Actualitate

Extinderea celui mai mare retailer alimentar din Moldova a stârnit îngrijorarea Consiliului Concurenței

Consiliul Concurenței a demarat o investigație privind achiziția grupului Moldretail, cel mai mare retailer alimentar din Moldova, a companiei Fourchette-M, care reprezintă al șaptelea jucător ca mărime pe piață.

Extinderea celui mai mare retailer alimentar din Moldova a generat îngrijorări în cadrul Consiliului Concurenței.

Conform datelor Consiliului Concurenței, autoritatea antimonopol a fost notificată despre tranzacție pe 26 aprilie 2024. În acea perioadă, s-a anunțat intenția de a achiziționa 100% din acțiunile companiei Fourchette-M, care deține rețelele de magazine alimentare Fourchette și To-To, scrie mold-street.com.

De asemenea, este important de menționat că grupul Moldretail activează în prezent sub brandurile Linella, Fidesco, Cip Market, Bravo și Slavena Megamarket.

„Investigația a fost demarată ca urmare a temerilor privind impactul negativ potențial asupra concurenței pe piețele de achiziții și comerț cu produse alimentare”, afirmă reprezentanții Consiliului Concurenței.

În particular, autoritatea antimonopol analizează dacă această tranzacție ar putea duce la crearea sau întărirea unei poziții dominante pe aceste piețe, influențând astfel concurența și accesul furnizorilor.

Îngrijorările preliminare ale Consiliului Concurenței:

  • Posibilă dominare: Consiliul este îngrijorat că tranzacția ar putea duce la crearea sau consolidarea unei poziții dominante pe piața furnizării rețelelor de magazine alimentare, ceea ce ar putea reduce concurența și influența prețurile.

  • Riscuri pentru furnizori: Autoritatea antimonopol se teme că tranzacția ar putea închide piețele pentru furnizorii care colaborează cu Fourchette, dar care nu colaborează cu rețelele de magazine ale grupului Moldretail.

  • Crearea/întărirea poziției dominante în anumite regiuni geografice: Consiliul a constatat că în anumite regiuni geografice (într-un raion de 10-30 de minute de mers pe jos), Moldretail ar putea obține sau întări o poziție dominantă pe piața de retail, în special în domeniul produselor alimentare.

  • Impactul asupra concurenței: Autoritatea a analizat datele preliminare și a constatat că operațiunea ar putea duce la o mai mare concentrare pe anumite piețe. Consiliul va evalua în detaliu impactul acestora, utilizând indicatori economici adecvați.

Conform procedurii legale, investigația va dura până la 90 de zile lucrătoare.

De asemenea, autoritățile subliniază că începutul investigației „nu implică identificarea automată a unor nereguli, dar reflectă îngrijorările autorităților privind impactul potențial al tranzacției asupra pieței concurențiale”.

Rezultatele investigației vor fi comunicate ulterior.

Consiliul Concurenței menționează de asemenea că, pentru a elimina îngrijorările semnificative legate de compatibilitatea tranzacției cu mediul concurențial normal, grupul Moldretail SRL are dreptul să depună o cerere pentru angajamente conform Regulamentului privind acceptarea angajamentelor propuse de întreprinderi.

Moldretail deține mai mult de 30% din piața de retail alimentar

Este important de menționat că la sfârșitul anului trecut, Linella (Super Linella, Express Linella și rețeaua Fidesco, achiziționată de Moldretail) deținea o rețea de 175 de magazine alimentare în Republica Moldova. Grupul este controlat de milionarul Vasile Drăgan și a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 9,68 miliarde de lei și un profit de aproximativ 368 milioane de lei.

Din 2020, grupul Moldretail și-a dublat cifra de afaceri și profitul, atingând o cotă de piață de peste 30% în retailul alimentar.

În același timp, Fourchette avea o rețea de 11 magazine și a raportat anul trecut venituri de aproximativ 592 milioane de lei și pierderi de aproximativ 500.000 de lei, cu o cotă de piață de sub 2%.

Până în vara anului 2019, compania Fourchette-M SRL era controlată de milionarul ucrainean Igor Balenko prin intermediul offshore-ului Plimsoll Investments Limited din Insulele Virgine Britanice.

Ulterior, până în primăvara anului 2024, singurul partener a fost compania cipriotă Pastrycia Limited, iar beneficiarul final al acesteia era necunoscut. În prezent, proprietarul este omul de afaceri Ilia Bytka.

Ce cautam?