18/08/2023

Dincolo de agitația minții
Dincolo de agitația minții Business Health

Dincolo de agitația minții

Majoritatea oamenilor de afaceri sunt supuși unui stres continuu și, deseori, unui volum de muncă ce poate deveni copleșitor. Cei care au ales să mediteze pentru a depăși aceste stări au descoperit că practicarea meditației are efecte neașteptate atât în plan psihic, cât și fizic, oferind o capacitate înaltă de muncă și de luare a deciziilor.

 

Meditația este bazată pe practici de respirație, concentrație și reflecție. Nu este obligatoriu atașată de spiritualitate sau religie. Meditația este precum sportul, rezultatele ei variază în funcție de ceea ce faceți și cât de des vă antrenați mintea. Contează experiența acumulată, durata sesiunilor de meditație, frecvența lor, tipul de meditație practicat și de cât timp meditați.

Miturile legate de tehnicile de meditaţie împiedică oamenii să încerce această formă de relaxare şi să se bucure de beneficiile ei. „Meditația nu are legătură cu o anumită religie și nu este nevoie să fii spiritual pentru a o practica. Ea poate fi abordată fără implicații religioase și este benefică pentru oricine. Nu e nevoie să stai în poziții inconfortabile și mult timp pentru a o practica. Meditațiile sunt scurte, de la trei și până la 20 de minute. Oamenii cu o minte agitată au mai mare nevoie de meditație, decât invers”, dezminte unele dintre cele mai răspândite mituri legate de meditație, Andrei Fedoreev, coach transformațional și instructor de meditație la Academia de Filosofie și Transformare Personală O&O Academy din India.

Natalia MUNTEANU

 

CE BENEFICII VĂ POATE ADUCE MEDITAȚIA

Câteva minute de meditație pe zi vă pot aduce beneficii multiple pe termen lung. Meditația reduce stresul și anxietatea, deoarece tehnicile de respirație și concentrare relaxează corpul. Meditația calmează, liniștește și reprogramează mintea pentru a primi răspunsuri adecvate la probleme. Meditația diminuează epuizarea emoțională și crește reziliența la locul de muncă, pentru că micșorează fluxul haotic de gânduri.

„Stresul și anxietatea ne fac să activăm dintr-un unghi limitat și cu resurse limitate ale creierului și creativității. Stresul cronic limitează creativitatea și capacitatea de a reacționa eficient la provocări. Meditația ajută la construcția noilor drumuri și autostrăzi (căi nervoase) în creierul nostru către calm, liniște și reprogramează mintea la răspunsuri mai eficiente la provocări”, subliniază Andrei.

INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ ÎN AFACERI

El spune că în timpul meditației, puteți avea stări de claritate și viziune. Totodată, meditația îmbunătățește inteligența emoțională și relațiile. „Meditația cultivă autoconștientizarea și conexiunea cu stările oamenilor din jur. Anume acestea duc la o comunicare și colaborare mai bună. Unele companii introduc programe de meditație și coaching pentru angajați”, spune Fedoreev.

Andrei consideră că în companiile din Republica Moldova, subiectul inteligenței emoționale ar fi puțin abordat. „Probabil, e din cauza că puțini oameni din business văd legătura dintre profit, performanță și nivelul inteligenței emoționale a lor și a angajaților, dar ea este directă și esențială. Câte proiecte eșuează sau frânează din cauza lipsei coeziunii în echipă?! Câți angajați pleacă pentru că nu simt conexiune cu managerii sau superiorii lor?! Analizați crizele afacerii, pierderea clienților, plecarea oamenilor importanți din echipă sau conflictul cu partenerii. Dacă priviți cu curaj la adevărul și miezul acestora, veți observa că au fost cauze simple legate de inteligența emoțională și momente care au distrus încrederea și relațiile”, afirmă el.

Instructorul de meditație recomandă oamenilor de afaceri meditația Serene Mind, cu acces liber pe youtube.com, care durează trei minute și este potrivită pentru a reduce stresul și anxietatea. Altă meditație este „soul sync meditation”, care oferă senzația de încredere, stabilitate și calm. Pentru a descoperi lumea meditației, Andrei vă sfătuiește să descărcați aplicația Breathing Room, care conține zeci de meditații simple.

ANTREPRENORI CARE AU ALES MEDITAȚIA

Unii antreprenori meditează cu consecvență. Metodele lor de meditație sunt variate, însă ei au făcut-o ca parte din obiceiurile zilnice. Ruslan Cojocaru, fondatorul Tucano Coffee, meditează în fiecare dimineață. Asta îl ajută să-și seteze dispoziția spre slujire, plinătate și abundență. „Meditația mă ajută să fiu aici și acum. Mă ajută ca rugăciunea să fie de calitate. În afaceri, mă ajută să fiu mai cumpătat, mai puțin impulsiv, să fac o pauză înainte de a da un răspuns”, zice antreprenorul.

VIPASSANA, O CALE SPRE ELIBERARE

Olga Melniciuc, fondatoarea investitii.md, practică meditația din anul 2021, după ce a meditat în tăcere, timp de zece zile, la Centrul Internațional de Meditație Vipassana. „În acele zece zile, am trăit într-o tăcere totală, fără comunicare verbală și non-verbală. Mă concentram exclusiv pe meditație, de la ora patru dimineața până la ora nouă seara, cu pauze scurte pentru masă și nevoi personale. De atunci am integrat în mod regulat meditația vipassana în viața mea. O practic de cel puțin trei ori pe săptămână, câte 40-60 de minute pe zi. Mă ajută să mă calmez, să mă detașez de gânduri și emoții, să opresc timpul ca să mă concentrez pe starea de acum a corpului la nivel de celule”, povestește consultanta în afaceri.

Olga mai spune că meditația vipassana o ajută să conștientizeze natura schimbătoare și fluidă a vieții, fără a se atașa de anumite situații, oameni sau lucruri. „În timpul meditației, mă antrenez să abordez calm provocările din viață și din afaceri. Observ efectul meditației vipassana în viața mea de antreprenoare prin reducerea nivelului de stres, prin creșterea capacității de a lua decizii în mod echilibrat și neatașată de starea emoțională, prin sporirea nivelului de reziliență și adaptare la insucces, crize sau provocări, prin îmbunătățirea nivelului de inteligență emoțională. Având o stare interioară echilibrată, o transmit echipei, partenerilor și clienților. Fiind calmă, prezentă și neatașată de rezultat, pot face business mai ușor, scap de stres și văd lucrurile pozitive din orice situație”, afirmă Melniciuc.

Vipassana este o formă de meditație care își găsește rădăcinile în tradiția budistă și ajută la dezvoltarea clarității mentale și a concentrării. Unul dintre principiile de bază ale vipassanei este înțelegerea profundă a realităților, convingerea că totul este trecător și nimic nu este permanent. Este una din cele mai nedogmatice forme de meditație, care oferă posibilitatea de a explora și a descoperi în mod experiențial, la nivel fizic, realitatea interioară prin autoobservare conștientă.

BRODATUL CA FORMĂ DE MINDFULNESS

Cusutul sau brodatul este o formă de meditație pentru Stela Moldovanu, fondatoarea atelierului Măiestria: lucrează cu mâinile și, în același timp, stă în liniște și pace cu ea. „Pentru mine, broderia este o meditație. Eu cos aproape în fiecare zi, câte 1-2 ore. Însă mai meditez și în varianta clasică. Este necesar pentru a-mi reseta energia, a scăpa de anxietate, griji și hiperactivitatea creierului. Mă ajută să mă relaxez și să mă concentrez mai ușor la ceea ce am de realizat, mă ajută să gândesc limpede și să iau decizii corecte”, relatează fondatoarea maiestria.com.

Stela ne îndeamnă să găsim timp pentru pauze mici: să facem o plimbare pe jos, să lucrăm în grădină, să coacem pâine ori să ascultăm muzică. Toate acestea sunt forme de meditație. Antreprenoarea susține că putem intra în stare de liniște și calm în orice activitate care vă ține prezenți și care vă oferă plăcere.

Mindfulness înseamnă conștientizarea, moment cu moment, a gândurilor, emoțiilor, senzațiilor corporale și a mediului înconjurător. Mindfulness înseamnă acceptarea gândurilor și emoțiilor, fără a le judeca, fără a le denumi „bune” sau „rele”.

ALTE TEHNICI DE MEDITAȚIE

Există numeroase practici de meditație. Una din ele e meditația concentrată: Stați liniștit într-o poziție confortabilă, relaxați-vă corpul și începeți să respirați adânc din diafragmă. Inspirați și expirați conștient. Concentrați-vă pe respirație și urmăriți senzațiile produse la inspirație și expirație, în nări, în piept și abdomen. Nu încercați să o controlați, doar urmăriți senzațiile respirației în fiecare moment. Cu cât o veți practica mai frecvent, cu atât ea va fi mai benefică.

Cum să respirați diafragmatic? În procesul de respirație diafragmatică este esențial să vă așezați sau să vă întindeți confortabil, cu genunchii îndoiți. Puneți o mână pe piept şi una pe abdomen, apoi inspirați, astfel încât doar abdomenul se dilată, iar pieptul cât mai puțin. Când expirați – abdomenul revine la poziția inițială.

Meditația de scanare a corpului: Întindeți-vă pe spate într-o poziție confortabilă. Respirați adânc în burtă de câteva ori și relaxați-vă corpul. Începeți scanarea corpului aducându-vă conștiința la picioare și observați orice senzații fizice care pot apărea. În loc să luptați cu durerea care poate apărea, respirați prin ea. Respirați în orice tensiune sau durere și vizualizați-o părăsindu-vă corpul. Treceți treptat prin toate părțile corpului până vă scanați întregul corp.

Meditație pe jos: Alegeți-vă un spațiu liniștit, fără obstacole sau distrageri. După ce ați găsit o zonă potrivită, începeți să mergeți încet și concentrați-vă asupra picioarelor și asupra mișcării corpului. Mențineți-vă atenția în timp ce mergeți și păstrați un ritm lent. Mergeți în mod natural și relaxați-vă brațele și picioarele, menținându-vă corpul drept și aliniat.

 

 

Andrei FEDOREEV, coach transformațional și instructor de meditație Ekam World Centre for Enlightenment, Chennai, India - O&O Academy: „Meditația diminuează epuizarea emoțională și crește reziliența la locul de muncă, pentru că aceasta micșorează fluxul haotic de gânduri”.

 

Olga MELNICIUC, fondatoarea investitii.md: „În timpul meditației, mă antrenez să abordez calm provocările din viață și din afaceri”.

Stela MOLDOVANU, fondatoarea maiestria.com: „Pentru mine, broderia este o meditație. Eu cos aproape în fiecare zi”.

 

Ruslan COJOCARU, fondatorul Tucano Coffee: „Meditația mă ajută să fiu mai cumpătat, mai puțin impulsiv, să fac o pauză înainte de a da un răspuns”.

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

1 zile 9 ore

204

Publicitate în BC