17/05/2023

Cum menținem angajații motivați pe timp de criză
Cum menținem angajații motivați pe timp de criză Management

Motivarea angajaților în perioadele de criză poate fi o provocare, dar este esențial să ne asigurăm că aceștia rămân implicați și productivi. Pentru a fi eficiente pe timp de criză, companiile trebuie să se preocupe de capacitatea managerilor de a interacționa cu angajații, de a manifesta empatie, de a oferi oportunități și recompense pe măsura efortului depus.

O cultură a companiei bazată pe interacțiune poate ajuta angajații să se simtă motivați și implicați, chiar și în momentele dificile. Comunicarea deschisă, colaborarea și munca în echipă cultivă un sentiment de apartenență la comunitate și un scop comun. Este foarte important ca în perioadele de criză să putem asigura productivitatea angajaților și dedicația lor la obiectivele companiei. Despre cum să motivăm angajații pe timp de criză am vorbit cu Nara Abrahamyan și Inna Kiriakova.

INCERTITUDINEA DEMOTIVEAZĂ

„Prin intermediul valorilor comune, misiunii și viziunii companiei, angajații simt contribuția proprie la dezvoltarea companiei, înțeleg contribuția în obținerea rezultatelor, se simt parte a unui mediu de susținere reciprocă și reprezintă o motivație suplimentară pentru a depăși momentele incerte și provocatoare”, menționează Inna Kiriakova, director HR și Reglementări Moldtelecom.   

În ultimii trei ani, mediul de afaceri din Republica Moldova a trecut prin două crize de amploare și de lungă durată, iar capacitatea managerilor de a ține ridicat nivelul de motivare și implicare a angajaților a fost pus la încercare. „Luând în calcul faptul că în această perioadă am lucrat activ atât cu piața angajatorilor, cât și cu cea a candidaților, aș evidenția trei factori ce demotivează cel mai mult: incertitudinea, lipsa susținerii și comunicării din partea conducerii și înrăutățirea condițiilor de muncă”, subliniază Nara Abrahamyan, director al agenției SBC HR.

În context, Inna Kiriakova spune că reducerea costurilor aferente resurselor și echipamentelor poate duce la o creștere a stresului și a presiunii asupra angajaților, ceea ce poate afecta performanța lor.

COMUNICAREA ESTE CHEIA SUCCESULUI

Directorul SBC HR este de părere că liderii pot consolida încrederea și pot menține motivația angajaților pe timp de criză doar dacă urmează niște strategii. „În primul rând, ei trebuie să-și informeze angajații în mod sistematic cu privire la situația existentă, explicându-le posibilele planuri de acțiune, să încurajeze și să recunoască realizările angajaților. În al doilea rând, liderii trebuie să discute deschis  cu personalul, oferindu-le oportunitatea de a vorbi și de a adresa întrebări, pentru a reduce neliniștea și pentru a spori nivelul de încredere. În al treilea rând, trebuie să asigure posibilitatea ca angajații să se poată adresa pentru ajutor și sprijin în orice moment”, a precizat ea.

La rândul său, directorul HR și Reglementări Moldtelecom, spune că e foarte important ca fiecare lider să înțeleagă cât de esențială este comunicarea pe timp de criză. „Atunci când liderii comunică clar, cu transparență și empatie, îi ajută pe oameni să se adapteze la condițiile în continuă schimbare, trebuie să ne asigurăm că toți angajații primesc aceeași informație și același suport. Este esențial de comunicat și despre lucrurile care merg bine în companie, despre strategia și planurile de viitor, angajații trebuie încurajați să-și facă treaba bine. Pe timp de criză angajații au nevoie mai mult ca niciodată de îndrumare și sprijin din partea managerilor”, a subliniat Inna Kiriakova.

FLEXIBILITATEA PROGRAMULUI MOTIVEAZĂ ȘI MAI MULT

Managera menționează că pentru a reduce stresul la locul de muncă, pot fi aplicate mai multe soluții care reduc din anxietatea angajaților. „Angajații care au o anumită libertate în privința programului lor de muncă sunt de obicei mai satisfăcuți decât cei cu reguli stricte, flexibilitatea programului este esențială. Dacă activitatea profesională poate fi realizată în regim remote, permitem angajaților să lucreze de acasă ori implementăm o abordare hibrid. Încurajăm angajații să-și ia zile libere din contul concediilor plătite, pentru a se restabili după o activitate solicitantă ori pentru a depăși sau pentru a-și reveni după o perioadă mai complicată. Pe lângă toate acestea, încurajăm angajații să abordeze un mod de viață sănătos și să folosească suporturi educaționale, prin compensarea parțială a costurilor”, a punctat directorul HR. De aceeași părere este și Nara Abrahamyan, care a mai specificat și importanța oferirii accesului la lifehack-uri și recomandări pentru îmbunătățirea sănătății mentale și fizice. De asemenea, ea recomandă susținerea muncii în echipă și organizarea activităților online pentru menținerea relațiilor și consolidarea sentimentului de apartenență la comunitate.

MUNCA ÎN ECHIPĂ CONSTRUIEȘTE IMPLICARE

„Este important de menținut o perspectivă optimistă și o atitudine pozitivă a angajaților”, menționează Nara Abrahamyan. Potrivit ei, liderii trebuie să sublinieze importanța lucrului în echipă și să susțină sentimentul de apartenență orientat spre atingerea obiectivelor comune. „Trebuie să recunoască în mod regulat realizările și succesele echipei, chiar dacă ele par mici, este important să se creeze un spațiu pentru o comunicare deschisă și schimb de idei, astfel încât angajații să-și poată exprima gândurile și sentimentele. Liderii pot oferi oportunități pentru dezvoltarea și creșterea angajaților ca să-i mențină motivați și ca să se asigure că aceștia vor rămâne utili și productivi în viitor”, a subliniat directorul SBC HR.

La rândul său, Inna Kiriakova este de părerea că pentru a menține echipa implicată și pozitivă, trebuie de încurajat progresul. Astfel, angajații trăiesc sentimentul de împlinire și evoluție, chiar și în circumstanțe dificile. „Avem implementate o serie de programe menite să crească competitivitatea între angajați, iar cei cu performanțe frumoase sunt menționați și premiați public. Încurajăm echipe formate din reprezentanți ai diferitelor departamente să lucreze împreună la proiecte menite să aducă inovație și îmbunătățiri în procese. Nu în ultimul rând, sunt importante activitățile comune, care nu neapărat sunt conectate cu activitatea profesională, cum ar fi participarea la activități de înverzire a mediului, activități sportive, intelectuale, de voluntariat”.

Potrivit ei, orice criză aduce cu sine și oportunități, iar angajații trebuie ajutați să le vadă. Acestea pot include oportunități noi de învățare, șansa de a prelua un rol nou sau mai mare sau cu potențial de inovare și creștere. 

Alexandru Toma 

 

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

6 zile

206

Publicitate în BC