26/04/2022

Magazinele românești scot vinurile moldovenești de pe rafturi din cauza contra-biletelor
Magazinele românești scot vinurile moldovenești de pe rafturi din cauza contra-biletelor Ştiri Moldova

La începutul anului 2022, producătorii moldoveni de vinuri și divinuri nu au avut noroc cu vânzările la export. Din cauza acțiunilor militare din Ucraina, aproape toate livrările în străinătate au fost practic blocate timp de mai bine de o lună.
Am scris despre motivele specifice ("LP", nr. 8). Se pare că în această perioadă dificilă se poate miza pe piața vecină, România, care se află pe primul loc pentru vinul îmbuteliat din Moldova (428,4 milioane de lei, cu o creștere de 29,2% față de anul trecut). Dar a existat o problemă proprie, relatează logos.press.md.

În luna martie, în urma unor controale în lanțurile de magazine din România, au fost descoperite unele omisiuni din partea producătorilor moldoveni în informarea consumatorilor, din cauza cărora vinurile acestora au început să fie retrase de pe rafturile magazinelor. Pe contraetichetele absolut tuturor produselor alcoolice din Moldova, conform legislației noastre, a fost scris "Fabricat în Moldova". Cu toate acestea, România a înregistrat indicația geografică pentru vinurile cu IG Dealurile Moldovei, care este protejată în Uniunea Europeană. 

Este, de asemenea, înșelătoare pentru consumatorii din România, deoarece este posibil ca aceștia să nu perceapă "Moldova" ca pe o țară de origine, ci ca pe o regiune pentru vinurile cu IG din țara lor. Datorită faptului că Biroul Național al Viei și Vinului s-a adresat direct conducerii de la Ministerul Agriculturii din țara vecină, care efectua acest control, procesul a fost oprit. Ulterior, s-a ajuns la un acord la nivelul ministerelor agriculturii din cele două țări. Republica Moldova a trimis o scrisoare Comisiei Europene pentru a ne permite să vindem astfel de reziduuri etichetate.

Ca urmare, autoritățile române au acordat verbal Moldovei o perioadă de grație de șase luni pentru a-și alinia contraetichetele la legislația română. În această perioadă, este permisă chiar și importul de produse cu "vechile" contraetichete. În acest context, la 31 martie, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat amendamente la legile "Cu privire la struguri și vin" și "Cu privire la producerea și circulația alcoolului etilic și a băuturilor alcoolice", în vederea marcării obligatorii a băuturilor alcoolice produse în Republica Moldova cu mențiunea "Fabricat în Republica Moldova" sau "Produs în Republica Moldova".

Dar asta nu este tot ceea ce au observat retailerii din rețeaua românească. Unii producători autohtoni, pentru vinurile lor care nu sunt vinuri IGP, scriu pe contraetichete că strugurii sunt cultivați, de exemplu, în regiunea Codru (și ar trebui să fie "în zona centrală") sau Valul lui Traian (în "zona sudică"). Și aceste indicații geografice sunt, de asemenea, înregistrate la nivelul UE și beneficiază de protecție. 

Apropo, și în Moldova, dar, din anumite motive, autoritățile noastre de control nu acordă atenție acestui lucru. Dar, înainte de a intra pe piață, vinurile sunt certificate. De ce nu se opresc acolo? În trecut, toate etichetele/contraetichetele trebuiau să fie aprobate de un consiliu al artelor și meseriilor. Producătorii au considerat-o un obstacol în calea afacerilor. Acesta a fost desființat în 2013. Și au apărut foarte multe probleme de etichetare. O companie a raportat săptămâna aceasta că vinurile sale sunt încă retrase de pe rafturile magazinelor din România. Dar nu se poate aplica niciun autocolant, adică vinurile trebuie luate de la comerciant, asamblate într-un singur loc, vechea contraetichetă trebuie îndepărtată și aplicată cea nouă.

Dar există și vești bune din România - vinurile moldovenești au început să fie transportate prin portul Constanța, inclusiv cu ajutorul cisternelor ISO și flexitanks. Desigur, acest lucru este mult mai scump decât era în Odessa. O companie a declarat că prețul de transport al unui container către Statele Unite ajunge deja la 13.000-14.000 de dolari, iar această supraplată se răsfrânge asupra costurilor sale.

Vasile Luka, directorul general al Radacini Wines, a precizat că produsele îmbuteliate ale acestei companii sunt deja exportate prin Constanța și Europa pe cale rutieră, dar nu se înregistrează progrese în cazul containerelor care sunt blocate la Odesa. Aceștia spun că nu există niciun mecanism de returnare a încărcăturii. "Noi lucrăm conform schemei, conform căreia transportul este plătit de cumpărător, dar acest lucru ne afectează și pe noi, pentru că costurile mari de logistică fac ca produsele să fie mai scumpe. Iar acest lucru nu duce la mai multe comenzi. Unii parteneri, care cunosc mai puțin despre Moldova, au crezut că țara noastră este implicată direct într-un conflict militar. Mulți cer asigurări speciale împotriva posibilelor daune cauzate de război, iar acestea sunt greu de găsit. Lanțul de probleme rămâne", consideră interlocutorul.

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

12 zile 4 ore

206

Publicitate în BC