Bani

MAI PUTEM MIZA PE INDUSTRIA AUTOMOTIVE!?

Devenită în ultimul deceniu cel mai mare domeniu industrial orientat spre export și aflată în proces de reprofilare spre mărfuri cu valoare adăugată mai înaltă, industria automotive din Republica Moldova trece printr-o perioadă mai puțin fastă. De la începutul anului, sectorul a scăzut cu 11% din cauza dificultăților industriei europene de profil, pentru care lucrează. Industria are totuși viitor, însă exodul forței de muncă, dezechilibrul regional și lipsa cadrelor didactice în domeniile tehnice afectează capacitatea de scalare rapidă.

Chiar dacă nu asigură întregul ciclu de producere a unui autovehicul, Republica Moldova contribuie substanțial la industria auto globală. Potrivit datelor statistice, în 2023, aici, au fost produse componente pentru cel puțin 1,3% din cele 93,6 milioane de vehicule fabricate la nivel mondial.

REORIENTARE SPRE PRODUSE CU VALOARE ADĂUGATĂ MAI ÎNALTĂ
Directorul executiv al agenției Invest Moldova, Natalia Bejan, menționează că sectorul automotive din Republica Moldova trece printr-o transformare accelerată și devine tot mai important atât pentru contextul economic național, cât și pentru cel global. Dacă acum câțiva ani, companiile erau concentrate pe producția de cablaje și tapițerie, astăzi, multe dintre ele migrează spre soluții cu valoare adăugată, precum senzori, magneți, electronice și software pentru camioanele Volvo sau baterii pentru mașinile electrice Tesla. De altfel, companiile din Moldova produc componente auto pentru Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Tesla, Porsche, Skoda, Renault, Nissan, Fiat, Jaguar sau Land Rover. Este vorba despre un număr relativ restrâns de companii. Majoritatea dintre ele reprezintă investiții străine directe, care vin din țări precum Germania, Japonia, Cehia, Italia, Franța, Olanda și își desfășoară activitatea, în special, în zonele economice libere din Ungheni, Bălți, Orhei, Strășeni și Comrat. Marii jucători precum Dräxlmaier, Gebauer & Griller sau SEBN oferă mii de locuri de muncă.

Deși majoritatea companiilor producătoare nu pot divulga public detalii despre componentele livrate, cantitățile acestora sau modelele de mașini pentru care sunt destinate, un studiu al Agenției de Investiții, bazat pe date colectate direct de la patru companii din top10 producători din Republica Moldova, arată că țara noastră produce și exportă componente auto pentru 1,5 milioane de unități de automobile. Cu doar câțiva ani în urmă, principalul avantaj competitiv al Republicii Moldova era forța de muncă ieftină, însă lucrurile se schimbă. Costurile continuă să joace un rol important, dar accentul este pus acum pe calitatea produselor și respectarea termenelor de producere și livrare, la minut. „Deși Moldova nu este neapărat cea mai ieftină opțiune pe piață, companiile de aici livrează la timp și la cele mai înalte standarde. Unii investitori declară chiar că Moldova este un reper al calității în rețeaua lor internațională”, afirmă Natalia Bejan.

Natalia BEJAN, director executiv Invest Moldova
"Multe companii automotive din Republica Moldova au trecut la soluții cu valoare adăugată, precum senzori sau software"

EXPORTURI COVÂRȘITOARE PE PIAȚA EUROPEANĂ
Potrivit bazei de date a Națiunilor Unite, UNCOMTRADE, în 2024, exporturile automotive din Republica Moldova s-au cifrat la 751,2 milioane de dolari sau 21,16% din exportul total de bunuri. Destinațiile principale reflectă orientarea către piața europeană, unde au ajuns componente în valoare de 622,8 milioane de dolari – 82,9% din total. În România au ajuns exporturi de 324,9 milioane de dolari sau 43,3% din total. Urmează Cehia cu 180,6 milioane de dolari sau 24% și Germania cu 45 milioane de dolari sau 6%.

Pe piețele din Comunitatea Statelor Independente sunt exportate echipamente puțin peste 3% din componentele automotive produse în Moldova.

Structura acestor exporturi este dominată de echipamentele electrice, care au înregistrat circa 579,3 milioane de dolari sau 77,1% din total. Aparatele și echipamentele mecanice reprezintă 117,8 milioane de dolari sau 15,7%, iar autovehiculele și piesele auto – 54,1 milioane de dolari sau 7,2%.

751,2 milioane de dolari a constituit volumul exporturilor de componente auto în 2024

ÎNCEPUT DE AN PROST PENTRU SECTOR
Începutul lui 2025 vine însă cu probleme pentru sector. Expertul economic Veaceslav Ioniță atrage atenția asupra unei scăderi de 11% a volumului producției din cauza dificultăților industriei europene de profil. Aceasta se confruntă cu provocări complexe: incertitudini legate de inflație, criză energetică, probleme în lanțurile de aprovizionare și o tranziție destul de costisitoare spre producerea de vehicule electrice. Toate aceste elemente influențează direct cererea pentru componentele auto produse în Moldova.

Veaceslav IONIȚĂ, expert economic IDIS „Viitorul”
"Sectorul automotive este cel mai mare domeniu industrial orientat spre export"

PRODUCEM „MOBILITATE VERDE”
De altfel, în ultimul an, industria a trecut printr-un salt calitativ, după ce compania locală InformBusiness a început să producă troleibuze, ajungând până acum la 100 de unități fabricate.

Directorul companiei, Vitalie Eșanu, menționează că, deși caroseriile troleibuzelor sunt importate, toate celelalte piese și echipamente electronice sunt fabricate la Chișinău. El descrie procesul drept unul de producție, nu doar de asamblare. Moldova a înregistrat chiar și primul cod Vehicle Identification Number, (VIN) pentru un troleibuz proiectat și asamblat integral în țară. Urmează construcția primei fabrici de troleibuze electrice de ultimă generație, care va fi amplasată în comuna Trușeni. Investiția de aproximativ cinci milioane de euro va integra întregul lanț de producție, de la faza de proiectare tehnologică până la asamblarea finală. Unitatea de producere va ocupa o suprafață de 20 mii de m2 și va genera aproximativ 100 de noi locuri de muncă. Capacitatea proiectată permite producerea a 15 troleibuze lunar pentru nevoile transportului public autohton. În planurile InformBusiness intră producerea troleibuzelor hibride autonome, capabile să meargă doar pe baterii și să se alimenteze rapid din rețeaua electrică urbană. Pe termen lung, este planificată lansarea unei linii de producere a tramvaielor, în contextul tranziției către un transport urban durabil în Europa de Est.

Vitalie EȘANU, director InformBusiness
"Deși caroseriile troleibuzelor sunt importate, toate celelalte piese și echipamente electronice sunt fabricate în Chișinău"

250% reprezintă creșterea industriei automotive în ultimii 10 ani

CONSOLIDARE ȘI MATURIZARE
În opinia lui Marin Ciobanu, administrator al Zonei Economice Libere Bălți, industria autohtonă de producere a componentelor auto se află la etapa de consolidare și maturizare. După mai bine de un deceniu de atragere constantă a investițiilor străine, în special în zonele economice libere, Republica Moldova a devenit un punct de reper pe harta subcontractării în domeniul cablajelor și componentelor electrice auto. Companii precum Dräxlmaier, Sumitomo Electric Bordnetze, Coroplast sau Gebauer & Griller au investit semnificativ în unități de producție, totuși, sectorul este concentrat preponderent pe activități de asamblare cu valoare adăugată redusă.

Potrivit lui, Moldova oferă o combinație de avantaje competitive care o fac atractivă pentru investitorii din sectorul automotive. Este vorba despre accesul preferențial la piața UE și CSI prin Acordul de Asociere cu UE și zona de liber schimb CEFTA. Totodată, infrastructura dedicată din zonele economice libere și schema ajutorului de stat pentru investitori constituie repere de atracție. De asemenea, proximitatea geografică față de UE permite integrarea facilă în lanțurile de aprovizionare regionale.

FORMAREA CONTINUĂ A FORȚEI DE MUNCĂ, ÎN PRIM-PLAN
Marin Ciobanu menționează că deschiderea autorităților față de investitori și existența unor platforme de dialog public-privat, precum Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru, constituie pârghii importante în atragerea investițiilor în sector. El susține că, în ultimii ani, colaborarea dintre Guvern, companii și instituții educaționale s-a intensificat. „În luna august curent, la inițiativa ZEL ,,Bălți”, urmează a fi lansat centrul TechZone, orientat pe inginerie și tehnologii avansate, care va sprijini formarea continuă a forței de muncă. Scopul este de a crește competitivitatea forței de muncă și sprijinirea dezvoltării economice”, subliniază Marin Ciobanu.

TechZone este conceput ca un Centru de Instruire Inter-companii, care urmărește să faciliteze cooperarea între sectorul economic și cel educațional, promovând transferul de tehnologie și inovație în domeniul ingineriei. Centrul va oferi programe de formare specializate și personalizate, adaptate nevoilor reale ale industriei, atât pentru angajații companiilor, cât și pentru persoanele în căutare de locuri de muncă, inclusiv tinerii NEET. Proiectul se concentrează pe dezvoltarea abilităților tehnice și practice în domenii precum prelucrarea mecanică a metalelor, injecția plasticului, programarea CNC, sudură, robotică și mecatronică. TechZone va dispune de laboratoare moderne pentru cercetare, dezvoltare și inovare, echipate cu utilaje de ultimă generație, cum ar fi mașini CNC, echipamente de tăiere și sudură cu laser, și centre de testare pentru materiale metalice și plastice. Un aspect esențial al proiectului este formarea formatorilor (ToT – Training of Trainers), care vor beneficia de programe de instruire bazate pe modelul german al sistemului dual de învățământ profesional. Această abordare va asigura transferul de cunoștințe și practici avansate, contribuind la modernizarea continuă a sistemului educațional din Moldova. Durata cursurilor va varia în funcție de complexitatea practică și teoretică a fiecărui program, acoperind o perioadă de la câteva săptămâni până la trei luni. Acest lucru va permite adaptarea conținutului la nevoile specifice ale beneficiarilor, asigurând o pregătire profundă și eficientă.

Continuă, totodată, un proiect mai vechi – dezvoltarea învățământului dual, sprijinit de GIZ (Agenția germană pentru dezvoltare) în parteneriat cu Ministerul Educației și întreprinderi din ZEL. Obiectivul programului constă în formarea practică a elevilor în companii automotive.

Marin CIOBANU, administrator Zona Economică Liberă Bălți
"Industria automotive din Republica Moldova este într-o etapă de consolidare și maturizare"

CONSOLIDAREA LANȚULUI VALORIC
Marin Ciobanu este convins că lanțul valoric local al industriei automotive poate fi consolidat și extins, încurajând mai mulți furnizori și întreprinderi autohtone să devină parteneri ai marilor producători internaționali. Acest lucru presupune mai multe măsuri, care, împreună, să livreze un rezultat cuantificabil și măsurabil pentru sector. Este vorba despre sprijin financiar și tehnologic pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM) autohtone, pentru ca acestea să poată respecta standardele internaționale (ISO, IATF). De asemenea, este importantă încurajarea acestora de a fi active pe platforma clusterului național „Automotive Cluster Moldova”, care facilitează cooperarea, schimbul de know-how și accesul IMM-urilor la piețele externe.

21,16% este cota exporturilor de componente din industria automotive și electronice

URMEAZĂ ADAPTAREA LA SCHIMBĂRI
Administratorul ZEL Bălți anticipează pentru industrie, în următorii 5-10 ani, o serie de provocări legate, în primul rând, de tranziția către electro-mobilitate și digitalizare. Odată cu acestea, apar schimbări în cererea de echipamente, iar Moldova trebuie să investească în infrastructură și în formarea specialiștilor pentru producerea bateriilor, software-ului și a sistemelor avansate de asistență a șoferului ADAS. O altă provocare ține de automatizarea accelerată, care impune recalificarea forței de muncă și adaptarea IMM-urilor.

Totodată, se întețește concurența regională, odată ce țări precum Serbia și România oferă condiții tot mai atractive pentru investitori. Este importantă, de asemenea, reducerea dependenței sectorului de segmentul de cablaje, încă predominant, care creează vulnerabilități în fața transformărilor pieței.

Managerul recomandă instituțiilor de stat să ofere avantaje de ordin fiscal și financiar în vederea atragerii investițiilor străine directe, dezvoltarea infrastructurii și ofertei industriale. Totodată, rămân esențiale cooperarea cu universitățile și investițiile în digitalizarea industrială.

ORIZONTURI NOI
Pentru creșterea capacităților producției de electronice auto, software și sisteme avansate de asistență pentru șofer, este nevoie de viziune. Urmează să fie create mecanisme care să facă Moldova atractivă pentru companiile de software și cercetare și dezvoltare.

Potrivit lui Marin Ciobanu, urmează a fi create hub-uri tehnologice care să conecteze zona IT din Chișinău cu nevoile specifice ale industriei auto. Colaborările inițiate deja de companii IT precum Allied Testing, Crunchyroll sau Amdaris cu industrii tehnice subliniază potențialul sinergiei dintre aceste sectoare. De asemenea, este binevenită explorarea și implementarea unor proiecte pilot de integrare a imprimării 3D și a roboticii în fabricile existente. Totuși, un element fundamental pentru succesul pe termen lung rămâne sprijinul pentru educația tehnologică și păstrarea capitalului uman calificat în țară.

Marin Ciobanu crede că într-un deceniu, Republica Moldova poate obține o poziționare strategică pe harta europeană a industriei automotive. „Dacă direcțiile actuale vor fi continuate și accelerate, țara ar putea deveni un centru regional de excelență în componente electrice și software auto”, menționează el.

Potrivit lui, Republica Moldova se profilează ca o destinație atractivă pentru producția de serie mică și prototipare – un segment care necesită agilitate și specializare. În plus, viziunea include transformarea Republicii Moldova într-un model de integrare eficientă între educația tehnică și industrie, asigurând un flux constant de specialiști pregătiți pentru cerințele pieței.

„Pentru a transforma această viziune în realitate, sunt necesari însă pași concreți, în primul rând, o reformare profundă a sistemului educațional tehnic și digital pentru a alinia competențele forței de muncă la cerințele industriei. În al doilea rând, trebuie accelerată digitalizarea industriei și a infrastructurii logistice, care să sporească atractivitatea țării pentru investitori”, explică Marin Ciobanu. El spune că este necesară crearea unei strategii naționale pentru industria auto. Susținută de un buget alocat și parteneriate internaționale solide, aceasta va oferi un cadru coerent de dezvoltare. Nu în ultimul rând, pentru a menține încrederea și a atrage capital nou, trebuie păstrată o politică economică stabilă, transparentă și orientată către investitori.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?