19/01/2024

FOLOSIREA INTELIGENȚEI ARTIFICIALE ÎN COMPANIE DEVINE O NECESITATE
FOLOSIREA INTELIGENȚEI ARTIFICIALE ÎN COMPANIE DEVINE O NECESITATE Actual

Inteligența Artificială transformă rapid modul în care funcționează afacerile la nivel mondial. Ceea ce cu puțin timp în urmă era o tehnologie complicată și greu de implementat, este acum accesibilă utilizatorului obișnuit prin instrumente precum ChatGPT și Midjourney, mai nou, și tehnologia Gemini. Aplicarea acestora în cadrul companiei poate varia de la o simplă editare de texte până la automatizări complexe. Oferind noi seturi de oportunități și provocări, ne întrebăm cât de oportună este folosirea AI în companii.

Alexandru TOMA

Inteligența Artificială (AI) a devenit un subiect fierbinte în epoca digitală, generând dezbateri aprinse în rândul experților, decidenților politici și publicului larg. Unii experți spun că AI ar putea porni a patra revoluție industrială.

Recent, în Singapore, a avut loc Conferința internațională „Inteligența Artificială pentru binele global. Viceprim-ministrul și ministrul Finanțelor Lawrence Wong a menționat în cadrul evenimentului că AI este calificată deja drept o tehnologie indispensabilă. „Toate ramurile și industriile, începând cu producerea, serviciile financiare, sănătatea, educația și terminând cu serviciul public, pot beneficia de acest beneficiu. Remarcând riscurile potențiale ale AI, există o tentație de a trece la cealaltă extremă și de a impune reglementări stricte. Soluția trebuie să fie în echilibrul de mijloc”, spune el.

În context, președintele Comisiei pentru Valori Mobiliare și Burse din SUA, Gary Gensler califică AI drept cea mai transformatoare tehnologie a timpului nostru. Pe de altă parte, el cheamă și la prudență, menționând că „fraudatorii au un nou instrument de exploatat”.

În aceeași cheie, Jamie Dimon, CEO al JP Morgan Chase, a recomandat, într-o adunare a acționarilor din luna aprilie, utilizarea dezvoltării inteligenței artificiale în serviciile financiare, în ciuda avertismentelor companiilor care oferă această tehnologie. Acesta cere o pauză în aplicarea AI în general. Raționamentul lui Dimon este că băieții răi ar folosi AI indiferent dacă firmele legitime o fac sau nu. Eforturile recente ale Parlamentului European și ale statelor membre UE de a ajunge la un consens privind reglementarea AI reflectă această dilemă.

TOTUL SE SCHIMBĂ DE LA O ZI LA ALTA

Una din ultimele noutăți în materie de Inteligență Artificială vine de la Google.  Managementul companiei a anunțat recent că robotul software de Inteligență Artificială, Bard, un rival al ChatGPT (OpenAI), a primit cea mai amplă actualizare, folosind tehnologia Gemini. Tehnologia este un model AI capabil „să înțeleagă, să explice și să genereze” linii de cod de calitate înaltă, în cele mai populare limbaje de programe, ca Python, Java, C++ și Go.

„Capacitatea sa de a lucra în mai multe limbaje de programare și de a face raționamente privind informații complexe îl fac unul dintre principalele modele pentru programare la nivel mondial”,susțin cei de la  Google.

Într-un articol pe blogul său oficial, compania spune că Gemini (în varianta Pro) a depășit, ca performanță, în 6 din 8 parametri, modelul GPT-3.5, folosit de rivalii de la OpenAI. Google Bard cu tehnologia Gemini Pro va fi disponibil în limba engleză, în peste 170 de țări și teritorii, Google urmând să-l extindă la mai multe limbi și țări, în viitorul apropiat. Din anul 2024, Google va lansa și versiunea Bard Advanced, cu tehnologia Gemini Ultra, care va oferi utilizatorilor acces la cele mai avansate modele și capacități ale companiei.

Modelul AI Gemini a fost lansat în trei versiuni: Gemini Ultra – cel mai mare și capabil model AI al Google, pentru sarcini foarte complexe, Gemini Pro – model care poate fi extins la o gamă largă de sarcini și Gemini Nano – un model eficient pentru sarcini on-device.

ULTIMELE TENDINȚE GLOBALE ÎN UTILIZAREA AI

 Cercetarea de piață este o practică importantă pentru companii, iar Inteligența Artificială poate face din aceasta un proces mult mai eficient. Un instrument de procesare a limbajului natural condus de AI generativă permite formularea întrebărilor și primirea analizelor detaliate despre orice sector de afaceri, care ajută la evaluarea oportunităților de dezvoltare a companiei. 

Unul dintre cele mai valoroase aspecte ale instrumentelor AI este modul de accesare a abilităților pe care nu le aveți și care v-ar putea fi inaccesibile. Acest beneficiu poate fi deosebit de util în primele etape ale afacerii dacă nu dețineți un anumit set de abilități și nici nu vă permiteți să angajați pe cineva care îl are.

Unele instrumente de Inteligență Artificială cu procesare a limbajului natural revoluționează modul în care întreprinderile interacționează cu clienții, făcând mult mai mult decât automatizarea simplă. Dacă dețineți o companie, posibil că preferați să răspundeți direct la întrebările de la serviciul clienți, dar puteți folosi și Inteligența Artificială pentru a vă sprijini relația cu clienții. De exemplu, AI vă poate ajuta să creați răspunsuri la întrebări sau să adunați informații despre consumatori din feedback-ul clienților.

Instrumentele AI, cum ar fi ChatGPT, Adobe Firefly și Pictory, pot genera conținut captivant pentru diferite platforme media. Prin automatizarea sarcinilor banale sau repetitive, puteți elibera timp pentru a vă concentra asupra elementelor mai critice ale administrării unei afaceri. În mod similar, datele aprofundate pot fi analizate rapid de AI pentru a extrage informații cheie. Instrumentele AI pot folosi apoi analize predictive pentru a prognoza tendințele viitoare, cum ar fi cererea și oferta.

 

În opinia lui Mike Sha, CEO, și cofondator al companiei americane SigFig, care este specializată în consultanță fintech pentru întreprinderi, Inteligența Artificială îi poate face mai eficienți și pe consilierii umani. Așa cum relațiile consilier-client sunt personale, AI poate îmbunătăți și personaliza recomandările oferite fiecărui client prin urmărirea și înregistrarea automată a informațiilor despre el. Când consilierii și clienții se întâlnesc, sunt împărtășite o mulțime de informații valoroase.

„AI poate păstra o evidență mai bună și o memorie instituțională a tuturor datelor disponibile, astfel încât să poată fi încorporate mai bine în modul în care consilierii deservesc clienții. De asemenea, AI poate ajuta la automatizarea proceselor de mediu și de back office, precum și la creșterea activităților de monitorizare și supraveghere, pentru a gestiona riscul și a identifica oportunitățile de îmbunătățire”, sugerează expertul.

Specialistul mai subliniază și impactul semnificativ al AI asupra sectorului digital de gestionare a averii, considerând că firmele ar trebui să ia în considerare adoptarea acesteia în mod strategic. Potrivit lui, instituțiile financiare ar trebui să abordeze Inteligența Artificială ca pe o strategie holistică pentru afacerile lor. Spre exemplu, pentru a-și îmbunătăți procesele de luare a deciziilor care necesită conformitate sau pentru a oferi clienților servicii mai eficiente și mai personalizate. Folosind AI strategic pentru a spori expertiza umană, instituțiile financiare pot atinge echilibrul potrivit între inovația tehnologică și îndrumarea financiară personalizată, aducând beneficii, în cele din urmă, clienților și sporind profitul.

„Sunt sigur că ne aflăm într-un adevărat moment de descoperire. Dar momentul nu se va produce peste noapte, trebuie să ținem în continuare pasul cu noutățile tehnologice”, spune directorul executiv SigFig.

CE SE ÎNTÂMPLĂ LA NOI

Ana-Maria Brinza, AI manager de proiect la asociația IA în Acțiune, cea mai mare comunitate de Inteligență Artificială din Republica Moldova și România, vorbește despre multitudinea scopurilor în care poate fi folosită tehnologia în cadrul unei companii. Potrivit ei, AI poate fi folosită în multe scopuri, inclusiv în scrierea de e-mailuri, răspunsul la e-mailuri, scrierea de documente, discursuri și mesaje informative, analiza datelor, generarea de idei noi și multe altele.

Instrumente precum ChatGPT, Bard de la Google și copy.ai facilitează interacțiunea cu AI-ul și îndeplinirea oricăreia dintre sarcinile enumerate. Cu toate acestea, există și aplicații AI mai avansate, cum ar fi construirea de boturi AI – un soft robotizat, care poate oferi asistență clienților sau pot face predicții. Există și boturi AI care pot oferi asistență clienților despre compania dvs., produsele și serviciile acesteia. Pot răspunde la întrebările clienților, pot rezolva probleme și pot oferi sprijin. De asemenea, AI poate fi folosit pentru a analiza date istorice și pentru a prezice vânzările viitoare. Acest lucru poate ajuta companiile să-și optimizeze strategiile de marketing și de vânzări.

Nu în ultimul rând, AI poate fi folosit pentru analiza datelor despre clienți și  identificarea clienților predispuși să renunțe la colaborare. Astfel, companiile pot preveni pierderea clienților.

Aplicațiile AI sunt în continuă creștere și evoluție. Cu cât tehnologia AI se dezvoltă mai mult, cu atât vor exista mai multe posibilități de utilizare a acesteia”, menționează specialista.

În ce privește impactul pe care AI îl poate avea asupra afacerilor, managera compară îl cu cel al apariției fotografiilor digitale pe piața corespunzătoare. Deși Kodak era lider pe piața tehnologiei fotografiei, așa cum nu a reușit să se adapteze la noua tehnologie, a pierdut piața. Companiile care nu adoptă o strategie AI, riscă să aibă aceeași soartă.

Specialista menționează, totodată, că AI are potențialul de a schimba multe aspecte ale vieții noastre. În prezent, tehnologia este deja utilizată în multe industrii și, pe măsură ce se dezvoltă, devine și mai omniprezentă. Potrivit ei, în Republica Moldova, interesul față de AI printre oamenii de afaceri a sporit, în special anul acesta, odată cu apariția instrumentelor de genul ChatGPT si Bard.

„Guvernul mi-a părut foarte deschis spre acest subiect. Recent, chiar am fost la ei și am livrat un workshop practic despre AI. Din câte cunosc, au experți pe partea de AI, se lucrează la reglementări din partea statului în ceea ce privește tehnologia”, povestește ea.

În cadrul companiei în care experta este angajată, cu sediul principal în San Fransisco, fiecare angajat este încurajat să folosească AI pentru automatizarea task-urilor simple care se repetă și să se focuseze pe sarcinile importante. Ea spune că  folosește AI pentru a scrie documente, a analiza rapoarte de date sau a face prezentări, dar nu distribuie date confidențiale.

„Alături de colegii din comunitatea noastră de AI, desfășuram activități de dezvoltare și învățare prin care ne punem drept scop să creștem comunitatea de AI din Moldova. Printre activitățile noastre se numără AI Chișinău Meetup, un eveniment în care adunăm comunitatea în fiecare lună. De asemenea, AI Workshops, AI Hackathoane și alte activități, unde conectăm pasionații de Inteligență Artificială, comunitatea de business cu Guvernul”, ne-a relatat Ana-Maria Brînză.

Mike Sha, CEO, cofondator SigFig

INSERT: AI este o nouă frontieră care oferă posibilitatea transformării complete a procesului și a fluxului de lucru.

Ana-Maria Brînza, AI manager de proiect, IA în Acțiune

INSERT: AI poate automatiza sarcini repetitive, îmbunătăți procesele și identifica noi oportunități.

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

6 zile 6 ore

206

Publicitate în BC