Sondaj

Asociațiile de business: Soluția pentru o economie mai puternică?

Conform Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), IMM-urile reprezintă peste 97% din numărul total de companii din Republica  Moldova, însă doar 20% din ele sunt membre ale vreunei asociații. Reticența companiilor de a se asocia ține, în principal, de experiența dureroasă a colectivizării forțate din perioada sovietică, dar și de cazurile de gestionare defectuoasă și utilizare incorectă a fondurilor în cadrul eforturilor de cooperare de după independență. Există însă și exemple de asocieri de succes. În contextul aderării la Uniunea Europeană, sporirea culturii asociative va fi esențială pentru creșterea competitivității și a rezilienței economice.


Andrian DIGOLEAN, secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare
Asocierea este esențială pentru performanța economică și adaptarea la piața globală, mai ales în contextul aderării la UE. Asocierile permit adaptarea mai ușoară la schimbările pieței și reducerea costurilor prin achiziționarea în comun a inputurilor precum pesticidele și erbicidele. Apartenența la o asociație facilitează accesul la subvenții, deosebit de importante pentru micii producători. Fermierii membri ai cooperativelor agricole pot beneficia de subvenții de până la 15 milioane de lei. 


 Am văzut exemple de succes, precum cel al Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV), care a promovat vinurile moldovenești la nivel internațional ca răspuns la embargourile din 2006 și 2013. Acum acest sector exportă 56% din vinuri în UE. În 2014, existau doar 10 mici producători de vinuri uniți în Uniunea Producătorilor Mici de Vin DIONYSOS, acum sunt 68. Un alt exemplu este Moldova Fruct, o asociație care reunește 224 de membri și a prezentat cu succes fructele moldovenești la expoziții și târguri internaționale, ajungând în ultimul timp pe noi piețe precum India și Arabia Saudită. 



 Sub egida Ministerului Agriculturii, este în proces înființarea camerelor agricole – organizații autonome, non-profit și apolitice, menite să sprijine toți fermierii. Acestea vor furniza informații esențiale despre planificarea afacerilor, subvenții, condițiile pieței și procedurile de export. Toți fermierii vor fi membri ai acestor organizații, asigurând un sprijin cuprinzător în întregul sector agricol.

Citeşte mai mult

Ce cautam?