Transportul feroviar de pasageri va fi gestionat de o companie specializată, care se va ocupa exclusiv de serviciile pentru pasageri. Contractul tip între Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și operatorul economic a fost aprobat de Guvern pe 8 octombrie.
Contractul prevede că operatorul, care nu îndeplinește funcții legate de întreținerea infrastructurii sau transportul de marfă, va putea primi compensații de la bugetul de stat. Nivelul acestora va fi determinat ca diferența dintre costurile reale ale serviciilor și veniturile generate, la care se adaugă o marjă de profit convenită.
În prezent, în țară nu există o companie care să se ocupe exclusiv de transportul feroviar de pasageri. Aceasta ar putea fi creată în cadrul divizării întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei” în trei structuri – pentru infrastructură, transport de pasageri și transport de marfă.
Proiectul de contract stabilește condițiile privind tarifele, mecanismul de compensații, obligațiile operatorului, precum și sistemul de sancțiuni, stimulente și raportare.
Potrivit autorilor proiectului, implementarea acestei modele corespunde practicilor din țările europene și are drept scop creșterea siguranței, reducerea traficului rutier și îmbunătățirea calității serviciilor de transport. Guvernul estimează că trecerea pasagerilor de la transportul auto la cel feroviar va reduce aglomerația pe drumuri și cheltuielile pentru întreținerea acestora.
Conform estimărilor autorităților, pierderile „Căii Ferate a Moldovei” cauzate de finanțarea încrucișată a transportului de pasageri și lipsa sprijinului bugetar au ajuns la aproximativ 1,7 miliarde de lei. Reforma și încheierea contractelor de stat pentru furnizarea serviciilor de interes public vor face piața transportului feroviar de pasageri mai atractivă pentru investitori și vor crea condiții pentru dezvoltarea sa ulterioară.