Povestea Gelibert începe în 2000, când Vasile Bejenari, fondatorul ei, iese dintr-o afacere anterioară, derulată până atunci la Sângerei. Așa cum partenerii săi voiau să transfere afacerea la Chișinău, iar el nu-și putea permite acest lucru din motive familiale, a căutat modalități să-și deschidă propria afacere în orășelul din nordul Republicii Moldova. Astfel, destinul l-a legat indisolubil de Sângerei, deși este născut la Brânzeni, Edineț, iar studiile universitare și cele de doctorat le-a făcut la Moscova. Surprinzător, fondatorul unuia din cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din Moldova este la bază inginer calificat în industria aviatică și cea spațială. Însă n-a reușit să profeseze prea mult în domeniu, or la sfârșitul anilor 1980, a revenit acasă și nu s-a mai întors în Rusia decât în vizită, iar odată cu destrămarea Uniunii Sovietice și trecerea Republicii Moldova la economia de piață, s-a lansat în antreprenoriat.
COMUNICAREA DEMOCRATICĂ, UN PRINCIPIU DE BAZĂ
Astfel, chiar la începutul mileniului, Vasile Bejenari fondează compania Gelibert, fiind ajutat de un prieten apropiat din Polonia. Acesta i-a oferit o linie de îmbuteliere a apei minerale, care a fost plătită treptat, pe măsură ce afacerea a început să acumuleze profit. Pe parcursul următorilor 25 de ani, la Gelibert s-a format o echipă solidă, bazată pe comunicare democratică și decizii luate de comun acord cu membrii echipei, acest principiu fiind considerat de Vasile Bejenari drept factor decisiv în reușitele companiei. „La noi, fiecare opinie este ascultată și argumentată, iar deciziile sunt luate colegial”, povestește el.
Echipa de producere a Gelibert numără acum circa 100 de angajați, iar cea de ingineri și manageri – 15 persoane, organizate pe departamente, cu lideri dedicați intereselor firmei.
DE LA ZECI DE MII LA O SUTĂ DE MILIOANE
Începuturile au fost modeste, salariile inițiale fiind în jur de 250 de lei, iar cifra de afaceri din primii ani – de ordinul zecilor de mii de lei. În 2024, cifra de afaceri a Gelibert a însumat 79,2 de milioane de lei, iar impozitele plătite s-au cifrat la aproape 19,5 milioane de lei. Pentru acest an, cifrele arată și mai optimist. Doar în primele nouă luni, a fost înregistrată o cifră de afaceri de peste 70 de milioane de lei și defalcări la buget în valoare de aproape 17 milioane de lei. Sunt toate șansele ca până la finele anului, să se ajungă la borna istorică de 100 de milioane de lei. O astfel de dezvoltare a fost posibilă datorită investițiilor continue și adaptării la cerințele pieței. „Am pus întotdeauna accent pe calitatea produselor și pe diversificare. Participăm constant la concursuri naționale și internaționale, fiind premiați pentru calitate și competitivitate”, povestește directorul companiei.
100 milioane de lei ar putea fi estimativ cifra de afaceri a Gelibert în acest an.
ACCENT PE CALITATE ȘI INOVAȚIE
Piața apei minerale și a băuturilor răcoritoare în general a fost constant una competitivă, iar produselor moldovenești le este greu să concureze cu cele din Ucraina și România, care au izvoare istorice, cunoscute în unele cazuri de peste un secol atât la nivel regional, cât și la cel european. Gelibert face însă față cu produse competitive la preț, dar și inovative, precum Aqua Unica, apa minerală îmbogățită cu iod natural. În prezent, sub acest brand, împreună cu Aqua Unica Plus, compania produce 21 feluri de băuturi răcoritoare, vândute în Republica Moldova, dar și peste hotare. Gelibert este prezentă de cel puțin 15 ani pe piața din România și, mai recent, pe cea din Franța.
Pe lângă exportul sub brand propriu, compania produce pentru unele rețele europene și sub eticheta privată (private label) a acestora.
PREGĂTIȚI PENTRU PROVOCĂRILE VIITORULUI
Investițiile constante în tehnologizarea întreprinderii au reprezentat cheia succesului și a sustenabilității pe termen lung. Compania a schimbat și a modernizat utilajele principale de 5-7 ori în 25 de ani, adaptându-se permanent la tendințele și cerințele pieței.
Proiectele de viitor vizează extinderea piețelor de desfacere și lansarea de noi produse, cu accent pe calitate, inovație și responsabilitate socială. Provocarea principală rămâne logistica, dar strategia companiei se bazează pe identificarea nișelor noi și pe consolidarea poziției pe piețele externe.
„Cu toate obstacolele logistice legate de costurile în creștere ale transportului, reușim să găsim noi nișe și să extindem portofoliul de clienți”, spune Vasile Bejenari.
PREGĂTITĂ SĂ CONCUREZE LA NIVEL EUROPEAN
În cei 25 de ani, Gelibert a evoluat fără salturi spectaculoase, dar constant, datorită pașilor corecți făcuți la timp. Din 2003, compania a implementat mai multe standarde de calitate: ISO 9001, ISO 22000, HACCP și FSSC 22000. „Aceste standarde au fost adoptate pentru a asigura că întreprinderea menține cele mai înalte niveluri de calitate, or fără un angajament față de calitate, nu am putea rezista concurenței”, recunoaște Vasile Bejenari. Datorită acestui principiu, compania este pregătită să concureze la nivel european. „Lucrăm activ pentru a îndeplini toate cerințele Uniunii Europene. Monitorizăm constant standardele relevante și necesare pentru industria noastră. În domeniul nostru de activitate, standarde noi sunt introduse continuu”, spune directorul Gelibert.
În prezent, compania ține pasul cu cerințele privind sustenabilitatea prin participarea activă la crearea Sistemului de Depozit, care presupune colectarea și reciclarea ambalajelor din plastic pentru băuturi, urmând să înceapă a funcționa la începutul lui 2027. Acum, cei mai importanți producători de băuturi răcoritoare și bere sunt implicați în crearea entității, care va administra sistemul. „Deși suntem concurenți pe piață, evoluțiile recente ne-au transformat în parteneri. Lucrăm de doi ani împreună în echipă, ajungând acum la etapa finală”, povestește Vasile Bejenari. De altfel, Sistemul de Depozit este înregistrat în Sângerei, la Gelibert,.
MOTIVAREA ANGAJAȚILOR ȘI SUSȚINEREA COMUNITĂȚII – ÎN PRIM-PLAN
Pornind la drum cu 30-35 de angajați, compania a încurajat loialitatea. Din cei 100 de angajați, cel puțin 10 lucrează în firmă de la bun început. Fluxul de personal este redus, ceea ce reflectă o cultură organizațională solidă, bazată pe motivare: condiții de muncă bune, masă asigurată la preț de cost, concedii plătite și alte facilități. Un alt factor important pentru loialitatea angajaților constă în implicarea constantă a firmei în dezvoltarea comunității.
Arcadie Covaliov, primarul orașului Sângerei, apreciază înalt contribuția adusă de companie comunității. „Gelibert rămâne un model de performanță și stabilitate în mediul de afaceri al orașului Sângerei. Domnul Vasile Bejenari susține liceele din oraș, oferind premii bănești celor mai buni elevi din toate promoțiile. Se implică activ la sărbătorile orașului, acordă sprijin grădinițelor, sponsorizează echipa locală de fotbal, contribuie la dezvoltarea infrastructurii sportive și chiar plătește salarii antrenorilor”, povestește primarul.
Am pus întotdeauna accent pe calitatea produselor și diversificare. Participăm constant la concursuri naționale și internaționale, fiind premiați pentru calitate și competitivitate, spune Vasile BEJENARI, director general Gelibert.