La baza transformării Orange Moldova este ecosistemul digital complet, care include hub-ul IT Orange Systems și centrul de formare Orange Digital Cen ter. Un pas important în această trans formare este, de asemenea, accentul pe experiențe digitale personalizate pen tru clienți. Astfel, compania își consoli dează poziția de partener strategic pen tru „Moldova digitală”, echilibrând ino vația tehnologică cu responsabilitatea și dezvoltarea capitalului uman local.
INOVAȚIE CU AMPRENTĂ LOCALĂ ȘI GLOBALĂ
În procesul de reinventare de la opera tor tradițional la companie de tehno logie, Orange Moldova transformă co nectivitatea într-o forță de accelerare a schimbării digitale. Olga Surugiu, Chief Executive Officer, subliniază faptul că investițiile cumulate depășesc 630 mi lioane de euro, dintre care 75% au fost alocate rețelelor mobile și fixe de broad- band, adică de internet de mare viteză.
Conectivitatea este instrumentul prin care companiile, instituțiile și cetățe nii accesează piețe globale, adoptă mo dele de muncă flexibile, creează soluții digitale inovatoare, iar în noua eră a in teligenței artificiale (AI), tehnologia și conectivitatea sunt interconectate. În aceeași măsură în care AI transformă modul de operare a rețelei, conectivita tea este elementul-cheie pentru funcțio- narea AI și a ecosistemelor AI.
La fel, educația digitală devine parte inte grantă a viziunii companiei prin hub-ul de formare Orange Digital Center. În paralel, Orange Systems amplifică rolul Moldo vei ca hub regional de tehnologie, astfel, Orange Moldova contribuie la construirea unei economii digitale robuste, incluzive, competitive și bazată pe tehnologie.
Investițiile cumulate ale Orange Moldova înglobează peste 630 milioane de euro. Aproximativ 75% au fost alocate rețelelor mobile și f ixe de broadband, adică de internet de mare viteză, spune Olga SURUGIU, Chief Executive Officer.
MAI DIGITALI CU FIECARE DECIZIE
În opinia lui Sergiu Postică, Strategy, Bu siness Development & Regulatory Affairs Director, digitalizarea a devenit o prioritate în ultimii ani. „Putem afirma cu certitudine că niciun sector nu rămâne în afara trans formării. Întreaga economie se moderni zează. Suntem ghidați de ambiția de a avea un stat cu 100% servicii publice digitale și un mediu de business cu servicii financia- re, comerț și domeniu energetic digitali zat”, menționează el.
Orange Moldova își construiește strate gia astfel încât să răspundă necesităților clienților și economiei în ansamblu. La baza digitalizării stă implementarea teh nologiilor de ultimă generație pentru a oferi cea mai bună și de încredere conec tivitate. Totodată, este asigurată digitali zarea interacțiunii cu clienții și dezvol tarea produselor și serviciilor necesare pentru a susține digitalizarea partene rilor B2B. La fel, are loc o consolidare permanentă a securității cibernetice și a protecției datelor, asigurând servicii sigure și de încredere.
Putem afirma cu certitudine că niciun sector nu rămâne în afara transformării digitale, întreaga economie se modernizează, notează Sergiu POSTICĂ, Strategy, Business Development & Regulatory Affairs Director.
ORANGE SYSTEMS – ELEMENT-CHEIE
Potrivit lui Sergiu Plăcintă, International Operations Department Director, Orange Systems are un rol esențial în transforma rea Orange Moldova într-o companie de tehnologie modernă. Cu o experiență de peste 17 ani, hub-ul IT dezvoltă produse di gitale și soluții tehnologice proprii, dincolo de serviciile clasice de dezvoltare software.
Orange Systems valorifică o experiență in ternațională vastă, furnizând servicii IT și soluții digitale pentru companiile afiliate grupului Orange, precum și pentru parte neri internaționali din sectorul telecom, banking și asigurări. Hub-ul aduce know how și expertiză tehnologică, favorizând adoptarea rapidă a noilor tehnologii și ten dințe digitale în cadrul Orange Moldova.
Un exemplu relevant este dezvoltarea ce lui mai mare centru de excelență în dome niul transformării digitale și automatizării de procese din regiune. Integrarea tehnolo giilor AI a permis dezvoltarea agenților di gitali inteligenți care asistă echipele în vân zări, suport clienți și operațiuni interne. Astfel, Orange Systems permite Orange Moldova să răspundă mai eficient nevoilor clienților, să optimizeze costurile operațio nale și să introducă rapid inovații digitale pe piață.
Sergiu PLĂCINTĂ, International Operations Department Director
DE LA REȚELE LA ECOSISTEME INTELIGENTE
Orange Moldova dezvoltă rețele mobile și fixe bazate pe ultimele standarde și teh nologii disponibile în lume și conform re comandărilor Grupului Orange. Veaceslav Roman, Technical Department Director, spune că, în urma licitației din ianuarie 2025, compania a achiziționat spectru în banda 3600 MHz (C-band), cu o lățime de 100 MHz, care permite implementarea teh nologiei 5G cu viteze ce depășesc 1 Gbps și latențe de până la 10 ms. Aceste capabili tăți deschid noi posibilități de utilizare în cepând cu automatizarea industrială, auto- mobile autonome, realitatea virtuală și ter minând cu transferuri video de înaltă cali tate și jocuri în cloud. „Actualmente, folo sind C-band și alte benzi disponibile, am atins cca 30% acoperire a populației cu tehnologia 5G”, menționează el.
Iar în primăvara anului 2025, în premieră, Orange Moldova a lansat pe piață rețele fixe de fibră optică (FTTH) viteze de acces de 8 Gbps, acestea facilitând multe aplica ții pentru utilizatorii care au necesitatea de a utiliza volume mari de date din internet.
Veaceslav ROMAN, Technical Department Director
INOVAȚII DOAR PRIN INVESTIȚII CONSTANTE
Inovația poate fi construită doar pe o arhitectură digitală solidă, afirmă Victor Sagaidac, Chief Information Of ficer. „În ultimii ani, ne-am axat pe con struirea acestei fundații prin moderni zarea sistemelor, structurarea datelor și optimizarea proceselor, totul pentru a lansa o platformă digitală sigură și sca labilă. Arhitectura IT adoptată este mo torul programului strategic de transfor mare „Lead The Future 2030”, asigurând o colectare și procesare corectă a datelor clienților, aplicarea responsabilă a inteli genței artificiale, protejarea datelor și o transparență maximă pentru clienți.” Conștientizarea faptului că datele repre- zintă fundamentul oricărei transfor mări digitale și alocarea resurselor ne cesare pentru implementarea concep tului de „Data Driven Company” sunt pași fundamentali.
Calitatea datelor este la fel de importantă ca și volumul acestora: modelele de AI și procesele automatizate funcționează efi cient doar cu informații integre. În pre zent, aproximativ 30% dintre solicitările clienților sunt procesate sau cel puțin ca lificate în mod automat. „Rulăm opt mo dele pentru personalizarea ofertelor și identificarea proactivă a celei mai potri vite oferte pentru fiecare client. De ase menea, ia amploare platforma proprie de „Agentic AI”, care ne permite automatiza rea „SMART” a proceselor interne”, subli niază Victor Sagaidac.
Toate datele sunt gestionate într-un ca dru de guvernanță robust, aliniat celor mai stricte reglementări europene, pre cum GDPR, AI Act și NIS2, ceea ce con solidează încrederea clienților și poziția Orange Moldova ca lider al transformă rii digitale responsabile.
Victor SAGAIDAC, Chief Information Officer
TALENTUL DIGITAL DEVINE CEL MAI VALOROS CAPITAL
Pentru că toate schimbările pornesc de la oameni și sunt implementate de aceș tia, Orange Moldova pune un accent deo- sebit pe atragerea, formarea și retenția specialiștilor. Elvira Neamțu, Human Re sources Director, precizează că procesele au loc, de fapt, printr-o strategie integrată, construită pe trei piloni. Este vorba des pre brandul de angajator autentic, dezvol tare continuă și o cultură organizațională bazată pe încredere și inovație. „Pentru a atrage talentele digitale, ne poziționăm ca un li der al transformării tehnologice, oferind acces la proiecte cu impact real și la un ecosistem în care inovația este parte din ADN-ul nostru.” Orange Moldova colaborează cu universități și comunități profesionale pentru a identifica potențialul digital încă din faza de formare. Compania derulează programe de internship, dintre care JUMP, ajuns în noiembrie la edi ția a XII-a, rămâne cel mai cunoscut. Forma rea continuă este o prioritate strategică, sus ținută prin academii interne de competențe digitale și AI, programe de leadership și certi ficări internaționale. Mobilitatea internă este încurajată prin inițiative de re-skilling, pre cum moveIT.
Retenția talentelor se bazează pe o cultură or ganizațională care promovează încrederea, autonomia și recunoașterea meritelor. „Valo rile noastre – atent, responsabil și îndrăzneț – ne ghidează zilnic. Promovăm un model de lu cru flexibil, centrat pe rezultate, care le oferă angajaților echilibrul între viața perso nală și cea profesională.” Un exemplu concret este Orange Kids, spațiul dedi cat copiilor angajaților, care le permite părinților să lucreze avându-i aproape.
Elvira NEAMȚU, Human Resources Director
ÎNCREDEREA DIGITALĂ – ADEVĂRATA VALOARE
Pentru Ludmila Nistorică, Marketing and Communication Director, încrederea es- te moneda relațiilor durabile și funda mentul transformării Orange Moldova din operator tradițional într-o companie TechCo, o companie care nu doar conec tează oameni, ci creează experiențe digi tale sigure, relevante și personalizate.
În opinia Ludmilei, consumatorii de as tăzi caută simplitate, timp economisit și siguranța datelor. „Răspunsul nostru la aceste așteptări pornește de la un prin cipiu simplu: inovația trebuie livrată cu responsabilitate, iar relevanța – cu transparență.”
Mai mult de atât, My Orange este, poate, cea mai clară expresie a acestei viziuni. Nu mai este doar o aplicație pentru plăți sau suport, ci un hub digital complet, unde utilizatorii își pot gestiona servi ciile, primesc recomandări personali zate, achită bilete de transport și își re zolvă rapid solicitările. În plus, procesul inteligent de activare prin eSIM trans formă prima interacțiune cu Orange într-o experiență 100% digitală, accesi bilă de oriunde.
„Construirea unei relații bazate pe în credere și relevanță digitală este o mi siune continuă, e important să aducem tehnologia mai aproape de oameni, într-un mod care îi protejează, îi ascultă și îi împuternicește”, susține Ludmila.
Ludmila NISTORICĂ, Marketing and Communication Director
CREĂM INSTRUMENTE DIN DATELE COLECTATE
Un aspect important subliniat de Viorica Munteanu, Customer Service Department Director, ține de transfor marea continuă a relației cu clienții. Pe lângă aplicația My Orange, comunicarea are loc și prin asistentul virtual Djingo și serviciile Self Care. Integrarea cu platformele inteligente permite o comuni care fluidă și personalizată, adaptată limbajului și profilului fiecărui client, iar în prezent, circa 30% din interacțiunile companiei cu clienții sunt digitale.
Totodată, automatizarea task-urilor operaționale, inclusiv prin inteligență artificială, permite redistribuirea anga jaților către activități cu valoare adău gată, menținând o experiență umană și relevantă. În 2025, rata de automati zare în echipele Back Office a atins 65% din volumul tranzacțiilor. În același timp, dezvoltarea serviciilor bazate pe date, promovează democratizarea ac cesului la informații în interiorul com paniei și utilizarea predicțiilor pentru soluții personalizate, adaptate nevoilor fiecărui client.
Pe de altă parte, are loc utilizarea inteli genței artificiale generative pentru aug mentarea agenților, analiza calității și a informațiilor din contact centre, pre cum și pentru dezvoltarea de chatboți text și voce pentru clienți. Aceste iniția tive sporesc eficiența și calitatea servi ciilor, consolidând în același timp încre derea clienților și etica în utilizarea AI.
Viorica MUNTEANU, Customer Service Department Director
65% din volumul tranzacțiilor procesate în anul 2025 de echipele din Back Office au fost automatizate
SOLUȚII COMPLETE PENTRU COMPANII
La capitolul soluții pentru business, Dana Argint, Corporate Sales and ICT Solutions Director, subliniază că Orange Moldova accelerează digitalizarea eco nomiei printr-o infrastructură de ultimă generație și soluții tehnologice integrate dedicate mediului antreprenorial.
Prin Orange Business, companiile ac cesează echipamente de rețea și sto care, soluții cloud, servicii de conectivi tate, securitate, productivitate, Big Data, RPA, IoT și proiecte de transformare di gitală gestionată. Astfel, Orange Moldova devine partener tehnologic strategic, nu doar furnizor de rețea. Aproximativ 65% dintre IMM-uri aleg Orange Business pentru soluții ușor de implementat – de la conectivitate fixă și mobilă (voce, M2M, internet, VPBX) și servicii de se curitate, până la instrumente de digita lizare și programe de instruire dedicate.
Pentru a răspunde acestor nevoi, echipa Orange Business și-a ajustat aborda rea, trecând de la vânzarea de servicii punctuale la o consultanță orientată pe valoare. Reprezentanții companiei lu crează strâns cu fiecare client pentru a înțelege obiectivele de afaceri, provo cările operaționale și nivelul de maturi tate digitală, pentru a recomanda com binația optimă de conectivitate, securi tate și soluții inteligente.
Dana ARGINT, Corporate Sales and ICT Solutions Director
TOTUL LA UN CLICK DISTANȚĂ
În ultimii ani, consumatorii au deve nit tot mai deschiși către comerțul on line, dar și mai exigenți. De această pă rere este Vadim Marcenco, Sales Di rector. „Observăm cu bucurie că atât clienții din orașe, cât și cei din locali tăți mai mici adoptă tot mai mult achi zițiile online. Noi le oferim totul pen tru asta – interfețe mobile și web ușor de folosit, gamă largă de produse, pro ces de check-out rapid, multiple metode de plată, posibilitatea de a urmări co manda și o durată de livrare optimă.”
Succesul e-shop-ului este rezultatul unui proces continuu de optimizare. Platforma este actualizată săptămânal la nivel de UI/UX, oferă promoții exclu sive și acceptă toate metodele moderne de plată: Apple Pay, Google Pay, iar în curând, și MIA. Opțiunile de livrare in clud rezervarea produsului în magazi nele proprii sau ridicarea din lockere, puncte specializate. În scurt timp, achi ziția va fi complet digitală și automată, fără apel de confirmare – clientul va plasa comanda și o va primi direct.
E-commerce-ul este deja un canal stra tegic: aproape 15% din vânzările de hardware sunt realizate online, iar obiectivul este dublarea acestui volum în următorii 3-5 ani. „Nu ne dorim ca e-shop-ul să fie un canal izolat, ci parte a unui ecosistem integrat. Clienții pot alege liber între SIM fizic și eSIM, iar în curând, toate contractele vor fi complet digitale, eliminând hârtia pentru achizi țiile online și din magazine.”
Vadim MARCENCO, Sales Director
SCHIMBĂRILE NU NE SPERIE
Industria telecom evoluează rapid, iar echilibrarea investițiilor în infrastructură, inovație și sustenabilitate este esențială pentru o creștere sănătoasă. De această părere este Maria Rotaru, Chief Financial Officer. „La Orange Moldova, abordăm această provocare stabilind strategii bine definite pe termen lung. Analizăm atent riscurile și oportunitățile și încercăm să alocăm eficient resursele pentru a maxi miza valoarea pentru companie.”
Orange Moldova fundamentează decizii- le de investiții pe date și performanță, di recționând capitalul acolo unde există potențial real de valoare pe termen lung, conform unor criterii stricte de ROI. Por tofoliul de investiții include atât proiecte operaționale, cât și inițiative de transfor mare și inovare. Proiectele pilot au me trici clare de cost, performanță și scalare, menținând predictibilitatea cash-flow ului și stabilitatea financiară.
Capitalul este alocat proporțional cu impactul estimat asupra venitului me diu per utilizator, ratei de retenție și costurilor operaționale, ceea ce asi gură o creștere sustenabilă, predictibilă și etică – o abordare prin care Orange Moldova continuă să transforme schim barea în oportunitate.
Maria ROTARU, Chief Financial Officer