Online banking-ul este o platformă ce oferă clienților posibilitatea de a efectua operațiuni financiar-bancare de la distanță, permite accesul la mijloacele financiare de pe contul bancar, pentru efectuarea operațiunilor de plată, vizualizarea extraselor de cont, precum și alte opțiuni incluse în platforma serviciului.
Potrivit Olgăi Bejenaru, șef al Departamentului dezvoltare și marketing al Comerțbank, banking-ul online este azi esențial în portofoliul de produse și servicii bancare, fiind tot mai solicitat. Într-un pas cu avântul noilor tehnologii, așteptările și necesitățile clienților sunt tot mai complexe. „Prin platformele de online banking, clienții Comerțbank beneficiază de acces la mai multe operațiuni bancare, 24 de ore din 24, iar procesarea tranzacțiilor se efectuează în timp real”, explică managera. Mai nou, unele bănci au implementat astfel de opțiuni precum posibilitatea de a deschide online depozite, de a oferi credite, suport chat.
„Este importantă educarea – informarea clientului privind păstrarea confidențialității.”
Olga BEJENARU, șef Departament Dezvoltare și marketing Comerțbank, doctor în economie – Relații Economice Internaționale
Mihai Bologan, doctor în economie, director executiv al companiei sociologice iData, afirmă că online banking-ul reprezintă gestionarea conturilor bancare și efectuarea tranzacțiilor financiare prin intermediul internetului. Principalul lui avantaj este reducerea la minimum a deplasărilor la bancă, este comod și operațiunile sunt efectuate în deplină siguranță, chiar din fața calculatorului. Sistemul a evoluat semnificativ de-a lungul anilor, de la servicii bancare prin telefon la platforme web și aplicații mobile. Caracteristicile cheie ale platformelor moderne de banking online includ: interfețe prietenoase și personalizabile, acces 24/7 la conturi, posibilitatea de a efectua plăți și transferuri în timp real și servicii de facturare automată. „În Republica Moldova, acest sistem s-a dezvoltat foarte rapid, iar dimensiunea țării permite ca cele mai noi tehnologii să ajungă și să fie implementate destul de rapid de către băncile comerciale din țară”, spune directorul iData.
„ În Republica Moldova, online banking-ul s-a dezvoltat foarte rapid. Cele mai noi tehnologii ajung să fie implementate destul de rapid de către băncile comerciale din țară.”
Mihai BOLOGAN, doctor în economie, director executiv iData
Și Iulia Bogușevschi, șefă comunicare corporativă în departamentul marketing al maib, spune că banking-ul online economisește timp și scutește clienții de drumul până la sucursala băncii. „În 2010, am introdus pentru prima dată bankingul online în maib, care avea funcționalități limitate, însă a reprezentat un salt important în ce privește accesibilitatea și comoditatea clienților. De atunci, tehnologia a evoluat într-un mod remarcabil, de la operațiuni simple de verificare a soldului contului la tranzacții complexe precum transferuri internaționale, plăți de facturi și gestionarea investițiilor”, spune ea.
La rândul său, Valentin Nuca, directorul departamentului IMM și premium Moldindconbank, subliniază că un punct forte al online banking-ului este posibilitatea de a gestiona operațiunile direct de pe dispozitivele mobile, precum smartphone-uri sau tablete. Acest fapt permite clienților să deruleze operațiunile și în afara orelor de program, de oriunde au acces la internet.
„Provocarea principală este de a mări în mod continuu numărul de operațiuni și servicii ce pot fi prestate prin serviciile de online banking.”
Valentin NUCA, director Departamentul IMM și Premium Moldindconbank
BENEFICIILE ȘI FACILITĂȚILE PENTRU IMM-URI
Potrivit lui Mihai Bologan, plățile prin banking-ul online se gestionează ușor, de la calculator și, în plus, oferă acces la mai multe informații cu privire la operațiunile din conturi. În ultimii ani, băncile comerciale percep comisioane mărite pentru tranzacțiile făcute cu prezența fizică, astfel că la un volum mai mare de plăți, online banking-ul este mai ieftin. „Se automatizează și alte procese, în special cele ce țin de proiectul salarial, care e mult mai ușor de gestionat. Drept urmare, angajații noștri își primesc salariile mai rapid”, precizează el.
Iulia Bogușevschi menționează că serviciile bancare online au devenit un aliat incontestabil pentru afacerile mici și mijlocii. „Pe lângă faptul că funcționează fără întrerupere, platforma conferă un control total asupra finanțelor afacerii, oferind posibilitatea de a vizualiza extrasele de cont pentru perioade îndelungate, de a urmări tranzacțiile efectuate și de a solicita diverse servicii sau produse bancare, toate acestea fiind la doar un click distanță.”, susține ea.
„Nu vedem obstacolele ca niște bariere, le vedem ca niște oportunități pentru a ne îmbunătăți și a crește.”
Iulia BOGUȘEVSCHI, șef Comunicare Corporativă Departamentul Marketing maib
Printre alte beneficii ale serviciului, Valentin Nuca menționează generarea de către online banking a extrasului online la distanță și efectuarea operațiunilor de schimb valutar la cursuri individuale. „Poți avea chiar și opțiunea de economisire automată prin crearea conturilor de economii sau depozite”, accentuează managerul.
În opinia Olgăi Bejenaru, la capitolul beneficii importante se numără și lipsa comisioanelor sau comisioanele mici pentru achitarea mărfurilor și a serviciilor procurate prin intermediul platformelor de internet banking, debitarea directă, precum și procesarea tranzacțiilor în timp real. „Platformele de internet banking oferă acces la istoricul tranzacțiilor, extrase de cont, ceea ce facilitează o gestiune și o evidență a cheltuielilor. De asemenea delimitează cheltuielile personale de cele ale companiei”, susține specialista.
SIGURANȚĂ ȘI SECURITATE
Potrivit lui Mihai Bologan, online banking-ul este foarte sigur în ce privește protecția datelor personale. „Băncile comerciale se numără printre principalele organizații care trebuie să respecte prevederile legate de protecția datelor cu caracter personal și dispun de resursele necesare pentru implementarea sistemelor sofisticate de protecție a informațiilor”, menționează expertul.
La rândul său, Iulia Bogușevschi subliniază că securitatea este o prioritate majoră în cadrul serviciilor de online banking. „Folosim tehnologii de ultimă oră pentru a asigura că datele clienților sunt ferite de ochii neautorizați. De la autentificarea multi-factor, care solicită mai multe forme de verificare înainte de a permite accesul, la criptarea datelor, care transformă informațiile în coduri complexe, fiecare element al sistemului nostru de securitate este conceput pentru a construi un zid de protecție în jurul activelor financiare ale clienților noștri”, spune ea.
Valentin Nuca spune că odată cu creșterea numărului de escroci în spațiul online, într-un pas cu cei din urmă, se mărește și riscul de fraudă când se utilizează produsele bancare, de aceea limitarea și evitarea atacurilor cibernetice este una dintre prioritățile băncilor. „Pentru a asigura securitatea necesară, investim în tehnologii de ultimă generație. Suplimentar, oferim clienților informații detaliate și îi sfătuim cum să păstreze în siguranță conturile de plată atunci când accesează și utilizează serviciile bancare online”, a spus directorul departamentului IMM și Premium al Moldindconbank.
Olga Bejenaru punctează faptul că riscurile corelate pot fi de natură operațională, reputațională, legală sau informațională. „Pentru a minimiza efectele negative ale criminalității cibernetice, am implementat autentificarea cu doi factori, cu nume utilizator și parolă, plus o parolă dinamică pentru confirmare, SMS OTP, utilizarea unor caracteristici barometrice, Face ID, amprentă digitală, recunoaștere vocală. De asemenea este importantă educarea clientului privind riscurile și metodele de prevenire ale acestora”, susține specialista.
PROVOCĂRI ȘI LIMITĂRI
În opinia lui Valentin Nuca, provocarea principală este sporirea continuă a numărului de operațiuni si servicii care pot fi prestate prin serviciile de online banking. „Limitările principale sunt normele impuse de organele de control si supraveghere: Banca Națională, CNPF, FISC. Băncile sunt permanent cu mâna pe puls când e vorba de modificările legislative și duc discuții în permanență cu organele de control”, spune specialistul.
La rândul ei Olga Bejenaru subliniază faptul că funcționarea băncilor depinde de modificările din mediul extern. Liberalizarea piețelor financiare a condus la apariția noilor concurenți non-bancari în sistemul financiar. Atragerea reglementată a noilor clienți, de la distanță sau, altfel numit, onboarding-ul, este o nouă provocare ce necesită o evaluare prealabilă, o identificare minuțioasă a clientului, validarea identității lui, corelând potențialele riscuri. „Dacă banca dispune de un management profesionist și adoptă o strategie bine punctată, provocările care intervin se transformă în oportunități. Pentru a fi cât mai eficienți, băncile automatizează sarcini, fac estimări, investesc în tehnologii”, a concluzionat managera.
Potrivit lui Mihai Bologan, există limitări atunci când sunt probleme cu conexiunea la internet – atunci nu se pot face operațiunile. „Se întâmplă că sistemul de la bancă are probleme sau este în reparație. Țin minte că a fost o eroare, care a fost rezolvată după mai mult de 24 de ore, timp în care nu am putut efectua nicio operațiune, deși pentru noi era important atunci”, spune expertul.
El a mai enumerat și problemele care apar la utilizarea interfeței, existând anumite neclarități cu denumirile organizațiilor, actualizarea conturilor și a altor informații care trebuie specificate în ordinele de plată. „Per general, aceste probleme sunt minore și, comparativ cu perioada când interacționam cu banca doar față în față, aș putea afirma că sunt chiar neglijabile. Noi suntem o companie de prestări servicii și utilizăm anumite facilități ale sistemului de online banking. Spre exemplu, noi nu avem credite sau depozite, nu efectuăm importuri sau exporturi de mărfuri. Astfel, pentru companii ca a noastră, utilizarea sistemului de online banking este o soluție mai ieftină, mai utilă și mai viabilă”, sugerează expertul.
Iulia Bogușevschi menționează că una din provocările online banking-ului este rezistența la schimbare a clienților. „Unii preferă interacțiunea directă cu managerul lor bancar sau pot avea temeri legate de securitatea datelor. În aceste cazuri, ne străduim să construim încredere prin asigurarea clienților noștri că datele lor sunt în siguranță”, spune ea.
O altă provocare vine din partea competiției în creștere din sectorul fintech și din alte bănci. „În acest mediu dinamic, ne străduim să rămânem în fruntea inovației și să oferim clienților noștri serviciile și produsele de care au nevoie în cel mai scurt timp posibil”, subliniază managera. Nu în ultimul rând, la capitolul provocări, se numără limitările legislative și cerințele prudențiale stabilite pentru bănci, care pot limita uneori gama de servicii oferite prin intermediul sistemelor de servire la distanță. „În esență, online banking-ul este în ascensiune și noi suntem aici pentru a face ca aceasta să fie cât mai simplă și mai sigură pentru clienții noștri”, conchide managera.