Novo Nordisk, compania care produce preparatele Wegovy și Ozempic, s-a trezit pe val când s-a constatat că acestea au un efect secundar neașteptat conduc la pierderea rapidă în greutate, chiar și în cazul persoanelor care nu au diabet. Acest fapt a condus la o majorare bruscă a vânzărilor în Statele Unite, iar valoarea de piață a companiei a depășit 570 miliarde de dolari, aceasta fiind mai mare decât întreaga economie daneză. Capitalizarea Nordisk a depășit-o, în același timp, pe cea a LVMH, producătorul renumitelor mărci Louis Vuitton și Dior, devenind cea mai mare din Europa. În 2023, numai veniturile Nordisk din vânzările de semaglutidă (componenta principală a Ozempic și Wegovy) au generat aproximativ 2,3 miliarde de dolari în taxe pentru Danemarca. Investițiile la scară largă ale gigantului farmaceutic au împins creșterea PIB-ului țării la aproape 2%, care a fost de patru ori mai mare decât media Uniunii Europene.În 2017, Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente (FDA) a aprobat Ozempic (semaglutidă) pentru tratamentul adulților diagnosticați cu diabet zaharat de tip doi. Administrat printr-o injecție pe săptămână, Ozempic scade nivelul zahărului în sânge. Acest fapt se datorează activării receptorilor GLP1 de la nivelul pancreasului, tractului gastrointestinal, creierului. Deși nu este destinat oficial slăbirii, unii medici îl prescriu și în acest scop. În 2021, FDA a aprobat o doză mai mare de semaglutidă sub numele de marcă Wegovy pentru tratamentul obezității, stârnind dezbateri aprinse în mediul online.
FENOMENUL OZEMPIC
În 2024, principalul motor de creștere a Novo Nordisk a fost cumpărarea la scară largă a Ozempic nu atât pentru tratarea diabetului, cât a obezității. Eficacitatea sa în pierderea în greutate a atras atenția unui public mult mai larg, inclusiv a persoanelor care nu au diabet. Acest lucru a extins semnificativ piața de consum, ceea ce a condus la o creștere multiplă a vânzărilor. În plus, a apărut o piață paralelă care a oferit generice mai accesibile ale medicamentului. Farmaciile din Statele Unite, autorizate să producă medicamente conform prescripțiilor individuale, au început să producă generice ale Ozempic cu aceeași substanță activă. Potrivit The Washington Post, în Statele Unite, există peste șapte mii de farmacii care pot prepara medicamente după prescripții personalizate.
CERERE CRESCUTĂ DATORITĂ INFLUENȚEI MEDIA ȘI A CELEBRITĂȚILOR
Datorită discuțiilor active din mass-media și rețelelor sociale, precum și declarațiilor publice ale unor oameni celebri care folosesc Ozempic pentru pierderea în greutate, cererea pentru medicament a crescut brusc în 2024. Acest lucru a dat un impuls puternic vânzărilor, deoarece produsul a devenit asociat cu un mijloc eficient de a pierde rapid în greutate. Drept urmare, multe companii farmaceutice și-au văzut acțiunile și profiturile crescând și și-au extins producția.
De exemplu, Elon Musk a menționat pe Twitter că folosește Wegovy pentru a se menține în formă, iar Andy Cohen a remarcat popularitatea Ozempic. Hashtag-ul #Ozempic de pe TikTok a primit peste 273 milioane de vizualizări, utilizatorii împărtă- șindu-și experiențele de pierdere în greutate și efectele secundare. De remarcat faptul că medicamentul nu este deloc ieftin, fiind disponibil doar pe bază de re- țetă. Costul unei seringi (care este o doză pentru administrare subcutanată) a fost de aproximativ o mie de dolari, dar acest lucru nu a oprit pe nimeni. Conform Google Trends, numărul căutărilor de semaglutidă pe internet a crescut brusc și continuă să crească puternic.
PREȚUL MEDICAMENTULUI ȘI CAPITALIZAREA COMPANIEI CRESC VERTIGINOS
Cererea mare pentru Ozempic a dus la o penurie temporară a medicamentului pe piață. A sporit concurența pentru produs între farmacii și clinici, ceea ce a contribuit la creșterea prețurilor pentru Ozempic. În unele regiuni, în special în SUA și în Europa, prețul medicamentului a crescut semnificativ, ceea ce a sporit veniturile totale ale companiilor farmaceutice implicate în producția sa. Companiile farmaceutice precum Novo Nordisk, care a dezvoltat semaglutida, au crescut semnificativ producția medicamentului în 2024, pentru a satisface cererea globală. Au fost și eforturi active de extindere pe noi piețe, inclusiv în Asia și America Latină, unde obezitatea este, de asemenea, o problemă majoră. Extinderea geografiei vânzărilor și producția de medicamente generice a contribuit la creșterea în continuare a veniturilor. Succesul lui Ozempic a atras atenția investitorilor, determinând creșterea acțiunilor Novo Nordisk și a altor companii producătoare de semaglutidă. Investitorii au văzut un potențial uriaș de creștere pe piața medicamentelor pentru slăbit și diabet, făcând din sectorul farmaceutic unul dintre cele mai profitabile în 2024.
Succesul Ozempic din 2024 a inspirat companiile farmaceutice să dezvolte noi produse bazate pe aceeași tehnologie GLP-1. Acestea au început să-și extindă liniile de produse care includeau semaglutida, adaptându-l unui public mai larg, ceea ce a contribuit la creșterea vânzărilor și la consolidarea poziției lor pe piață. Potrivit Victoriei Damașcan, endocrinolog la American Medical Center (AMC), Ozempic este un medicament cu o substanță activă farmacologic semaglutida și poate fi administrat parenteral, prin injectare în țesutul subcutanat, adică sub piele. „De la bun început, vreau să observ că semaglutida sau Ozempic este un medicament, nu un supliment alimentar și poate fi prescris doar la recomandarea unui endocrinolog”, notează ea.
Victoria DAMAȘCAN, medic endocrinolog American Medical Center (AMC)
Studiile efectuate de producător indică faptul că Ozempic a ajutat pacienții să-și reducă greutatea cu 15% pe parcursul a 68 de săptămâni de tratament.
Victoria Damașcan menționează că Ozempic sau semaglutida aparține unei clase de medicamente numite agoniști GLP-1. Această clasă de medicamente include și alte medicamente, cum ar fi liraglutida (Saxenda), tirzepatida (Munjaro) și altele. Semaglutida acționează prin activarea receptorilor GLP-1 localizați în principal în tractul gastrointestinal, pancreas și creier. În același timp, încetinește golirea gastrică, crește proliferarea celulelor β pancreatice și reduce eliberarea de glucagon, contribuind la scăderea generală a apetitului. Prin receptorii GLP-1 din hipotalamus, semaglutida afectează senzația de foame, poate reduce pofta de mâncare și crește senzația de sațietate.
„Tratamentul obezității și pierderea în greutate medicală a fost întotdeauna un domeniu de mare interes public. În lupta împotriva excesului de greutate, pacienții se confruntă cu diverse obstacole, începând cu costul frecventării unei săli de fitness, serviciilor antrenorilor de fitness, nutriționiștilor, ca să nu mai vorbim de eforturile psihologice depuse. Aparent, pacienții sunt tentați de ideea unui medicament care să le reducă pofta de mâncare și cu care ar putea scăpa de kilogramele nedorite. Aceasta explică succesul medicamentului Ozempic. Un alt factor care i-a asigurat popularitatea este, desigur, capacitatea de a se injecta o dată pe săptămână,ceea ce simplifică regimul de tratament”, spune medicul endocrinolog.
FUNCȚIONEAZĂ?
Studiile clinice randomizate efectuate în ultimii ani au demonstrat eficacitatea înaltă a medicamentului. Poate determina o reducere a nivelului hemoglobinei glicozilate (un indicator-cheie al controlului diabetului zaharat) de până la 2%, ceea ce este un rezultat net superior altor medicamente din aceeași clasă. Studiile efectuate de producător indică faptul că Ozempic a ajutat pacienții să-și reducă greutatea cu15% pe parcursul a 68 de săptămâni de tratament. Este important de subliniat că Ozempic este acum un medicament aprobat la nivel internațional ca adjuvant la dietă și exerciții fizice pentru a îmbunătăți controlul glicemic la adulții cu diabet zaharat de tip doi și pentru a reduce riscul de evenimente cardiovasculare adverse grave, cum ar fi infarctul miocardic sau accidentul vascular cerebral.
De aici, rezultă câteva puncte importante. Utilizarea Ozempic ar trebui să completeze un stil de viață sănătos și nu să-l înlocuiască. Pacienții care nu-și schimbă stilul de viață prezintă un risc crescut de a reveni la greutatea inițială dacă tratamentul este oprit. Acest remediu este un medicament destinat persoanelor cu diabet zaharat, precum și celor care sunt obezi și au riscuri metabolice, deci, trebuie utilizat pe termen lung. Desigur, este contraindicat persoanelor supraponderale care doresc să scape de câteva kilograme în plus ori să-și îmbunătățească puțin aspectul.
Valoarea de piață a Novo Nordisk a depășit 570 miliarde de dolari, aceasta fiind mai mare decât întreaga economie daneză.
CEREREA DEPĂȘEȘTE PUTERNIC OFERTA
Specialista mai menționează că, din păcate, Ozempic nu este disponibil deocamdată în farmaciile din Republica Moldova. De fapt, în multe țări UE, precum și în SUA, cererea pentru Ozempic depășește semnificativ oferta, astfel încât pacienții se confruntă din ce în ce mai mult cu dificultăți în procesul de achiziție și sunt nevoiți să oprească tratamentul. Acest lucru este agravat și mai mult de faptul că tot mai mulți oameni decid să utilizeze medicamentul fără indicații medicale, la sfatul antrenorilor de fitness, nutriționiștilor sau pe baza recenziilor de pe internet, pentru a obține rezultate rapide cu efort minim. Pe diverse site-uri, care nu au permisiunea de a vinde medicamente, poți vedea pixuri Ozempic la vânzare, la prețuri cuprinse între șapte mii si nouă mii de lei bucata.„Vă rugăm să rețineți că Ozempic este un medicament care poate fi achiziționat în farmacii doar pe bază de rețetă”, notează Victoria Damașcan.
Reprezentanții Novo Nordisk din Moldova spun că medicamentul nu este deocamdată prezent la nivel oficial pe piața locală.
„Într-adevăr, Ozempic este un produs important în portofoliul nostru destinat controlului diabetului, dar este un medicament care se eliberează pe bază de prescripție medicală, vânzarea către publicul larg este interzisă. În plus, pe piața Republicii Moldova, Ozempic încă nu este comercializat oficial, din cauza cererii mai mari versus capacitatea de a produce a companiei Novo Nordisk”, a menționat pentru BusinessClass Cornel Agachi, șeful reprezentanței companiei în țara noastră.
Este de menționat, totodată, că de la 1 septembrie, Ozempic a fost retras oficial din farmacii și nu va mai fi vândut în România. Ministerul Sănătății de la București afirmă că problema nu constă în unele presupuse efecte secundare ale medicamentului, ci în latura financiară a problemei. Prețul pe care companiile medicale sunt dispuse să-l plătească pentru medicament nu mai îndeplinește cerințele producătorului care, în condițiile unei cereri puternice, îl poate vinde mai scump în alte țări.