Marketing

Piața pharma, între consolidare și extindere în spațiul rural

Piața farmaceutică a crescut anul trecut cu 800 milioane de lei, fiind influențată de majorarea compensațiilor pentru medicamente, operată de CNAM. Experții constată sporirea culturii consumului de medicamente în rândul populației. Fiind interesați tot mai mult de prevenirea îmbolnăvirii, oamenii cumpără mai multe vitamine și suplimente alimentare. Statul subvenționează deschiderea de farmacii rurale pe de o parte, iar pe de altă parte, adoptă reguli care ar putea conduce la o consolidare și mai mare a pieței în favoarea marilor jucători.

Cele mai mari 13 rețele de farmacii din Republica Moldova au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 13,73 miliarde de lei, în creștere cu 795 milioane de lei față de anul precedent. Cele mai mari vânzări sunt realizate angro de depozitele companiilor. Acestea au însumat o cifră de afaceri de 8,56 miliarde de lei, pe când nemijlocit rețelele de retail au înregistrat o cifră de afaceri de 5,4 miliarde de lei.

MARII JUCĂTORI ÎȘI CONSOLIDEAZĂ POZIȚIILE

Grupul Dita Estfarm și Farmacia Familiei (DT+FF) rămâne cel mai mare jucător de pe piață cu o cifră de afaceri de 4,68 miliarde de lei, în creștere cu 35,23% față de anul precedent. Pe locul doi, se plasează Grupul Felicia, cu o cifră de afaceri de 3,28 miliarde de lei și o creștere cu 22,23%. Compania Tetis, care gestionează lanțul de farmacii Hippocrates, ocupă locul al treilea, cu o cifră de afaceri de 2,34 miliarde de lei, mai mare decât anul precedent cu 17,07%. Rețeaua Orient, cu o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei, se situează pe poziția a patra în top, iar Elody, cu 1,07 miliarde, este a cincea. Orient este singura companie din top cu afacerile în descreștere, cu o scădere în valoare de 154 miliarde de lei. Rulajul Elody, la rândul său, a crescut cu 44 milioane de lei.

În calcul au fost luate și alte șapte companii semnificative de pe piață: Victorys Pharma, Distrimed, Farmina, Lismedfarm, Gantala, Medeferent Grup, Rap Pharma International și Tribestar Farm. Cumulativ, acestea au raportat o cifră de afaceri de 1,29 miliarde de lei, cu o creștere modestă de 10 milioane de lei față de anul trecut.

Evoluțiile arată o consolidare a pozițiilor primilor doi jucători, cotele lor de piață fiind în creștere. Cota de piață a Dita Farm+ Farmacia Familiei a crescut cu 1,49 puncte procentuale (pp) și a constituit 34,06%. La rândul său, bucata de piață a grupului Felicia a crescut cu 1,15%, ajungând la 22,23%. Cota de piață a farmaciilor Hippocrates s-a redus cu 0,25 pp, iar cea a rețelei Orient – cu 1,77 pp. Ponderea de piață a lanțului Elody a scăzut cu 0,15 pp.

Citeşte mai mult

Ce cautam?