Actualitate

Cum au mers lucrurile în lumea auto în 2024

Anul 2024 a marcat un moment de cotitură pentru industria auto globală. Sustenabilitatea, digitalizarea și inovațiile tehnologice au constituit tendințele dominante. De la creșterea numărului de vehicule electrice, până la integrarea inteligenței artificiale în procesele de fabricație, schimbările au fost rapide și semnificative.

UN IMPULS PUTERNIC

Transformarea electrică a continuat să domine agenda industriei auto în 2024. Potrivit datelor furnizate de or- ganizația de cercetare Bloomberg NEF, estimările preliminare arată că vânzările globale de vehicule electrificate (EV) au trecut de 17 milioane de unități, cu circa trei milioane de unități mai mult față de anul precedent.

50% constituie cota de piață a Chinei pe segmentul

Această realizare a fost determinată de creșterea puternică pe piețele din China, Europa și Statele Unite, unde vânzările de vehicule electrice au fost susținute de stimulente guvernamentale, infrastructură îmbunătățită de încărcare și progrese în tehnologia bateriilor. În China, circa 45% din totalul de vehicule vândute au fost electrice, iar în Europa – 25%. În SUA, una din nouă vânzări de mașini reprezintă vehicule electrificate.

China a fost principalul motor al creșterii, contribuind cu 60% din vânzările globale de vehicule electrice. Programele guvernamentale, cum ar fi subvențiile pentru EV-uri și normele stricte privind emisiile, au stimulat atât producătorii, cât și consumatorii să adopte această tehnologie. În 2024, infrastructura de încărcare din China a crescut cu 40%, ajungând la peste 7,5 milioane de stații publice de încărcare, ceea ce a făcut ca utilizarea vehiculelor electrice să fie aici mai accesibilă ca niciodată.

Companii precum Tesla, BYD și Hyundai domină sectorul, dar și producători tradiționali precum Volkswagen și General Motors investesc miliarde de dolari în electrificare. Un alt element semnificativ este diversificarea tipurilor de vehicule: printre cele mai inovatoare se numără camioanele electrice de lungă distanță și micro vehiculele urbane cu autonomie extinsă.

600 000km constituie autonomia combinată oferită de stațiile de încărcare rapide din Europa, în creștere cu 20%

În Europa, politica UE privind neutralitatea climatică până în 2050 și interdicția planificată a vânzării vehiculelor pe benzină și motorină până în 2035 au accelerat tranziția. Țări precum Norvegia, Germania și Olanda au înregistrat rate record de vânzare a EV-urilor. În Norvegia, aproape 90% dintre mașinile vândute în 2024 au fost electrice, în timp ce în Germania, cel mai mare producător auto din Europa, EV-urile au depășit pentru prima dată vânzările mașinilor convenționale. Orașele europene extind zonele numai pentru vehicule electrice. Orașe precum Paris, Berlin și Amsterdam au introdus zone extinse doar pentru vehicule electrice, interzicând vehiculele cu motoare cu ardere din cartierele centrale. Aceste măsuri vizează reducerea poluării și accelerarea adoptării vehiculelor cu emisii zero în zonele urbane. De asemenea, noul standard Euro 8 impune limite stricte pentru emisiile vehiculelor. Producătorii sunt forțați să investească masiv în tehnologii de reducere a emisiilor, inclusiv sisteme avansate de filtrare și combustibili sintetici. Această reglementare vizează o reducere de 40% a emisiilor până în 2030.

PRODUCĂTORII AUTO DIN CHINA INTRĂ AGRESIV PE PIAȚA EUROPEANĂ

Branduri chineze precum Nio, Xpeng, Zeekr și Geely și-au crescut prezența, oferind vehicule electrice premium la prețuri competitive. Modelele precum Nio ET7 și Xpeng G9 atrag consumatorii europeni cu tehnologii avansate, inclusiv baterii interschimbabile și sisteme autonome de nivelul patru. Producătorul chinez BYD a depășit Toyota în 2024, devenind cel mai mare producător auto din lume după volumul de producere. Cu o gamă axată pe vehicule electrificate la prețuri accesibile și pe o cerere puternică în Asia, Africa și America de Sud, BYD a valorificat accelerarea trecerii globale către vehiculele electrice. SUA au făcut progrese semnificative în 2024, impulsionate de legi precum Inflation Reduction Act, care a oferit credit fiscal substanțial pentru vehicule electrice produse local. De asemenea, administrația americană a investit masiv în infrastructura de încărcare, stabilind obiectivul de a avea 500 000 de stații de încărcare până în 2030.

Tesla, liderul pieței EV din SUA, a continuat să domine, dar companiile tradiționale precum Ford și General Motors au extins rapid gama electrică. General Motors a anunțat planul de eliminare a vehiculelor cu combustie până în 2035, astfel, este accelerată tranziția către electrificare. În 2024, compania lansează patru noi modele EV, inclusiv SUV-uri și camionete pentru piața americană.

20% reducerea estimată a costurilor de fabricație datorită integrării inteligenței artificiale

INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ SCHIMBĂ REGULILE JOCULUI

Potrivit unui raport McKinsey, utilizarea inteligenței artificiale (AI) poate reduce costurile de fabricație cu până la 20% și poate crește eficiența în procesul de asamblare cu 15% într-un interval de cinci ani. Pe lângă această tendință, asistența virtuală și sistemele de predicție pentru întreținerea preventivă devin tot mai populare. AI a devenit o componentă crucială în proiectarea și fabricarea automobilelor. De exemplu, aceasta optimizează lanțurile de aprovizionare, reduce timpii de producție și personalizează experiența utilizatorilor. Volvo a anunțat în acest an lansarea primului model autonom de serie, XC60 AI Drive, care utilizează rețele neuronale pentru o navigare sigură în trafic.

O altă senzație în lumea auto a venit din partea sud coreenilor de la Hyundai, care au testat mașini zburătoare, modele dedicate drept transport urban. Hyundai a demarat testele publice pentru vehicule aeriene urbane (UAM) în Coreea de Sud. Proiectul include vehicule electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL), care vizează creșterea traficului în orașe și oferirea de soluții rapide pentru transportul la distanțe mici.

SUSTENABILITATEA, MÂNĂ ÎN MÂNĂ CU RECICLAREA

Un alt aspect important în 2024 a fost sustenabilitatea, cu un focus sporit pe economia circulară. Producătorii auto au adoptat metode noi pentru a reduce amprenta de carbon, utilizând materiale reciclate și creând vehicule mai eficiente din punct de vedere energetic. Volvo Cars și Mercedes-Benz sunt pionieri în utilizarea oțelului verde în structura vehiculelor lor electrice, oțel produs fără emisii de carbon.

Un studiu recent realizat de Ernst & Young arată că peste 60% din consumatori preferă mărcile care demonstrează angajament față de mediu, ceea ce forțează companiile să se alinieze acestor valori. De asemenea, reciclarea bateriilor devine o afacere majoră, cu investiții record în sisteme de reciclare pentru litiu, nichel și cobalt.

Un alt fapt interesant este că în 2024, costul bateriilor litiu-ion au scăzut sub pragul de 100 de dolari pe kilowatt-oră (kWh). Acesta era considerat critic pentru ca EV-urile să devină competitive din punct de vedere al costurilor față de mașinile cu combustie internă.

În același timp, Toyota și Samsung au dezvăluit primele vehicule de mass market echipate cu baterii cu stare solidă. Această tehnologie reprezintă un salt calitativ, oferind timpi de încărcare semnificativ mai rapizi, siguranță sporită și o durată de viață extinsă a bateriilor. Impactul anticipat asupra pieței EV este considerabil, putând reduce dependența de bateriile tradiționale cu litiu-ion și accelerând adoptarea vehiculelor electrice la scară largă. India a lansat cea mai mare rețea națională de schimb de baterii din lume, destinată vehiculelor electrice cu două roți și vehiculelor electrice mici. Această inițiativă curajoasă abordează direct problema accesibilității și a infrastructurii, două obstacole majore în calea adoptării EV în India. Prin facilitarea schimbului rapid de baterii descărcate cu unele încărcate, se elimină timpul lung de așteptare pentru reîncărcare și se reduce costul inițial al achiziției unui vehicul electric.

O altă reușită a celor de la Toyota și Panasonic ține de dezvoltarea unui proces revoluționar de reciclare a bateriilor pentru vehiculele electrice. Această tehnologie avansată permite recuperarea a 98% din materialele valoroase folosite în fabricarea bateriilor. Până acum, majoritatea bateriilor litiu-ion ajungeau la sfârșitul ciclului de viață fără a fi reciclate eficient, ducând la pierderi semnificative de materiale valoroase și la un impact negativ asupra mediului.

Din punct de vedere economic, este promisă o reducere a dependenței industriei auto de mineritul primar,care adesea are efecte nocive asupra mediului și asupra comunităților locale. Recuperarea eficientă a materialelor poate reduce costurile de producție ale bateriilor și, implicit, prețul vehiculelor electrice.

Producătorii au anunțat că această tehnologie va fi implementată pe scară largă până în 2026, cu unități de reciclare dedicate în regiunile cu un număr mare de vehicule electrice, cum ar fi Europa, SUA și Japonia. Companiile intenționează să colaboreze cu mai multe guverne pentru crearea unor sisteme de colectare eficientă a bateriilor uzate.

60% dintre șoferi preferă mărcile de automobile a căror fabricare demonstrează angajament față de mediu

MOBILITATEA URBANĂ ESTE COOL

Odată cu creșterea populației în zonele urbane, mobilitatea urbană a devenit un alt domeniu prioritar. Așa-zisele insule inteligente, parte integrantă a conceptului de smart cities, adoptă soluții precum vehiculele autonome pentru transportul public, car-sharing-ul electric și bicicletele electrice. Conform raportului Deloitte, peste 40% din orașele europene au implementat proiecte-pilot pentru vehicule autonome în 2024. Un exemplu notabil este programul din Viena, unde robo-taxiurile electrice împărtășesc trasee optimizate în timp real pentru a reduce congestionarea traficului.

Un alt concept foarte avansat tehnologic ține de ecosistemele de mobilitate bazate pe AI. Producătorii auto, conștienți de cererea crescândă pentru soluții de transport mai eficiente, personalizate și ecologice, investesc masiv în tehnologii care redefinesc mobilitatea urbană. Hyundai și Mercedes-Benz se află în avangarda acestei transformări. Aceste ecosisteme inovatoare sunt platforme integrate ce conectează diverse forme de transport, de la vehicule personale și flote de car-sharing, la soluții de micromobilitate precum trotinetele și bicicletele electrice. Totodată, sunt conectate cu transportul public și chiar parcările inteligente, incluzând infrastructura de încărcare pentru vehicule electrice. Prin intermediul inteligenței artificiale, aceste platforme analizează date în timp real, oferind utilizatorilor cele mai potrivite opțiuni de transport. Obiectivul principal este crearea unei mobilități fluide, cu impact direct asupra reducerii timpilor de deplasare, a emisiilor de carbon și a congestiei urbane.

Hyundai a lansat în mai multe orașe un sistem AI de mobilitate numit Urban Mobility Network (UMN), care utilizează algoritmi avansați pentru a conecta utilizatorii cu vehicule autonome de car-sharing, integrează trotinete și biciclete electrice cu transportul public, sugerând trasee hibride, de exemplu, deplasarea cu bicicleta până la o stație de metro. Mai mult, UMN monitorizează constant fluxul de trafic și emisiile pentru a optimiza rutele în timp real. Hyundai estimează că acest sistem poate reduce congestia urbană cu până la 30% și emisiile de carbon cu până la 25%.

De asemenea, Mercedes-Benz abordează mobilitatea printr-o perspectivă axată pe lux și sustenabilitate, integrând ecosisteme bazate pe AI în platforma Vision Mobility Suite. Această platformă permite utilizatorilor să rezerve vehicule electrice, servicii de ride-sharing sau transport public printr-o singură aplicație. AI analizează preferințele utilizatorilor, oferind sugestii personalizate, precum rute mai rapide sau opțiuni cu emisii scăzute. Sistemul integrează și servicii premium, cum ar fi transport la cerere cu vehicule autonome de lux sau pachete door-to-door pentru călătorii internaționale. Lansată inițial în orașe europene precum Berlin și Amsterdam, platforma Mercedes-Benz urmează să se extindă în Asia și America de Nord până în 2025.

1 miliard de dolari a constituit valoarea investițiilor într-un nou complex de reciclare a bateriilor în Norvegia

SECURITATEA CIBERNETICĂ

Odată cu ascensiunea mașinilor conectate la internet, apare necesitatea securității cibernetice. Vehiculele moderne, adevărate computere pe roți, colectează cantități impresionante de date despre utilizatori, de la locație și obiceiuri de condus, până la informații personale sensibile. Această avalanșă de date, deși esențială pentru funcționarea optimă a vehiculelor și pentru dezvoltarea de noi servicii, atrage și riscuri semnificative.

În 2024, protecția datelor personale a devenit o prioritate absolută. Soluțiile avansate de securitate sunt esențiale pentru a preveni furtul sau utilizarea neautorizată a acestor date, protejând astfel intimitatea și siguranța utilizatorilor. Un alt pericol emergent este reprezentat de atacurile cibernetice asupra flotelor de vehicule comerciale. Hackerii pot bloca accesul la vehicule, solicitând sume mari de bani pentru deblocare, un fenomen cunoscut sub numele de „ransomware”. Sistemele robuste de securitate sunt cruciale pentru a contracara astfel de atacuri și pentru a asigura continuitatea operațiunilor. Cu toate acestea, progresele în securitatea cibernetică, deși promițătoare, se confruntă cu provocări considerabile. Costurile ridicate ale implementării tehnologiilor avansate pot influența prețul vehiculelor, ceea ce ar putea încetini adoptarea lor pe scară largă. O altă problemă importantă este reprezentată de actualizarea vehiculelor mai vechi, care nu dispun de hardware compatibil cu noile sisteme de securitate, rămânând astfel vulnerabile la atacuri cibernetice. În acest context, producătorii auto investesc masiv în cercetare și dezvoltare, considerând securitatea cibernetică nu doar o necesitate, ci și un avantaj competitiv major.

Odată cu apariția mașinilor autonome, care depind în totalitate de software pentru a funcționa, securitatea devine un pilon central al succesului în industria auto. Un eventual atac cibernetic asupra unui vehicul autonom ar putea avea consecințe catastrofale, punând în pericol vieți omenești. Această evoluție rapidă subliniază importanța crucială a unei infrastructuri sigure și a reglementărilor stricte. Putem concluziona faptul că anul 2024 va rămâne în istorie ca unul al inovațiilor și transformărilor în industria auto, unde tehnologia, sustenabilitatea și noile modele de mobilitate pavează drumul spre viitor.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?