25/04/2023

FLYONE la șapte ani de activitate: Siguranța zborurilor este prioritatea noastră
FLYONE la șapte ani de activitate: Siguranța zborurilor este prioritatea noastră Менеджмент

Pe parcursul celor 7 ani de activitate, în pofida crizelor multiple care s-au perindat în acest răstimp, compania FLYONE rămâne printre puținii actori de pe piață, angajați în continuare în dezvoltarea transportului avia din Republica Moldova. Rezultatele vorbesc de la sine: la șapte ani de activitate, FLYONE operează zboruri în peste 40 de destinații din Europa și Orient, oferind prețuri competitive și deservire conform standardelor Asociației Internaționale a Transportului Aerian. La finele anului 2022, FLYONE a reînnoit certificatul IOSA, care este valabil până pe 4 octombrie 2023. Directorul general al FLYONE, Mircea MALECA a povestit despre situația actuală și planurile companiei pentru viitor.

BC: Domnule Mircea Maleca, în ultimii trei ani, am trecut prin mai multe crize destul de puternice, care au afectat din plin și transporturile aeriene de pasageri în toată lumea. Cum evaluați contextul în care se desfășoară în prezent activitatea FLYONE?

Mircea Maleca: Sper că cele mai grele timpuri pentru aviația civilă din țara noastră au trecut. Restricțiile și limitările pe care le-am avut pe durata pandemiei COVID-19 nu mai sunt în vigoare. În prezent, putem zbura liber în orice țară, evident, în afara celor aflate în război ori sancționate. Nu avem dubii că, în următorii ani vor fi lansate mai multe zboruri de pe Aeroportul Internațional Chișinău.

BC: Pe 28 martie 2023, FLYONE a împlinit șapte ani de activitate. Cum a evoluat compania în această perioadă?

Mircea Maleca: În 2016, când ne-am început activitatea, efectuam zboruri de la Chișinău către cinci destinații: Moscova, Sankt-Petersburg, Dublin, Parma și Verona. În prezent, aeronavele FLYONE operează curse în mai mult de 40 de destinații, printre care se numără și cele mai importante capitale din Europa, dar și unele orașe din Orientul Apropiat. Frecvența zborurilor spre unele metropole, cum ar fi Londra, a crescut în mod remarcabil. În 2016, când am lansat zborurile directe Chișinău - Londra, frecvența acestora era de două-trei curse pe săptămână. În prezent, navele noastre zboară zilnic spre aeroportul Luton. Așadar, numărul curselor spre capitala Marii Britanii aproape că s-a înzecit, fiind vorba de o destinație care s-a bucurat de cea mai rapidă creștere în ultima perioadă. Nu este singura cursă unde se înregistrează o cerere sporită. Sunt tot mai mulți pasageri care zboară din și spre Dublin, Paris, Istanbul și Tel Aviv. Totodată, în toți acești ani, am acordat o atenție deosebită calității zborurilor și serviciilor prestate la bordul aeronavelor noastre, astfel încât acestea să corespundă standardelor internaționale. Anul acesta, pentru a treia oară consecutiv, vom reînnoi certificatul IOSA, care este opțional. Am insistat să trecem acest audit pentru a ne asigura că serviciile noastre sunt în deplină conformitate cu normele în vigoare din domeniul aviației. Siguranța pasagerilor a fost și va rămâne mereu prioritatea principală a companiei noastre. Cea mai mare provocare cu care ne-am confruntat în ultimii ani a fost pandemia. Desigur, această afirmație este valabilă pentru majoritatea companiilor aeriene din lume, însă pentru cele din Republica Moldova a fost deosebit de greu. În timp ce companiile din alte state europene primeau subvenții ca să depășească această perioadă de criză, noi nu am avut parte de niciun fel de ajutor. Ne mândrim cu faptul că am rezistat cu forțele și resursele proprii.

BC: O altă provocare cu care se confruntă companiile avia în toată lumea este achiziționarea și ținerea în bună funcțiune a aeronavelor. Câte avioane are acum FLYONE în dotare și care sunt perspectivele dezvoltării flotei?

Mircea Maleca: Grupul FLYONE dispune, în momentul de față, de șapte avioane Airbus. Pentru iunie 2023, planificăm să avem în dotare un număr total de 11 aeronave, de model A319, A320, A321 și A330. Conform planurilor de dezvoltare ale companiei, pentru a face față creșterii anticipate a cererii în următorii ani, vom avea nevoie de încă cel puțin două nave. Obiectivele noastre pot fi atinse doar prin extinderea flotei. La acest capitol, suntem constrânși de faptul că unii proprietari de aeronave sunt rezervați și nu doresc să livreze avioanele lor în Republica Moldova. Este o reticență legată de securitatea spațiului aerian. În cadrul companiei noastre, monitorizăm constant situația din regiune și suntem siguri că nu există riscuri, însă partenerii noștri văd lucrurile în mod diferit. Accentuez, suntem convinși că în curând, această parte a Europei își va redobândi statutul de regiune sigură, din toate punctele de vedere.

BC: Care ar fi profilul pasagerului tipic al companiei FLYONE, în funcție de vârstă, ocupație și țara de origine? Cum vă fidelizați pasagerii?

Mircea Maleca: Dacă e să formulăm la general, pasagerii noștri sunt, de regulă, cetățeni ai Republicii Moldova care călătoresc în interes de serviciu sau vacanță, în special din Europa spre Chișinău. În particular, din 2016 până acum, călătorii noștri principali, în proporție de aproape 80 la sută, rămân a fi moldovenii din diasporă, cu domiciliu stabil în alte țări, care se întorc acasă de sărbători, dar și rudele acestora, care pleacă peste hotare să-i viziteze. Ponderea persoanelor stabilite în Republica Moldova care călătoresc în străinătate în scopuri de business este în jur de cinci la sută, deci, vedem aici o oportunitate de creștere. Marea Britanie este o destinație foarte populară în rândul persoanelor între 25 și 40 de ani, pe când cei care călătoresc dinspre și spre Italia și Spania sunt, de regulă, persoane de vârsta a doua. Germania și Turcia sunt două destinații unde călătoresc persoane de toate vârstele. Avem printre pasagerii noștri și cetățeni ruși care zboară de la Erevan spre alte destinații din Europa și din lume, dar numărul acestora e mai mic în comparație cu anul 2016. Pasagerii noștri sunt abordați individual, fiecare din ei este special pentru noi. Pe parcursul celor șapte ani de activitate, am creat pârghii care oferă flexibilitate în procesul de cumpărare a biletelor. Pentru aceasta, am identificat trei grupuri tarifare: Standard, Loyal și Advantage.FLYONE Club este un alt instrument, care ajută călătorii să economisească atunci când rezervă un zbor, iar cashback permite persoanei care a cumpărat un bilet să primească o recompensă în contul personal. Banii pot fi utilizați la următoarea achiziție a biletelor noastre. De asemenea, oferim o serie de servicii adiționale precum: selectarea locului dorit, îmbarcare prioritară, check-in automat, change flex, blocarea tarifului și altele, care îi permit fiecărui pasager să aleagă din multitudinea de posibilități, astfel încât interacțiunea cu noi să fie una plăcută.

BC: Înțelegem că înființarea FLYONE Armenia în 2021 a fost doar primul pas în strategia dvs. privind extinderea pe alte piețe. În ce țări vor mai apărea reprezentanțe FLYONE în următorii ani?

Mircea Maleca: Ținând cont de conceptual low-cost al companiei, toate piețele prezintă interes pentru noi. Anul trecut, s-a făcut un pas important în procesul de lansare FLYONE în România, când autoritățile statului român ne-au acordat certificatul de operator aerian. Intenționăm să operăm curse charter din România începând cu luna iunie a acestui an, iar pentru anul 2024, avem planificată lansarea curselor regulate. Fiecare dintre aceste trei piețe unde suntem prezenți are propriile particularități și avantaje pentru o companie ca noi. Dacă e să vorbim despre prețul biletelor, acesta este de două sau chiar de trei ori mai mare în Armenia decât în Republica Moldova. În același timp, piața din Armenia este una foarte dinamică datorită faptului că această țară are una dintre cele mai mari diaspore din lume în raport cu numărul populației. Mai nou, și alegerea cetățenilor ruși de a folosi capitala Armeniei în tranzitul lor spre alte regiuni ale lumii generează fluxuri mari de pasageri.

BC: Cum influențează politica tarifară a Aeroportului Internațional Chișinău cooperarea cu companiile low-cost?

Mircea Maleca: Pentru companiile aeriene care operează pe Aeroportul Internațional Chișinău, tarifele și taxele aeroportuare destul de ridicate reprezintă o provocare importantă. De fapt, acestea sunt comparabile cu cele ale aeroporturilor de prima categorie din Europa, inclusiv cele din marile capitale europene. Acest lucru se răsfrânge, bineînțeles, și asupra prețului biletelor. Totodată, conform practicilor internaționale actuale, distanța dintre două aeroporturi ar trebui să fie de cel puțin 150 km. Așadar, cred că în momentul de față, Aeroportul din Chișinău rămâne a fi singura soluție viabilă pentru zboruri din Republica Moldova.

BC: De ce valori se conduce FLYONE în raport cu clienții, partenerii și angajații? Care este filosofia corporativă a companiei?

Mircea Maleca: Pe prim plan este siguranța zborurilor. De aceea, deja al treilea an consecutiv, compania FLYONE reînnoiește certificatul IOSA. Procedura reprezintă, de fapt, un audit de siguranță operațională, acreditat de Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA).Toate aceste etape parcurse sporesc responsabilitatea angajaților, dar și ne fac să avem un sentiment de mândrie. Datorită reușitelor pe care le obținem, partenerii noștri își întăresc încrederea în capacitățile FLYONE. Astfel, consolidăm parteneriatele vechi și punem baza pentru altele noi. Ne conducem după principiul „Respect oferi - respect vei primi”. De aceea evaluăm contribuțiile fiecărui angajat și partener, promovând o cultură pozitivă și de încredere atât în relațiile cu partenerii, cât și în procesele activității.

Ați găsit o eroare în text? Selectați-l și apăsați CTRL+ENTER

Нашли ошибку в тексте?
Сообщите нам!

Сообщить об ошибке

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Оставить комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован. Обязательные поля помечены (*).

2 дн. 17 час.

205

Реклама в ВС