26/05/2023

Industria creativă – generator de potențial economic și intelectual
Industria creativă – generator de potențial economic și intelectual Hi-tech

Odată cu integrarea economiei moldovenești în lanțurile valorice internaționale, sectorul creativ din Republica Moldova, care include așa-numitele industrii creative sau industrii culturale, a cunoscut o ascensiune fără precedent. Potrivit ultimelor date statistice efectuate într-un raport de țară 2020, industriile creative din Republica Moldova atestă vânzări de peste 200 milioane de euro, cu exporturi de servicii de peste 60 milioane de euro, și exporturi de produse creative de 70 milioane de euro.

Sectorul creativ este interconectat cu piața globală inclusiv prin cei 3000 de freelanceri care prestează servicii pe platforme specializate. Avem circa 2840 de companii ce activează în domeniul industriilor creative și peste 13150 angajați.

Monetizează creativitatea, imaginația și talentul

Industria creativă se referă la un sector economic bazat pe producerea și distribuția de produse și servicii care implică creativitatea, imaginația și talentul și cuprinde un spectru larg de domenii precum artă, design, film, televiziune, muzică, teatru, jocuri video, publicitate, modă, inventică industrială sau meșteșugărit. Sectorul oferă o gamă largă de oportunități persoanelor cu abilități creative, deoarece implică dezvoltarea de noi produse și servicii, dar și promovarea și comercializarea acestora. Industria creativă este un motor tot mai important al economiei, generând venituri semnificative și creând locuri de muncă. Potrivit Agenției Naționale de Investiții, industriile creative din Republica Moldova au un mare potențial de dezvoltare, cu un impact pozitiv asupra creșterii economice a țării, iar menținerea ritmului accelerat înregistrat în ultimii cinci ani va propulsa sectorul la nivelul pieței globale. Creativitatea și abilitățile artistice nu mai semnifică doar o pasiune sau un hobby, ci și o sursă importantă de venit și o carieră promițătoare.

PERSPECTIVA GLOBALĂ

Potrivit Organizației Națiunilor Unite, industria creativă generează o cifră de afaceri de peste 2,25 trilioane de dolari la nivel global și constituie circa șase la sută din economia mondială. Sectorul oferă peste 50 milioane de locuri de muncă, fiind în continuă creștere. Industriile creative vizează tot ce este produs de creativitatea artistică și științifică și are potențial industrial, adică intră în circuitul economic, produce valoare, generează venituri publice prin taxele și impozitele plătite, creează locuri de muncă și profit, ajută la dezvoltarea regională și națională. Un studiu realizat de compania de consultanță Erst & Young arată o accelerare a creșterii cheltuielilor legate de industria creativă pe glob cu circa cinci puncte procentuale anual. Acest lucru reflectă sporirea cererii și consumului de produse și servicii ale sectorului. În plan european există un program de lucru, „Europa Creativă”, care își propune sprijinirea sectoarelor culturale și creative pentru 2023, cu un buget de 312 milioane de euro. Aproximativ 90 milioane de euro vor fi alocate pentru a ajuta sectoarele culturale și creative să se redreseze și să devină mai rezistente în urma crizei COVID-19. Potrivit rapoartelor Federației Industriilor Creative din Marea Britanie, sectorul de creație și divertisment din această țară a generat venituri de peste 123 miliarde de euro în anul 2021, reprezentând aproximativ șase la sută din PIB. Cel mai mare subsector din cadrul industriilor creative este IT, software și serviciile informatice. Potrivit unui raport al Creative Diversity Network din Marea Britanie, industria creativă din această țară are un grad ridicat de diversitate etnică. Reieșind din statisticile Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI), sectorul creativ este un motor important de inovație și cercetare-dezvoltare, responsabil într-o proporție semnificativă de cererile de brevete la nivel global.

PERSPECTIVA NAȚIONALĂ

Viorica Cerbușcă, directoarea executivă a Centrului Industriilor Creative Artcor și fondatoarea YEP Moldova, spune că și la noi, domeniul industriilor creative este în continuă creștere, comunitatea creativă se dezvoltă activ, iar tinerele talente sunt un atu al Republicii Moldova.

„Industriile creative sunt, de fapt, un generator de valoare adăugată pentru toate celelalte domenii. Cu ajutorul creației, se definitivează produsele, se ambalează, se promovează și de multe ori se creează produse noi, fie în agricultură, în comerț sau în orice altă ramură a economiei. Este important de înțeles că anume creativitatea pornește sinergia dezvoltării economice, iar impactul industriilor creative asupra economiei este unul important. Cu ajutorul produselor generate de aceste industrii, se promovează brandul de țară, dar și specialiștii noștri care sunt foarte talentați”, a specificat directoarea Artcor. În opinia sa, poziționarea geografică, dar și trecutul istoric, Moldova fiind mereu între lumea vestică și cea estică, a făcut posibil ca oamenii noștri să aibă o abilitate deosebită de a găsi soluții pentru orice problemă, iar creativitatea este și despre ingeniozitate. „Un punct forte al industriilor creative constă în faptul că acestea cresc și se dezvoltă inclusiv în timpul crizelor, sunt flexibile și se adaptează ușor la necesitățile și provocările pieței, oamenii lucrează de la distanță și generarea produselor sau mentenanța lor este ușor de realizat”, a subliniat experta.

INTERACȚIUNEA CU TINERII

Un potențial de creștere rapidă atât pe plan extern, cât și local îl are și domeniul createch. „Doar în luna martie au fost selectate 14 echipe care dezvoltă idei creative ce pot fi competitive pe piețele străine. Startup-urile sunt dezvoltate și susținute în cadrul Creative Accelerator – program dezvoltat de Yep Moldova în parteneriat cu Artcor”, menționează Viorica Cerbușcă. Un alt punct forte al industriilor creative este că activitatea lor generează profesii noi. Anul trecut, în patru universități din țară au fost deschise specialități noi în animație, game design și multimedia. „Pentru a atrage talentele tinere în economia țării, Centrul Industriilor Creative Artcor, dar și celelalte centre de excelență din țară sunt localizate pe teritoriul campusurilor universitare, lucru ce facilitează accesul studenților la resursele informaționale și la potențialul investițional”, povestește Viorica Cerbușcă.

„Industriile creative devin tot mai apreciate și, pentru a arăta diversitatea acestora, pentru a conecta comunitatea creativă și a încuraja oamenii talentați să deschidă o afacere ori să dezvolte o nouă profesie, celebrăm anual, la Artcor, industriile creative într-un festival cu durata de patru zile. În 2023, Festivalul Industriilor Creative va avea loc în perioada 1-4 iunie, timp în care putem descoperi împreună amploarea și perspectivele sectorului”, anunță directoarea Artcor.

PERSEVERENȚA CONTEAZĂ

Roman Gaina, fondatorul Midnight.Works – companie de dezvoltare a jocurilor și aplicațiilor mobile, povestește despre oportunitatea și posibilitățile ce le oferă industria creativă.

„Istoria Midnight.Works a început cu ideea de a crea aplicații mobile inovatoare, dar ne-am concentrat ulterior asupra dezvoltării de jocuri. Am început cu 100 de dolari în buzunar. În primii ani, lucram dintr-o cafenea împreună cu partenerul meu de afacere. Acum producem circa 100 de jocuri pe an și avem o echipă de 250 de oameni talentați și pasionați. Suntem mândri că am creat jocuri populare pe plan internațional, care contribuie la creșterea economiei din Republica Moldova”, a specificat omul de afaceri. Potrivit fondatorului Midnight.Works, unul din punctele forte ale industriei creative din Republica Moldova este talentul și creativitatea oamenilor de la noi. „Moldova are o tradiție bogată în arte și cultură, iar aceste tradiții se regăsesc în multe activități creative moderne. În plus, mulți tineri sunt atrași de domeniul creativ, înseamnă că avem o forță de muncă dinamică și energică, care contribuie la dezvoltarea industriei. Prin intermediul internetului, avem acces la piețele internaționale și oamenii din întreaga lume pot accesa produsele și serviciile creative realizate în Moldova, oferind oportunități de export și creștere economică, susține el.

ÎNTRE PERSPECTIVE ȘI NECESITĂȚI

În opinia lui Roman Gaina, impactul industriei creative asupra economiei poate fi unul semnificativ. „În primul rând, aceasta poate contribui la crearea de locuri de muncă și la dezvoltarea economiei locale. În plus, industria creativă poate contribui la dezvoltarea turismului și a atractivității unei țări, prin promovarea culturii și tradițiilor ei. De asemenea, aceasta poate spori valoarea adăugată a produselor și serviciilor, precum și a brandurilor și companiilor locale. Cu toate acestea, există și provocări pentru dezvoltarea industriei creative din Republica Moldova. Una din ele este accesul limitat la finanțare și sprijin din partea statului. Infrastructura și resursele necesare dezvoltării industriei creative sunt încă la o etapă incipientă și există nevoia de a dezvolta competențele și capacitățile forței de muncă din acest domeniu”, a subliniat managerul. Potrivit lui, așteptările față de stat includ sprijinul financiar și investițiile în dezvoltarea infrastructurii necesare pentru dezvoltarea industriei creative. De asemenea, există nevoia de a dezvolta capacitățile forței de muncă și de a oferi suport în promovarea și comercializarea produselor și serviciilor creative. Este important, totodată, ca autoritățile să elaboreze politici și reglementări care să faciliteze dezvoltarea industriei creative, cum ar fi reducerea taxelor și impozitelor pentru companiile și specialiștii din sector.

INDUSTRIILE CREATIVE CONTRIBUIE LA DEZVOLTAREA TURISMULUI

Tatiana Lupașcu, managerul proiectului Heripreneurship in cadrul Asociației Naționale pentru Turism Intern și Receptor din Moldova (ANTRIM), fondatoarea ”Tourism Journey” SRL, consideră că industriile creative sunt un adevărat generator pentru o mulțime de domenii, dar mai ales pentru turismul autohton.

„În cadrul proiectului Heripreneurship, accentul se pune pe dezvoltarea locațiilor turistice alese, familiarizarea vizitatorilor cu importanța patrimoniului. Totodată, proiectul dezvoltă industriile creative prin fluxul de turiști”, povestește ea. Se fac o mulțime de cercetări ale abilităților din industria creativă, tendințele și cerințele pe viitor, companiile din industria creativă sunt implicate și ele în proiect, fiecare din cele zece locații are creat câte un storytelling, o poveste bazată pe cercetările în teren, care înseamnă date istorice transformate într-o poveste. „Datorită industriei creative, acest istoric se digitalizează și se popularizează. Se creează cărți electronice, e-bookuri și i-bookuri, care vor fi disponibile pe platformele online, vor putea fi descărcate. Acest lucru contribuie la dezvoltarea brandului de țară, iar spoturile video vor fi difuzate în aeroportul din Istanbul”, a precizat Tatiana Lupașcu. În opinia expertei, industriile creative ne ajută să facem posibilă cunoașterea locurilor, nu doar prin cărțile digitale, dar și prin gaming, se creează unele aplicații care facilitează experiența și crește gradul de interactivitate cu locația. De fapt, datorită industriilor creative, putem vorbi despre dezvoltarea turismului. „Prin produsele create și dezvoltate de aceste industrii: video, storrytelling, fotografii, spoturi publicitare, montarea și editarea jocurilor de interacțiune, sunt promovate localitățile noastre”, a constatat ea.

„Acest lucru face posibilă crearea și dezvoltarea „heritage data base” – baze de date ale patrimoniului care vor duce nemijlocit la implicarea afacerilor din industria creativă și la deschiderea mai multor companii în domeniul creativ, practic, unul din puținele instrumente de promovare a meșteșugăritului și atelierelor de creație”, a specificat managerul ANTRIM.

Alexandru TOMA

Ați găsit o eroare în text? Selectați-l și apăsați CTRL+ENTER

Нашли ошибку в тексте?
Сообщите нам!

Сообщить об ошибке

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Оставить комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован. Обязательные поля помечены (*).

4 дн. 20 час.

206

Реклама в ВС