Dnă Olga Șchiopu, de când funcționează Medpark în Republica Moldova, ce schimbări ați observat că s-au produs în sistemul de ocrotire a sănătății de aici?
Olga Șchiopu: Cu riscul de a fi considerată lipsită de modestie, pot spune că Medpark a impulsionat segmentul de ocrotire a sănătății din Republica Moldova și aceasta, datorită creării unui mediu concurențial sănătos. Dacă până în anul 2011, existau doar câțiva prestatori privați de servicii medicale, în ultimii ani, numărul lor s-a mărit considerabil, ceea ce înseamnă acces la tehnologii mai moderne și servicii medicale tot mai calitative pentru populație.
Pe lângă creșterea standardelor de calitate, în special odată cu obținerea celei mai valoroase acreditări la nivel internațional – JCI, Medpark a dezvoltat în premieră mai multe tehnici și intervenții medicale performante, cum ar fi ablațiile în tratamentul aritmiilor cardiace, chirurgia cardiacă minim invazivă, chirurgia fetală – posibilitatea de a realiza intervenții unui făt chiar în uterul mamei etc.
Cum a evoluat rolul segmentului de medicină privată și al clinicii dvs. implicit pe parcursul acestei perioade?
Olga Șchiopu: Convingerea noastră este că pacienții din Republica Moldova au dreptul să beneficieze de aceleași șanse de tratament ca pacienții din Uniunea Europeană și cei din statele occidentale dezvoltate. Putem afirma că am reușit să dezvoltăm, treptat, centre unice de excelență în domeniul privat sau chiar în întreaga țară – Centrul de Cardiologie și Cardiochirurgie, Centrul de Medicină Materno-Fetală, Centrul de Fertilitate, Centrul de Chirurgie, Medicina de Laborator și Imagistica Medicală și, mai recent, Centrul de Oncologie și Centrul de Medicină Internă.
Este adevărat că Republica Moldova, fiind o țară mică, are limitele sale. În special, atunci când vorbim despre afecțiuni rar întâlnite, cu o incidență de unu la 50 de mii sau la 100 de mii, șansele ca țara noastră să poată asigura tratamente, care să concureze cu cele din țările mari, sunt extrem de mici. Chiar și așa, echipa Medpark reușește, anual, să capteze atenția, inclusiv la conferințe internaționale, prin rezolvarea cazurilor clinice foarte complexe.
Pentru a te ridica la nivelul internațional al serviciilor medicale, este nevoie să ții pasul cu inovațiile. Putem face acest lucru în Republica Moldova, atât din punctul de vedere al implementării tehnologiilor de ultimă oră, cât și al instruirii angajaților?
Olga Șchiopu: Spitalul Internațional Medpark este dovada vie a faptul că poți presta servicii medicale similare celor de peste hotarele țării. Acest lucru este posibil atunci când dezvolți concomitent câteva direcții: infrastructura spitalicească, procesele medicale, oamenii ori specialiștii.
Logica este simplă: aici, performanța se măsoară în utilaje, în instrumentarul medical, dar și în capacitatea omului, a profesionistului de a aplica aceste instrumente în practică.
Acesta și este scopul și misiunea noastră – să oferim pacientului dotări ultramoderne și specialiști pregătiți în conformitate cu cele mai riguroase exigențe internaționale, prin specializări și participări la multiple conferințe naționale și internaționale. Totodată, efectuăm evaluări ale personalului inclusiv prin acreditările internaționale, atât pentru întreg spitalul (JCI), cât și, separat, pentru centre, cum este Centrul de Fertilitate Medpark – singurul din regiune acreditat ESHRE și specialiști cu certificări europene.
Problema angajaților este una stringentă, inclusiv în medicină, unde specialiștii calificați migrează în țările cu salarii mai mari. Cum faceți față acestei provocări la Medpark și cum ar putea fi ea soluționată la nivel național?
Olga Șchiopu: Menținerea specialiștilor este, poate, una dintre marile noastre provocări. Am mai spus-o și în cadrul altor interviuri: oamenii care rămân loiali spitalului sunt motivați, în primul rând, de rezultatul muncii lor mai mult decât de beneficiile oferite de către instituție.
În domeniul medical, merg oameni inteligenți, deseori altruiști, îndrăgostiți de specialitatea lor, cu trăsături empatice puternic exprimate. Dacă reușești să găsești acești oameni și să-i aduci împreună, ei sunt fericiți că pot munci în condiții decente, cresc profesional, își dezvoltă noi abilități. Rolul administratorului este să creeze aceste condiții.
Cum vedeți evoluția sistemului medical moldovenesc pe termen scurt și lung, ținând cont de procesul de aderare la Uniunea Europeană? Ce trebuie de făcut pentru a valorifica la maximum oportunitățile oferite de acest proces?
Olga Șchiopu: Medicina și serviciile de sănătate, precum și profesioniștii din domeniu, rămân a fi o prioritate strategică de dezvoltare pentru orice țară. Aderarea la Uniunea Europeană presupune alinierea la multe standarde. Bine, în cazul clinicii noastre, suntem obișnuiți cu respectarea regulilor, a protocoalelor naționale și internaționale. Iată de ce procesele în ceea ce privește buna funcționare a spitalului aduc rezultate.
Printre tendințele actuale la nivel internațional, inclusiv în medicină, se adaugă digitalizarea, implementarea potențialului Inteligenței Artificiale, chirurgia robotică, de înaltă precizie, diagnosticarea genetică și tratamentele personalizate. Suntem convinși că un sector medical progresiv și puternic poate fi creat doar prin unirea eforturilor tuturor actorilor, iar în urma acesteia, va avea de câștigat fiecare cetățean al țării.
Olga ȘCHIOPU I director general Medpark
Scopul și misiunea noastră este să oferim pacientului dotări ultramoderne și specialiști pregătiți în conformitate cu exigențele internaționale cele mai riguroase, prin specializări și participări la multiple conferințe naționale și internaționale.