EVMS PROMITE DEMOCRATIZAREA PIEȚEI, DAR PROVOCĂRILE RĂMÂN
În cei aproape 30 de ani de existență a pieței valorilor mobiliare de stat (VMS) în Moldova, accesul la aceste instrumente financiare a fost practic monopolizat de sectorul bancar. În timp ce România a dezvoltat constant programe dedicate populației, precum Tezaur și Fidelis, cu randamente care au atins și 9,15% în perioada de vârf,piața moldovenească abia face primii pași spre democratizarea accesului la datoria publică.
MODERNIZARE SUB PRESIUNE
„Lansarea platformei eVMS reprezintă un moment istoric pentru piața de capital din Moldova. Oferim cetățenilor posibilitatea de a investi direct în dezvoltarea țării, beneficiind de cea mai sigură formă de investiție disponibilă pe piață”, menționează Victoria Belous, ministrul Finanțelor. Rezultatele primelor nouă zile de la lansarea platformei confirmă interesul investitorilor: 684 de tranzacții autorizate și un volum total de 56,2 milioane de lei, depășind volumul inițial anunțat de 50 milioane de lei. Acest start promițător sugerează că există o cerere reală pentru instrumente financiare sigure și ușor accesibile.
INOVAȚIE TEHNOLOGICĂ ȘI ACCESIBILITATE
Platforma eVMS reprezintă un salt tehnologic semnificativ pentru piața de capital moldovenească. Sistemul permite înregistrarea și autentificarea, utilizând semnătura electronică. El oferă astfel un nivel înalt de securitate și conformitate cu standardele moderne de identificare digitală.
Investitorii pot accesa platforma printr-un proces simplu și intuitiv, care începe cu înregistrarea și verificarea identității prin semnătură electronică, continuă cu selectarea sumei și a perioadei dorite de investiție și se încheie cu efectuarea plății prin una din cele cinci bănci partenere ale sistemului.
Din perspectiva securității, platforma eVMS a fost proiectată cu accent pe protecția datelor și siguranța tranzacțiilor. Sistemul implementează autentificarea în doi factori pentru verificarea identității utilizatorilor și folosește tehnologii avansate de criptare end-to-end pentru protejarea tuturor comunicațiilor. Pentru a preveni frauda și activitățile neautorizate, platforma dispune de un sistem sofisticat de monitorizare continuă a tranzacțiilor suspecte. În plus, pentru a asigura continuitatea operațiunilor în orice circumstanțe, au fost implementate mecanisme robuste de backup și recuperare a datelor în situațiile excepționale.
STRUCTURA PIEȚEI ȘI PROVOCĂRILE ACTUALE
Pentru anul 2024, Ministerul Finanțelor a conturat o strategie de emisiuni care reflectă atât oportunitățile, cât și constrângerile actuale ale pieței. Din volumul total planificat de 38 miliarde de lei, cea mai mare parte – 34 miliarde de lei sau 89,5% – este alocată bonurilor de trezorerie cu scadență de până la un an. Obligațiunilor de stat pe termen mediu și lung, cu maturități între 2-10 ani, le revine o pondere mult mai modestă, de doar patru miliarde de lei, reprezentând 10,5% din total.
Această structură dezechilibrată în favoarea instrumentelor pe termen scurt ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea strategiei pe termen lung. Concentrarea masivă pe bonuri de trezorerie expune statul unor riscuri semnificative de refinanțare și împiedică dezvoltarea unei curbe extinse a randamentelor element important pentru maturizarea pieței financiare locale.
În încercarea de a gestiona aceste vulnerabilități, Ministerul Finanțelor a elaborat Programul „Managementul datoriei de stat pe termen mediu (2024-2026)”, care stabilește un cadru riguros de monitorizare și control al riscurilor. Acest document strategic reflectă intenția autorităților de a evolua treptat către o structură mai echilibrată a datoriei publice, deși provocările rămân semnificative în contextul actual al pieței.
Programul „Managementul datoriei de stat pe termen mediu (2024-2026)" stabilește următorii parametri pentru gestionarea riscurilor:
PARAMETRII DE RISC PENTRU ANUL 2024 (%)
Indicator Limită
Datoria de stat internă (min) 30
Datoria într-o valută străină (max) 60
Datoria scadentă în decurs de un an (max) 35
Serviciul datoriei / venituri bugetare (max) 10
Datoria de stat în PIB (max) 43
Sursa: Ministerul Finanțelor
EXPERIENȚA ROMÂNEASCĂ: LECȚII DE ÎNVĂȚAT
Programele Tezaur și Fidelis din România oferă lecții valoroase pentru dezvoltarea pieței moldovenești. Lansate inițial ca instrumente de economisire pentru populație, acestea au evoluat în programe complexe care oferă o gamă largă de maturități și opțiuni de investiție. Comparația evidențiază atât progresul, cât și potențialul de dezvoltare al pieței moldovenești:
COMPARAȚIA PROGRAMELOR RETAIL MOLDOVA – ROMÂNIA
Caracteristici Moldova (eVMS) România (Tezaur)
Rata dobânzii (%) 6 (2 ani) 5,8 (1 an), 6,6 (3 ani), 7 (5 ani)
Maturități (ani) 2 1-5
Rețea distribuție 5 bănci Trezorerie +Poșta Română
Valoare nominală 100 1
(unități monetare)
Sursa: Ministerul Finanțelor RM, Ministerul Finanțelor România
684 tranzacții autorizate în primele 9 zile
Experiența României demonstrează importanța unei abordări graduale, dar consecvente în dezvoltarea pieței. Cu peste 242 mii de investitori și plasamente de 10,5 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului 2024, programul românesc arată potențialul real al acestui segment de piață.
PERSPECTIVE PENTRU MEDIUL DE AFACERI
Pentru companiile moldovenești, VMS reprezintă un instrument financiar cu avantaje specifice, în special pentru managementul lichidităților. În primul rând, acestea oferă o soluție sigură pentru plasarea temporară a excesului de numerar, cu predictibilitatea deplină a fluxurilor viitoare aspect important în planificarea financiară a companiilor. Un avantaj semnificativ îl reprezintă capacitatea de a utiliza VMS ca instrument de garantare în relațiile cu băncile, ceea ce adaugă un nivel suplimentar de flexibilitate în gestionarea resurselor financiare. Din perspectivă opera țională, costurile relativ reduse de tranzacționare și tratamentul contabil standardizat fac din VMS o opțiune eficientă pentru optimizarea cheltuielilor operaționale.
În contextul strategiilor de portofoliu, VMS oferă companiilor oportunitatea unei diversificări cu risc zero și servesc ca reper pentru evaluarea altor oportunități de investiții. Cu o rată actuală a dobânzii de 6%, într-un context unde inflația în luna septembrie 2024 se situa la 5,2%, aceste instrumente pot oferi un randament real pozitiv modest.
PROVOCĂRI ȘI OPORTUNITĂȚI
Pentru a asigura succesul pe termen lung al pieței VMS, autoritățile se confruntă cu un set complex de provocări care necesită o abordare strategică. În primul rând, este importantă menținerea unui echilibru între randamentele oferite și realitățile pieței, astfel încât VMS să rămână un instrument atractiv pentru investitori în contextul economic actual.
Totodată, diversificarea gamei de maturități disponibile ar permite investitorilor să-și adapteze mai bine strategiile de investiții la propriile necesități și obiective financiare. O altă prioritate este dezvoltarea unei piețe secundare cu adevărat lichide, care să ofere investitorilor flexibilitatea necesară în gestionarea portofoliilor. Nu în ultimul rând, consolidarea încrederii investitorilor necesită un cadru transparent și predictibil al emisiunilor, care să permită participanților la piață să-și planifice eficient strategiile investiționale pe termen lung.
38 miliarde lei volumul planificat al emisiunilor VMS pentru 2024
CONCLUZIE
Lansarea platformei eVMS reprezintă mai mult decât o simplă inovație tehnologică – este un pas strategic spre modernizarea pieței financiare moldovenești. Prin democratizarea accesului la VMS, statul nu doar diversifică sursele de finanțare, dar creează și premisele pentru dezvoltarea unei culturi investiționale în rândul populației și al mediului de afaceri. Cu o rată a dobânzii competitivă de 6% pe 2 ani și un start promițător în primele zile de funcționare, platforma demonstrează că există un potențial real pentru dezvoltarea pieței retail a valorilor mobiliare de stat.
Totuși, pentru ca această inițiativă să se transforme într-un succes durabil, va fi necesară o abordare echilibrată între nevoile statului și așteptările investitorilor.
Extinderea gamei de maturități disponibile, dezvoltarea pieței secundare și asigurarea unui cadru transparent de tranzacționare sunt pași importanți în această direcție. Experiența României arată că o piață matură a titlurilor de stat poate atrage un număr semnificativ de investitori retail, dar acest lucru necesită timp, consecvență în politicile aplicate și adaptare continuă la cerințele pieței.
Pentru mediul de afaceri moldovenesc, VMS pot deveni un instrument important în strategiile de management al lichidităților, oferind siguranță maximă într-un context economic complex. Succesul depinde de capacitatea autorităților de a menține un echilibru între predictibilitate și adaptabilitate, asigurând în același timp că piața valorilor mobiliare de stat evoluează în pas cu nevoile în schimbare ale economiei naționale.