HR

EBA: suport pentru business în domeniul hr și modernizarea legislației muncii

Asociația Businessului European din Moldova (EBA Moldova) s-a remarcat prin atitudinea proactivă în procesul de modernizare a legislației muncii din Republica Moldova și alinierea ei la standardele Uniunii Europene. Întrucât implicarea mediului de afaceri este esențială pentru parcursul european al Republicii Moldova, EBA Moldova sprijină activ companiile la fiecare pas al procesului de transpunere legislativă ce ține de agenda europeană. Recent, Comitetul pe Capitalul Uman al EBA a organizat încă o sesiune practică, care a oferit soluții concrete pentru companii în domeniul relațiilor de muncă. 

Mariana RUFA, CEO Asociația Businessului European și Sandra DOLGHII, Tax Policy Manager EBA Moldova:

Alături de cele peste 100 de companii membre ale asociației și beneficiind de expertiza locală și internațională extinsă, inclusiv în domeniul dezvoltării resurselor umane, EBA Moldova susține constant mediul de afaceri prin promovarea schimbărilor legislative esențiale pentru dezvoltarea sustenabilă a companiilor, în conformitate cu principiile UE.



 Prin intermediul Comitetului pe Capitalul Uman al EBA, condus de Eduard Gurin, Președintele Comitetului și Asociat al Companiei de Avocatură Vernon David, EBA a promovat modificări esențiale ale legislației muncii. Este vorba despre:


 - revizuirea art. 101 alin. (6) din Codul muncii, privind durata întreruperii între schimburi, și anume reducerea acestei durate la 11 ore consecutive, conform standardelor europene;

- crearea instrumentelor motivaționale de atragere în câmpul muncii a tinerilor specialiști;

- excluderea obligativității impozitului pe venit și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru valoarea nominală a tichetelor de masă;

- revizuirea conceptului actual al învățământului dual;

- crearea instrumentelor sociale și facilitarea incluziunii persoanelor cu dizabilități;

- modificarea instrumentelor de aplicare a sancțiunii disciplinare ș.a.



 Documentele de poziție ale EBA pot fi consultate pe pagina eba.md.



 SOLUȚII PRACTICE PENTRU DEPARTAMENTELE HR

 De asemenea, pentru a sprijini echipele din departamentele de resurse umane, EBA organizează în mod regulat sesiuni practice de explicare a procesului de implementare și aplicare a cadrului legal primar și secundar. Un exemplu ar fi organizarea la 24 mai a unui eveniment practic cu scopul de a oferi soluții concrete și bune practici internaționale aplicabile în domeniul legislației muncii. În cadrul evenimentului, experții EBA au reușit să răspundă necesităților comunității de afaceri pe următoarele domenii:

 - Ultimele actualizări legislative ale legislației muncii;

- Politicile ce țin de protecția datelor cu caracter personal (GDPR);

- Regimul străinilor.



 Implicarea activă a EBA prin oferirea de suport concret mediului de afaceri în parcursul european contribuie la dezvoltarea personalului din companii și la creșterea sustenabilă a culturii antreprenoriale la nivel național. Vom continua să dialogăm cu autoritățile responsabile, oferind contribuția noastră la îmbunătățirea cadrului legislativ, a Codului muncii, dar și a legislației secundare în domeniu, adaptându-l la cerințele unei economii moderne.

 EDUARD GURIN: REFORME PRO-BUSINESS PENTRU PIAȚA MUNCII

 Relațiile de muncă reprezintă principalul nucleu de dezvoltare, dar și de menținere a unui mediu de afaceri atrăgător. Legislația muncii trebuie să asigure un echilibru între protejarea drepturilor angajaților și stimularea mediului de afaceri, care s-a confruntat în ultimii ani cu trei situații excepționale simultan: pandemia Covid-19, criza energetică și cea cauzată de războiul din Ucraina. În contextul acestor provocări, angajatorii au depus toate eforturile pentru a proteja cel mai important capital al oricărei afaceri – capitalul uman.



 Acești factori au accelerat necesitatea unor noi reglementări în dreptul muncii, abordând aspecte precum ajutorul pentru șomajul tehnic/staționare, munca la distanță, reducerea numărului de acte obligatorii în relațiile de muncă, majorarea numărului maxim al orelor de muncă suplimentară și încheierea contractelor individuale de muncă pe durata determinată, printre altele.



 Acest mecanism de ajustare a legislației muncii nu ar fi fost posibil fără dialogul dintre partenerii sociali, în care EBA Moldova a jucat un rol activ împreună cu toți membrii săi. Comitetul pe Capitalul Uman era în contact permanent cu managerii pe resurse umane pentru a identifica problemele cu care se confruntă, dar și mijloacele optime de rezolvare a lor. În acest sens, Comitetul a organizat numeroase mese rotunde și seminare, în care erau invitați atât responsabili din autoritățile statului, cât și specialiști din domeniu pentru a împărtăși bunele practici aplicate.



 La fel de importantă este capacitatea Comitetului de a aviza proiecte de lege aferente relațiilor de muncă. Scrisorile de poziție și propunerile legislative au reprezentat un adevărat sprijin din partea membrilor EBA pentru depășirea crizelor cauzate de stările de urgență.  



 În vederea accelerării procesului de integrare europeană a Republicii Moldova, EBA va continua să acționeze ca o punte de legătură, reprezentând interesele membrilor săi față de autorități și armonizând legislația națională în domeniul relațiilor de muncă cu cea comunitară.

 SERGIU BOZIANU: CUM EVITĂM SANCȚIUNILE PENTRU NERESPECTAREA GDPR

 Protecția datelor cu caracter personal reprezintă nu doar o obligație legală conform articolelor 91-94 din Codul Muncii, ci și o preocupare tot mai stringentă pentru angajatori, având în vedere noul proiect de lege privind protecția datelor cu caracter personal. Adoptat de Guvern la începutul lunii mai 2024 și trimis spre aprobare Parlamentului, acest proiect vine să transpună Regulamentul General Privind Protecția Datelor (nr. 2016/679 UE - GDPR).



 Odată ce noul proiect de lege privind protecția datelor va intra în vigoare, amenzile ar putea ajunge până la două milioane de lei sau 2% din venitul total. Angajatorii trebuie să acționeze rapid în perioada următoare pentru a implementa măsuri de protecție a datelor și a evita aceste sancțiuni semnificative. 



 În cadrul evenimentului „HR - Aspecte practice” dedicat GDPR în resurse umane, a fost specificată documentația necesară companiilor, cum ar fi Politică de protecție a datelor, Notă informativă privind procesul de recrutare, Termeni și Condiții pentru pagina web, fișierele cookie, regulament privind supraveghere video, politici de gestionare a documentelor și ghiduri de resurse umane. 



 Totodată, au fost specificate principalele încălcări comise de angajatori: lipsa unui responsabil de protecția datelor (intern sau externalizat), lipsa unor regulamente interne clare inclusiv Politica de Protecție a Datelor, neoferirea instruirii anuale angajaților, completarea necorespunzătoare a formularului MR2, colectarea copiilor buletinelor de identitate, diplomelor, supravegherea excesivă a angajaților, colectarea eronată a consimțământului pentru prelucrarea datelor, lipsa regulamentelor adecvate privind munca la distanță și lipsa reglementărilor privind gestionarea deficitară a resurselor informatice și incidentelor de securitate.



 Astfel, cu cât o companie colectează și gestionează mai multe date cu caracter personal, fie prin creșterea numărului de angajați sau a bazelor de date despre clienți, fie prin metodele de prelucrare a datelor utilizate, inclusiv inteligența artificială, cu atât mai multe măsuri de protecție a datelor trebuie implementate pentru a asigura o protecție adecvată. Prin urmare, riscul crește proporțional cu volumul de date și complexitatea metodelor de prelucrare. Cu cât o companie prelucrează mai multe date, cu atât sunt mai mari riscurile și probabilitatea de a se confrunta cu o sancțiune maximă în cazul unei încălcări a legislației. 



 Din experiența mea de peste 12 ani, inclusiv în fruntea companiei care activează în domeniul implementării cerințelor de protecție a datelor cu caracter personal, cele mai importante breșe de securitate apar din cauza neimplementării unor măsuri de bază de către angajatori. Printre acestea se numără numirea unui responsabil de protecția datelor, stabilirea unor protocoale scrise pentru gestionarea datelor cu caracter personal și alocarea de resurse pentru abordarea sistematică a protecției datelor. Companiile mari, care gestionează volume uriașe de date, sunt cele mai vulnerabile.

 În cadrul seminarului, au fost semnalate unele discrepanțe în noul proiect de lege care ar putea afecta mediul de afaceri și investițiile străine. Printre acestea se numără excluderea serviciilor de securitate de stat (SIS, PG, IGPF, MA, SPPS, CNA, etc.) de la cerințele noului proiect de lege, excluderea principiului liberei circulații a datelor către țările UE și obligarea companiilor din UE, fără sediu în Moldova, dar care oferă servicii rezidenților moldoveni, să desemneze un reprezentant în Republica Moldova.



 Comunitatea EBA și-a asumat angajamentul de a interveni în Parlamentul Republicii Moldova în perioada următoare cu propuneri concrete care să îmbunătățească situația mediului de afaceri, ajustând proiectul de lege pentru a nu admite devieri.



 

Sergiu BOZIANU, Directorul Data Protection Law Firm:

 

Odată ce noul proiect de lege privind protecția datelor va intra în vigoare, amenzile ar putea ajunge până la 2 milioane de lei sau 2% din venitul total



100+ 
 companii membre ale EBA și-au unit forțele pentru modernizarea legislației muncii  

 

Ce cautam?