HR

Consolidam echipa fără formalități

Comunicarea informală a angajaților a făcut mereu posibilă împrietenirea angajaților, iar în ultimii ani, organizarea ieșirilor de team building a devenit o practică obișnuită de consolidare pentru succesul echipelor. În calitate de proces, team building-ul are menirea de a consolida relațiile dintre membrii echipei, de a stimula colaborarea și de a îmbunătățo performanțele companiei.

Îmbunătățim performanța

Potrivit specialiștilor în domeniul recrutării, în cadrul evenimentelor de team building, angajații se află într-un context mai puțin formal și asta le permite să fie mult mai deschiși, relaxați și sinceri. Ilinca Gherța, coordonatoare de proiecte la delucru.md, consideră că activitățile de team building încurajează membrii echipei să comunice mai eficient, să-și împărtășească ideile și să găsească soluții.

„Team building-ul mai încurajează lucrul în echipă și colaborarea. Prin experiențe comune, colegii învață să lucreze împreună, să-și combine punctele forte și să-și compenseze punctele slabe, ceea ce duce la o performanță generală mai bună. Astfel, pot fi dezvăluite talente ascunse și sunt identificate punctele forte ale membrilor echipei. Apar oportunități pentru dezvoltarea abilităților de lider”, menționează specialista.

La rândul său, Olesea Cazutova, CEO HR Solutions, jobber.md, subliniază că fiecare ieșire informală ajută la consolidarea interacțiunii dintre angajați. De asemenea, crește motivația, dat fiind faptul că activitățile de team building includ adesea elemente de competiție. Echipa devine mai eficientă, ceea ce duce la rezultate îmbunătățite. În același timp, aceste practici ajută participanții să se relaxeze, să râdă împreună și să petreacă timpul în afara mediului de lucru.

E simplu, sunt doar avantaje

În opinia Ilincăi Gherța, team building-ul este un instrument valoros pentru îmbunătățirea comunicării, creșterea moralului și a motivației. De asemenea, contribuie foarte mult la creșterea coeziunii echipei și îmbunătățirea productivității în cadrul unei companii. 

Activitățile de team building contribuie la stimularea gândirii creative și la căutarea unor soluții non-standard, potrivit Olesei Cazutova. Angajații devin mai motivați și își formează abilitatea de a soluționa împreună nevoile, de a-și asuma și de a crea un mediu de lucru pozitiv cu o cultură corporativă înaltă și cu parametri ai productivității înalți.

 

Când și cât de frecvent

Nu există o regulă despre cât de des ar trebui organizate team building-urile. Depinde de echipă, de companie, de buget și de mulți alți factori.

„Este  recomandat să avem cel puțin un team building anual în care angajații să interacționeze într-o atmosferă mai relaxantă, să se conecteze și să se descopere dintr-o altă perspectivă. De asemenea, recomand team building-urile ad-hoc, neplanificate. În special, când vin noi membri în echipă, când se finalizează un proiect important ori se resimt tensiuni. Aceste activității pot ajuta la integrarea noilor colegi și la rezolvarea rapidă a problemelor”, consideră Ilinca Gherța.

Frecvența activităților de team building depinde de circumstanțele și obiectivele specifice ale companiei. Olesea Cazutova recomandă desfășurarea lor de două-trei ori pe an, pentru a menține spiritul de echipă și a îmbunătăți interacțiunea.

Ce facem cu bugetul?

Bugetul pentru organizarea unui team-building variază în funcție de mai mulți factori, cum ar fi: mărimea echipei, tipul activităților planificate, locația și durata evenimentului. Ilinca Gherța vine cu o recomandare de ghidare pentru companiile ce planifică asemenea activități.

· Evenimente mici și informale: Pentru prânzuri de echipă, ieșiri la bowling sau escape rooms, bugetul poate fi de la 1 000 la 2 000 MDL per persoană.

· Workshop-uri și sesiuni de training: Pentru sesiuni de o zi cu facilitatori externi, bugetul poate varia între 2 000 și 5 000 MDL per persoană.

· Evenimente de o zi: Excursiile, competițiile sportive sau activitățile în aer liber pot avea un buget de la 3 000  la 8 000 MDL per persoană.

· Retreat-uri și evenimente de mai multe zile: Pentru evenimente complexe, cu cazare și activități multiple, bugetul poate fi de la 10 000 la 30 000 MDL per persoană sau chiar mai mult, în funcție de locație și facilități.

 

Cine este responsabil și la ce atragem atenția

Responsabilitatea pentru organizarea activităților de team building poate varia în funcție de structura și dimensiunea companiei, dar, în general, există câteva roluri și departamente care sunt cel mai adesea implicate: departamentul de resurse umane, team liderii. În unele cazuri, acest serviciu este externalizat către firmele specializate. Potrivit Olesei Cazutova, important este ca cei responsabili de organizare să înțeleagă clar obiectivele și necesitățile team building-ului și a modului de implementare eficientă a activității neformale. De asemenea, trebuie de ținut cont de diversitatea participanților, bugetul preconizat, durata, locația și siguranța activităților.

Activitățile se stabilesc în funcție de necesități. Există activități de cunoaștere, de îmbunătățire a comunicării în echipă, activități pentru stimularea gândirii creative, de consolidare a relației dintre angajați. Implicarea angajaților în procesul de planificare a team building-ului poate crește semnificativ eficiența și succesul evenimentului, deoarece le permite să țină cont de interesele, nevoile și preferințele lor.

Evaluarea feedbackului angajaților despre activitățile de team building este esențială pentru a înțelege impactul lor și pentru a îmbunătăți evenimentele ulterioare. În opinia Ilincăi Gherța, companiile pot folosi mai multe metode pentru colectarea feedbackului,  cele mai accesibile sunt: chestionarele și sondajele, interviurile și focus grupurile sau feedbackul anonim. Acest proces continuu ajută la organizarea unor evenimente de team building tot mai eficiente și benefice pentru echipă.  

Olesea Cazutova consideră că măsurarea succesului poate fi subiectivă dacă ne bazăm doar pe percepția angajaților. „Ar trebui să atragem atenția la schimbările în dinamică ale echipei în urma activităților neformale. De asemenea, trebuie să urmărim dacă s-au atins obiectivele stabilite, eventual, creșterea productivității, scăderea fluctuației personalului, îmbunătățirea calității muncii. Îmbunătățirile post-eveniment pot indica un succes. Totodată, trebuie atrasă atenție și la indicatori financiari, de exemplu, modificările veniturilor, reducerea costurilor”, menționează specialista.

 

„Sigur atingem obiective înalte”

 

Team building poate ajuta o companie să atingă o varietate de obiective, de la

dezvoltarea abilităților de comunicare și motivare la reducerea efectivă a stresului în rândul angajaților. Diferite tipuri de activități de team building pot avea ca scop atingerea diferitelor obiective, cum ar fi creșterea companiei și performanța angajaților. Specialiștii promovează, în acest scop, jocuri în echipă cu sarcini bine determinate. Exemplele includ competiții sportive, misiuni de quizzuri, obiective de construcție și creație.

De asemenea, prin intermediul seminarelor de formare și a cursurilor de master, putem atinge un grad înalt de școlarizare omogenă a angajaților. Astfel, se îmbunătățesc abilitățile și cunoștințele profesionale. Aici pot fi incluse și atelierele de lucru despre leadership, comunicare, managementul timpului.

La lărgirea orizontului și la creșterea motivației angajaților contribuie foarte eficient excursiile și diverse simulări de aventuri în aer liber, precum și drumețiile specializate peste hotare sau la noi în țară, dar și prezența comună la diverse evenimente culturale. Un alt tip de petrecere a timpului în mod informal pot fi  evenimentele sociale și proiectele de voluntariat. Acestea ajută la întărirea legăturilor în cadrul echipei și la crearea unei imagini pozitive a companiei. Aici pot fi incluse și evenimentele de caritate, participarea la inițiative locale, parteneriatele cu angajații altor companii din aceeași ramură de activitate.

 

Ce le place moldovenilor

Eficiența activităților de team building depinde de caracteristicile companiei, cultura, obiectivele și nevoile angajaților. Conform Olesei Cazutova, există mai multe tipuri de evenimente de team building populare în companiile autohtone.

„Este vorba, în primul rând, despre jocuri de echipă în aer liber. Având în vedere condițiile naturale minunate ale țării noastre, este vorba despre activități în aer liber precum competiții sportive, picnicuri sau ieșiri în parcuri, rezervații naturale. De asemenea, tururi și degustări la vinării. În ultimii doi ani, am folosit în mod activ acest tip de activitate în echipă. Republica Moldova este o țară a vinurilor remarcabile și aceasta este o modalitate excelentă de a afla mai multe despre cultura țării noastre”, menționează managera.

De o popularitate mare se bucură și competițiile sportive. Sporturile populare în Republica Moldova includ fotbalul, voleiul, baschetul și tenisul. Organizarea turneelor și competițiilor sportive în rândul angajaților poate încuraja un stil de viață sănătos și poate întări spiritul de echipă.

 

Cum să adaptezi un eveniment de team building la nevoile echipei?

 

Adaptarea unui eveniment de team building la nevoile unei echipe specifice este un aspect cheie al implementării acestuia cu succes.

Olesea Cazutova recomandă să efectuați o analiză pentru a afla exact ce nevoi are echipa. Aceasta poate include dezvoltarea comunicării, consolidarea interacțiunilor, creșterea motivației sau rezolvarea conflictelor. De asemenea, discutați cu membrii echipei despre obiectivele și așteptările pentru team building. Acest lucru vă va ajuta să identificați principalele aspecte pe care să vă axați atunci când vă planificați evenimentul. Permiteți membrilor echipei să participe la planificarea activității de team building, să ofere idei și sugestii. Astfel, veți crea un sentiment de implicare și participare personală la eveniment.

Citeşte mai mult

Ce cautam?