18/01/2024

AUTOMOBILELE ELECTRICE ÎN MOLDOVA – TENDINȚE
AUTOMOBILELE ELECTRICE ÎN MOLDOVA – TENDINȚE Auto

Directivele europene și tendința de eco-conștientizare sunt niște promotori ai trendului de electrificare a parcului auto moldovenesc. Decarbonizarea devine o normă socială, iar pe măsură ce vehiculele electrice devin populare, stațiile de  încărcare devin o necesitate.

Alexandru TOMA

În urma stabiliri obiectivelor globale de decarbonizare, producția mașinilor electrice a crescut considerabil.

STATISTICA GLOBALĂ

Potrivit agenției internaționale a energiei, iea.org, statele membre ale Uniunii Europene sprijină cu fermitate Acordul de la Paris și obiectivul acestuia de a menține încălzirea globală în limitele unor niveluri sigure. UE va deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2050. În ciuda întreruperilor lanțului de aprovizionare, a incertitudinii macroeconomice și geopolitice și a prețurilor ridicate ale materiilor prime și energiei, vânzările de mașini electrice au cunoscut un alt an record în 2022. Vânzările de mașini electrice, inclusiv vehicule electrice cu baterie (BEV) și vehicule electrice hibride plug-in (PHEV), au depășit borna de 10 milioane de unități anul trecut, în creștere cu 55% față de 2021.

În doar cinci ani, din 2017 până în 2022, vânzările de vehicule electrice au crescut de la aproximativ un milion la peste zece milioane. Anterior, a durat cinci ani, din 2012 până în 2017, pentru ca vânzările să crească de la 100 de mii la un milion. Ponderea mașinilor electrice în totalul vânzărilor de mașini a crescut de la 9% în 2021 la 14% în 2022. Din 2017, ponderea acestora a crescut de peste zece ori.

Numărul total de mașini electrice a ajuns în prezent la 26 de milioane de bucăți. Boom-ul excepțional din 2021 poate fi explicat prin recuperarea piețelor de vehicule electrice în urma pandemiei de coronavirus.

DATELE OFICIALE DIN MOLDOVA

Agenția de Eficiență Energetică din Moldova a publicat mai multe date statistice despre înmatricularea automobilelor electrice și hibride în 2022, dar și evoluția pentru ultimii ani. Cea mai importantă noutate din aceste cifre este că în anul 2022, în Moldova, au trecut prin procedura de înmatriculare de două ori mai multe mașini electrice decât în anul 2021. Mai exact, în 2022, în Moldova, au fost înmatriculate 911 automobile pur electrice. 704 dintre ele revin persoanelor fizice și 207 – companiilor.

În 2021, numărul total al înmatriculărilor de mașini electrice era de 487 de automobile, 355 din ele revenind persoanelor fizice și alte 132 celor juridice. Numărul total de autovehicule electrice înmatriculate în prezent în Moldova a ajuns la 1 998. Cifra e valabilă pentru ultima zi a anului 2022, iar din cele aproape 2 000 de mașini electrice, 1 489 sunt deținute de persoane fizice, iar alte 509 – de persoane juridice.

Numărul total al mașinilor cu propulsie hibridă, înmatriculate în Moldova până acum, e mult mai mare, constituind 25 541 de automobile, aici fiind incluse atât mașinile hibride obișnuite, cât şi cele plug-in hibride. Din ele, 22 993 de automobile hibride sunt deținute de persoane fizice, iar alte 2 548 — de persoane juridice.

INFRASTRUCTURA AUTOHTONĂ

În calitatea sa de lider mondial în decarbonizare, Uniunea Europeană  continuă să dirijeze eforturile internaționale, abordează provocările de mediu și promovează implementarea unor agende ambițioase legate de climă, mediu și energie. Totodată, UE sprijină Moldova în tranziția către o cale de dezvoltare mai durabilă. Ajutorul UE este îndreptat spre adaptarea la condițiile schimbărilor climatice și minimizarea impactului activității antropice asupra mediului, inclusiv promovarea unei economii verzi.

În intervalul 2019-2021, prin intermediul proiectului „Orașe Verzi Durabile pentru Moldova", implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, Republica Moldova a beneficiat de sprijin la dezvoltarea infrastructurii de stații electrice. S-a contribuit la amplasarea a 63 de stații de încărcare destinate automobilelor electrice.

Acum, în Republica Moldova, sunt trei agenți economici care construiesc rețele de stații. Iurie Gumeniuc, director tehnic al  EV Point, liderul național în rețeaua de stații de încărcare pentru mașinile electrice, este foarte optimist în ce privește viitorul mașinilor electrice din Moldova.  

„Acum, avem în toată țara peste șase mii de mașini electrice, șapte mii de utilizatori au aplicația noastră, dintre care o mie se încarcă ocazional. Din păcate, nu se face o statistică corectă a datelor. Din acest motiv, cifrele livrate de ASP nu corespund realității. Sigur, avem un minim de șase mii de automobile electrice și peste 50 de mii de mașini hibride cu tehnologia PHEV, adică posibilitatea de încărcare de la priză. Aceste cifre se datorează, probabil, facilităților acordate de către stat la vămuirea automobilelor”, a spus specialistul.

Producătorii automobilelor electrice pe plan mondial cunosc un avânt fără precedent, pentru că mașina electrică reprezintă, în primul rând, un gadget. Un motor electric plus tehnologie, plus baterie, iar motorul electric nu este dificil de construit. Expertul spune că în Republica Moldova, sunt premise pentru creșterea numărului de mașini electrice din simplu motiv că există acces la piața europeană de mașini electrice la mâna a doua și la mașinile chinezești relativ ieftine.

„Rețeaua noastră numără peste 100 de stații de încărcare pentru orice standard – european, american, chinezesc, iar în următorul an, ne propunem să dublăm, dacă nu să triplăm acest număr. Avem cele mai multe stații de încărcare rapidă, iar planul nostru de extindere presupune ca stațiile noastre să se afle la fiecare 30 de kilometri”, povestește directorul.

El afirmă că unele stații instalate de compania sa nu se vor răscumpăra atât de rapid. De obicei, sunt necesari patru ani pentru aceasta, dar firma optează mai întâi pentru accesibilitatea și confortul oamenilor. Spre sfârșitul anului, EV Point își propune să aibă stații de mare capacitate la fiecare ieșire și intrare în țară.  Compania se extinde și în România, unde are acum opt stații, dar își propune să plaseze în următorii trei ani nu mai puțin de 500 de stații.

„Examinăm și rutele terestre folosite cel mai des de moldoveni pentru a plasa de-a lungul acestora stații de încărcare și în Bulgaria, Ungaria, Grecia”, adaugă Iurie Gumeniuc.

„Apropo, clienții EV Point pot folosi stațiile din România cu aplicația, cartela de utilizator și valuta moldovenească, ceea ce este foarte comod. Prin intermediul nostru, oamenii de afaceri, dar și toți doritorii pot instala pe teritoriul parcărilor lor stații de încărcare. Rețeaua noastră e construită, de fapt, din mai multe investiții private. Creșterea anuală constituie acum 106 la sută anual – și ca număr de utilizatori, și ca număr de stații, și ca profit. Este o nișă de afaceri ce oferă perspectiva unui venit garantat. Trebuie să înțelegem că piața este în continuă creștere și urmează marele boom, pentru că mașinile electrice nu sunt o opțiune de viitor, ele deja constituie realitatea”, a concluzionat managerul.

CE SPUN EXPERȚII

Condusul unui automobil electric constituie o opțiune ce nu aduce doar beneficii financiare, ci și avantaje practice semnificative. În Republica Moldova, mașinile electrice se bucură de scutirea de la plata accizelor și a TVA la import. Calculul arată că este aproape de șase ori mai ieftin să parcurgi 10 km cu o mașină electrică decât cu una convențională.

Mașinile electrice oferă, de asemenea, beneficii semnificative în ce privește întreținerea. Datorită motorului electric care nu conține componente mobile predispuse la uzură și lipsei de lichide care necesită înlocuire, împreună cu sistemul de recuperare a energiei în faza de decelerare, uzura plăcuțelor de frână este redusă.

Impactul pozitiv al mașinilor electrice nu se limitează doar la economii și întreținere eficientă. Acestea contribuie și la reducerea emisiilor, având un impact mai mic asupra mediului în comparație cu mașinile cu motoare convenționale. Pe măsură ce se intensifică utilizarea energiei regenerabile, conducerea electrică devine o opțiune și mai ecologică.

În plus, mașinile electrice aduc o notă de silențiozitate în peisajul urban, contribuind la reducerea poluării fonice și creând un mediu mai plăcut pentru comunități.

Autonomia acestora variază între 150 și 500 de kilometri, în funcție de model. Încărcarea este flexibilă, poate fi făcută la orice tip de prize – de la cele din locuință până la cele din stațiile specializate. Fiecare din aceste opțiuni vine cu propriile avantaje ce țin de timpul încărcării și nivelul de siguranță.

Eugen Camenșcic, consultant la Asociația Obștească Green City lab, consideră drept foarte importantă analiza cost beneficiu, pe care trebuie s-o facă fiecare om atunci când intenționează să cumpere o mașină.

„O soluție bună este utilizarea mașinilor electrice de la serviciile car sharing. Studiile arată că în anul 2025, prețurile automobilelor electrice va fi cu mult mai mic, chiar mai mic decât al mașinilor cu motor clasic. În Moldova, avem o infrastructură destul de dezvoltată, fapt ce se datorează exclusiv agenților economici. Fiind pasionat de tot ce ține de mediul ambiant curat, de ecologie, menționez de fiecare dată cât de curată este mentenanța automobilelor electrice. Consider importantă subvenționarea dezvoltării rețelei de stații de încărcare, pentru a grăbi creșterea numărului de astfel de mașini. Aerul din oraș ar fi de o cu totul altă calitate dacă toate mașinile ar fi electrice. Sunt convins că încolo mergem și, pentru că avem o țară mică, este foarte simplu să facem această tranziție”, a subliniat specialistul.

Referitor la faptul că mulți experți internaționali menționează că bateriile unei mașini electrice se reciclează dificil, Eugen propune ca acestea să fie transformate în baterii pentru panouri fotovoltaice.

„Dacă uzura bateriei unui telefon mobil scade sub 85 la sută, aceasta nu mai poate fi utilizată. Așa se întâmplă și cu bateriile unei mașini electrice, dar ele mai au capacitate. Bateriile pot fi refăcute și transformate în elemente de stocare pentru energia alternativă”, conchide expertul.

CE SPUNE STATUL

Victor Parlicov, ministrul Energiei, susține că tot ce avem acum la capitolul infrastructura mașinilor electrice în Republica Moldova se bazează pe entuziasm. „Dacă ne dorim niște salturi semnificative, trebuie să avem politici la nivel de stat. Ministerul Energiei lucrează în acest sens pentru a veni cu soluții clare și pe înțelesul tuturor. În tot ce ține de decarbonizare, electrificarea transportului este al doilea pilon ca importanță după eficiența energetică a clădirilor. Dacă acum consumul de energie al clădirilor reprezintă circa 50 la sută, energia cheltuită de transport reprezintă circa 35 la sută”, a subliniat ministrul.

Electrificarea transportului este cea mai viabilă și corectă  soluție pentru decarbonizarea Republicii Moldova. Dacă în multe din statele lumii această soluție nu este posibilă tehnic, atunci rețelele noastre au o capacitate să reziste chiar și o dublare a consumului de energie electrică.

„Tehnic, putem absorbi un eventual parc total electric. O altă premisă pentru dezvoltarea în acest sens o constituie faptul că peste 70 la sută din populația noastră locuiește în case individuale, ceea ce ne permite posibilitatea și confortul de a încărca mașina. Nu avem nevoie de o infrastructură foarte sofisticată”, a specificat Victor Parlicov.

Un alt motiv pentru electrificarea transportului este faptul că, pe lângă reducerea consumului de combustibili fosili, se va sigura o creștere a consumului dispecerizabil de energie electrică. Asta ar însemna o creștere a consumului în funcție de orele din zi, ceea ce oferă o mai bună asimilare a energiei regenerabile de către rețeaua existentă.

În esență, mașinile electrice nu sunt altceva decât niște baterii pe roți și 90 la sută din timp. 90 la sută din automobile stau pur și simplu parcate. Respectiv, dacă atunci când ele sunt parcate, sunt conectate la infrastructura energetică, ele reprezintă o posibilitate fie de a stoca energie, fie de a da energie.

Cei care investesc într-o mașină electrică sunt sfătuiți să privească automobilul și ca o sursă de securitate energetică sau aducătoare de venit. Este important ca vehiculul să aibă tehnologia „vehicle to grid V2G”sau „vehicle to home V2H”, adică să poată alimenta locuința atunci când costul la energie este mai scump.

În prezent, parcurgem o perioadă de tranziție, de pregătire pentru a purcede la programe axate pe încurajarea trecerii la mașini electrice. Pentru asta, este importantă trecerea la un tarif diferențiat pe oră, acest fapt însă este posibil doar cu o liberalizare a pieței, cu mai mulți operatori și bursă. La 14 decembrie curent, bursa OPCOM, operatorul pieței de energie electrică din Romania, a aprobat înființarea unei companii fiice la Chișinău.

„În 2024, ne propunem primele tarife diferențiate. De asemenea, infrastructura contoarelor inteligente se implementează acum printr-un program pilot, prin care 35 de mii de consumatori să fie conectați pentru a măsura piața. În urma acestor pași, va avea rost subvenționarea în sensul achiziționării automobilelor electrice – nu al mașinii propriu-zise, ci a rețelei interne din locuință și a stației bidirecționale de încărcare. În aproximativ doi ani, vom fi gata să subvenționăm acest aspect. Prețul diferențiat la energie va fi un catalizator natural al schimbării”, a menționat ministrul Energiei.

Eugen CAMENȘCIC, consultant, Asociația Obștească  Green City Lab

 Aerul din oraș ar fi de o cu totul altă calitate dacă toate mașinile ar fi electrice.

Victor PARLICOV, ministrul Energiei al Republicii Moldova

 Este important ca vehiculul să aibă tehnologia „vehicle to grid V2G” sau „vehicle to home V2H”, adică să poată alimenta locuința atunci când costul la energie este mai scump.

Iurie GUMENIUC, director tehnic EV Point

 Sigur avem un minim de șase mii de automobile electrice și peste 50 de mii de mașini hibride cu tehnologia PHEV.

Peste 26 de milioane de mașini electrice circulau pe drumuri în 2022, în creștere cu 60% față de 2021 și de peste 5 ori stocul din 2018

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

3 zile 15 ore

206

Publicitate în BC