil, iar costurile de finanțare sunt comparabile cu țări precum România și Bulgaria, chiar dacă regulile de eligibilitate și cerințele de colateral rămân restrictive. Există o recunoaștere crescândă a nevoii pentru un mix mai larg de instrumente, dincolo de creditarea bancară tradițională. După cum subliniază METRIX, „există potențial neexploatat pentru organizațiile de credit nebancar (OCN) de a atrage fonduri prin emisiuni de obligațiuni, dacă evoluează cadrul regulatoriu”.
Sentimentul mediului de afaceri a trecut de la un optimism moderat la o neutralitate prudentă. Sunt curios să văd cum vor evolua lucrurile la următoarea ediție, când vom avea date macroeconomice actualizate, spune Alexandru GOZUN, președinte AmCham Moldova, director de țară PwC Moldova.
ENERGIE VERDE ȘI INFRASTRUCTURĂ: SCĂDERI DE ÎNCREDERE
Scorul la capitolul Energie a coborât de la 4,46 la 3,52, companiile solicitând mai multă transparență privind modul de formare a prețurilor și profiturilor și o politică energetică clară pe termen lung dezvoltată cu sectorul privat. Scorul la capitolul Tranziția Verde a scăzut și el, de la 5,44 la 4,82, reflectând percepția că progresul tranziției este lent, fiind condus mai mult de companiile-mamă străine decât de politica autohtonă, deși viitorul sistem de returnare a sticlelor este văzut ca un pas pozitiv. La capitolul Infrastructură de Calitate și Imobiliare, ambele sub-scoruri au scăzut – de la 5,99 la 4,44 și, respectiv, de la 3,82 la 3,43 – businessul denunțând blocaje în acreditare, capacitate limitată de laborator și infrastructură de transport precară. „Prio rități naționale cheie precum centura Chișinăului sunt văzute ca proiecte strategice care ar trebui să primească mult mai multă atenție și accelerare", notează studiul METRIX.
METRIX este felul în care măsurăm progresul, încrederea, direcția și realitatea din teren. Este puntea dintre ceea ce se întâmplă și ceea ce trebuie să se întâmple, notează Veronica SIREȚEANU, director adjunct AmCham, ex-ministru al Finanțelor.
RECOMANDĂRILE AMCHAM
AmCham a tradus acest feedback într-un set de recomandări strategice construite în jurul a doi piloni. Primul vizează consolidarea fundamentelor pentru creștere sustenabilă, inclusiv integrarea europeană ca ancoră pe termen lung, reformă credibilă a justiției, reducerea exodului de capital uman, infrastructură modernă, securitate energetică mai puternică și o luptă mai eficientă împotriva corupției. Al doilea se concentrează pe un mediu prietenos cu investițiile, predictibil, bazat pe stabilitate regulatorie, dialog public-privat structurat, permise simplificate, screening transparent al investițiilor, aplicare independentă a competiției, reguli practice de protecție a datelor, raportare financiară mai puternică și achiziții transparente.