Management

Investiții sociale pe exemplul unei companii. Ce, cum și de ce este important pentru afaceri

Responsabilitatea socială a businessului, în ansamblu, este un concept relativ nou. A apărut la sfârșitul secolului al XX-lea și, până astăzi, chiar și în Occident, unde a fost format termenul corporate social responsibility - responsabilitatea socială corporativă (CSR), continuă discuțiile despre esența acestui fenomen, iar interpretările variază de la emoționale la ideologice.

Probabil că esența responsabilității sociale a businessului (ESG) a fost descrisă cel mai bine de fondatorul corporației Hewlett-Packard, David Packard. Iată cuvintele sale: „Mulți consideră, în mod greșit, că scopul existenței oricărei companii este să facă bani. Totuși, chiar dacă banii sunt un rezultat important al activității, noi am ajuns la concluzia că un grup de oameni devine ceea ce numim companie pentru a putea realiza colectiv ceea ce nu este în puterea unei singure persoane — să aducă o contribuție în viața societății.”

Aceasta este esența noțiunii: contribuția adusă vieții societății. Toate divergențele și interpretările (apropo, în timp ce pregăteam acest articol, am numărat 12 definiții ale ESG doar în literatura de specialitate) se formează doar în jurul modului, gradului și nivelului de implicare prin care această contribuție este realizată. Necesitatea unei astfel de contribuții nu este pusă la îndoială.

Programele ESG ale Efes Moldova:

  • Prietenește pentru Turism

  • Prietenește pentru Artă

  • Prietenește pentru Femei

„Înțelegeți, businessul și societatea sunt interconectate. Nu poate exista un business prosper fără prosperitatea societății. Suntem creați de oameni și lucrăm pentru oameni, de aceea suntem pur și simplu obligați să susținem societatea”, explică Ludmila Andronic, director pentru afaceri corporative al Efes Moldova — companie a cărei program de responsabilitate socială poate fi numit, fără exagerare, unul dintre cele mai de succes. De aceea îl voi folosi în continuare drept exemplu de implementare a acestei practici importante în țara noastră.

Apropo, și programele de responsabilitate socială ale gigantului turcesc Anadolu Group, din care face parte Efes Moldova, sunt la fel de relevante. Ele includ proiecte orientate spre protecția mediului și dezvoltarea durabilă la nivel global — un alt trend important în ESG. Marile companii conștientizează problema limitării resurselor naturale, faptul că acestea sunt consumate într-un ritm mai rapid decât se regenerează, și sunt gata să contribuie la soluționarea acestei probleme. Astăzi, tot mai multe companii de top din lume iau decizii bazându-se nu doar pe factori financiari sau economici locali, ci și pe consecințele ecologice, sociale și de altă natură, pe termen scurt și lung, ale activităților lor asupra întregii omeniri.

Investiții cu impact social

Este important să subliniem că ESG nu are nimic în comun nici cu filantropia, nici cu PR-ul. Sunt strategii complet diferite. Filantropia înseamnă, mai degrabă, compasiune — acordarea de ajutor material celor aflați în dificultate. Iar PR-ul este despre a fi mai bine cunoscut și înțeles. Este o tehnologie, un tip de activitate de business, dar și el reprezintă cu totul altceva. Responsabilitatea socială corporativă este mult mai largă. Și, cel mai important, este mai valoroasă din perspectiva dezvoltării socio-economice. Anume aceasta este filosofia programului ESG al companiei Efes Moldova.

De exemplu, în acest an compania a început cofinanțarea programelor „Femei în afaceri” și „Start pentru tineri”, implementate de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM). Conform acestor programe, solicitanții primesc granturi pentru susținerea întreprinderilor lor, însă condițiile de acordare a ajutorului prevăd și o contribuție financiară personală din partea aplicantului. De obicei această contribuție este mică, dar de multe ori cei care au nevoie de sprijin financiar pentru a cumpăra echipamente sau pentru a-și extinde capacitățile de export nu dispun nici măcar de aceste sume. Iar Efes Moldova acoperă această contribuție personală.

De ce? Întreprinderile mici și mijlocii sunt locomotiva bunăstării sociale. Cu cât sunt mai numeroase și mai de succes, cu atât societatea trăiește mai bine. Sunt locuri de muncă, familii stabile, perspective pentru tineri, sate și orașe prospere. Acum este mai clar?

Efes Moldova a ajutat deja nouă antreprenori să obțină granturi prin programele ODIMM. Asta înseamnă că nouă companii au primit perspective reale de creștere și dezvoltare. Iar aceasta înseamnă angajați, plăți de taxe în buget, siguranță pentru multe familii.

„Chiar dacă ajutăm la crearea unui singur loc de muncă, noi considerăm că este un rezultat foarte bun”, menționează Ludmila Andronic. „Mai avem o componentă a programului dedicată femeilor: mini-grantul «Inspirație». Acesta presupune finanțarea femeilor pensionare care visează să își deschidă propria afacere, dar nu au capitalul inițial necesar sau curajul de a începe. În 2021 am cumpărat o mașină de cusut, un cuptor și o masă profesională pentru una dintre aceste femei. Este foarte talentată, dar, fiind deja la pensie, pur și simplu nu își imagina că își poate transforma numeroasele abilități într-o afacere. Ea coase, gătește și ar putea să îi învețe și pe alții, sau să deschidă o mică atelieră. De aceea am decis să o ajutăm să încerce antreprenoriatul. Doar un singur loc de muncă, dar cu perspectiva creării altora noi.”

Efes Moldova, începând cu anul 2021, cofinanțează două programe:
„Femei în afaceri” și „Start pentru tineri”.

Câmp larg al responsabilității

Merită menționat că, în prezent, spectrul programelor ESG în companii de diferite niveluri și domenii de activitate este destul de vast. Acesta acoperă politica socială corporativă față de societate, etica corporativă, sănătatea și securitatea în muncă, gestionarea resurselor umane, politica de protecție a mediului, drepturile omului, inclusiv drepturile fundamentale ale muncii. Tot aici se includ și voluntariatul corporativ, angajamentul față de principiile concurenței loiale, combaterea mitei, transparența în activitatea de business, ba chiar și relațiile corecte cu furnizorii și subcontractanții.

Dacă continuăm să folosim drept exemplu compania Efes Moldova, observăm că proiectele sale sociale sunt foarte diverse. Există programul de susținere a turismului intern „Prietenește pentru Turism” și proiectul de susținere a artei „Prietenește pentru Artă”. Până acum, 13 proiecte de dezvoltare a turismului intern au primit finanțare din partea companiei și au completat oferta turistică în diverse regiuni — de la Palanca până la Costești. Cu sprijinul Efes Moldova, în perioada dificilă a pandemiei, au fost montate două spectacole: „Filistenii” la Teatrul „A. P. Cehov” și „Hamlet în sos picant” la Teatrul „M. Eminescu”. În cadrul aceluiași program a fost finanțată ediția Internaționalului Bienal de Grafică și a fost organizat primul simpozion de sculptură în satul Cuciula, raionul Glodeni. A fost nu doar o întâlnire artistică a sculptorilor din șapte țări, ci și un dar pentru sat — o colecție impresionantă de sculpturi, care va deveni baza unui parc minunat. Simpozionul va deveni de acum tradițional. De asemenea, compania a finanțat crearea lucrării „Pasărea Măiastră”, opera cunoscutului artist de street art L7Matrix, care poate fi admirată pe strada S. Lazo din capitală. Priviți-o! Vă va oferi cu siguranță plăcere.

Această amploare are explicația sa. Pentru angajat, responsabilitatea socială înseamnă o remunerare decentă și garanția unor standarde înalte de muncă; pentru comunitatea locală — investițiile companiei în dezvoltarea ei. Iar Efes Moldova, la fel ca orice structură de business pentru care responsabilitatea socială corporativă nu este doar o formulă declarativă, depune efort pentru a răspunde acestor așteptări.

Ce legătură au valorile pe termen lung?

Totalitatea angajamentelor asumate în mod voluntar, de regulă, corespunde specificului companiei și este revizuită periodic. Iar noile proiecte sunt elaborate cu participarea părților interesate — comunități locale, organizații civice, agenții guvernamentale, precum și ținând cont de opinia angajaților și a acționarilor. Și sunt realizate întotdeauna din mijloacele proprii ale companiei.

Și sunt întotdeauna sume semnificative. În programul Prietenește pentru Turizm, pe care Efes Moldova îl implementează împreună cu Asociația Națională de Turism Receptor și Intern ANTRIM, compania a investit în 2020 — 500 mii de lei, iar în 2021 — 510 mii. Programul de susținere a artei este estimat în 2021 la 400 mii de lei. Puțin probabil că artiștii care nu activează în segmentul de interes în masă ar putea crea opere unice, în care trăiesc spiritul și tradiția frumosului nostru ținut, fără un asemenea sprijin. Pentru finanțarea în 2021 a programului Prietenește pentru femei, compania a direcționat circa 400 mii de lei.

Responsabilitatea socială a businessului nu are nimic în comun cu filantropia și cu PR-ul.
Sunt strategii absolut diferite.

La modul general, fiecare contribuție făcută în cadrul responsabilității sociale corporative (CSR) creează valori pe termen lung pentru viitor. Și chiar așa este, chiar dacă cuiva o astfel de formulare i se poate părea patetică. De asemenea, contribuie, desigur, la îmbunătățirea reputației și imaginii companiei, la formarea identității corporative și la extinderea relațiilor de parteneriat constructiv cu statul, partenerii de afaceri, comunitățile locale și organizațiile civice.

Poate că cineva va obiecta spunând că este suficient să plătești corect impozitele. Dar aceasta, să recunoaștem, este doar minimul necesar. Chiar dacă adăugăm și respectarea riguroasă a cerințelor legale. Dezvoltarea societății și creșterea companiei sunt interconectate. Este, cum s-ar spune, un fapt „medical”. Anume investițiile sociale — adică poziția companiei față de angajați și muncitori, impactul pe care îl are asupra comunității — determină nu doar succesul și relevanța businessului, ci și rolul său în dezvoltarea țării.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?