Marketing

Cum berarii transformă crizele în oportunități

Vânzările de bere au scăzut în mod constant în ultimii patru ani, iar în 2022, a fost înregistrată o scădere a consumului de 4,2% – cea mai semnificativă reducere anuală observată din 2016 încoace. Tendința descendentă a continuat și în 2023. Observatorii pieței atribuie acest declin mai multor factori, printre care schimbările demografice și puterea de cumpărare scăzută a populației. Dincolo de aceste provocări, pe piața berii se atestă tot mai pronunțat o tendință destul de interesantă: sporește constant preferința pentru berea artizanală.



Consumul mediu de bere pe cap de locuitor din Republica Moldova rămâne relativ scăzut. Acesta este de circa 40 de litri anual, fiind cam la jumătate din cel raportat în România sau Polonia, spre exemplu. Pe de altă parte sporește popularitatea berii artizanale. În prezent, există nouă berării craft – de trei ori mai mult decât în 2017. Concluzia este că tot mai mulți moldoveni aleg să consume bere mai puțină, dar mai calitativă.  

 

Lupta pentru cotă de piață

 În timp ce consumul general de bere scade semnificativ, segmentul berii artizanale este într-o creștere susținută. Acest lucru se datorează unei baze de consumatori care apreciază băuturile unice, produse local, în detrimentul alternativelor din mass-market. Berăriile artizanale din Moldova valorifică această tendință, oferind produse diverse și inovatoare, care se deosebesc de varietățile standard de lager și pilsner pe care le găsim de obicei în supermarketuri.

 Berăriile locale, precum Gotter din comuna Ciorescu și Litra Brewing Company din Chișinău, raportează constant o creștere a cererii pentru berile lor artizanale. Aceste fabrici pun accent pe utilizarea ingredientelor de înaltă calitate și a metodelor tradiționale de fabricare, atrăgând consumatorii care caută o experiență premium. Mai mult, introducerea de beri adaptate preferințelor specifice ale consumatorilor, precum berea Pink Boots de la Litra (bazată pe un amestec unic de hamei gândit special pentru publicul feminin), demonstrează modul în care berăriile răspund în mod inovator cerințelor pieței.

 „Am creat Pink Boots pentru a răspunde preferințelor femeilor în materie de bere. După mai multe încercări, am înțeles că doamnele nu caută neapărat mai puțină amărăciune, ci un echilibru al aromelor care poate include nuanțe de citrice, fructe exotice sau note florale. Pink Boots-ul nostru este diferit în fiecare an, pentru că folosim un amestec special de hamei pe care îl importăm din Statele Unite, iar fermierii noștri fac o combinație secretă a ingredientelor care se schimbă anual", explică Serghei Litra, fondatorul Litra Brewing Company.



 

Malț, hamei și prețuri în creștere

 Costul tot mai ridicat al materiilor prime și al energiei este o problemă spinoasă, care i-a determinat pe berari să regândească strategiile operaționale.

 „Prețurile la materiile prime s-au dublat în ultimii ani. Resursele energetice s-au scumpit și ele: gazul, lumina, absolut tot a crescut“, spune Ion Pînzaru, directorul fabricii de bere Gotter.

 Creșterea costurilor este o preocupare comună în întreaga industrie, afectând toate aspectele, de la scalabilitatea producției până la strategia de stabilire a prețurilor. În plus, costul malțului, un ingredient fundamental în fabricarea berii, aproape că s-a dublat, în principal din cauza perturbărilor lanțului de aprovizionare. De exemplu, fabricile de bere s-au confruntat cu prețuri mai mari la malț din România, care devenise un furnizor esențial, mai ales în primul an al războiului din Ucraina, când aprovizionarea cu malț ucrainean mai ieftin s-a oprit.



 Anul trecut, seceta din Germania a avut un impact semnificativ asupra aprovizionării cu hamei, un ingredient critic în crearea aromelor și gustului distinctiv al berii. Calitatea hameiului a fost, de asemenea, compromisă. Așa cum explică CEO-ul Litra, hameiul din regiunile afectate de secetă are, de obicei, procente mai mici de acizi alfa, de care depinde intensitatea gustului. Berarii s-au văzut nevoiți să folosească mai mult hamei pentru a obține amărăciunea dorită, sporind și mai mult costurile de producție.



 

Noi beri și ambalaje pentru toate buzunarele 



 Efes Moldova, care deține peste 60% din piața autohtonă a berii, a răspuns provocărilor din ultimii ani prin extinderea gamei sale de produse. Fabrica a început să producă beri cu conținut scăzut de alcool și beri artizanale. Marca Finch a câștigat rapid popularitate în rândul consumatorilor, devenind al doilea cel mai important brand de pe piață. Efes Blanche, o bere de grâu în stil belgian, a devenit prima extensie a mărcii Efes a cărei lansare inițială a avut loc în afara Turciei, în Republica Moldova. „Anul trecut, în pofida crizei, am avut cele mai multe lansări într-o perioadă scurtă din ultimii 10 ani", spune Alexandru Pasat, directorul comercial al companiei.


 Reprezentantul Efes Moldova atrage atenția la polarizarea pieței berii, cu o cerere tot mai mare atât pentru beri premium, cât și pentru cele mai ieftine, în timp ce segmentul de mijloc se contractă. Ca răspuns, Efes Moldova a lansat produse precum Belii Medved' Razlivnoe, care vizează categoria mainstream de jos. De asemenea, Efes Moldova a extins opțiunile de ambalare pentru a include sticle PET de un litru pentru berile Finch și Belii Medved' Razlivnoe. 



 

Creativitatea berarilor

 Situată în Ciorescu, la 10 km de Chișinău, fabrica de bere Gotter s-a adaptat în mod proactiv la climatul economic dificil. Ca răspuns la scumpirea resurselor energetice, fabrica a obținut un grant al Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA)  pentru a instala panouri solare de 120 kW pe acoperiș. Această mișcare a ajutat la reducerea parțială a cheltuielilor pentru energie, deși operațiunile fabricii încă depind în mare măsură de gaz, al cărui preț s-a triplat la un moment dat. 



 Berăria Beermaster Brewery din Bălți a reacționat la creșterea prețurilor materiilor prime și a transporturilor fără a trece povara pe umerii consumatorilor sensibili la preț.

 „Ne-am confruntat cu creșteri de preț la materiile prime și la transport, deoarece importăm aproape toate ingredientele noastre atât din țări UE, cât și din afara UE, cu excepția apei și a etichetelor, care sunt fabricate local. În ciuda acestor presiuni asupra costurilor, am ales să nu transferăm aceste costuri majorate asupra consumatorilor. Altminteri, am fi compromis strategia noastră, bazată pe lărgirea bazei de consumatori și popularizarea berii artizanale în toată țara”, povestește Vitalie Cumurciuc, șef de producere Beermaster Brewery.



 LaBREWtory, o berărie artizanală condusă de Bill Mahaffey și soția sa DeEva, pledează pentru o abordare practică a procesului de fabricare. Berarii controlează manual temperatura și aproape că nu recurg la automatizare, ceea ce le permite să intervină la orice etapă și să creeze gusturi diverse. Bill Mahaffey spune că berăria poate produce 16-20 de tone de bere pe lună folosind echipamente modernizate și rezervoare fabricate local. Ca dovadă a legăturii lor cu Moldova, LaBREWtory a lansat The Flying Mămăliga Cream Ale, o bere care combină stilul american cu ingrediente locale.  

 „Un client de la ambasada Germaniei ne-a sugerat că berea noastră cu 5% alcool era prea tare pentru vară. Așa că am căutat un stil de bere cu un conținut mai scăzut de alcool. Am adaptat rețeta American Cream Ale, făcută în mod tradițional cu fulgi de porumb, dar i-am dat o notă moldovenească, folosind crupe de porumb’, a explicat Bill Mahaffey.



 

Semnale de revenire  

 Pe măsură ce ne apropiem de finalul primei jumătăți a anului 2024, piața berii din Republica Moldova arată semne ale unei reveniri mult așteptate, a remarcat Alexandru Pasat de la Efes Moldova. Această redresare timidă a consumului sugerează o ușoară creștere a activității pieței, anunțând, posibil, zile mai bune pentru industrie. Producția de bere în Republica Moldova a atins un vârf de 87,9 milioane de litri în 2021, cel mai înalt nivel înregistrat într-o perioadă de cinci ani, reflectând o scurtă revigorare într-o traiectorie în general descendentă. Până în 2022, producția a scăzut ușor la 84,1 milioane de litri. Deocamdată, datele oficiale privind producția de bere pentru anul trecut nu au fost încă publicate, Biroul Național de Statistică ar urma să le facă publice până la sfârșitul lui iulie 2024. Acestea ne vor oferi o imagine mai clară asupra performanței reale a pieței și dacă previziunile optimiste se vor adeveri.



Citeşte mai mult

Ce cautam?