A treia amânare
Decizia de a amâna implementarea cotei standard de 20% TVA la importul autoturismelor a fost dezvăluită la cea de-a opta ediție a Clubului de Discuții al revistei Business Class. Deputatul Radu Marian a subliniat că, deși scopul inițial al măsurilor, adoptate în 2023, a fost alinierea legislației naționale la standardele europene și simplificarea impozitării, riscul de fraudă fiscală rămâne ridicat. Totodată, implementarea măsurilor a fost amânată deja de două ori anterior, în anul 2024 și respectiv în 2025.
„Unul din principalele motive este faptul că există în continuare riscuri cu privire la subestimarea valorii unităților de transport, motiv din care a fost luată decizia de amâna intrarea în vigoare a impozitării TVA”, a explicat demnitarul.
În altă ordine de idei a fost subliniat și faptul că până la implementarea reformei vor fi ajustate și cadrul legal aferent normelor ce țin de poluarea mijloacelor de transport. De asemenea va fi gândit un mecanism clar care să descurajeze importul masiv a mașinilor vechi, care în mare parte au emisii ridicate de noxe.
Impact asupra pieței
Amânarea aduce predictibilitate pentru piața auto și elimină temerea unei scumpiri iminente a mașinilor. La introducerea în țară a unităților de transport, importatorii și persoanele fizice vor continua să achite accize, calculate în funcție de capacitatea cilindrică și vârsta autovehiculului. Dacă măsura ar fi intrat în vigoare la 1 ianuarie 2026, prețurile finale pentru multe categorii de autoturisme, în special cele mai noi și mai scumpe, ar fi crescut semnificativ din cauza aplicării TVA-ului de 20 % la valoare în vamă. Demnitarul a menționat că modificările legislative necesare pentru menținerea actualului regim fiscal vor fi aprobate de Parlament în cel mai scurt timp.