Management

Olga Surugiu: „Totul devine posibil atunci, când alături ai o echipă extraordinară”

Omul din zilele noastre trăiește într-un ritm atât de dinamic, încât într-o singură viață încap atâtea evenimente, câte altădată reveneau la câteva generații. Gestionarea unui asemenea ritm este posibilă doar datorită utilizării tehnologiilor moderne de comunicare. Tot ele stau la baza funcționalității afacerilor moderne, a serviciilor publice și a tuturor celorlalte domenii de activitate. De aceea, indiferent ce se întâmplă în lume sau în regiunea noastră - serviciile de telecomunicații nu își pot permite să ne dezamăgească. Cu Olga Surugiu, CEO Orange Moldova, vorbim despre cum reușește compania să asigure funcționarea la standarde înalte a celui mai mare operator de telefonie mobilă din țară și despre modul în care tehnologiile ne vor schimba viața pe termen scurt și lung.

ECHIPA CA SURSĂ DE FORȚĂ

Business Class: Ați preluat conducerea companiei într-o perioadă deosebit de dificilă, când toți trec printr-un șir de crize: regională, economică. Ce v-a motivat să vă asumați responsabilitatea de CEO în acest context complicat?

Olga Surugiu: Da, anul a fost dificil pentru toți, dar asta nu înseamnă că viața trebuie să se oprească. De acțiunile noastre de acum depinde cât de eficient ne vom dezvolta în continuare. Lucrez în grupul Orange de circa 17 ani, iar acest lucru mi-a permis să-mi asum cu succes responsabilitatea conducerii, pentru că cunosc foarte bine toate subtilitățile funcționării companiei și ale subdiviziunilor sale. Orange a investit mult în formarea mea profesională, iar acum am ocazia să ajut compania să depășească o perioadă cu adevărat foarte dificilă.

În dimineața zilei de 24 februarie am primit decizia privind numirea mea în funcția de director general. A fost plăcut să văd că această veste a fost primită cu bucurie de colegi, toți m-au felicitat, dar în același timp cu greu își stăpâneau emoțiile, fiind sub un stres enorm din cauza izbucnirii conflictului armat în țara vecină. Acum pot spune cu toată încrederea că, în acel moment, sprijinul echipei a fost pentru mine o sursă esențială de forță. El este foarte important pentru mine și astăzi. Aceasta este cheia succesului.

TIMPUL DECIZIILOR RAPIDE

Business Class: Criza nu este doar o perioadă de încercări, ci și un timp al oportunităților. Cum acționează acum Orange? Și pe ce vă bazați când luați decizii în calitate de CEO al companiei?

Olga Surugiu: În primul rând, sunt conștientă că, în această perioadă, nu putem face prognoze pe termen lung. Desigur, ne ghidăm de strategia existentă, care acoperă orizontul de timp până în 2025, însă este evident că, în momentul luării deciziilor, trebuie să ținem cont și de situația actuală din țară și din regiune, atât din punct de vedere economic, cât și politic.

Perioada actuală cere flexibilitate, viteză de reacție, decizii rapide și capacitatea de a te orienta abil într-o situație care se schimbă zilnic, ceea ce nu este deloc simplu. Evident, nu poate fi vorba ca cineva să intre în panică – este important să ne păstrăm mintea rece în orice circumstanțe, iar eu le reamintesc constant acest lucru colegilor.

Business Class: Este dificil.

Olga Surugiu: Desigur, pentru că există empatie și, în mod absolut firesc, manifești compasiune față de oameni, trăiești alături de problemele lor. Acest lucru îi vizează atât pe vecinii noștri, cât și pe clienți, membrii echipei, colegi.

Dar, în același timp, trebuie să te gândești la prioritățile businessului. Acest lucru este extrem de dificil în condițiile actuale, însă, din punctul meu de vedere, pentru un lider prioritatea numărul unu este asigurarea calității serviciilor pentru clienți și a stabilității pentru întreaga echipă și pentru companie. De la acest principiu am pornit și pornesc în continuare.

Acest lucru mă ajută să-mi păstrez echilibrul emoțional și să conduc activitatea în mod eficient. A fost foarte dificil să ajungem la menținerea acestui echilibru, dar am reușit.

Telecomunicațiile moderne reprezintă temelia, pe care se sprijină perspectiva de dezvoltare a oricăror afaceri.

Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova

INFRASTRUCTURĂ CRITICĂ

Business Class: Spuneți-ne, ce tendințe se conturează sau există deja în industria telecomunicațiilor în noul context?

Olga Surugiu: În ultima perioadă, industria telecomunicațiilor a trecut prin schimbări foarte mari. Anterior exista o interacțiune între trei componente de bază: telefonia vocală, SMS-urile și internetul mobil. Acum se schimbă așteptările clienților, care dictează noi tendințe. Datele sunt ceea ce contează pentru omul modern. Iar pentru ca el să aibă acces la trafic de date, noi trebuie să facem investiții masive, să alocăm anual sute de milioane de lei pentru dezvoltarea rețelelor.

Rețelele moderne de telecomunicații reprezintă infrastructura esențială a țării, deoarece pe capacitățile în care investim se bazează toate tipurile de activitate, iar fără viteze foarte înalte calitatea și eficiența dezvoltării afacerilor nu sunt posibile. Telecomunicațiile moderne reprezintă temelia, pe care se sprijină perspectiva de dezvoltare a oricăror afaceri. Și, desigur, trebuie să răspundem comportamentului în schimbare al utilizatorilor. Vorbim despre o utilizare mult mai activă a conținutului video, ceea ce impune un anumit nivel al calității serviciilor noastre.

Imaginați-vă doar rețelele sociale de astăzi. Este vorba despre un număr enorm de utilizatori conectați la conținut 24 de ore din 24. Fără activitatea eficientă a operatorilor de telecomunicații, toate acestea ar fi fost imposibile. Trebuie să ne dezvoltăm și să investim pornind de la realitatea că fiecare om este conectat la rețea.

Business Class: Acum, când în țara vecină au loc acțiuni militare și milioane de oameni sunt nevoiți să-și părăsească locuințele, accesul la conținutul din rețelele sociale este cu atât mai important.

Olga Surugiu: Desigur, pentru că oamenii au nevoie să fie în permanentă legătură cu cei dragi, iar pentru a le facilita această legătură am oferit servicii gratuite celor care au venit din Ucraina în Republica Moldova din cauza acțiunilor militare. Accesul la fluxul de știri capătă, în general, o valoare deosebită în perioade de criză. Nu doar refugiații, ci toți utilizatorii noștri urmăresc permanent ceea ce se întâmplă în lume și mențin legătura cu rudele și prietenii din toate colțurile globului. Volume enorme de trafic sunt generate acum de aceste fluxuri de informații. Oricum, această tendință se va păstra și în vremuri de pace.

CREȘTERE CONSTANTĂ

Business Class: Orange Moldova este un lider recunoscut pe piața din Republica Moldova și își menține pozițiile de top chiar și în această perioadă dificilă. Sunteți mulțumită de modul în care evoluează activitatea companiei?

Olga Surugiu: Atunci când ești lider, poate apărea un anumit sentiment de confort. Ai impresia că aceasta este o poziție stabilă. Între timp însă, companiile, la fel ca oamenii, au nevoie de dezvoltare continuă. Este important să urmărești permanent perspectivele și să-ți extinzi posibilitățile și limitele.

Acum compania noastră are nevoie de continuarea transformărilor, iar noi le implementăm în conformitate cu planul lansat de predecesorul meu. Acest plan este orientat spre a răspunde cât mai bine așteptărilor utilizatorilor, pentru că noi lucrăm în beneficiul lor. De asemenea, planul stabilește ce procese trebuie inițiate în interiorul companiei și ce trebuie schimbat pentru ca, zi de zi, să ne mișcăm în pas cu tendințele globale ale pieței. Dacă ești un lider adevărat, urmărești neapărat situația pe piețele de referință și îți corelezi propria dezvoltare cu aceasta. Pentru noi este important să cunoaștem cele mai progresiste idei, să vedem în ce direcție se îndreaptă colegii noștri din Europa sau din SUA, pentru a înțelege cât de aproape sau cât de departe suntem de tendințele actuale.

Business Class: Despre ce tendințe este vorba?

Olga Surugiu: Ele sunt reflectate și în strategia noastră, care include digitalizarea serviciilor, dezvoltarea comerțului online și a noilor canale de comunicare cu clienții. De exemplu, câteva companii din Orange Group sunt deja prezente în universul virtual Metaverse, iar acest lucru face, de asemenea, parte din strategia noastră.

Business Class: Ce perspective se deschid pentru companie în lumea virtuală?

Olga Surugiu: Prezența Orange în Metaverse corespunde așteptărilor tinerilor, care tind spre lumea virtuală. Când te confrunți cu proiecte precum Metaverse, la început ai impresia că până vor ajunge în Moldova va trece mult timp, însă, în realitate, cred că totul se va întâmpla mult mai repede. Grupul Orange a fost și rămâne mereu un lider la capitolul inovații, nu întâmplător Orange Moldova a primit de mai multe ori premii mondiale prestigioase pentru soluții inovatoare.

Business Class: Cum se pot schimba serviciile? Ne puteți da un exemplu?

Olga Surugiu: Desigur. Să luăm clienții din segmentul corporativ: pentru ei noi oferim nu doar telefonie, ci și servicii de securitate cibernetică. Un asemenea „simbiotism” între IT și telefonia mobilă se dovedește a fi foarte comod, iar viitorul aparține și acestui tip de soluții. În lumea IT totul se schimbă atât de rapid, încât disponibilitatea și capacitatea de a-ți schimba specializarea devin o parte indispensabilă a vieții.

CREATIVITATE PENTRU VIITOR

Business Class: Ați coordonat numeroase proiecte inovatoare, inclusiv Orange Systems – o companie care a atins rezultate și performanțe impresionante. Veți continua să dezvoltați în continuare această subdiviziune?

Olga Surugiu: Orange Systems face parte din activitatea mea anterioară; am condus această echipă timp de 5 ani, înainte de a prelua poziția de director general al Orange Moldova. Atunci când am elaborat strategia companiei, am promovat ideea că trebuie să ne bazăm pe produsele noastre proprii, pe creațiile noastre, pe produse IT proprii, cu o valoare adăugată mai mare, iar acest lucru a dat rezultate excelente.

Am acumulat experiență în crearea unui Centru de excelență în domeniul roboticii și automatizării, care este recunoscut drept etalon în cadrul Orange Group. Acolo au fost deja creați peste 300 de roboți pentru clienți din întreaga lume. Îmi sunt foarte apropiate proiectele complexe lansate pentru a impulsiona transformarea și inovația, pentru a stimula reconversia profesională. Acest lucru dă roade – avem un număr impresionant de licențe pentru produse care se vând foarte bine. Prin urmare, vom continua să investim în Orange Systems pentru a ne dezvolta produsele proprii, deoarece aici se poate obține o valoare adăugată mai mare.

Business Class: Compania dvs. are un vis?

Olga Surugiu: Ca clienții noștri să fie fericiți – doar atât. Pentru că Orange Moldova își propune să ofere servicii care să corespundă tuturor necesităților și așteptărilor, ceea ce înseamnă să ajute la rezolvarea anumitor probleme ale utilizatorilor noștri și, implicit, să-i facă mai fericiți.

De regulă, clienții nu văd munca noastră, ei pur și simplu primesc produsul și nu se gândesc la cât de mare este volumul de eforturi și investițiile în calitate care stau în spatele lui. Iar cele mai bune viteze se obțin prin muncă asiduă și prin investiții mari. Doar optimizând și raționalizând totul la maximum poți oferi tarife extrem de competitive și poți amortiza prețurile astfel încât clientul să aibă acces la un volum maxim de oferte, care să-i asigure o conexiune permanentă cu cei dragi.

În această direcție ne și mișcăm. Și aici trebuie să subliniez că totul devine posibil datorită faptului că alături de mine se află mereu echipa noastră extraordinară – creativă, dinamică și foarte puternică. Toate rezultatele, inclusiv cele obținute într-un an atât de dificil cum a fost 2022, se datorează coeziunii, eforturilor și experienței angajaților noștri. Le sunt foarte recunoscătoare.

Business Class: Pentru a realiza ceva, trebuie să crezi în ceva. Ce este important pentru dvs. în spațiul profesional? În ce credeți?

Olga Surugiu: Eu cred în dorința de schimbare, în curiozitate, în inteligență și în disponibilitatea de a acționa împreună. Inovația și creativitatea sunt imposibile fără aceste calități, însă, pentru a le dezvolta și a le permite să se manifeste, trebuie să fii acolo unde este echipa ta, să ai relații de încredere și deschise cu colegii. Și să mergeți împreună spre obiective comune.

Orange a investit mult în dezvoltarea mea profesională, iar acum am ocazia să ajut compania să depășească o perioadă cu adevărat foarte dificilă.

Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova

DOSARUL BC:
• Olga Surugiu este noul director general al companiei Orange Moldova. Predecesorul ei, Mariusz Gatza, conduce acum Orange Slovacia.

• Anterior, Olga Surugiu a deținut poziția de director al Orange Systems. Sub conducerea ei au activat circa 500 de angajați implicați în dezvoltarea de proiecte IT creative. Orange Systems este o companie subsidiară a Orange Moldova, un hub IT inovator și un centru de nearshoring. Sub coordonarea Olgăi Surugiu, această linie de business a Orange Moldova a înregistrat o creștere impresionantă a cifrei de afaceri, devenind al doilea cel mai mare angajator din domeniul IT în Republica Moldova.

• A studiat la București, iar două programe de masterat le-a absolvit în Franța și în Austria. Are experiență atât în zona B2C, cât și B2B. În cadrul grupului Orange, Olga Surugiu a activat în diverse arii: servicii clienți, finanțe, operațiuni și vânzări, managementul canalului de retail al Orange Moldova.

• Activează în Orange Group de circa 17 ani și, în acest timp, a acumulat experiență în subdiviziuni care operează în două țări: din 2006 la Orange România, iar din 2010 la Orange Moldova.

• Olga Surugiu este vicepreședintă ATIC, organizație care susține inițiativele de advocacy ale sectorului, și ambasadoare TechWomen în Republica Moldova.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?