Actualitate

Moldova Business Week vine cu noi semnale de obtimism investițional

Republica Moldova rămâne în continuare atractivă pentru investiții. Deși forța de muncă ieftină unul dintre avantajele investiționale principale din ultimele două decenii se erodează odată cu creșterea salariilor, moldovenilor, Agenția de Investiții aduce în prin plan alte atuuri. Accesul prin intermediul acordurilor de liber schimb la piețe de desfacere de peste un miliard de consumatori, perspectiva reconstrucției economiei ucrainene și procesul dinamic de aderare la Uniunea Europeană atrag interesul investitorilor atât locali și de peste hotare. Avantajele investiționale, perspectivele pentru următorii ani, dar și istoriile de succes vor fi prezentate în cadrul celui mai important eveniment de business al anului, Moldova Business Week 2024, care se va desfășura între 16 și 20 septembrie, în patru regiuni ale Republicii Moldova.

Circa o mie de participanți sunt așteptați să discute despre climatul investițional, atragerea fondurilor și dezvoltarea parteneriatelor durabile în cadrul forumului Moldova Business Week 2024, care se va desfășura sub motto-ul „Republica Moldova următoarea ta destinație pentru investiții”, în Chișinău, Bălți, Edineț și Ungheni.

ASOCIAȚIILE DE BUSINESS, ÎN PRIM-PLAN

Potrivit Nataliei Bejan, directoarea Agenției, vor avea loc 14 evenimente sub umbrela BusinessWeek, momentul inedit al actualei ediții fiind faptul că acestea sunt organizate sub egida asociațiilor de business. „Am înaintat propuneri către toate asociațiile de business din Moldova să vină cu idei. Agenția de Investiții le-a oferit tot suportul necesar celor care au răspuns la apelul nostru. Deși evenimentul este coordonat capcoadă de agenție, scoaterea în prim-plan a asociațiilor este importantă pentru stabilirea parteneriatelor între oamenii de afaceri autohtoni și a celor de peste hotare”, menționează ea. Prim-ministrul Dorin Recean va deschide săptămâna cu prezentarea de ansamblu a evenimentului, vor urma miniștrii Infrastructurii, Economiei și Energiei, iar Agenția de Investiții va face o prezentare generală a climatului investițional. Se va vorbi și despre cele mai importante investiții venite în ultimul an. Dacă vorbim despre industrii, accentul se va pune pe procesarea în agricultură, energia regenerabilă, unde au fost anunțate licitații pentru contractarea capacităților de producere a energiei verzi și infrastructură, unde urmează să se investească, în următorii patru-cinci ani, miliarde de euro în drumuri, poduri, căi ferate, infrastructură portuară. Turismul medical de ase- menea se va număra printre subiectele de discuții. Serviciile stomatologice și-au demonstrat în ultimii ani potențialul imens. Spre exemplu, în 2023, pentru tratarea danturii au venit în Republica Moldova

32,8 mii de turiști, generând o cifră de afaceri de 23,3 milioane de euro. În 2030, se așteaptă un număr de 43,88 mii de turiști și o cifră de afaceri de 33,2 milioane de euro. Pe lângă serviciile medicale stomatologice, au un potențial considerabil de a atrage pacienți de peste hotare și tratarea afecțiunilor cardiovasculare dar și medicina estetică.

ADERAREA LA UE DESCHIDE NOI PERSPECTIVE

Vor fi abordate și noile profiluri de investiții, precum și oportunitățile de colaborare care s-au deschis odată cu începerea negocierilor de aderarea a Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Vicepremierul Dumitru Alaiba, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, susține că Moldova Business Week 2024 este ocazia perfectă pentru a crea parteneriate valoroase și a explora oportunitățile unice puse la dispoziție de țara noastră. „Invităm oamenii de afaceri, investitorii străini și cei locali să ni se alăture. Va fi informativ și util. Mai mult, Moldova Business Week este ocazia unică de a descoperi cum Republica Moldova poate fi punctul dumneavoastră de plecare pentru succesul în afaceri”, menționează vicepremierul. Organizatorii evenimentului vor pune un accent aparte pe promovarea brandului de țară.

INTERESAȚI DE RECONSTRUCȚIA UCRAINEI

Într-o situație economică și geopolitică regională destul de dificilă, atragerea investițiilor nu poate fi o misiune simplă. Cu toate acestea, Natalia Bejan spune că anume încrederea că războiul se va termina favorabil pentru Ucraina îi face pe mulți investitori să atragă atenția spre Republica Moldova drept un loc potrivit, unde să-și creeze platforme industriale orientate spre reconstrucția de după război a țării vecine. „Unii au început deja să investească, deoarece văd potențial în reconstrucția Ucrainei, alții abia urmează. Chiar în cadrul evenimentului, o importantă companie de pe piața românească a materialelor de construcție urmează să-și anunțe investiția”, spune directoarea.

OPORTUNITATEA DE A LEGA PARTENERIATE

Atragerea investițiilor nu este orientată, după cum se crede frecvent, doar spre companiile străine, dar și spre cele locale. Un investitor local își va prezenta istoria sa de succes și oportunitățile de care a beneficiat. Până la urmă, scopul evenimentului constă în legarea a cât mai multe parteneriate. Directoarea agenției speră că fiecare participant își va stabili relații cu cel puțin cinci-șase companii locale în vederea creării parteneriatelor. Organizatorii au făcut în așa fel ca Moldova Business Week să aibă loc în aceeași perioadă cu Platforma de Parteneriat pentru Moldova fosta Platformă de Sprijin pentru Moldova, care se va întruni pe 17 septembrie, la Chișinău. Fondatoarele acestei platforme sunt România, Germania și Franța, inițiativa contribuind enorm la consolidarea capacităților Republicii Moldova de a face față provocărilor din ultimii trei ani. „Nu este o coincidență, așa a fost preconizat, pentru ca miniștrii din țările participante să aibă posibilitatea să meargă la ambele evenimente”, ne relatează Natalia Bejan.

POZIȚIA GEOGRAFICĂ RĂMÂNE UN ATU

Dincolo de interesul față de reconstrucția Ucrainei, care ar fi totuși un factor temporar, poziția geografică și raporturile economice privilegiate cu mai multe țări ale lumii rămân un avantaj investițional important pentru Republica Moldova. „Recent, o companie și-a relocat activitatea din China în Moldova, deoarece, prin intermediul acordurilor de liber schimb cu mai multe țări și comunități de state, avem acces la piețe de peste un miliard de persoane. Investiția respectivă, de 35 milioane de euro, a venit exact din aceste considerente”, menționează Natalia Bejan. Nu este un caz singular. Interesul mai multor companii de a-și reloca capacitățile de producere în Republica Moldova a determinat firma germană Schneider Group, specializată în consultanță de relocare a companiilor, să-și deschidă o reprezentanță la Chișinău. Directoarea Agenției de Investiții consideră că optimismul investițional al Republicii Moldova este alimentat în primul rând de perspectiva aderării la Uniunea Europeană. „Acum ne pregătim pentru Uniunea Europeană, pentru fondurile de aderare, pentru mecanismele similare celor din UE, care și-au demonstrat eficiența. Datorită acestor factori, Republica Moldova atrage multă atenție și inspiră încredere investitorilor”, conchide Natalia Bejan.

Natalia BEJAN, directoare a Agenției de Investiții

Prin intermediul acordurilor de liber schimb cu mai multe țări și comunități de state, avem acces la piețe de peste un miliard de persoane.

Dumitru ALAIBA, viceprim-ministru, ministru al Dezvoltării Economice și Digitalizăriiî

Moldova Business Week este ocazia unică de a descoperi cum Republica Moldova poate fi punctul dumneavoastră de plecare pentru succesul în afaceri.

Ce cautam?