28/06/2023

Leadership-ul – o experiență care se învăță pe tot parcursul vieții
Leadership-ul – o experiență care se învăță pe tot parcursul vieții HR

UN LIDER EFICIENT – CALITĂȚI CHEIE

Fondatorul grupului de companii GaneaGroup, Igor Ganea este de părere că un lider nu este omul care poate face sau face totul pentru toți. „Este o persoană care, în primul rând, creează o echipă a cărei expertiză acoperă toate nevoile proiectului. În mod ideal, acești oameni ar trebui să fie mai deștepți decât liderul – aceasta este tactica mea”, a spus managerul.  

„Liderul adevărat se axează pe rezultat, pe procesul de creație, pe competiție și nicidecum pe bani, pe haine sau încercările de a imita succesul reușit.”

Potrivit Iolantei Mura, lider inspirațional, mentor și speaker motivațional, este important să facem deosebirea între lider și manager. „Haideți să definim mai întâi lidership-ul, pentru că, din experiența mea, oamenii confundă noțiunea de lider cu cea de manager. Leadership înseamnă influențarea, motivarea și permisiunea acordată angajaților pentru a contribui la eficiența și succesul organizației. Dacă pentru a fi manager, trebuie să ai aptitudini mai tehnice, cum ar fi managementul timpului, resurselor și riscurilor, un lider trebuie să posede persuasiune, să influențeze prin propriul exemplu. Un lider eficient își folosește abilitățile de comunicare pentru a dinamiza colectivul spre atingerea obiectivelor importante. Liderii sunt facilitatori, ei alocă resurse, modifică relațiile de muncă, minimizează perturbările externe. Liderii ies deseori din zona de confort. Este o mare diferență dintre lider și manager, ultimul implicând puterea ierarhică, pe când leadership-ul înseamnă a asculta, a ajuta, a consulta”, explică ea.

„Asumarea riscurilor este necesară pentru liderii care doresc să reușească. Nu vă izolați și nu vă temeți să luați decizii.”

La rândul său, Alexandru Gozun, șeful Biroului PwC Moldova, este de părere că nu există un set predefinit de calități – mai degrabă, un mix de abilități interpersonale și strategice. „Un lider pornește de la o viziune clară și inspirațională, fiind apt să mobilizeze și să motiveze echipa pentru atingerea obiectivelor stabilite și, preferabil, îmbrățișate de echipă. Pentru a inspira echipa, liderul trebuie să posede integritate și etică și să manifeste înțelegere emoțională și empatie, indispensabile navigării prin oceanul relațiilor interpersonale. Însă, așa cum atingerea obiectivelor se întâmplă rareori exact conform planurilor inițiale, fără spirit de adaptabilitate și reziliență, un lider eficient nu va putea să gestioneze provocările, să mențină moralul și coeziunea echipei. Desigur, ar putea fi menționate și alte calități”, spune managerul.

„Un lider eficient trebuie să dețină răspunsul ferm pentru “Quo Vadis?”. Să asculte și să comunice, să învețe continuu, să ia decizii fundamentate.”

CUM DEZVOLTĂM ABILITĂȚI

În opinia lui Igor Ganea, nu putem afirma că liderii nu au niște calități înnăscute, „Chiar eu sunt un exemplu că energia interioară și un fel de forță necunoscută te ghidează, te mișcă, te propulsează înainte. Foarte mult timp am mers intuitiv, dar acum încep să analizez toate aspectele. La urma urmei, trebuie să cresc copii și să educ în ei exact aceleași calități care m-au ajutat, care m-au format, ba chiar și cele pe care nu le am, dar pe care mi-aș dori foarte mult să le dobândesc”, afirmă acesta.

Ganea spune că pentru echipele pe care le gestionăm este motivant să fie create în mod constant situații critice în care persoana este forțată să-și folosească într-un fel sau altul puterea interioară, iar acest lucru îi va activa dezvoltarea abilităților. În al doilea rând, potrivit lui, dezvoltarea unui leadership eficient constă în înțelegerea acestui concept. Iar această înțelegere poate fi obținută în comunicarea cu cei care au atins deja niște culmi.

„Un lider nu trebuie să se gândească doar la partea materială. Liderul adevărat se axează pe rezultat, pe procesul de creație, pe competiție și nicidecum pe bani, pe haine sau încercări de a imita succesul”, punctează omul de afaceri.

Pe de altă parte, Alexandru Gozun consideră că liderii nu se nasc, ci devin. „Cu siguranță, poate fi învățat prin educație și dezvoltat prin experiență. Desigur,  fundamentul de abilități poate varia de la caz la caz și unele calități înnăscute te pot propulsa într-un parcurs mai rapid. Crearea acestui fundament începe încă din copilărie, cu stabilirea primelor relații sociale, dezvoltându-se pe parcursul anilor și ipostazelor sociale în care ne regăsim”, menționează el.

În ce privește leadership-ul profesional, Alexandru Gozun crede că acesta se îmbunătățește prin formarea în management, comunicare, negociere, problem-solving. „Aș mai adăuga aici mentoratul, coachingul ca instrumente de dezvoltare accelerată a competențelor de leadership. Pe scurt, este o experiență care se învăță pe tot parcursul vieții”, accentuează șeful biroului PwC.

Iolanta Mura menționează că discuția despre leadership-ul înnăscut versus cel dobândit este una veche și interminabilă. „Unii autori cred că este înnăscut și are sens când te gândești la lideri precum Alexandru cel Mare, Aristotel, Platon, Socrate, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela și mulți alții, născuți cu talentul de a conduce. Nu au urmat un MBA sau cursuri de Leadership. „Școala vieții” a fost singura care i-a ajutat să-și dezvolte trăsăturile pe care le aveau deja”, subliniază ea.

Pe de altă parte, aceasta face referire la unele studii, care sugerează că genetica reprezintă doar 30% din variația evaluărilor și rolul de conducere, iar restul completează oferta largă de cursuri, traininguri și cărți care te învață să devii lider. „Această convingere – că oamenii devin lideri prin procesul de predare, învățare și observare – reflectă noțiunea de leadership dobândit. Eu cred în ambele: un talent înnăscut și posibilitatea de a-ți îmbunătăți abilitățile înnăscute de leadership sau de a dobândi noi calități cu ajutorul familiei, prietenilor, mentorilor, „școlii vieții”, experienței de muncă, educației, trainingurilor”, afirmă ea.

În opinia sa, există  multe caracteristici ale unui lider care pot fi înnăscute sau dobândite. De exemplu, empatia este o calitate puternică ce îi permite liderului să se conecteze cu angajații, înțelegând cum se simt. Este un dar rar de a te pune în locul altora și de a petrece mai mult timp ascultând și nu vorbind. Această abilitate poate fi dobândită prin antrenamentul intelectului emoțional, dar este mai mult înnăscută.

Pasiunea este o altă caracteristică înnăscută. Este vorba despre a fi îndrăgostit de ceea ce faci și să crezi cu tărie în idee sau cauză. Un lider pasionat îi inspiră și îi motivează pe alții. Este vorba despre a fi „contagios” în sens bun.

Și modestia este o caracteristică înnăscută, o artă de a da credit celorlalți atunci când merită, de a apela la colegi pentru ajutor și de a realiza că succesul companiei, al comunității depinde de toți angajații, membrii, nu doar de „marele șef”.

„Toți liderii mari de care îmi amintesc au fost modești. Este un lucru dificil de făcut dacă ai un ego mare. Ați observat deja că unii oameni sunt în mod natural mai buni comunicatori decât alții, dar în timp, cu practică, oricine poate deveni un comunicator priceput. Încrederea pe care o însuflați celorlalți este legată de onestitate și transparență și este parte din reputație. Este o artă de a construi încrederea și e nevoie de mult timp pentru a se ajunge acolo prin promovarea relațiilor personale, îndeplinirea promisiunilor și consecvență. Asta poate și trebuie învățată – e mai importantă decât un cont în bancă!”, subliniază Iolanta Mura.

CUM ABORDĂM RISCURILE ȘI EȘECURILE

Alexandru Gozun consideră că este dificil de adoptat un set de măsuri antirisc. „Am putea zice că principala provocare este schimbarea, urmată de necesitatea de a lua decizii complicate deseori și, nu în ultimul rând, de a menține echipa integră și funcțională. De aceea un lider eficient este agil și flexibil, adaptându-se la schimbare, ia decizii bazate pe analiză și evidență și comunică eficient cu echipa despre ele”, spune directorul PwH.

Până la urmă, chiar și deciziile luate intuitiv reprezintă un rezultat al experienței și cunoștințelor acumulate. Doar că fără a se recurge la raționament conștient sau a se fundamenta printr-o explicație. Iar riscurile și eșecurile sunt lecții învățate. Important este chiar să învățăm din ele și pe viitor să putem ajusta calculul riscurilor în baza acestora și a avea un plan B sau n+1.

Iolanta Mura menționează că cea mai mare provocare este de a avea o viziune strategică, de a fi vizionar. Ea definește o viziune drept o imagine pozitivă sau model de viitor care oferă energie și unește angajații. Aceasta generează neapărat sens și motivație, bazându-se pe simboluri, metafore, povești și limbaj simplu.

„E un mare talent! Este transformațional. Cred că eșecurile sunt vitale pentru dezvoltarea unui lider, de aceea îl bucură”, spune ea. Asumarea riscurilor este necesară pentru liderii care doresc să reușească. „Nu vă izolați și nu vă temeți să luați decizii, trebuie să știți că veți lua decizii greșite, dar, în timp, ponderea lor va scădea semnificativ. Și ce e mai important, liderii adevărați își asumă responsabilitatea, inclusiv pentru greșeli, învățând și permițând tuturor să învețe din ele”, ne sfătuiește speakerul motivațional.

În opinia lui Igor Ganea, cea mai mare problemă a unui lider este atunci când nu știe să-și recunoască greșelile. „De îndată ce încetați să căutați vinovați în oricare din problemele apărute și începeți să căutați motivele eșecurilor în voi înșivă, veți trece imediat la cu totul alt nivel. Nu muncitorul simplu este de vină, ci tu, cel care a angajat un director general, un manager care nu-și îndeplinește clar obligațiile din fișa postului. Cum să faci față eșecurilor? Eșecurile costă. De fapt, eșecurile sunt experiența cumpărată, uneori ieftin, alteori foarte scump”, specifică omul de afaceri.

INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ CONTEAZĂ

Iolanta Mura împărtășește din propria experiență faptul că inteligența emoțională contează „Învăț această abilitate acum, după 25 de ani de experiență, pentru că știu că aceasta mă poate face un lider mai bun. De ce? Pentru că inteligența emoțională este capacitatea indivizilor de a-și recunoaște propriile emoții și pe cele ale altora, de a discerne între diferite sentimente și de a le eticheta în mod corespunzător, de a folosi informațiile emoționale pentru a-și ghida gândirea și comportamentul și de a-și gestiona și ajusta emoțiile pentru a se adapta la mediu sau pentru a-și atinge obiectivul. Empatia este una dintre calitățile de conducere care provine din conceptul de inteligență emoțională”, a recomandat mentorul.

Omul de afaceri Igor Ganea este de părerea că emoțiile sunt foarte importante. „Sarcina unui lider constă în a inspira, a aprinde oamenii cu ideea sa, de a sparge ziduri, de a deschide noi orizonturi. În grupul nostru de companii, pentru nimeni nu contează cât de bine înțeleg contabilitatea, dacă voi fi în producție într-o zi sau alta sau dacă voi studia cu atenție planul de afaceri pentru anul ce vine. Tot ce contează este ca atunci când voi veni cu o idee nouă, aceasta să entuziasmeze toți angajații pentru a-i motiva să se dedice unei cauze comune și să lucreze la fel ca un reactor nuclear”, a spus liderul grupului de companii.

Alexandru Gozun accentuează că inteligența emoțională în leadership este crucială. „Ea facilitează comunicarea și înțelegerea, gestionarea emoțiilor echipei. Pornind de la auto-reflecție, ascultarea și auzirea feedbackului, practica empatiei, calitatea inteligenței emoționale a unui lider va crește. Un lider eficient își motivează și își inspiră echipa, îi recunoaște performanțele, oferă oportunități de dezvoltare. Practic, îi face să se simtă valoroși și înțeleși”, a menționat el.

 

CE SFAT AȚI DA UNUI LIDER ÎNCEPĂTOR

Iolanta Mura recomandă să fim siguri de faptul dacă dorim sau nu să fim lideri. „A fi manager e mult mai simplu decât a fi lider. Dacă ați decis că aveți menirea și dorința și sunteți pregătit de o muncă zilnică grea, mai ales că în vremurile globalizării și diversității forței de muncă, să știți că este greu să fii un „eu adevărat” cu oamenii care nu-ți împărtășesc cultura. Prin urmare, această discuție trebuie continuată în funcție de ce și unde vreți să obțineți. Pentru asta începeți cu simpla cunoaștere de sine și întocmirea Planului Personal de Leadership”, a subliniat experta.

Alexandru Gozun sugerează principiul Lead by example. „Trebuie să dețină răspunsul ferm pentru “Quo Vadis?”. Să asculte și să comunice, să învețe continuu, să ia decizii fundamentate, dar să nu prevaleze evaluarea riscurilor în luarea lor și să nu le fie frică să învețe din greșeli”, a punctat expertul.

Sfatul omului de afaceri Igor Ganea este să muncim și să nu căutăm vinovați în eșecuri.

Alexandru TOMA

Ați găsit o eroare în text? Selectați-l și apăsați CTRL+ENTER

Нашли ошибку в тексте?
Сообщите нам!

Сообщить об ошибке

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Оставить комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован. Обязательные поля помечены (*).

8 дн. 21 час.

207

Реклама в ВС