Olga SURUGIU: La Orange Moldova știm că nu există performanță economică și socială fără grija pentru un mediu sigur și sustenabil. De aceea am plasat protejarea mediului în centrul politicii noastre de sustenabilitate, obiectiv pe care ne propunem să-l atingem prin practici de eficiență energetică și economie circulară. Prioritatea noastră este propria conduită corectă față de natură și reducerea amprentei de carbon în toate activitățile pe care le desfășurăm.
Prin limitarea consumului și, deci, a risipei de resurse naturale, economia circulară rupe cercul vicios al practicilor tradiționale, care presupun extragerea, fabricarea, consumul și aruncarea la gunoi a deșeurilor. Noua opțiune presupune un nou mod de utilizare – redu, regândește, returnează, recondiționează, reciclează, repară.
Dincolo de acțiunile directe ce vizează reducerea de emisii de carbon, există mai multe acțiuni de aplicare a economiei circulare în care pot să se implice clienții noștri – toate sub umbrela Re. Prin inițiativele Re de la Orange oamenii reciclează, repară sau dau la schimb vechiul telefon mobil și primesc reduceri la cumpărarea unuia nou. În același spirit Re, Orange Moldova a inaugurat un corner Green la noul centru comercial Port Mall, deschis în octombrie, la Chișinău. Aici clienții pot să se familiarizeze cu proiectele de economie circulară ale companiei, inclusiv să vadă ce materiale se obțin după reciclarea telefoanelor.
BC: În magazinele Orange putem vedea afișate Eco-ratinguri pentru telefoanele comercializate. Ce reprezintă acestea și de ce ar trebui să înțelegem importanța lor?

Olga SURUGIU: Fiecare este în drept să cunoască amprenta asupra mediului a unui produs. Eco Rating-ul este punctajul oferit unui smartphone în funcție de impactul asupra mediului, pe tot parcursul ciclului de viaţă: producere, transportare, exploatare şi reciclare. Eco rating-ul unui dispozitiv este apreciat după cinci criterii: durabilitate, reparabilitate, potenţial de reciclare, impact asupra climei și eficiență în folosirea resurselor. Cu cât scorul este mai mare, cu atât performanța de mediu a telefonului este mai bună.
BC: Ce acțiuni mai întreprinde Orange Moldova în vederea sustenabilității?
Olga SURUGIU: Din 2022 pilotăm primele instalații fotovoltaice pentru site-urile mobile. Tehnologia implementată de Orange Moldova este unică pe piața locală a comunicațiilor mobile prin faptul că stochează integral energia produsă pentru necesitățile de funcționare a stațiilor, ceea ce asigură un nivel excepțional de reziliență energetică. Un alt pas important pentru sustenabilitatea companiei este electrificarea parcului auto. Până în anul 2023, am atins o rată de electrificare a parcului auto de circa 6%, iar spre sfârșitul anului 2025, ne propunem să avem în flota auto 20% de automobile electrice și hibrid.
Datorită tehnologiei Free Cooling, folosim aerul rece de afară pentru a economisi energia la răcirea spațiilor în care este montat echipamentul. Înlocuim treptat sistemele clasice de climatizare cu cele free cooling. Între orele 00:00 și 06:00 conectăm funcționalitatea Green ITN. În cazul când clientul generează trafic și pe parcursul nopții, se reactivează resursele rețelei.
BC: Cartela digitală sau, eSIM de la Orange Moldova s-a afirmat deja ca o soluție durabilă . De ce e important să schimbăm cartela convențională pe una digitală?
Olga SURUGIU: Putem menționa cu siguranță că eSIM de la Orange este cea mai ecologică cartelă, nu are suport de plastic și nu necesită un dispozitiv separat. Pentru mediu, eSIM înseamnă zero resurse pentru producere, ambalare şi transportare. Cu tehnologia eSIM, clienții noștri pot avea mai multe numere mobile pe un singur smartphone. Clientul poate instala mai multe profiluri eSIM într-un singur smartphone. eSIM poate fi considerată cea mai sustenabilă cartelă, deoarece poate fi activată de pe my Orange, fără a te deplasa la magazin. Cartela nu e supusă șocurilor mecanice, ca în cazul unei cartele fizice și nu poate fi pierdută, iar aceasta înseamnă mai multă flexibilitate.
BC: Semnătura mobilă Orange Moldova este o soluție utilizată de foarte mulți oameni de afaceri și nu numai, ce avantaje oferă acest serviciu?
Olga SURUGIU: Oferă libertate, comoditate și siguranță. Semnătura Mobilă Orange ajută clienții să semneze documentele online de pe orice dispozitiv, economisind bani și timp. Orange Sign este destinat pentru semnarea documentelor cu partenerii, furnizorii locali sau companiile mari și mijlocii, înregistrate în calitate de clienți corporativi Orange. Noi asigurăm un nivel înalt de securitate a informației șiaccesul la documente de pe orice dispozitiv – telefon, tabletă sau computer.
BC: Unul dintre ultimele servicii performante, care contribuie la sustenabilitate, lansate de Orange Moldova, este bonul fiscal digital. Ce reprezintă acesta și care sunt beneficiile lui?
Olga SURUGIU: Pentru ca toți clienții Orange Moldova să se bucure de cea mai bună experiență și pentru a-i aduce mai aproape de ultimele inovații, , am acest serviciu. Bonul fiscal digital introdus începând cu 24 iulie 2023 este emis de aparatul de casă Orange Virtual Cash Machine, este expediat direct clientului printr-un SMS sau pe email și poate fi vizualizat de câte ori este necesar. Clienții care doresc să primească bonul pe suport de hârtie îl pot solicita de la consultantul Orange, după efectuarea operațiunii. Bonurile fiscale în format digital și pe suport de hârtie au aceeași valoare juridică și au conformitate fiscală absolută.
Suntem prima companie din Moldova care trece complet la Bonul fiscal digital. Implementarea lui a stabilit un nou standard în industrie, încurajând o adoptare mai largă a practicilor durabile.
BC: Cât de importantă este implicarea angajaților pentru parcursul spre sustenabilitate al Orange Moldova?
Olga SURUGIU: Orange Moldova mereu a avut noroc de oameni talentați și responsabili în echipă. Avem programul Orange Green, livrat de către angajații noștri din proprie inițiativă. Avem cele mai active grupuri de voluntari, care participă cu regularitate la înverzirea și curățirea spațiilor publice. Angajații noștri sortează toate deșeurile și le transmit spre reciclare prin intermediul operatorului de reciclare specializat autorizat. În toate oficiile și magazinele noastre, avem pubele pentru sortarea deșeurilor de hârtie, carton, plastic, sticlă, baterii, echipamente electrice și electronice de dimensiuni mici. De asemenea colegii pun accent pe educație. Prin proiectul Verde Play – contribuim la pregătirea elevilor pentru a deveni ambasadori ai sustenabilității și ai consumului responsabil de resurse naturale.