Investiții și proiecte
Business Class: Vă propun să începem discuția în mod tradițional — cu o trecere în revistă a rezultatelor anului trecut. Până în martie, indicatorii economico-financiari ai activității companiei pe parcursul unui an sunt deja generalizați și analizați. Cu ce rezultate a încheiat Kaufland Moldova anul 2021?
Dona Răpciugă: După anul 2020, plin de incertitudine și provocări, am pășit în 2021 mai puternici și mai pregătiți, dar în același timp suficient de flexibili pentru orice schimbări imprevizibile. Pandemia ne-a învățat să manifestăm mai multă empatie și grijă în toate domeniile activității noastre.
Ne-am apropiat și mai mult de toți cei care ne înconjurau: clienți, parteneri, furnizori, societate. Nevoia de comunicare a crescut mult, la fel și dorința de a schimba retailul în ochii consumatorilor.
În pofida pandemiei, am continuat să investim în Republica Moldova în conformitate cu strategia deja existentă și cu o perspectivă optimistă, îndeplinind angajamentele pe care ni le-am asumat. Am deschis trei magazine: în municipiile Ungheni, Comrat și Chișinău, creând astfel peste 270 de noi locuri de muncă. În același timp, am început construcția unui magazin în municipiul Orhei și a celui de-al patrulea magazin în municipiul Chișinău.
Doar în anul financiar 2020, investițiile companiei în Republica Moldova au depășit 658 milioane de lei, ceea ce înseamnă 72,9 milioane de lei taxe și impozite plătite statului. Nu este suficient să desfășori o activitate profitabilă și eficientă doar din punct de vedere financiar și al cotei de piață. Obiectivul nostru este să facem cât mai mult bine pentru societate — adică să aducem beneficii tuturor părților interesate: clienților, partenerilor, comunității.
Ne străduim să formăm obiceiuri utile pe termen lung. De aceea reciclăm, reutilizăm, investim în educație și cultură, ajutăm comunitățile, susținem logistica verde. Ca dovadă: în anul financiar 2020, împreună cu instituțiile partenere și ONG-urile, am reușit să implementăm în Republica Moldova o serie de proiecte de responsabilitate socială în valoare totală de 4,8 milioane de lei.
Acțiunile noastre și modul în care facem business au fost apreciate înalt la concursul „Marca Comercială a Anului 2020”. Kaufland Moldova a obținut distincția pentru integritate la categoria „Implementarea standardelor de integritate în sectorul privat”. Această distincție este oferită de Centrul Național Anticorupție în parteneriat cu PNUD Moldova, în cadrul proiectului „Lupta cu corupția prin consolidarea integrității în Republica Moldova” (implementat cu sprijinul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei).
De asemenea, Kaufland Moldova a primit marele trofeu — „Mercuriul de Aur” — la categoriile: „Marcă comercială social responsabilă”, „Contribuție importantă la dezvoltarea durabilă”, „Inter” (Indicatori financiari și economici).
În 2021, la doi ani după intrarea pe piață, Kaufland a devenit primul retailer din Republica Moldova care a obținut certificarea internațională „Top Employer”. În plus, Kaufland a fost certificat „Top Employer” în Europa timp de trei ani consecutivi. Acest lucru demonstrează că bunăstarea angajaților este o prioritate pentru companie, iar obținerea rezultatelor — inclusiv în ceea ce privește grija față de echipă — a devenit deja o tradiție.
Business Class: Standardele dezvoltării durabile în retail, până la apariția magazinelor Kaufland în Moldova, erau un concept oarecum abstract. Ați arătat ce înseamnă în realitate și cum trebuie să funcționeze. Ce noutăți au apărut în rețeaua Kaufland Moldova în această direcție și ce se planifică?
Dona Răpciugă: Obținerea rezultatelor, dinamismul și corectitudinea sunt valorile Kaufland, de care ne ghidăm pe toate piețele în care activăm, iar de la ele pornim în luarea deciziilor. Toate acțiunile noastre în cadrul grupului internațional Kaufland sunt gândite pe termen lung.
Dezvoltarea durabilă și inovațiile sunt promovate în magazinele Kaufland, nu doar în comunități. În magazinele noastre este utilizată energie verde, iar noi avem chiar și un ecosistem care transformă căldura produsă de frigidere în aer condiționat. În magazine, clienții pot recicla deșeuri — am creat o întreagă infrastructură de colectare, instalând automate de reciclare în parcări; pot găsi produse ale producătorilor locali, marcate corespunzător; pot alimenta gratuit automobilele electrice la parcările noastre.
În plus, magazinul Kaufland de pe strada Kiev va deveni primul magazin în care vor fi instalate peste 538 de module fotovoltaice, care vor produce energie verde. Apropo, chiar și uniformele angajaților sunt confecționate din bumbac organic.
Lecțiile pandemiei și responsabilitatea socială
Business Class: Ați devenit Director Executiv Kaufland Moldova la începutul anului 2020, exact în momentul în care sectorul real al economiei s-a confruntat cu o provocare fără precedent — necesitatea de a face față consecințelor pandemiei COVID–19. Ce a fost cel mai dificil pentru dvs. ca manager al unei companii atât de mari în ultimii doi ani?
Dona Răpciugă: Când ajungi în Kaufland, descoperi o altă lume. În ea, oamenii sunt motorul care împinge compania spre noi realizări. În Republica Moldova mi-am format o echipă profesionistă și deschisă, care m-a acceptat imediat și cu care lucrăm cot la cot pentru a face față noilor provocări. Acum, privind în urmă, pot spune un lucru: în carieră, rezultatul sau scopul final contează mai puțin; ceea ce trebuie cu adevărat apreciat sunt oamenii pe care îi întâlnești, cei care te formează și își împărtășesc experiența cu tine.
Pandemia COVID–19 a creat numeroase dificultăți, dar, în opinia mea, a adus și multe câștiguri: te scoate din zona de confort și îți testează creativitatea și capacitatea de adaptare. La început nu a fost ușor, dar m-am adaptat rapid și am luat decizii imediate pentru ajustarea modelului de business la noile realități. Iar cel mai important este că am fost alături de angajați, clienți, furnizori și parteneri. Problemele lor deveneau problemele noastre, iar noi ne implicam în rezolvarea lor cât puteam.
Această criză a devenit pentru noi toți un examen al empatiei și sprijinului reciproc. Așa cum am menționat, pentru fiecare companie oamenii sunt elementul cel mai important, iar noi am făcut tot posibilul pentru ca, în perioada pandemiei, oamenii să se simtă mai protejați.
Business Class: Kaufland Moldova are destul de multe proiecte sociale. Este o necesitate impusă, o parte din imagine, o modalitate de a obține beneficii suplimentare sau ceva diferit?
Dona Răpciugă: Într-o lume care se schimbă constant, companiile au dezvoltat conceptul de responsabilitate socială corporativă. Acesta presupune responsabilitatea organizației pentru efectele deciziilor și activității sale asupra societății și mediului. Astfel se contribuie la dezvoltarea durabilă a comunităților. Responsabilitatea socială și fiabilitatea nu sunt doar un trend sau o obligație de imagine, ci o necesitate stringentă pentru fiecare companie. Facem această muncă pentru generațiile viitoare, iar ea ne învață să ne gândim la ziua de mâine.
Implicarea în problemele comunității este o investiție pe termen lung. Efectele proiectelor pe care le implementăm cu sprijinul ONG-urilor partenere nu se văd imediat, ele vor deveni vizibile în timp, în viziunea generațiilor viitoare, care vor crește într-un mediu favorabil.
Peste 658 milioane de lei
investițiile companiei în Republica Moldova doar în anul financiar 2020.
4,8 milioane de lei
alocate proiectelor sociale.
Noi trecem prin prisma sustenabilității toate acțiunile noastre de business. Viitorul unei rețele comerciale moderne nu înseamnă doar extindere și oferirea de servicii, ci și asumarea unui rol strategic în comunitatea în care activezi. Consider că această abordare este cea mai corectă. Este singura cale sigură către o economie circulară, bazată pe eficiență pe termen lung.
Emoții, suflet și oameni
Business Class: Cu ce proiecte vă mândriți în mod special și de ce?
Dona Răpciugă: Pentru mine, toate proiectele Kaufland înseamnă emoții, suflet și oameni. În 2018, Kaufland a lansat strategia „Implicarea face diferența”. Sub această umbrelă au loc toate acțiunile de responsabilitate socială și investițiile în comunitate. Domeniile în care investim în primul rând sunt: educația, ecologia, domeniul social, cultura, sportul și sănătatea.
Un număr foarte mare de familii din Republica Moldova s-a confruntat cu fenomenul migrației, iar pentru a sprijini copiii ai căror părinți au plecat peste hotare, oferim ajutor Centrului Teatral în cadrul proiectului Singur Acasă.
Business Class: Câți angajați lucrează astăzi în rețeaua Kaufland Moldova? Este mare fluctuația personalului?
Dona Răpciugă: Succesul Kaufland este asigurat de atenția noastră față de oamenii care muncesc alături de noi și reprezintă sufletul companiei. O administrare eficientă a unor companii precum a noastră este posibilă doar printr-o politică de resurse umane orientată spre crearea unor condiții bune de muncă și a unei culturi interne în care angajații să fie mândri că fac parte din echipa Kaufland.
În anul financiar 2020 (din 1 martie 2020 până la 28 februarie 2021), în compania noastră activau 651 de angajați: 471 de femei și 180 de bărbați.
Parteneriat și planuri
Business Class: Care este ponderea produselor moldovenești în structura ofertei comerciale a Kaufland Moldova? Poate crește aceasta?
Dona Răpciugă: Urmăm trendul pe care îl întâlnim tot mai des în strategiile marilor companii: gândim global, acționăm local. Iar atunci când formăm sortimentul, ne orientăm în primul rând spre gustul local, autentic, de acasă. Când am deschis primele două magazine în Republica Moldova, aveam pe rafturi 2 800 de produse fabricate local, iar acum — peste 4 000. Și vreau să subliniez că procesul de achiziții și negocieri continuă. Îi puteți găsi pe colegii mei atât în regiuni, cât și la telefon sau prin e-mail.
Mai mult decât atât, în perioada pandemiei am lansat campania Proaspăt de acasă. Produs din Moldova. Scopul ei este de a sprijini și promova producătorii locali. Este, de asemenea, un gest de recunoștință față de cei care, în ciuda dificultăților și incertitudinii create de criza sanitară, continuă să livreze produse proaspete clienților Kaufland.
Peste 4000
de produse locale sunt prezente pe rafturile magazinelor Kaufland Moldova
De asemenea, Kaufland ajută producătorii moldoveni să obțină cel mai prestigios certificat — Global G.A.P. Cheltuielile aferente acestui proiect se ridică la 2 milioane de lei, iar Kaufland Moldova le-a acoperit integral.
Îi îndemnăm pe producătorii din Republica Moldova să ne contacteze și să ne trimită oferte. Fiecare achizitor își formează categoria în funcție de nevoile pieței, iar în cadrul discuțiilor identificăm soluții noi pentru completarea sortimentului.
Aș vrea să subliniez că Kaufland a devenit pentru producătorii din Republica Moldova o adevărată carte de vizită pe alte piețe. Cu sprijinul nostru, multe produse de calitate made in Moldova ajung pe rafturile magazinelor europene.
Business Class: Ce așteptări aveți de la anul 2022?
Dona Răpciugă: Retailul este un domeniu extrem de dinamic. Trebuie mereu să ții în centrul atenției nevoile și interesele consumatorilor și să te adaptezi la ele. De aceea, în primul rând, trebuie să ne asigurăm că mergem în întâmpinarea clienților și că le satisfacem necesitățile.
În același timp, obiectivul companiei este să mențină un ritm de creștere organic, în concordanță cu planurile noastre. Vom continua să lucrăm la toate proiectele importante. Printre ele sunt și proiecte ambițioase, care propun un nou tip de comportament și contribuie la formarea unei societăți mai conștiente. Fie că vorbim despre risipa alimentară, brandul de angajator, rețeaua de automate pentru colectare selectivă, proiecte ecologice, sociale, educaționale sau culturale — toate sunt importante și generează schimbări pozitive, măsurabile. Cât privește extinderea rețelei de magazine, indiferent de provocările pandemice, vom continua investițiile în Republica Moldova conform strategiei și planurilor de afaceri.
Business Class: Lucrați de mulți ani într-o companie internațională. Ce calități credeți că trebuie să aibă un bun manager?
Dona Răpciugă: Orice funcție de conducere presupune responsabilitate — nu doar personală, ci și colectivă. De lider depind toate: atât rezultatele, cât și eșecurile. Eu caut mereu inspirație și îmi doresc să fiu un exemplu pentru cei din jur. Gândesc în fiecare zi cum să folosesc timpul astfel încât adevărata forță — aceea când ziua ta poate schimba viețile altora — să prindă contur.