Marketing

CONFERINȚA TALKING BUSINESS – Poduri peste Prut și renașterea antreprenorială în era AI

Pe 27 septembrie, la Chișinău, a avut loc ediția a treia a Conferinței Talking Business, care, tradițional, unește antreprenorii și oamenii de afaceri locali. Evenimentul s-a desfășurat la Madisson Park și a avut drept protagoniști 16 antreprenori locali și din România, care și-au povestit experiența. Cei peste 250 de participanți au avut parte de o zi de introspecție antreprenorială și de cartografiere a perspectivelor și tendințelor viitoare. Totodată, s-a discutat despre provocări, nișe și strategii de afaceri în contextul integrării europene și al ascensiunii inteligenței artificiale (AI).

Formatul Talking Business 2025 a fost și cu accent pe partea socială. 10% din banii câștigați din vânzarea biletelor sunt direcționate pentru tratamentul Irinei Haritonova.

FLACĂRA CONCENTRĂRII

Recomandările rezultate din prezentările vorbitorilor s-au axat pe tot ceea ce înseamnă bazele unui antreprenoriat de succes, axat pe disciplină personală și focus strategic. A fost reiterată ideea că „nivelul afacerii va fi egal mereu cu nivelul dezvoltării personale a antreprenorului”, sugerând că progresul profesional este inseparabil de cel individual. Vadim Mămăligă, fondator și CEO Milion Club, a menționat faptul că cel mai important într-o afacere este imboldul de a acționa. „Să începem să acționăm este cel mai important”, a subliniat el.

Totodată, Bogdan Dinu, fondator și CEO Hubix Investment, a vorbit despre faptul că oamenii de afaceri ar trebui să se orienteze pe o nișă unde există o necesitate clară. Antreprenorul trebuie să înțeleagă activul cu care pornește la drum, fie că este capital financiar sau capacitate intelectuală.

Un alt principiu subliniat a fost cel al concentrării. Diversificarea ar trebui aplicată doar după ce o direcție de business este deja „pusă bine pe roate”. Speakerii au invocat „efectul lupei”: focalizarea tuturor razelor pe un singur punct este forța care poate naște flacăra succesului.

MARKETING BAZAT PE CIFRE ȘI „RĂBDAREA INVESTITORULUI”

Expertul în marketing și PR Valentina Andronic a menționat că marketingul eficient cere o abordare bazată pe date statistice, cifre și analize, eliminând „propriile accepțiuni” sau dorința de „a intra în voie liderului”. A fost evidențiat faptul că marketingul corect nu necesită neapărat bugete mari, ci bugete corect repartizate, iar în procesul de vânzare – răbdarea și un „pesimism” care percepe riscurile sunt esențiale.

Pe segmentul financiar, fondatoarea și CEO NGA Contabilitate Ana Nicolaescu a subliniat că deciziile financiare „se fac pe cifre”, argumentele sunt cele mai convingătoare. La fel, s-a menționat că în Moldova, există foarte mulți investitori locali, iar companiile pot găsi parteneri potriviți.

Totodată, s-a evidențiat avantajul fiscal al Republicii Moldova, unde profitul este impozitat cu doar 6 la sută, făcând țara atractivă pentru investiții.

EȘECUL CA PUNCT DE CREȘTERE

Prezentarea expertului în marketing Igor Strechi a abordat tendințele vizibile în piață, inclusiv „supraevaluarea propriei imagini” și compararea continuă. Este vorba despre înțelegerea faptului că antreprenoriatul este o formă de libertate, dar eșecul nu trebuie văzut ca un verdict, ci ca un „punct de creștere” care necesită introspecție și reflecție.

A fost adus în discuții și faptul că, adesea, antreprenorul este singur și reprezintă „gaura îngustă din pâlnie” care limitează orizonturile afacerii, evidențiind din nou nevoia de dezvoltare personală continuă.

SINUSOIDA PIEȚEI ȘI CICLUL ECONOMIC

Daniel Tudor, cofondator Hubix și The Concept, a descris ciclul creșterii economice inspirat de principiile lui Ray Dalio. Pe exemplul pieței imobiliare, acesta a prezentat creșterea drept o succesiune de perioade de recuperare, explozie, recesiune, corecție și stagnare temporară.

Pilonii creșterii în domeniul imobiliarelor sunt disponibilitatea limitată, natura umană, costurile de construcție, piața chiriilor și puterea de cumpărare. Formula succesului: „Investim la locul potrivit, înaintea momentului potrivit, cu produsul potrivit”.

În acest context, cofondatorul Five to go Lucian Bădilă a pledat pentru importanța comunității în dezvoltarea afacerii, încurajând antreprenorii „să dea frâu liber acțiunii și să creadă în ideile lor”.

Ne propunem să conectăm businessul local și cel din România. Împreună, putem avea sinergia care face posibilă creșterea reală a economiei naționale, spune Mihail POPESCU, fondator Rare People și organizator al conferinței.

CREATIVITATE ȘI ADAPTABILITATE

Roman Burlaca, fondator și CEO BRMG, a pus accentul pe rolul industriilor de creație, argumentând că acestea sunt afacerile care aduc valoare prin creație. „Fără creativitate, orice business rămâne doar o cifră în Excel.” El a îndemnat la onestitate și perseverență, susținând că valoarea este unicul element care rezistă în timp.

Trainerul internațional Alina Andriuță a introdus conceptul de distrugere creativă al lui Joseph Schumpeter. Ea a subliniat că nu supraviețuiește cel mai puternic, dar cel care se adaptează cel mai repede. Inovația, descrisă ca o „forță violentă”, distruge vechile structuri economice (cum face AI cu joburile repetitive), pentru a face loc unor noi meserii și unei „renașteri profesionale continue”.

Veaceslav Cunev, fondator Deeplace și trainer corporativ, a detaliat modul în care AI va transforma munca. El a introdus ideea de „exocortex personal și al afacerii”, adică utilizarea instrumentelor eficiente pentru delegarea și rezolvarea sarcinilor.

Pentru companiile mari, implementarea AI depinde de puterea exemplului din partea liderului, în timp ce companiile mici și mijlocii au nevoie de a convinge angajații cu argumente reale despre plusul de eficiență oferit pentru activitățile acestora.

AUTODISCIPLINA ȘI ASUMAREA RISCURILOR

Totodată, au fost purtate discuții despre psihologia antreprenoriatului. S-a concluzionat că cel mai mare proiect al nostru suntem noi înșine, iar burnoutul este o afecțiune ce trebuie tratată cu seriozitate.

De asemenea, decizia de a deveni antreprenor trebuie să fie precedată de o analiză internă profundă, pentru că acesta presupune autodisciplină, iar asta nu este o cale pentru oricine. „Dacă angajatul trebuie motivat, nu mai trebuie motivat”, a menționat fondatorul Tandem Corneliu Său. Antreprenoriatul se face atunci când nu poți trăi fără să-l faci, iar antreprenorii de succes răspund la întrebarea cum, nu la ce sau de ce. La fel, esențială pentru supraviețuire este asumarea și conștientizarea riscurilor (go big or go home), dar și gestionarea emoțiilor în momentele critice, fiind benefică exprimarea lor autentică.

Concluzia generală constă în faptul că profunzimea nevoilor unei afaceri este cea care forțează antreprenorul să găsească soluții, iar dezvoltarea continuă, atât a gândirii critice, cât și a personalității, este singura cale de a combina pragmatismul și prosperitatea.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?