26/04/2024

Moldova în pragul revoluției digitale: Lecții învățate de la MWC 2024 
Moldova în pragul revoluției digitale: Lecții învățate de la MWC 2024  Marketing

După agitația de la recentul Mobile World Congress 2024 de la Barcelona, privirile oamenilor de afaceri moldoveni se îndreaptă acum spre modul în care pot valorifica tehnologiile de ultimă generație prezentate la eveniment. Ediția din acest an a MWC s-a concentrat puternic pe inteligența artificială (IA), plățile digitale și viitorul conectivității mobile – rețelele 5G.

 

Eugen KANSKI

 

Mobile World Congress (MWC) se numără printre cele mai importante trei conferințe de tehnologie și inovație din lume. Ediția din acest an a depășit așteptările, cu 88 500 de participanți. Delegația din Moldova a inclus lideri din industria telecomunicațiilor, furnizori de servicii, investitori și experți IT. Pentru ei, participarea la expoziții și evenimente de networking la MWC a servit ca platformă pentru prezentarea propriilor produse și servicii, atrăgând astfel parteneri și clienți internaționali.

 

„În cadrul MWC au fost setate diverse proiecte și parteneriate care vor aduce beneficii companiilor moldovenești și le-ar putea spori vizibilitatea pe scena internațională”, spune Ana Groza, director executiv al Asociației Investitorilor Străini (FIA).

 

MWC 2024 a furnizat, de asemenea, companiilor din Moldova șansa de a afla despre ultimele tendințe tehnologice direct de la liderii industriei, precum Steve Jarret, Chief AI Officer la Orange Group.

 

„Colegul nostru a vorbit despre progresele importante pe care le-am făcut ca business în adopția instrumentelor de inteligență artificială generativă. Unul dintre domenii este Smarter Networks, ceea ce presupune că folosim mai multe modele IA pentru a lua decizii despre operarea și dezvoltarea rețelei”, povestește Olga Surugiu, CEO al Orange Moldova.  

 

IA: Provocări și oportunități

 

Inteligența Artificială a dominat agenda evenimentului MWC 2024, accentul fiind pus pe modul în care companiile pot utiliza această tehnologie pentru a crește vânzările și a îmbunătăți experiența clienților.

 

„Tehnologia GenAI va îmbunătăți semnificativ interacțiunea cu clienții prin intermediul unor soluții automatizate avansate, capabile să anticipeze nevoile și preferințele clienților într-un mod dinamic și interactiv. Automatizarea sarcinilor repetitive va reduce costurile operaționale și va permite, de asemenea, redirecționarea resurselor umane către activități cu valoare adăugată mai mare”, explică Adela Dorofei, Technology Director la Moldcell.

 

Implementarea acestor progrese în Moldova va depinde de succesul cu care mediul de afaceri și factorii de decizie politică vor aborda provocările care împiedică companiile să valorifice pe deplin potențialul IA. Conform Anei Groza, un număr mare de companii moldovenești nu au acces la resurse financiare pentru investiții în tehnologii avansate. Acest obstacol, alături de lipsa specialiștilor calificați, îngreunează integrarea eficientă a celor mai recente progrese tehnologice în operațiunile zilnice.

 

„Aș recomanda companiilor moldovenești să investească în dezvoltarea competențelor digitale ale forței de muncă, să exploreze parteneriate strategice cu furnizorii de tehnologie și să prioritizeze inovarea constantă pentru a rămâne competitivi pe piața globală. În plus, aceste companii ar trebui să facă uz de oportunitățile de finanțare și sprijin oferite de autorități și organizații internaționale”, a spus directorul FIA.

 

Potrivit Olgăi Surugiu, companiile din Moldova au acces la tehnologia IA prin produse oferite de startup-uri internaționale. Integrarea lor în procesele de business, la un cost rezonabil față de beneficiile generate, reprezintă acum o provocare globală.

 

„Există o multitudine de produse care demonstrează rezultate remarcabile, dar acestea sunt izolate și operează cu scop foarte limitat. Integrarea și utilizarea acestor tehnologii, pentru ca să aducem inovația mai aproape și să le facem accesibile în Moldova, este o prioritate pentru noi”, mărturisește CEO al Orange Moldova.

 

Suntem gata pentru era 5G?

 

MWC 2024 a subliniat necesitatea unor investiții masive în dezvoltarea rețelelor 5G pentru a face față creșterii traficului de date, iar companiile din Moldova nu vor să rămână în urmă. Potrivit Adelei Dorofei de la Moldcell, implementarea rețelelor 5G va permite satisfacerea cererii crescute de internet rapid, descărcând rețeaua 4G, cu eficiență energetică avansată și, în final, o experiență mult mai bună pentru client. Experta accentuează faptul că 5G este esențial pentru noile servicii digitale, precum Internetul Lucrurilor (IoT) în agricultură și industrie, realitatea extinsă (XR) în educație și turism, vehicule autonome și soluții avansate pentru orașe inteligente.

 

„Datorită vitezei de internet mult superioare, capacității sale de a suporta o densitate mare de dispozitive conectate simultan și de a oferi o latență minimă, tehnologia 5G va permite companiilor moldovenești să exploreze noi modele de afaceri și să îmbunătățească eficiența operațională pentru a fi în fruntea inovației tehnologice”, spune experta.

 

Plățile Instant: Dacă mă poți suna, îmi poți transfera

 

Plățile digitale, intrate în atenția publicului odată cu lansarea la nivel național a serviciului de Plăți Instant MIA de către Banca Națională a Moldovei pe 12 martie, au fost un subiect de top la MWC 2024. Potrivit Anei Groza, astfel de soluții vor oferi companiilor posibilitatea de a simplifica și accelera procesele financiare, reducând costurile administrative și îmbunătățind experiența clienților.

 

Mai mult, adoptarea plăților de nouă generație va permite companiilor moldovenești să-și îmbunătățească prezența internațională, accesând noi piețe, adaugă Adela Dorofei. Pentru a valorifica cu succes această oportunitate, minimizarea riscurilor și provocărilor legate de securitate cibernetică este esențială, notează experta.

 

88 500 de persoane

din întreaga lume au participat la MWC 2024

 

Adela DOROFEI, Technology Director, Moldcell:

 

Tehnologia 5G va permite companiilor moldovenești să exploreze noi modele de afaceri și să îmbunătățească eficiența operațională pentru a fi în fruntea inovației tehnologice.

 

Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova:

 

Integrarea și utilizarea noilor tehnologii, pentru ca să aducem inovația mai aproape și să le facem accesibile în Moldova, este o prioritate pentru noi.

 

Ana GROZA, director executiv FIA:

 

Aș recomanda companiilor moldovenești să investească în dezvoltarea competențelor digitale ale forței de muncă, să exploreze parteneriate strategice cu furnizorii de tehnologie și să prioritizeze inovarea constantă.

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

25 zile 14 ore

206

Publicitate în BC