Actualmente, Poșta Moldovei este în plin proces de reorganizare cu o cifră de afaceri pentru anul 2022 de 462,4 milioane de lei și de 261,1 milioane de lei pentru primul semestru al anului curent, întreprinderea își reafirmă potențialul imens pe care îl are. Anterior, entitatea a trecut printr-un declin financiar, condiționat de managementul birocratic, asociat cu pandemia și războiul din regiune, care au perturbat lanțurile logistice globale. Liberalizarea pieței a poziționat entitatea în dezavantaj față de competitorii privați. În context, a fost iminentă activitatea axată pe obiective de business, în special reorganizarea structurală a întreprinderii, optimizarea și digitalizarea proceselor, crearea și dezvoltarea serviciilor noi. De aceasta s-a ocupat noua echipă managerială.
Cu un parcurs managerial de peste 15 ani și un angajament ferm pentru excelență, Violeta Cojocaru, administrator interimar al Întreprinderii de Stat Poșta Moldovei, a adus o abordare strategică și o viziune inovatoare în conducerea întreprinderii. Din 2021, alături de fostul administrator interimar, Roman Cojuhari, ea a fost implicată direct în proiectele de modernizare și dezvoltare ale întreprinderii și de aliniere la exigențele pieței.
INOVATIVI ȘI DE ÎNCREDERE
Într-o lume în continuă schimbare, Poșta Moldovei rămâne un punct de referință în rețeaua de comunicare națională și internațională. „Suntem dovada vie a reinventării și adaptabilității, evoluăm și optimizăm continuu. Parteneriatele strategice extinse reflectă hotărârea noastră de a îmbunătăți experiența clienților. Fiecare proiect este o declarație a angajamentului nostru de a oferi soluții mai bune, mai eficiente și mai rapide”, menționează Violeta Cojocaru.
Schimbările din ultima perioadă ce țin de liberalizarea pieței serviciilor poștale motivează întreprinderea să fie mai flexibilă și să fie un partener de încredere pentru clienții săi. Conștientizând acest fapt, entitatea devine tot mai orientată spre business. Se lucrează intens în direcția comerțului online transfrontalier, iar crearea centrelor de fullfilment și a depozitelor virtuale ar facilita acest proces.
Parteneriatul strategic cu Poșta Română a facilitat comerțul crossborder și a redus costurile de expediere a coletelor cu până la 50%, astfel, tarifele achitate de clienți au fost diminuate. Pe de altă parte, colaborarea cu Ambasada Republicii Populare Chineze în Republica Moldova a îmbunătățit accesul clienților la o rețea extinsă de platforme de comerț online precum Aliexpress și Joom, asigurând un timp de livrare mai eficient. Un partener de la care se preiau bune practici este poșta din Estonia OMNIVA, care are o experiență vastă în tehnologizarea serviciilor poștale.
Grație parteneriatului cu USAID, Reforme Structurale în Moldova, a fost actualizată pagina publică www.posta.md. De asemenea, a fost lansată o platformă ce înglobează un complex de automatizări ale proceselor și serviciilor acordate. Printre primele module digitalizate se numără completarea în regim online a declarațiilor vamale CN22/CN23. Grație colaborării cu Serviciul Vamal și integrării cu sistemul informațional ASYCUDA, a rezultat un produs inovator. Drept urmare, portalul oferă posibilitatea vămuirii mărfurilor și achitarea drepturilor de export fără prezența fizică a agenților economici, astfel fiind facilitat comerțul electronic. Totodată, după încheierea parteneriatului cu TIKA, va fi achiziționat un lot de terminale mobile, care va permite prestarea serviciilor financiare la domiciliu.
La nivel național, entitatea conlucrează strâns cu Agenția de Guvernare Electronică pentru a dezvolta serviciul MDelivery, un sistem revoluționar care permite cetățenilor să primească documente – de la pașapoarte la certificate și extrase – direct la domiciliu prin serviciul Curier Rapid și Trimiteri EMS.
Reorganizarea strategică a activităților noastre a jucat un rol crucial în îmbunătățirea operațiunilor și sporirea eficienței colectivului
Violeta COJOCARU, administrator interimar
„PROVOCĂRILE NE FAC MAI TARI”
Reorganizarea strategică a activităților joacă un rol important în îmbunătățirea operațiunilor și eficientizarea echipelor. Potrivit Violetei Cojocaru, concentrarea pe eficiența operațională și pe o mai bună utilizare a resurselor umane este crucială.
„Analiza noastră arată că menținerea a 10 sucursale teritoriale, care au rămas în urma reformei, este mai mult decât suficientă pentru asigurarea procesului administrativ și logistic”, subliniază managerul atunci când povestește despre optimizarea întreprinderii.
Reforma structurală a întreprinderii, actualizarea comisionului aplicat pentru distribuirea plăților sociale, ajustarea tarifelor de prestare a serviciilor poștale, au condus la optimizarea cheltuielilor. Astfel, în primul semestru al anului 2023, întreprinderea a obținut un profit în valoare de 12,6 milioane de lei, care a depășit rezultatul perioadei similare a anului trecut cu 22,2 milioane de lei, dat fiind faptul că atunci au fost înregistrate pierderi de aproape zece milioane de lei.
Pe lângă serviciile poștale, serviciile financiare sunt una dintre activitățile de bază ale întreprinderii, cu o pondere de 50% în totalul serviciilor prestate, ceea ce demonstrează importanța Poștei Moldovei și ca jucător pe piața plăților. Spre exemplu, Poșta Moldovei distribuie 55% din numărul total de plăți sociale efectuate de Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS).
Violeta Cojocaru are convingerea că Poșta Moldovei este o întreprindere comercială care poate supraviețui doar în condițiile în care demonstrează creșterea continuă a calității serviciilor prestate și implementarea soluțiilor proactive și inovatoare. „Ne ghidăm de obiectivele strategice stabilite, care țin de construirea unui centru de sortare și procesare a trimiterilor poștale și renovarea parcului auto. La fel, este necesară dezvoltarea rețelei informaționale, integrarea oficiilor poștale mobile, dar și implementarea monedei electronice”, a subliniat ea.
„O echipă fericită și motivată este esențială pentru succesul nostru”
Poșta Moldovei este a doua organizație din Republica Moldova după numărul de angajați, iar managementul întreprinderii lucrează continuu pentru a îmbunătăți condițiile lor de muncă. „Suntem conștienți că o echipă fericită și motivată este esențială pentru succesul nostru. Am implementat o serie de schimbări semnificative în ultimul an, incluzând o majorare importantă, cu circa 20-30%, a salariilor pentru întreaga echipă. Am sporit eforturile pentru a moderniza oficiile poștale, pentru a oferi angajaților noștri un mediu de lucru confortabil și eficient. Reieșind din posibilitățile întreprinderii, am inițiat acordarea tichetelor de masă. Suntem convinși că aceste îmbunătățiri vor avea un impact pozitiv asupra satisfacției la locul de muncă și vor contribui la creșterea performanței echipei”, a specificat Violeta Cojocaru.
Pe de altă parte, întreprinderea organizează instruirea inițială și continuă a angajaților la locul de muncă, oferă posibilități de modificare a categoriei de salarizare. Totodată, în parteneriat cu organizația sindicală, sunt negociate periodic unele condiții avantajoase pentru salariați și sunt stabilite diferite categorii de prime bănești și ajutoare materiale. Actualmente, se negociază cu furnizorii de servicii medicale de laborator să fie acordate reduceri pentru angajații care vor avea nevoie să efectueze unele investigații medicale. „Putem progresa doar cu o echipă motivată, dedicată și profesionistă”, a menționat administratorul interimar.
AVANTAJE CLARE ALE UNUI LIDER INCONTESTABIL
Poșta Moldovei are o rețea de peste 1 200 de unități poștale și agenții. Are o acoperire integrală pe plan național, precum și o conexiune cu infrastructura poștală globală. În opinia Svetlanei Toma, șefa departamentului Operațiuni Poștale al întreprinderii, oferirea serviciilor performante în orice moment, pe întreg teritoriul țării, la prețuri accesibile și standarde înalte de calitate, fac din întreprindere un lider incontestabil pe piață.
Parcurgem o perioadă, în care inovația joacă un rol crucial pentru menținerea și sporirea competitivității
Svetlana TOMA, șefa departamentului Operațiuni Poștale
Confirmarea statutului de prestator credibil și performant pe piața de servicii poștale din Republica Moldova și din afara țării se datorează competenței profesionale și exigenței continue față de calitate. E necesar să se țină cont și de respectarea cerințelor legale și de reglementare în domeniul calității, a normelor, standardelor naționale și internaționale din domeniul poștal.
De asemenea, sunt importante competitivitatea serviciilor prestate, cunoașterea și satisfacerea necesităților clienților. În ultimul timp, dezvoltarea este imposibilă fără modernizarea serviciilor prestate prin eficientizarea proceselor operaționale bazate pe tehnologii informaționale. Datorită dotării sută la sută a oficiilor poștale cu tehnică de calcul performantă, avem o trasabilitate în timp real a tuturor trimiterilor poștale.
„Continuăm să promovăm serviciile de livrări internaționale expres (EMS), să dezvoltăm noi parteneriate și colaborări cu administrațiile poștale internaționale, pentru a eficientiza acest segment în continuă evoluție”, a punctat specialista.
Poșta Moldovei este membră a Cooperativei EMS – o platformă internațională care evaluează anual performanța membrilor săi. În urma acestor criterii de performanță, Poșta Moldovei s-a clasat pe locul 14 din 198 de țări membre ale Cooperativei EMS, demonstrând angajament pentru excelență.
CABINETUL PERSONAL, POST-TERMINALE, CURIER RAPID ȘI TRIMITERI EMS
Poșta Moldovei a lansat recent noua platformă www.posta.md. Este simplă în utilizare și asigură accesul clienților la serviciile prestate de întreprindere în regim online, prin intermediul Cabinetului Personal. Structura platformei oferă acces și instrumente de utilizarea a serviciilor poștale și financiare într-un format digitalizat. De asemenea, platforma conține un set de instrumente esențiale pentru dezvoltarea comerțului electronic în Republica Moldova datorită posibilității de integrare cu magazinele online.
Post-terminalele întreprinderii de stat sunt un serviciu foarte accesibil, la un preț de doar zece lei. Ele oferă posibilitatea de ridicare a trimiterilor 24/7, cu notificare prealabilă și oportunitatea de a alege cea mai apropiată locație.
În opinia lui Zamir Gubadov, șeful centrului Curier Rapid și Trimiteri EMS, perspectivele de dezvoltare a serviciului de curierat rapid sunt mari grație tendințelor și comportamentului schimbat al clientului.
„Punem accent pe acest serviciu, pentru că îl considerăm unul de viitor. Am optimizat procesele, avem flotă, avem call centru, sistem de integrare API, livrare pe întreg teritoriul țării în 24 de ore. Avem clienți de top cu volume mari din simplul motiv că prestăm servicii la același nivel ca și competitorii noștri, dar la un preț mult mai accesibil. Ne poziționăm ca un serviciu sută la sută autohton. Avem 12 ani de experiență și dedicație, localizare ultracentrală, echipă profesionistă și multe obiective comerciale de atins”, a specificat specialistul.
Este important sa oferim acces cadre produsele de peste hotare dar și să fim partener pentru producătorii locali în livrarea si promovarea produselor autohtone la nivel internațional.
Zamir GUBADOV, șef centrul Curier Rapid și Trimiteri EMS
LOGISTICA ȘI SECURITATEA POȘTALĂ SE AFLĂ CONSTANT ÎN PRIM PLAN
În anul 2022, au fost livrate prin intermediul Poștei Moldovei peste 36 de milioane de scrisori și pachete pe plan național și circa 6,5 milioane de scrisori și pachete internaționale, iar numărul total de colete expediate și primite a depășit 500 de mii.
Conform șefei departamentului Operațiuni Poștale, asigurarea cu echipamente de sortare automatizată este o prioritate a întreprinderii pentru a înlocui prelucrarea manuală prin implementarea liniilor electronice de sortare și francare a trimiterilor.
„Acest lucru va reduce cheltuielile pentru forța de muncă în Centrul de Prelucrare și Transportare. Astfel, va crește capacitatea de procesare. Obiectivul final este automatizarea proceselor de sortare și excluderea procesării intermediare în cadrul centrelor poștale raionale”, a menționat Svetlana Toma.
În opinia lui Ion Garștea, viceadministrator Poșta Moldovei, întreprinderea dispune de infrastructura necesară pentru asigurarea unui proces continuu de recepționare și livrare în timp util a trimiterilor poștale. Transportarea acestora este organizată prin intermediul rutelor republicane și locale.
Printre cele mai mari avantaje logistice ale Poștei Moldovei se numără rețeaua extinsă de unități poștale și flota auto prin intermediul cărora se asigură acoperirea integrală a localităților. Datorită existenței unui număr mare de poștași – circa 1 900, avem capacitatea de a livra destinatarilor, în timp restrâns, trimiterile poștale.
Din perspectiva viceadministratorului, printre prioritățile întreprinderii se numără dezvoltarea reţelei poștale, organizarea oficiilor poștale mobile și amenajarea oficiilor de livrare a trimiterilor. Pentru localitățile mari urmează să fie consolidată rețeaua oficiilor poștale existente prin extinderea zonelor de deservire, în timp ce pentru localitățile mici – asigurarea cu servicii poștale și de curierat prin intermediul unităților de poștă mobilă.
Nu în ultimul rând, se menționează importanța creșterii gradului de recuperare și valorificare a deșeurilor și gestionarea corespunzătoare privind operațiunile de colectare, reciclare, valorificare și eliminare a acestora.
Din anul 2004 Poșta Moldovei participă la controlul continuu al calității - organizat de Uniunea Poștală Universală, prin care se verifică inclusiv termenul de livrare și integritatea trimiterilor poștale.
Ion GARSTEA, viceadministrator Poșta Moldovei
TEHNOLOGIZAREA ȘI MODERNIZAREA PROCESELOR ÎNSEAMNĂ PRODUCTIVITATE
În urma concurenței tot mai acerbe, Poșta Moldovei continuă să întreprindă măsuri semnificative pentru a-și spori competitivitatea pe piață. În opinia lui Victor Tverdohleb, șeful direcției Tehnologii Informaționale a entității, principalele acțiuni în acest sens țin de modernizarea întreprinderii prin tehnologizarea și digitalizarea proceselor. Pentru a presta servicii poștale și financiare de calitate, dar și sigure din punct de vedere al protecției datelor, Poșta Moldovei administrează mai multe proiecte de dezvoltare a sistemelor informaționale. Prin implementarea ulterioară a acestora, întreprinderea va menține nivelul de performanță și calitate specific operatorilor poștali internaționali.
Productivitatea depinde, din toate punctele de vedere, de calitatea sistemelor ce deservesc întreprinderea. Decizia managementului cu privire la utilizarea sau optimizarea sistemelor informaţionale este un factor-cheie care condiționează supraviețuirea și prosperarea afacerii. Un pas decisiv pentru transformarea digitală a Poștei Moldovei a fost dictat de tendința de optimizare a operațiunilor de producere și, respectiv, de sporire a eficienței muncii operatorilor. Sunt utilizate noi tehnologii care fac operațiunile de muncă mai ușoare și mai rapide, fiind exclusă repetitivitatea sarcinilor și, respectiv, concentrarea pe aspectele esențiale ale muncii lor minimizând erorile. Nivelul sistemelor informaționale utilizate în cadrul întreprinderii este înalt și progresiv, în dezvoltare și perfecționare permanentă.
Este de menționat faptul că, au fost inițiate negocieri cu diferiți parteneri privind construirea unui centru modern de sortare automată a trimiterilor poștale ceea ce va duce la eficientizarea proceselor.
Victor TVERDOHLEB, șef direcția Tehnologii Informaționale
DIGITALIZAREA IMPULSIONEAZĂ
Digitalizarea serviciilor prestate este o componentă esențială a strategiei generale a procesului de activitate, care își propune să crească profitabilitatea și consolidarea canalelor de venituri. Acestea rezultă, la rândul lor, din aplicarea unei metodologii bine planificate de dezvoltare a noilor produse și servicii, cu efectul final de atragere și menținere a clienților.
Totodată, utilizarea sistemelor informatice oferă o analiză profundă a datelor pentru luarea deciziilor în timp real. Aceasta contribuie la creșterea eficienței și a productivității, îmbunătățirea experienței clienților și implementarea inovațiilor în modelul de afaceri. De asemenea, se impulsionează sprijinirea unei strategii de dezvoltare corporativă competitivă și eficientă.
În opinia lui Victor Tverdohleb, pe măsură ce internetul este tot mai prezent în viața noastră de zi cu zi, comerțul electronic continuă să crească, iar companiile profită de acest lucru. În ultimii 10 ani, comerțul electronic a evoluat foarte activ, în special, în perioada pandemiei. Comerțul transfrontalier a deschis oportunități pentru toți vânzătorii, indiferent de locație, fiind un mijloc confortabil și eficient de administrare a afacerilor cu mari perspective în viitor.
Nivelul sistemelor informaționale utilizate în cadrul întreprinderii este unul înalt și progresiv, în dezvoltare și perfecționare permanentă.
Alina PUGA, șefă direcția Marketing și Vânzări
ACCENT PE CLIENȚI ȘI OBIECTIVE AMBIȚIOASE
Alina Puga, șefa direcției Marketing și Vânzări a Poștei Moldovei, explică de ce este foarte important accesul pe cât mai multe piețe. „E primordial să oferim acces către produsele de peste hotare, dar și să fim partener pentru producătorii locali în livrarea și promovarea produselor autohtone la nivel internațional. Curier Rapid și trimiteri EMS, post-terminalele sunt, de fapt, serviciile care au fost implementate și dezvoltate pentru a răspunde acestor necesități. Menținem reputația prin monitorizarea constantă a indicatorilor de performanță. Mai avem de lucrat, dar am schimbat strategia de comunicare, acordăm mai multă atenție clienților, gestionăm și răspundem mai prompt la feedback-urile lor”, a punctat specialista.
Stabilirea obiectivelor strategice și orientate spre profitabilitate motivează întreprinderea să remodeleze abordarea față de clienți. „Astfel, tindem să personalizăm ofertele, să oferim soluții complexe one-stop-shop, precum și oportunitatea de promovare a companiilor prin amplasarea materialului publicitar în oficii, distribuirea pliantelor.”
Un instrument pe larg utilizat de persoanele fizice și mai puțin cunoscut de mediul de afaceri este mandatul poștal. Acest serviciu permite expedierea și recepționarea mijloacelor bănești la un comision avantajos. Datorită rețelei vaste de oficii poștale, serviciul este asigurat în orice colț al țării. Serviciul se prestează și pe plan internațional.
În contextul tendințelor globale de reducere a operațiunilor financiare în numerar, managementul întreprinderii este conștient de faptul că în această perioadă, utilizarea monedei electronice reprezintă un pas important.
Prin urmare, întreprinderea tatonează terenul în vederea implementării acestui proiect ambițios ce va oferi cetățeniilor posibilități avansate de utilizare a serviciilor.
Prestam servicii de curierat la același nivel ca si competitorii noștri, dar la un preț mult mai accesibil.
Întreprinderile de stat sunt niște afaceri și trebuie să fie profitabile.
Roman COJUHARI, director general Agenția Proprietății Publice
GESTIONAREA CORECTĂ GENEREAZĂ PROFIT
Roman Cojuhari, directorul general al Agenției Proprietății Publice (APP) și fostul administrator interimar al Poștei Moldovei, subliniază că agenția pe care o conduce pune un accent deosebit, în calitatea sa de fondator al entităților de stat, pe guvernanța corporativă. Potrivit lui, anterior, modul de activitate a angajaților întreprinderilor publice era mai apropiat de stilul unor funcționari decât de business, însă întreprinderile de stat sunt niște afaceri și trebuie să fie profitabile.
„Avem practica anilor trecuți, când politicul a influențat activitatea economică a acestor întreprinderi. Nu se majora tariful, se prestau servicii la un preț derizoriu. De exemplu, tarifele la Poșta Moldovei nu au fost ajustate timp de 10 ani, din 2012 până în 2022. Atunci când se dorește prestarea unor servicii la un preț mai mic decât cel de pe piață, statul ar trebui să facă o licitație și câștigătorul ei să fie subvenționat. Abordarea statului față de întreprinderile sale trebuie să fie orientată spre profit, eficiență și eficacitate”, menționează Roman Cojuhari.
Din anul 2017, este în vigoare Legea întreprinderilor de stat și municipale, unde se stipulează clar că, în decurs de doi ani, toate entitățile trebuie reorganizate. Și Poșta Moldovei va trece prin acest proces. Toate întreprinderile de stat urmează să fie transformate în societăți pe acțiuni, în instituții publice – dacă nu există orientarea pe comercial, ci doar pe prestare de servicii, în societăți cu răspundere limitată. Spre deosebire de Legea cu privire la societățile pe acțiuni, Legea întreprinderilor de stat și municipale este una foarte restrictivă. Acest act normativ nu este ajustat la directivele europene din simplul motiv că în UE nu există entități cu asemenea statut, ci dețineri de cote-părți în societăți pe acțiuni.
În prezent, Agenția Proprietății Publice gestionează 150 de întreprinderi de stat, dintre care, la moment, circa 42 sunt rentabile. Guvernul a aprobat acum o strategie de reorganizare, are loc etapa de triere a întreprinderilor de stat. Unele se vor reorganiza, altele se vor lichida, iar o parte va fi scoasă spre privatizare.
„Poșta Moldovei va fi reorganizată într-o societate pe acțiuni. Este inclusă în lista bunurilor nepasibile privatizării, iar statul trebuie să conștientizeze necesitățile capitalizării. E necesară o injectare de capital, în context, se negociază un credit din partea BERD și BEI. Acest fapt ar impulsiona și mai mult eficiența întreprinderii, care a înregistrat profit abia în anul curent, după trei ani de pierderi generate de pandemie și războiul din Ucraina. Orice întârziere a investițiilor înseamnă pierderea ritmului competitiv”, a concluzionat directorul general al APP.
Servicii prestate de Poșta Moldovei:
• Servicii financiare
Mandate poștale – o modalitate mai convenabilă și comisioane mai mici pentru a primi sau trimite bani celor dragi aici și peste hotare.
Încasarea și eliberarea plăților în numerar – oferim clienților confort și siguranță atât prin recepționarea plăților în numerar pentru diverse servicii, cât și prin eliberarea acestora.
Plăți sociale – ridică plățile sociale și indemnizațiile în toate unitățiile poștale, mai mult, poți solicita livrarea plăților la domiciliu.
Sisteme internaționale de transferuri bănești – acum expediezi și primești transferuri de bani aproape de tine, acoperim toate localitățile țării cu o rețea vastă de oficii.
• Servicii poștale
Poșta de scrisori – servicii de corespondență de orice complexitate, configurație și formă pentru persoanele fizice și juridice, scrisori, pachete mici, colete naționale și internaționale în peste 190 de țări.
Curier Rapid – viteză de livrare de la 24 ore, în toată țara, cu reduceri de până la 30% pentru clienții fideli, livrare din ușă în ușă: curierul vine la ușa ta, preia coletul și îl duce la destinația dorită.
EMS – partenerul de încredere pentru afacerea ta și alegerea de top pentru expedierea rapidă și sigură a coletelor tale peste hotare. Este cea mai bună oportunitate pentru producătorii autohtoni din Moldova de a-și vinde produsele pe platforme de e-commerce cu renume pe piața internațională.
Post – Terminale – bucură-te de flexibilitatea de a-ți ridica coletele în orice moment comod pentru tine. Post-terminalele – cel mai rapid, ieftin și ușor mod.
Marca personalizată – crește vizibilitatea offline, fiecare scrisoare trimisă va deveni o reprezentare a brandului dumneavoastră.
Distribuirea edițiilor periodice în baza abonamentului – fii citit și informat, cumpără un abonament și primește ziarul tău preferat chiar în căsuța ta poștală.
• Soluții business
Serviciul Direct-Mail – optează pentru o comunicare eficientă și nemijlocită cu clienții tăi, expediază-le pliante și fluturași promoționali.
Serviciul de amplasare material publicitar – poți avea vizibilitate maximă cu amplasarea materialului publicitar în cele 1 200 de oficii poștale care sunt vizitate de milioane de oameni lunar.